Sami Virkkula

Finnair aikoo vähentää tekniikasta satoja työntekijöitä

272 viestiä aiheessa

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1526656/finnair-aikoo-vahentaa-tekniikasta-satoja-tyontekijoita

 

MTV3:n saamien tietojen mukaan Finnair suunnittelee vähentävänsä tekniikasta noin 280 työntekijää.

 

Ammattiliitto Pro harkitsee työtaistelutoimia Finnairin kaavailujen vuoksi. Liitto järjestää medialle tiedotustilaisuuden Finnairin toimihenkilöiden, erityisesti tekniikan tilanteesta. Paikalla on myös Finnairin tekniikan ja lentovirkailijoiden luottamusmiehiä.

 

Finnair puolestaan järjestää aamun aikana tiedotustilaisuuden tekniikan väelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama linja vaan tuntuu jatkuvan : säästöt haetaan duunarien selkänahasta. Saa nähdä koska pää jää vetävän käteen esim. koneiden huolloissa. Vai onko jo jäänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nähdä koska pää jää vetävän käteen esim. koneiden huolloissa. Vai onko jo jäänyt?

 

Päähän jäi jo aikaa sitten käteen kun konsernin ulkopuoliset asiakkaat lähtivät muualle kun siihen saakka tappiollista huoltohommaa oli pyöritetty Vantaalla.

 

Mitäs pitäis tehdä? Pitää porukka palkkalistoilla vaikkei töitä ole? Kenen selkänahasta ne kulut otetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SR Technics tekee tuloaan laite- ja moottorihuoltoihin, jonka seurauksena YT:iden arvioitu vähennystarve 280 henkeä näistä toiminnoista. Finnair käytännössä lopettaa moottorihuollot ja sopeuttaa merkittävästi laitehuoltoja, mikäli solmittu aiesopimus toteutuu. Siinä pääosin kahden pörssitiedotteen sisältö.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

Finnair solmi aiesopimuksen SR Technicsin kanssa lentokoneiden moottori- ja laitehuollosta

FINNAIR OYJ        PÖRSSITIEDOTE       11.4.2012       KLO 09.30

 

Finnair ja sveitsiläinen SR Technics ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka mukaan Finnair hankkisi jatkossa lentokoneidensa moottori- ja laitehuoltopalveluja SR Technicsiltä. Finnair arvioi yhteistyön tuovan sille merkittäviä kustannussäästöjä.

 

SR Technics on alan johtavia toimijoita, ja sillä on erinomainen laatuhistoria, Finnairin operatiivisen toiminnan johtaja Ville Iho sanoo. Useimmat lentoyhtiöt käyttävät kumppaneita huoltotoiminnassa, ja tämä on meille luonnollinen askel kun keskitymme ydinliiketoimintaamme lentoyhtiönä.

 

Päädyimme SR Technicsiin perusteellisen kartoitustyön pohjalta. Selvitimme ensin oman huoltotoimintamme kustannuksia ja rakenteita, minkä jälkeen vertasimme tuloksia kymmeniin alan toimijoihin. Tällä suunnitellulla yhteistyöllä pystyisimme parantamaan moottori- ja laitehuollon kustannustehokkuutta selvästi tinkimättä kuitenkaan korkeista laatuvaatimuksistamme, Iho sanoo.

 

SR Technics on maailman johtavia lentokonehuoltoyrityksiä. Sillä on 3 300 työntekijää, ja sen päätoimipiste on Zürichin lentokentällä Sveitsissä. Yhtiöllä on noin 500 lentoyhtiöasiakasta ympäri maailmaa.

 

Suunniteltu yhteistyö on osa Finnairin elokuussa 2011 käynnistämää rakennemuutosohjelmaa, johon kuuluu kumppanuusverkoston kehittäminen. Finnair keskittyy jatkossa enemmän ydinliiketoimintaansa lentoyhtiönä ja tekee yhteistyötä johtavien yritysten kanssa toimintansa muilla alueilla.

 

Jo nyt merkittävä osa Finnairin laitekorjaustoiminnasta ja noin puolet moottorihuollosta sekä valtaosa lentokoneiden raskashuollosta tehdään yhteistyökumppaneilla. Sen sijaan lentokoneiden linjahuolto, joka varmistaa lentokoneiden lentokelpoisuuden ja työllistää noin 550 ihmistä, on jatkossakin olennainen osa Finnairin lentotoimintaa.

 

Toteutuessaan yhteistyö SR Technicsin kanssa tarkoittaisi käytännössä Finnairin oman moottorihuoltotoiminnan lopettamista ja laitehuoltotoiminnan merkittävää sopeuttamista. Finnair aloittaa henkilöstön kanssa yt-neuvottelut näistä suunnitelmista.

 

Finnair kertoi 5.8.2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tähän liittyen Finnair on jo kertonut, että se:

 

- optimoi kapearunkolaivastoaan irtautumalla neljän Airbus A320 -sarjan koneen leasing-sopimuksesta ja edelleen vuokraamalla viisi Embraer 170 -konetta

- on siirtänyt matkalaukku- ja asematasopalvelut Swissportille

- on tehnyt aiesopimuksen catering-liiketoimintansa myymisestä LSG Skychefsille

- suunnittelee yhteisyrityksen perustamista laajentamaan toimintaansa Pohjoismaissa ja etsii ratkaisua Euroopan-liikenteen kannattavuuden parantamiseen

- on tehostanut reittisuunnitteluaan ja lentokoneiden käyttöastetta

- keventää hallintoa ja tehostaa markkinointi- ja jakeluaktiviteettejaan

- on aloittanut ja aloittaa lukuisia pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

Finnair aloittaa yt-neuvottelut oman moottorihuoltonsa lakkauttamisesta ja laitehuoltonsa sopeuttamisesta

FINNAIR OYJ    PÖRSSITIEDOTE    11.4.2012   KLO 09.30

 

Finnair kertoi tänään solmineensa aiesopimuksen sveitsiläisen SR Technicsin kanssa moottori- ja laitehuoltopalveluiden hankkimisesta SR Technicsiltä. Sitova sopimus SR Technicsin kanssa merkitsisi toteutuessaan Finnairin oman laitehuollon sopeuttamista ja moottorikorjaamon toiminnan lakkauttamista. Finnair aloittaa nyt yt-neuvottelut henkilöstön kanssa. Arvioitu vähennystarve olisi 280 työntekijää näistä toiminnoista, joissa yhteensä työskentelee noin 350 henkilöä.

 

Suunnitelma on tehty perusteellisen kartoitustyön pohjalta, sanoo Finnairin operatiivisen toiminnan johtaja Ville Iho. Selvitimme ensin oman huoltotoimintamme kustannukset ja rakenteet, minkä jälkeen vertasimme tuloksia kymmeniin alan toimijoihin. Oma moottori- ja laitehuoltotoimintamme on valitettavasti kooltaan liian pientä ollakseen pitkällä aikavälillä riittävän kustannustehokasta.

 

Tämä tilanne on raskas henkilökunnallemme, sanoo Finnair Tekniikan toimitusjohtaja Kimmo Soini. Meillä on erittäin osaavaa henkilökuntaa, mutta huoltotoimintamme ei ole volyymiltaan kilpailukykyinen. Alalla on runsaasti ylitarjontaa ja kilpailu on tiukkaa. Siksi myöskään kumppanuusmalliin toiminnan jatkamiseksi Helsinki-Vantaalla ei löytynyt markkinoilta kiinnostusta.

 

Finnair arvioi, että käyttämällä SR Technicsia kumppanina moottori- ja laitehuollossa yhtiö saavuttaisi merkittäviä kustannussäästöjä huoltojen korkeasta laadusta tinkimättä. Suunnitelma on osa Finnairin elokuussa 2011 käynnistämää rakennemuutosohjelmaa. Finnair kertoi tuolloin kartoittavansa eri vaihtoehtoja lentokoneiden moottori- ja laitehuollon kustannustehokkuuden lisäämiseksi.

 

Finnair keskittyy ydinliiketoimintaansa lentoyhtiönä. Tavoitteemme on kaksinkertaistaa Aasian-liikenne ja saada yhtiö kannattavaksi. Tämä on mahdollista vain, jos saamme kulurakenteemme sellaiseksi, että meillä on vahva pohja rakentaa tulevaisuuttamme. Siksi viime vuonna aloitetun rakennemuutoksen toteuttaminen on välttämätöntä, sanoo Ville Iho.

 

Valtaosa maailman lentoyhtiöistä käyttää huoltotoiminnassa erikoistuneita palveluntarjoajia, ja merkittävä osa Finnairinkin laitekorjaustoiminnasta ja moottorihuollosta tehdään jo nyt yhteistyökumppaneilla. Myös Finnairin lentokoneiden raskashuollosta valtaosa on yhteistyökumppaneiden hoidossa. Sen sijaan lentokoneiden linjahuolto, joka varmistaa lentokoneiden lentokelpoisuuden ja työllistää noin 550 ihmistä, on jatkossakin olennainen osa Finnairin lentotoimintaa.

 

Finnair tukee muutoksen kohteena olevaa tekniikan henkilöstöä uudelleen työllistymisessä syksyllä 2011 perustetun Uraportti-palvelun kautta. Finnair luo Uraportin avulla aktiivisesti yhteyksiä rekrytoiviin yrityksiin ja kartoittaa ulkopuolisia työvoimatarpeita. Uraportti-hankkeessa ovat mukana Työ- ja elinkeinoministeriö, Ely-keskukset ja työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) sekä outplacement-palveluita tarjoavia yrityksiä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

Finnair Tekniikan henkilöstöä poistui työpaikaltaan, vaikutukset Finnairin liikenteeseen jäänevät vähäisiksi

Osa Finnairin Tekniikan Ilmailualan unioniin, Finnairin Teknisiin ja Suomen Lentovirkailijoihin kuuluvasta henkilöstöstä on poistunut työpaikaltaan tänään reaktiona yt-neuvotteluiden aloittamiselle moottori- ja laitehuollossa. Finnair arvioi, että vaikutukset Finnairin lentoliikenteeseen jäänevät vähäisiksi.

 

Ymmärrämme hyvin, millaisia tunteita ilmoittamamme suunnitelmat moottori- ja laitehuoltopalveluiden ostamisesta ulkopuolelta aiheuttavat. Vetoamme työntekijöihin, että he palaisivat töihin mahdollisimman nopeasti, sanoo Finnair Tekniikan toimitusjohtaja Kimmo Soini. Pahoittelemme asiakkaillemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä, ja toivomme, että työt saadaan jatkumaan normaalisti mahdollisimman pian.

 

Tietoa mahdollisista muutoksista lentoaikatauluihin päivitetään osoitteessa http://www.finnair.fi/info.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päähän jäi jo aikaa sitten käteen kun konsernin ulkopuoliset asiakkaat lähtivät muualle kun siihen saakka tappiollista huoltohommaa oli pyöritetty Vantaalla.

 

Mitäs pitäis tehdä? Pitää porukka palkkalistoilla vaikkei töitä ole? Kenen selkänahasta ne kulut otetaan?

Hommaa taitaa olla enemmän kuin tekijöitä, mutta kai se sitten vaan on halvempaa muualla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne epäilee, ettei Finnairin tämänpäiväisen yt-pommin todellinen syy ole yhtiön moottori- ja laitehuollon korkea kustannustaso. Rinne totesi Pron tiedotustilaisuudessa, että taustalla lienee yhtiön pyrkimys hankkia lisää pääomaa.

 

- Meidän arviomme on, että takana ei ole tekniikan kannattavuus, vaan se, että yhtiö tarvitsee lisää pääomitusta. Tätä haetaan nyt pääosin laitteistojen myymisellä, Rinne sanoi Pron tiedotustilaisuudessa tänään.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne epäilee, ettei Finnairin tämänpäiväisen yt-pommin todellinen syy ole yhtiön moottori- ja laitehuollon korkea kustannustaso. Rinne totesi Pron tiedotustilaisuudessa, että taustalla lienee yhtiön pyrkimys hankkia lisää pääomaa.

 

- Meidän arviomme on, että takana ei ole tekniikan kannattavuus, vaan se, että yhtiö tarvitsee lisää pääomitusta. Tätä haetaan nyt pääosin laitteistojen myymisellä, Rinne sanoi Pron tiedotustilaisuudessa tänään.

 

uusi suomi

 

Ottaako joku tuollaiset puheet todesta? Jos myisivät pääkonttorin (jos se nyt on oma), tekniikan kiinteistöjä tai korvaisivat koneitaan leasing-kalustolla, ymmärtäisi asian, mutta pääomaa jotain romuja myymällä! :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista  :thmbdn: mut tästä vois vetää johtopäätöksen että Suomen motto = köyhät kyykkyyn!

 

;D Päivän paras! Kerrotko vielä kuinka pääsit tähän lopputulokseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaako joku tuollaiset puheet todesta? Jos myisivät pääkonttorin (jos se nyt on oma), tekniikan kiinteistöjä tai korvaisivat koneitaan leasing-kalustolla, ymmärtäisi asian, mutta pääomaa jotain romuja myymällä! :laugh:

 

Onko siis esim. A320-perheen varaosahyllyt täynnä arvotonta romua? Jos uuden pikkubussin listahinta on noin 80Meur ja karkeasti voidaan arvioida moottorien maksavan tuosta potista kolmanneksen, avioniikkalaitteiden toisen kolmanneksen ja rungon viimeisen kolmanneksen, niin jo yhden uuden moottorin hinta lienee luokkaa 10-15Meur. Eli tekniikan omistamat CFM56-5B varamoottorit ovatkin nyt yhtäkkiä romurautaa? Samoin kuin 29 koneen laivaston tukemiseen tarvittavat avioniikan varalaitteet? Näistä luopumalla ihan aikuisten oikeasti saadaan vähintään kymmenien miljoonien eurojen kertaerä kassaan. Eli ei niin kaukaa haettua tuokaan epäilys.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siis esim. A320-perheen varaosahyllyt täynnä arvotonta romua? Jos uuden pikkubussin listahinta on noin 80Meur ja karkeasti voidaan arvioida moottorien maksavan tuosta potista kolmanneksen, avioniikkalaitteiden toisen kolmanneksen ja rungon viimeisen kolmanneksen, niin jo yhden uuden moottorin hinta lienee luokkaa 10-15Meur. Eli tekniikan omistamat CFM56-5B varamoottorit ovatkin nyt yhtäkkiä romurautaa? Samoin kuin 29 koneen laivaston tukemiseen tarvittavat avioniikan varalaitteet? Näistä luopumalla ihan aikuisten oikeasti saadaan vähintään kymmenien miljoonien eurojen kertaerä kassaan. Eli ei niin kaukaa haettua tuokaan epäilys.

 

-m

 

 

No toki 'romu' oli kärjistetty ilmaisu, mutta ei kai Finnair kuitenkaan vielä ole niin lähellä konkurssia, että pääomaa pitää hakea käyttöomaisuutta myymällä? Tuskin Finnair varalaitteista voi edes luopua, vaikka niiden korjaaminen tapahtuisikin alihankkijalla, en ymmärrä, miten se olisi mahdollista. Mitä ne 550 linjahuollon kaveria tekee ilman varaosia? Myyntiin voisi mennä lähinnä korjaamon koneita ja työkaluja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivä NewYorkin lento peruttiin , kun koneen  jarruremonttia ei saatu kuntoon, mekaanikkojen ulosmarssin vuoksi.

Ei hyvää mainosta Finnairille.

 

-Heikki 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toki 'romu' oli kärjistetty ilmaisu, mutta ei kai Finnair kuitenkaan vielä ole niin lähellä konkurssia, että pääomaa pitää hakea käyttöomaisuutta myymällä? Tuskin Finnair varalaitteista voi edes luopua, vaikka niiden korjaaminen tapahtuisikin alihankkijalla, en ymmärrä, miten se olisi mahdollista. Mitä ne 550 linjahuollon kaveria tekee ilman varaosia? Myyntiin voisi mennä lähinnä korjaamon koneita ja työkaluja?

 

Käsittääkseni näissä laitepalvelusopimuksissa homma toimii aina niin, että laitepalveluja/laitesaatavuutta toimittavan yrityksen pääasiallinen tehtävä on pitää asiakkaan varaosahyllyissä riittävästi tavaraa. Se on sitten tämän yhtiön, tässä tapauksessa SR Technicsin, oma päätös omistavatko he itse nämä laitteet vai ovatko liisanneet ne vielä jostain toisaalta.

 

Lentoyhtiö taas on vain ja ainoastaan kiinnostunut siitä, että osia on aina (tai sopivaksi katsomallaan todennäköisyydellä*) riittävästi saatavilla linjahuollon tarpeisiin eikä itse joudu kärsimään hyllyissä happanevista ja korkoa tuottamattomista pääomista.

 

*Näin siksi, että varmaankin laitetuesta maksettava hinta on halvempi, jos on valmis tyytymään vaikkapa muutamien tuntien viiveisiin varaosien saatavuudessa. Tällöin kaikkea ei tarvitse makuuttaa Vantaalla, vaan laitteita voidaan lähettää lentorahtina tarpeen mukaan AOG-tilanteisiin.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuun asti trimmaamisessa on yksi huono puoli, nimittäin häiriöherkkyys kasvaa. Kun nyt laivastoa on "trimmattu" alaspäin --> tiukempi koneen käyttö (ellei reittiverkostoakin trimmata alaspäin), ja samaan aikaan kenties sovitaan tekniikan puolella vasteajoista varaosien saatavuudessa (huononnus jos aiemmin on pidetty kattavaa omaa varastoa), otetaan riski luotettavuuden huononemisesta matkustajien suuntaan.

 

Keskustelussa on sivuttu (jälleen kerran  :D) "vanhaa kunnon systeemiä". Vanhassa kunnon systeemissä ja nykyisessä "kaikki rahan alttarille" systeemissä on molemmissa huonot puolensa. Suomi laita-alueena tulee lopulta kärsimään tästä joittenkin jumaloimasta loputtomasta kilpailusta. Kun nyt Suomesta on parhaat yhteydet kautta aikain, ei tilanne jatku välttämättä kovinkaan kauaa. Jos Finnair joutuu perimmäisten kysymysten äärelle ja surkastuu pois, ei menee montaa vuotta niin jäljellä on hyvät yhteydet muutamaan isompaan hubiin Euroopassa ja paljon lomalentokohteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siis esim. A320-perheen varaosahyllyt täynnä arvotonta romua? Jos uuden pikkubussin listahinta on noin 80Meur ja karkeasti voidaan arvioida moottorien maksavan tuosta potista kolmanneksen, avioniikkalaitteiden toisen kolmanneksen ja rungon viimeisen kolmanneksen, niin jo yhden uuden moottorin hinta lienee luokkaa 10-15Meur. Eli tekniikan omistamat CFM56-5B varamoottorit ovatkin nyt yhtäkkiä romurautaa? Samoin kuin 29 koneen laivaston tukemiseen tarvittavat avioniikan varalaitteet? Näistä luopumalla ihan aikuisten oikeasti saadaan vähintään kymmenien miljoonien eurojen kertaerä kassaan. Eli ei niin kaukaa haettua tuokaan epäilys.

 

Tekniikkako ne varamoottorit omistaakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikkako ne varamoottorit omistaakin?

 

En tiedä. Seison korjattuna, mikäli asia on toisin. Sen tiedän, että pääomia on varaosissa huomattavia määriä kiinni ja tästä korkoa tuottamattomasta kakusta haluttiin eroon. Jos tämän kaupan myötä yhtiö edelleen jatkossakin omistaisi varalaitteet, ei tämä ongelma olisi poistunut mihinkään.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltasanomat.fi/matkat/olemme-muutoksessa-jaljessa-useimpia-lentoyhtioita/art-1288461471386.html

 

Halpalentoyhtiöt ostavat palvelunsa ulkopuolisilta yhtiöiltä eivätkä ylläpidä korjaamojaan tai keittiöitään itse kuten perinteiset lentoyhtiöt ovat tehneet vuosikymmeniä. Siitä on seurannut lentoyhtiöitä palvelevien erikoistuneiden yhtiöiden leviäminen.

 

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoo, että monet perinteisetkin lentoyhtiöt kuten SAS ja British Airways ovat jo luopuneet tällaisista toiminnoista.

 

Hänen mukaansa Finnair lähtee takamatkalta ulkoistuksiin.

 

- Me olemme muutoksessa jäljessä useimpia lentoyhtiöitä, Vehviläinen sanoo.

 

Osaako joku kertoa, että ovatko ulkoistamiset tuottaneet tulosta monessakin perinteisessä lentoyhtiössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoo, että monet perinteisetkin lentoyhtiöt kuten SAS ja British Airways ovat jo luopuneet tällaisista toiminnoista.

 

Se on aina luottamusta herättävää, kun johtajat ovat perehtyneet asioihin. ::)

 

Mikäs se tämä on? http://www.ba-mro.com/baemro/

 

Ja Wiki: "British Airways Engineering is the aircraft maintenance subsidiary of British Airways which provides support services to British Airways and other airlines."

 

Että KVG vaan sinne johdon suuntaan.

 

-m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään