Jani Luoto

Finnair myy catering-liiketoimintansa Lsg Sky Chefs:lle

40 viestiä aiheessa

Juuri ilmestyi uutinen finnairin corporaatiopuolelle.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=495022〈=fi

 

Eli lyhykäisyydessään:

 

LSG Sky Chefs aikoo ostaa Finnairin catering-toiminnan

 

FINNAIR OYJ              PÖRSSITIEDOTE              12.3.2012 KLO 09.45

 

Maailman suurin lennoille palveluja tuottava yritys LSG Sky Chefs ja Finnair ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka myötä LSG Sky Chefs ostaisi Finnairin catering-toiminnan. Yrityskauppa käsittäisi Finnair Catering Oy:n ja Finncatering Oy:n koko osakekannat. Finnair ostaisi jatkossakin lentocatering-palvelunsa LSG Sky Chefsin omistukseen siirtyvältä Finnair Catering Oy:lta. Yrityskauppa edellyttää LSG SKy Chefsin emoyhtiön Lufthansan hallituksen ja Suomen kilpailuviranomaisten hyväksyntää, ja lopullinen sopimus arvioidaan solmittavan vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko todellakin niin että taloudellisinta on ostaa kaikki kilpailijoilta?

 

Kohta finnairilla ei ole muuta omaa kun Vehviläinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko todellakin niin että taloudellisinta on ostaa kaikki kilpailijoilta?

 

No on varmaan, kun rasitteena ei ole miljoonaosinkoja kaikille johtajille. Ja eihän se enää kaupan jälkeen ole mikään kilpailija, vaan kumppani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on varmaan, kun rasitteena ei ole miljoonaosinkoja kaikille johtajille. Ja eihän se enää kaupan jälkeen ole mikään kilpailija, vaan kumppani.

 

Kumppani? Eiköhän Finnairista tule ihan samanlainen asiakas kuin muistakin Sky Chefsiltä ruuat ostavista yhtiöistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tämä on aivan luonnollista kehitystä, Finnair keskittyy ydinliiketoimintaansa joka on lentäminen, ei ruuan valmistus. Pikemminkin olen ihmetellyt sitä, että Finnair on roikkunut catering-busineksessa näinkin kauan. Onkohan Euroopassa enää yhtään lentoyhtiötä, joka valmistaa itse omat ateriansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Finnair keskittyy ydinliiketoimintaansa joka on lentäminen, ei ruuan valmistus....

 

Onkohan se lentäminen sittenkään?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Euroopassa enää yhtään lentoyhtiötä, joka valmistaa itse omat ateriansa?

 

LSG:hän on osa Lufthansa-konsernia. Muita isoja catering-toimijoita, joilla on lentoyhtiöyhteys on ainakin Servais (Air France) ja Dnata (Emirates).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan se lentäminen sittenkään?

 

T. Mika

 

Käsittääkseni Finnair on ainakin vielä toistaiseksi lentoyhtiö, joten eiköhän lentäminen jotenkin liity sen ydinliiketoimintaan. Sanamuodoista en jaksa lähteä hiuksia halkomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

Finnairin catering-toimintoja ei myydä LSG Sky Chefsille

FINNAIR OYJ        PÖRSSITIEDOTE         31.5.2012 klo 9:30

 

Toisin kuin aiemmin on ilmoitettu, Finnairin catering-toimintoja ei myydä LSG Sky Chefsille.

 

Yhtiöt allekirjoittivat aiesopimuksen kaupasta 12.3.2012. Yrityskaupan toteutumisen edellytyksenä oli Lufthansan hallituksen hyväksyntä, ja sen odotettiin toteutuvan vuoden 2012 ensimmäisen puoliskon loppuun mennessä. Lufthansan hallitus ei kuitenkaan hyväksynyt LSG Sky Chefsin yritysostosuunnitelmaa Lufthansan investointikiellon vuoksi.

 

"LSG Sky Chefs on kertonut meille, että Lufthansan hallitus ei yhtiön investointikiellon vuoksi hyväksynyt catering-toimintojemme ostoa, sanoo Finnairin asiakaspalvelusta vastaava johtaja Anssi Komulainen. "Tämä on luonnollisesti pettymys sekä meille että LSG:lle, sillä olimme tehneet paljon töitä molempia hyödyttävän yhteistyön eteen."

 

Keskitymme nyt parantamaan Finnairin catering-toimintojen tuottavuutta, Komulainen jatkaa. Uskomme, että voimme tehdä paljon saavuttaaksemme paremman kannattavuuden ja parantaaksemme asiakaskokemusta. Samalla jatkamme vaihtoehtoisten järjestelyjen arviointia.

 

Finnair on LSG Sky Chefsin asiakas useilla Suomen ulkopuolisilla lentokentillä ja tämä asiakassuhde jatkuu.

 

Vuonna 2011 Finnairin catering-liiketoiminnan liikevaihto oli noin 80 miljoonaa euroa. Finnairin kustannussäästöohjelman tavoitteena on vähentää Finnairin vuosittaisia kustannuksia 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tämän päivän uutinen ei muuta yhtiön ilmoittamaa kustannussäästötavoitetta tai sen aikataulua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LSG:hän on osa Lufthansa-konsernia. Muita isoja catering-toimijoita, joilla on lentoyhtiöyhteys on ainakin Servais (Air France) ja Dnata (Emirates).

 

Mutta, kuinka kauan? Viimeviikkoisen Finnair Catering -kaupan peruuttamisen jalkeen Lufthansa haluaa laittaa koko catering-liiketoimintansa myyntiin:

 

http://www.naharnet.com/stories/en/42362-report-lufthansa-wants-to-sell-onboard-caterer

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole mennyt putkeen tämä: http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/15536-finnairin-catering-palveluissa-ongelmia-astiat-homeessa-tiskikoneeseen-klooria-sairaalahoitoa

 

Finnairin catering-palveluissa on suuria ongelmia, joiden syy on liian pieni miehitys. Finnairin cateringia hoitavan LSG:n henkilöstön supistukset ovat johtaneet tiskattavien asioiden kerääntymiseen autokuormiksi varsinaisen tuotantoalueen ulkopuolelle. Kuormissa astiat homehtuvat.

 

Home ja sen torjunnassa käytetty kloori puolestaan ovat sairastuttaneet työntekijöitä. Silti työntekijöitä on esimerkiksi kesällä ollut niin vähän, että pystyssä pysyneet ovat joutuneet hälytystöihin kesken jopa alle kahdeksan tunnin lepovuorojen.

 

 

Tässä aiemmin syksyllähän työntekijät suorittivat myös ulosmarssin: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,107536.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailualan cateringtyöläiset ovat oudon tilanteen edessä. Työnantaja LSG Sky Chef Finland ilmoitti, että marraskuun ensimmäisestä päivästä heidän työehtosopimuksensa vaihtuu Palvelualojen ammattiliiton (Pam) huonompaan sopimukseen. Oudoksi asetelman tekee jo se, että LSG:n henkilöstö kuuluu lähes 100-prosenttisesti Ilmailualan unioniin (IAU). Yksikään noin 430 työntekijästä ei ole Pamin jäsen.

 

– Meiltä ei kysytty mitään. Tämä oli työnantajan yksipuolinen ilmoitus, LSG Finlandin IAU:lainen pääluottamusmies Reijo Hiltunen ihmettelee.

 

LSG Finland vaihtoi syyskuussa työnantajaliittoa palvelutyönantajien Paltasta majoitus- ja ravitsemusalan työnantajaan Maraan. Sen kehotus työntekijöille erota IAU:sta ja liittyä Pamiin ei ole tuottanut tulosta.

 

IAU neuvottelee parhaillaan Paltan kanssa työehtosopimuksesta. Sopimus päättyy lokakuun viimeinen päivä.

 

demari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilinen, mutta ei tainnut olla vielä täällä:

 

http://www.hs.fi/politiikka/Kuljetusalan+liitot+yhteen+ilmailualan+kiistojen+takia/a1383891825231

 

Kuljetusalan liittojen puheenjohtajat kokoontuvat ensi viikolla keskustelemaan ilmailualan jumiutuneista työehtoneuvotteluista.

 

Mikäli ilmailualan neuvotteluissa ei ole loppuviikosta järjestettävään kokoukseen mennessä edistytty, keskusteluissa saattaa tulla esille myös kuljetusalan mahdolliset tukilakot.

...

Lentoliikenteen lakot alkavat ensi viikon perjantaina, jos valtakunnansovittelijan toimistossa käytävissä sovitteluissa ei päästä ratkaisuun ja palkansaajapuolen uhkaamat lakot toteutuvat.

 

Perjantaina valtakunnansovittelija Esa Lonka yritti löytää ratkaisua Finnairin ateriapalveluista vastaavan LSG SkyChefs Finlandin harvinaislaatuiseen työehtoriitaan.

 

Ratkaisun löytäminen kävi jokseenkin mahdottomaksi sen jälkeen, kun riidan toinen osapuoli, matkailu- ja ravintola-alan työnantajaliitto MaRa, vahvisti tällä viikolla, että se neuvottelee työehdoista ainoastaan Pamin kanssa, vaikka lähes kaikki LSG:n työntekijät kuuluvat Ilmailualan unioni IAU:hun.

 

LSG vaihtoi vastikään työantajaliittoa Paltasta MaRaan. Samalla se ilmoitti, ettei se enää neuvottele IAU:n kanssa. IAU:n mukaan yksikään LSG:n työntekijä ei kuulu Pamiin.

 

Työntekijäpuolen mukaan LSG vaihtoi työnantajaliittoa siksi, että MaRan ja Pamin väliset työehdot ovat heikommat kuin Paltan ja IAU:n väliset ehdot. Työnantaja saa vaihtaa liittoa, jolloin myös palkansaajien sopijapuoli vaihtuu. Tapa on hyvin harvinainen.

 

Lonka sanoo, että sovinnon löytäminen näyttää melko mahdottomalta. "Ensiksi pitäisi löytää sopijapuolet", hän sanoo. "Olen kuitenkin pyytänyt osapuolet vielä maanantaina luokseni."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Työntekijäpuolen mukaan LSG vaihtoi työnantajaliittoa siksi, että MaRan ja Pamin väliset työehdot ovat heikommat kuin Paltan ja IAU:n väliset ehdot. Työnantaja saa vaihtaa liittoa, jolloin myös palkansaajien sopijapuoli vaihtuu. Tapa on hyvin harvinainen.

 

Minua onkin mietityttänyt koko järjesteleyn laillinen puoli, mutta tuon perusteella homma on täysin laillista, vaikkakin aika outoa. Outoa siis siinä mielessä, että työntekijöiden "puoli" olisi liitto, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä niiden todellisten työntekijöiden kanssa. Todellakin outo tilanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alunperin finskin väkeä -> IAU:ssa. Tietäen PAM:in täyden munattomuuden ja osaamattomuuden työsuhde- ja työehtoasioissa, en yhtään ihmettele että työntekijäpuoli ei ole halukas vaihtamaan liittoa. Mutta kieltämättä, outo tilanne josta ei taida olla ihan helppoa ulospääsyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olekkaan helppoa sopuun pääsyä, varsinkin kun työnantaja ei oikein suostu neuvottelemaan.  Hiljaiseksi on vetänyt töissä tämä temppu ja kuten aikanaan eräs paperiduunari uutisissa totesi: aamulla oli hyvä fllis, mutta nyt vituttaa on mielentila melkein joka työpäivä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko asiassa yhtään oikealla suuntimalla, että kiistassa on enemmänkin kyse työnantajapuolen sanelupolitiikasta, työehdoista ja työaikajärjestelyistä, kuin palkasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa kyseessä on kysymys kaikesta. Palkka tippui, tuli vuokratyövoimaa, sakemanni sanelee kaiken, työehdot huononi, edut katosi, sanelua tulee päivä päivältä enemmän ja sitä tulee pakkosyötöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(koskettaa useaa eri aihetta/ketjua mitä on avoinna täällä, mutta laitan vaikka tähän)

 

http://www.hs.fi/kotimaa/Ilmailualan+riitoihin+ei+l%C3%B6ytynyt+sopua++lakko+alkaa+ehk%C3%A4+perjantaina/a1384143281219

 

Ilmailualan riitoihin ei löytynyt ratkaisua maanantaina.

 

Valtakunnansovittelija Esa Lonka kuuli työehdoista kinastelevia osapuolia useita tunteja, mutta sovintoesitystä hän ei antanut.

 

Aamupäivällä sovittelijan luona olivat Ilmailualan unioni IAU ja työnantajaliitto Palta, jotka neuvottelevat lentoliikenteen palveluyrityksien työehdoista.

 

IAU:n noin kolmeatuhatta työntekijää koskeva työnseisaus alkaa perjantaina kello 15, jos sopu ei synny.

 

Lakko keskeyttäisi muun muassa suurimman osan lentokenttien portti-, matkatavara- ja rahtitoiminnoista. Lakon aikana töitä tehdään esimiesvoimin, mutta lakko häiritsisi kaikkien lentoyhtiöiden lentoja.

 

..

 

Iltapäivällä Lonka tapasi Paltan ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen SLSY:n edustajia.

 

"Eipä oikein mikään liikahtanut", sanoo SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers.

 

Myös matkustamohenkilökunnan ensimmäinen vuorokauden mittainen työseisaus alkaisi perjantaina kello 15. Jos neuvotteluissa ei päästä senkään jälkeen sopimukseen, seuraavat työseisaus alkaa sunnuntaina 18. marraskuuta kello yksi yöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111117711670_uu.shtml

 

Lakko voi heikentää lentojen ruokatarjoilua

Maanantai 11.11.2013 klo 20.06 (päivitetty klo 20.17)

 

Nelisensataa ilmailualan catering-työntekijää aloittaa huomenna puoliltapäivin lakon.

 

Lakko vaikuttaa ruokatarjoiluun ainakin Finnarin lennoilla.

Lakko alkaa puoliltapäivin. Sen on tarkoitus nyt kestää päivän ja jatkua torstaina. Työtaistelu voi heikentää ruokatarjoilua ainakin Finnairin lennoilla. Lakkoilevat työntekijät kuuluvat yhtiöön LSG Sky Chefs Finland, joka toimittaa aterioita Finnairille. Finnair kertoo nettisivuillaan, että tarjoilua on jouduttu yksinkertaistamaan Euroopan ja kotimaan lennoilla. Erikoisruokavaliota noudattavien kannattaa varautua lennolle omin eväin.

 

Lakko on vastalause työnantajan päätökselle vaihtaa työehtosopimusta Ilmailualan unionista (IAU) Palvelualojen ammattiliittoon PAMiin sekä matkailu- ja ravitsemusalan MaRaan. MaRan mielestä IAU yrittää painostaa työnajantajaa yrityskohtaiseen sopimukseen, joka ei ole kilpailukykyinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään