Sami Puro

JetBluen kapteenilla "hermoromahdus"

42 viestiä aiheessa

http://edition.cnn.com/2012/03/27/travel/jet-blue-flight-diverted/index.html

http://abcnews.go.com/US/hero-jetblue-passenger-put-unruly-pilot-chokehold/story?id=16013298

http://www.connectamarillo.com/news/story.aspx?id=734980#.T3IE2exWqNr

http://gizmodo.com/5896841/

 

 

Flight 191 departed New York's JFK airport at 7:28 am ET (was scheduled to depart 6:55 am ET). At roughly 10 am CT/11 am ET, the pilot in command elected to divert to Amarillo, TX for a medical situation involving the Captain. Another Captain, traveling off duty, entered the flight deck prior to landing at Amarillo, and took over the duties of the ill Crewmember once on the ground. The aircraft arrived Amarillo at 10:11 am CT, and the crewmember was removed from the aircraft and taken to a local medical facility.

 

 

JetBlue flight from New York to Las Vegas was diverted to Amarillo, Texas, on Tuesday after the captain "exhibited erratic behavior" and was locked out of the cockpit, authorities said.

 

The plane's co-pilot, concerned by the behavior, locked the door behind the captain when he left the cockpit during the flight, according to the Federal Aviation Administration.

 

Passengers described to CNN what happened next.

 

"The pilot ran to the cockpit door, began banging on it and said something to the effect of, 'We've gotta pull the throttle back. We've gotta get this plane down,'" said Laurie Dhue.

 

"At that point, the two flight attendants tried to subdue him, and then seemingly out of nowhere, about six or seven large guys stormed to the front of the plane and wrestled the captain of the plane down to the ground and had him subdued in a matter of moments. It was really like something out of a movie," she said.

 

 

Lyhyt suomennos: Tässä vaiheessa hieman epäselvä stoori vielä, mutta ilmeisesti siis lennon kapteeni on käynyt ohjaamosta poissa (wc?) ja tänä aikana esittänyt ilmeisen omituista käytöstä (virallisissa tiedotteissa ei mainita miten). Yritys palata ohjaamoon ei ole onnistunut, koska perämies ei ole sinne päästänyt (käytöksen takia), ja lopulta tilanne on päättynyt siihen että matkustajat ja muu henkilökunta on "taltuttanut" kapteenin..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Canadalla oli vastaava tapaus missä Förstillä lähti lapasesta. Modernissa yhteiskunnassa paineet ovat kovat eikä tämä homma sovi kaikille vaikka kuinka olisi pää tutkittu haussa.

 

Eri ihmiset reagoivat eri tavalla stressiin. Joillain stressin sietokyky on hyvä ja joillain se on vastaavasti huono.  Olen nähnyt kumpaakin mallia. Jälkimmäisessä kaveri on hermona jatkuvasti ja monesti siirtyy toisiin hommiin, edellisessä taas saatta mennä vuosia ennen kuin tuo paine sitten kasvaa sietokyvyn yli. Lopputulos onkin sitten kuten tässä ja Air Bananan tapauksessa.

 

Nyt kannattaa muistaa että kyseessä voi olla lääkkeet, stressi, krooninen väsymys, akuutti stressireaktio jne

 

CRM koulutuksessa käydään liian vähän läpi stressin ja edellisten yhdistelmiä tai lähinnä varoitusmerkkejä. Kannattaa aina välillä miettiä missä kohtaa itse menee ja onko loman paikka. Itselle loma tai vapaat alkavat vajaan 2vko kuluttua ja tulee tosi tarpeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpisi jotain koodista "code" vai huusiko pommi "bomb"? Mene ja tiedä, tässä hysteerisessä tositv-maailmassa kaikki englannin kielen sanat, joissa on neljä kirjainta ja niistä toinen on "o" muuttuvat helposti tuoksi jälkimmäiseksi. No, toivotaan, että kaveri saa koottua itsensä tai jopa että kyseessä oli täysin väärä tulkinta tilanteesta.

 

Loma ei olis kyllä ollenkaan paha tässä välissä itellekin ja nyt en puhu silkasta laiskuudesta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Youtubesta löytyy videoita, joissa henkilö kannetaan kantotuolissa ambulanssiin. Eli korvien välissä kilahtanut.

 

Työskentelin aikoinaan sairaankuljettajana ja kohdalle osui myös tuollaisia potilaita (ei lentokapteeneita  :)). Käyttäytyvät todella arvaamattomasti. Saattavat jutella normaalisti, ja hetken päästä yrittävät kurkkuun kiinni. Tuollainen saattaa puikoissa ollessaan työntää koneen syöksyyn ja mumista jotain mantraa.

 

Taitaa olla aika pitkä saikku edessä, ja ehkä ammatin vaihto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Onneksi näitä sattuu sentään vain hyvin harvakseen,tuskin silloinkaan! Saattais jo vannoutuneimmatkin lentomatkaajat alkaa potemaan lentopalkoa :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Onneksi näitä sattuu sentään vain hyvin harvakseen,tuskin silloinkaan! Saattais jo vannoutuneimmatkin lentomatkaajat alkaa potemaan lentopalkoa :-\

 

Eikös sekä Egypt Airin ja Silk Airin tapaukset ole aika lailla tähän verrattavia, joskaan ei ihan yksi yhteen. Ja niissähän lopputulos oli ikävä. Harvakseen, mutta valitettavasti kuitenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Janne kirjoitti, niin syitä voi olla monia. Alhainen verensokerikin voi aiheuttaa sekavuutta.

Noinkin vakava sekoaminen edellyttää tosi alhaista lukemaa,eli melko varmasti diabetes-diagnoosia!Eiköhän ATPL tasolla seulota medikaalin puitteissa jo piilevätkin tapaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä maassa sekoaminenkin on rikollista

http://www.hs.fi/ulkomaat/Lentokoneessa+sekoilleelle+kapteenille+rikossyyte+USAssa/a1305558812778

 

Vai todetaanko rikostutkinnassa ja oikeudenkäynnissä, että syytetty oli syyntakeeton ja tarvitsee rangaistuksen sijasta hoitoa?

Todennäköisesti mielentilatutkimus tulee vapauttamaan kipparin syytteistä? Vakavempi pimahdus tuo on,liekö sitten aivokasvain tms..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä ikävästä tapahtumasta löytyi jo Youtubestakin materiaalia. Kuvaus on onneksi lopetettu, kun matkustamohenkilökunta kuulutti "tarvitsemme käytävän vapaaksi".

http://www.youtube.com/watch?v=RvqvXhXwMbw&feature=g-logo&context=G2c6d1dcFOAAAAAAABAA

 

Matkustajan näkemys tilanteesta.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=PdY0Yp3cZQ8

 

Uutispätkä, jossa lopussa kapteeni avustetaan ulos koneesta kantotuolissa.

http://www.youtube.com/watch?v=MonkkO6Z6NA&feature=related

 

Ihmisen mieli on arvaamaton, mutta tässä tapauksessa onneksi näyttäisi avuntarvitsijan päätyneen hoidettavaksi ennenkuin vakavampaa tapahtui. Ei tällaista voi toivoa kenenkään kohdalle tapahtuvaksi. Alalla on varmasti paljon stressaavia tekijöitä, etenkin Yhdysvalloissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FBI:n agentin valaehtoisessa lausunnossa mainitaan yksityiskohtia kapteenin puheista lennon aikana ennenkuin kapteeni poistui WC-käynnille, ja ehkä perämiehellä oli syytäkin huolestua:

 

Osbon was late arriving at the airport, and missed the routine pre-flight crew briefing, agent John Whitworth said in the affidavit. Whitworth said problems continued as the plane took off.

 

"Osbon talked about his church and needed to focus," Whitworth said in the affidavit. "Osbon began talking about religion, but his statements were not coherent."

 

The copilot grew nervous when Osbon told them that "things just don't matter" and began yelling over the plane's radio system, telling air traffic controllers to "be quiet," according to Whitworth's account in the affidavit. "The First Officer became really worried when Osbon said, ‘We need to take a leap of faith'," Whitworth said in the document. "Osbon started trying to correlate completely unrelated numbers and he talked about the sins in Las Vegas. At one point, Osbon told the (first officer), ‘We're not going to Vegas,' and began giving what was described as a sermon."

 

http://www.reuters.com/article/2012/03/29/us-usa-crime-jetblue-pilot-idUSBRE82R1GF20120329

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää yksityiskohtia: kapteenin kiinnisitomiseen käytetyt muovisiteet (nippusiteet tjsp?) eivät kestäneet, vaan oli pakko käyttää istuinvöiden jatkokappaleita, matkustajien omia vöitä ja käyttää käsivoimaa sekä istua fyysisesti kapteenin päällä hänen pitämisekseen aisoissa:

 

a passenger on the flight who helped subdue the pilot, said the plastic restraints on board were flimsy and systematically failed. Passengers on the flight were rattled, and several had to restrain the pilot after his meltdown by sitting on him.

 

"They did not work, they failed," Antolino told NBC, speaking from Las Vegas. "We had to use seatbelt extenders, people's belts and physically our hands to try and restrain the guy."

 

http://www.csmonitor.com/USA/Latest-News-Wires/2012/0328/Plastic-restraints-failed-to-hold-pilot-JetBlue-CEO-vows-review

 

Oli syy mikä tahansa, niin kyseessä oli vakava psykoottinen episodi ja perämies teki oikein estäessään pääsyn takaisin ohjaamon puoleelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä maassa sekoaminenkin on rikollista

http://www.hs.fi/ulkomaat/Lentokoneessa+sekoilleelle+kapteenille+rikossyyte+USAssa/a1305558812778

 

Vai todetaanko rikostutkinnassa ja oikeudenkäynnissä, että syytetty oli syyntakeeton ja tarvitsee rangaistuksen sijasta hoitoa?

 

Mitaan tuomiota ei ole viela annettu, joten kommentti on ennenaikainen. Vaikka, sekosihan Porvoon autokaistasurmaajakin, mutta joutuu silti lusimaan.

 

Jokatapauksessa, syyttaja syyttaa, puolustus puolustaa ja lopulta oikeus antaa tuomion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä amerikkalaisessa oikeuskulttuurissa oikein on, ettei tuota kapteenia nyt ensin saateta asianmukaiseen hoitoon, ja katsotaan oikeudelliset seuraamukset sitten aikanaan? Loppujen lopuksi vahingot tuossahan olivat minimaaleja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä amerikkalaisessa oikeuskulttuurissa oikein on, ettei tuota kapteenia nyt ensin saateta asianmukaiseen hoitoon, ja katsotaan oikeudelliset seuraamukset sitten aikanaan? Loppujen lopuksi vahingot tuossahan olivat minimaaleja.

 

Hoidossa on. Tai oli ainakin Teijon pari viestiä sitten linkittämän CNN:n uutisen julkaisun aikaan viime viikolla: He has been suspended pending an investigation and is receiving medical treatment, the airline said Wednesday. A court official said Osbon was still under care Thursday.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka, sekosihan Porvoon autokaistasurmaajakin, mutta joutuu silti lusimaan.

 

Mielestäni vertaus on kaukaa haettu,ei Porvoon tapatappajalla ja JetBluen kipparin tapauksella ole tässä mielessä mitään yhteistä! Porvoon kaalee on aina tappanut heti posesta päästyään,se tuntuu olevan hänelle pakkomielle!Uskon,että 99% suomalaisista toivoo hänen pysyvän kivensisässä ainiaan.

  Kun taas tuo JB:n kippari ei ole aikonutkaan ketään vahingoittaa,vaikka incidentin ja kaaoksen aiheuttikin,mikä sitten taustalla lieneekin,onko työuupumus,raha-asiat vai naiset ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä amerikkalaisessa oikeuskulttuurissa oikein on, ettei tuota kapteenia nyt ensin saateta asianmukaiseen hoitoon, ja katsotaan oikeudelliset seuraamukset sitten aikanaan? Loppujen lopuksi vahingot tuossahan olivat minimaaleja.

 

Ei tässä tapauksessa sen kummempi kulttuuri kuin suomalainenkaan, kohuotsikoista saa väärän kuvan.

 

Ei sekään reilulta tunnu, kun Suomessa ajaa vahingossa (lakitermi on huolimattomuuttaan) liukkaalla metsään, romuttaa oman autonsa ja joutuu sairaalaan, pääsee vielä lisäksi rikostutkintaan nimikkeenä liikenteen vaarantaminen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hoidossa on.

 

No joo, toki on. Mutta en ymmärrä, millä juridisella asialla nyt olisi niin kova kiire, että miestä nyt juuri pompotetaan oikeudenkäynneissä.

 

romuttaa oman autonsa ja joutuu sairaalaan, pääsee vielä lisäksi rikostutkintaan nimikkeenä liikenteen vaarantaminen.

 

Ehkä Suomessa nimenomaan tuossa järjestyksessä, että ensin katsotaan terveysasiat kuntoon ja vasta sen jälkeen käräjäasiat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, toki on. Mutta en ymmärrä, millä juridisella asialla nyt olisi niin kova kiire, että miestä nyt juuri pompotetaan oikeudenkäynneissä.

Ehkä Suomessa nimenomaan tuossa järjestyksessä, että ensin katsotaan terveysasiat kuntoon ja vasta sen jälkeen käräjäasiat.

 

Ei tässä mielestäni mikään viittaa siihen että erityisemmin olisi kiirehditty. Pikaisen googletuksen perusteella henkilö vietiin ambulanssilla kentältä, ja vangitsemisoikeudenkäynti oli aiemmin tällä viikolla. Suomessakin on  aikarajat sille, kuinka kauan ihmisiä voi pitää pidätettynä ennen kuin pitää joko tehdä päätös vangitsemisesta tai vapauttaa, oli hän sitten pidätettynä sairaalahoidossa tai putkassa. Myös vangitsemisen jälkeen voi hyvin olla sairaalahoidossa, itse asiassa se vangitsemisoikeudenkäyntikin voidaan järjestää tarpeen vaatiessa sairaalassa (Suomessa, kuvittelisin vastaavan olevan mahdollista myös muissa maissa jos epäilty on sellaisessa kunnossa etteivät lääkärit päästä pois).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vangitsemisoikeudenkäynti, jonka piti olla maanantaina - siis huomenna - ja jossa kapteeni Osbonin oli tarkoitus olla paikalla, on itse asiassa tuomarin määräämänä peruutettu perjantaina kapteenin lakimiehen pyynnöstä ja siirretty johonkin myöhempään ajankohtaan. Osbon on edelleen "tuntemattomassa paikassa" psykiatrisen arvioinnin kohteena. Joten vaikka USA:n systeemi jauhaa omaa tahtiaan, niin se pystyy myös jonkin verran venymään.

 

http://www.chicagotribune.com/news/sns-rt-us-jetblue-pilotbre83601q-20120406,0,3321564.story

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään