Pertti Ollikainen

Posti/rahtilentäjät Suomessa

7 viestiä aiheessa

Varmastikin meitä löytyy. Monia minua vanhempia ja useita nuorempiakin. Yötöitä lennettiin aikanaan yksin ja myöhemmin kaksin eli ko. tekijäkaartia löytyy useammastakin ikäryhmästä. Paljon on tuttuja nimiä näilläkin sivuilla näkynyt. Olihan oma ketjunsa Lentohuollon/Finnaviationin/SiimesAviationin porukasta.

*EDIT: Rivitys korjattu. Älkää tehkö rivinvaihtoa itse, vaan antakaa forumisoftan tehdä se automaattisesti /MM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tuohon "firmaketjuun" lisäisin RV-Aviationin ja muutamat muut firmat, joiden apuja tilattiin kuljetuksiin.

itsekin lensin joitain lentoja mm. Siimes Aviationille , Senecalla ja Piper Sixillä. Tulihan oltua monella lennolla peräsmiehenä Navajolla ja C-402:lla. Noilla lennoilla lennätettiin, rahaa, valokuvia, postia ja tietokonenauhoja

Varsinaisia postilentäjiä olivat mm. Aaltion Vili, HuovisenTopi. Alvessalon Antti, Ramin Ilpo , Frey,

Viitasen Roope, Tuomo Rissanen, Pekka Lilja, Mudde, JukkaTenhunen,Pepe Lehtinen , Kari Stenberg, Martti Hämäläinen, Jukka ja Pekka Saario  ja miljuuna muuta tosipilottia.

Lisäys, Virtasen Jore, Ruosteisen Eki, Blomqvistin Martin, sekä Mr(Vaasan Vorri ei vapise) Talvisen Jorkki

Siimeksen Matti vahti tiukoilla tarkkareilla omiaan

Otin kerran vahingossa Titanin lastin Iltasanomia Sixiin ja lennonjohtajakin katsoi rullaustani ja ehdotti , että lähtisin ihan 04:sen alusta  :-[ Ekalla pysähdyspaikalla Varkaudessa nauroi mopo-akka mulle; " onpas poika pantu pienellä koneellä liikenteeseen". Mopo-Akka lähti renkaat vanteilla kuormansa saaneena ja Hi-Ace ukolla oli roiskeläpät maassa. Se siitä pienestä koneesta  ;D

Heitin muutaman keikan Bremeri Klauden Iltaset lehtiäkin Rally 150:llä.

Kustannustehokkain rahtikeikka oli; vein kaksi taskulaskinta Malmi-Vantaa- Vaasa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan se lennonjohtajien lakko tuossa -90 luvun alkupuoliskolla johon posti-ja rahtilento toiminta Suomessa typistyi. Turu Air on lopettanut joten taitaa ainut operaattori olla tänä päivä Oulun Tilauslento Oy joka lentää postia pohjoisella isoympyrä reitillä , konkarina Virtasen Jorkke  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Juha!

Missä yhtiössä lensit ja millaisia reittejä?. Millä kalustolla ja minä vuosina?

Pertti

Tervehdys vaan,

Vuonna 1980 Finnaviationin Embraer Bandeirantella aloitin perämiehen jakkaralta. Lensimme postia RVN-OUL-JYV-HEL ja takaisin. Koneet olivat hyvässä käytössä, päivisin matkustajia ja öisin postia.

Jossain vaiheessa pääsin lentämään myös yksin Cessna 402 ja Cessna 404 Titan - kalustolla yöpostia. Reitit vaihtelivat jossain määrin, mutta pääasiassa kuljettiin tuota RVN-OUL-JYV väliä ja Titanilla KAU-JYV-HEL vv reittiä. Se oli nuorelle miehelle opettavaista aikaa, kuormata konetta ja tarpeen tullen ottaa glykoolisäiliö selkään ja pestä kone puhtaaksi. Itse asiassa lentäminen oli se helpoin vaihe...  Alihankkijoilla, joista Jaakko Kuusistokin mainitsee, oli omat öiset lentonsa, esim. KUO-JYV-KUO. Saabien myötä yötoiminta jatkui edelleen Oulun suuntaan ja KUO-MIK-HEL-KUO linjalla. Toimenkuva oli edelleen päivällä matkustajia ja yöllä postia. Finnairiin fuusioitumisen myötä Oulun posti jatkui satunnaisesti MD-80-kalustolla. Itse asiassa lentämistäni konetyypeistä ainoastaan ATR:llä ja Embraer 170:llä ei ole tarvinnut/saanut yöpostia kuskata.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Postilentäjistä jäi mieleen kova työ tuolla Joensuun puolessa, kaksi konetta kukistui lentäjineen 10:n loppulähestymislinjalle. Yksi Navajo ja yksi Cessna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään