Markku Laakso

Vaaratilanne Maarianhaminassa 14.2.2012

13 viestiä aiheessa

Olikohan eilenen vaaratilanne syynä siihen, että tänään tuota reittiä operoi unkarilaisen Fleet Air Internationalin Saab 340 HA-TAD?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

21/03 löytyy  :thmbup:

Niinpä. Olisipa ollutkin RWY 12 tosi leveä ( jotain n. 2km varmaan), mutta aika lyhyt (n. 45m tod. näk) ;D (mitat hatusta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan eilenen vaaratilanne syynä siihen, että tänään tuota reittiä operoi unkarilaisen Fleet Air Internationalin Saab 340 HA-TAD?

 

Varmaankin johtui koneen mustien laatikoiden purusta, lainaus Aamulehden uutisesta:

 

Aaltosen mukaan koneen mustat laatikot purettiin jo torstaina, ja ensi viikolla tutkijat pääsevät tutustumaan niihin. Silloin pystytään muodostamaan myös arvio tilanteen vakavuudesta. Lentäjiä haastatellaan perjantaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportti on julkaistu:

 

Vaaratilanne tapahtui 14.2.2012 klo 6.45 latvialaisen RAF-AVIA-lentoyhtiön aikataulunmukaisella NEF021- rahtilennolla Helsinki-Vantaan lentoasemalta Maarianhaminan lentoasemalle. Aluksessa oli kahden hengen miehistö ja rahtia. Vakava vaaratilanne syntyi, koska ilma-aluksen päällikkö jatkoi lähestymistä tilanteessa, jossa ei ollut edellytyksiä turvalliselle laskeutumiselle Tämä johti miehistön tilannetietoisuuden heikkenemiseen siinä määrin, että päällikkö ohjasi ilma-aluksen epätavalliseen lentotilaan ja miehistö menetti ilma-aluksen hallinnan. Tällöin lentokone oli pahimmillaan kahden sekunnin päässä maahan osumisesta. Lentäjät eivät huomioineet maahan törmäyksestä varoittavan järjestelmän varoituksia. Tutkinnassa havaittiin myös, että miehistön ohjaamoyhteistyö oli puutteellista eikä kapteeni noudattanut yhtiön lentotoimintakäsikirjaa.

 

Onnettomuustutkintakeskus antoi kolme turvallisuussuositusta, joista kaksi osoitettiin Latvian ilmailuviranomaisille ja yksi Finavialle.

 

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/1368802651160

 

Koko raportti pdf-tiedostona, karua tekstiä:

 

turvallisuustutkinta.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin hieman ihmettelemään tutkintakertomuksen kohtaa 1.18, jossa sanotaan.

"Lennolle annettiin lähestymisselvitys RNAV-lähestymiseen kiitotielle 04R. Ohjaajat hyväksyivät

annetun selvityksen, vaikka RAF-AVIA:lla ei ole lentotoimintaluvassa hyväksyntää

RNAV-lähestymisiin."

 

Kuitenkin joka paikassa viitataan VOR/DME lähestymiseen ja nimenomaan DMEn kaarelta poikkeamiseen liian aikaisin.

Ymmärtääkö joku, mistä RNAV menetelmästä oli kyse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin tähän

 

1.18 Muut tiedot

Tutkinnan aikana Onnettomuustutkintakeskus sai tiedon 25.5.2012 RAF-AVIA - lentoyhtiön lentokoneelle Saab 340A kello 10.07 Suomen aikaa tapahtuneesta vaaratilanteesta sen lähestyessä Helsinki-Vantaan-lentoasemaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään