Jouko Holopainen

Lentosää ilmatieteen laitoksen vastuulle

22 viestiä aiheessa

Turun sanomat: http://www.ts.fi/online/kotimaa/305619.html

 

Kesäkuun alussa Suomessa aloittaa kansallinen säähavaintopalvelukeskus. Sitä pyörittää Ilmatieteen laitos ja siihen kootaan kaikki valtionhallinnossa kerättävät säähavainnot. Alkuvaiheessa keskus tarkoittaa sitä, että lentoasemien säähavaintoasemat siirretään Ilmatieteen laitoksen vastuulle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurraa.

Nyt saatte Pekka "aurinkoista huomenta" Poudan ja Mette "möttösen" säätietoja  :thmbup:

 

Nyt on sitten  lentäjien  helppo lentää kohti uusia seikkailuja  ;D

 

Vuosia takaperin kävi Mestarimeteorologi Kyllönen luonani ja totesi osanottonsa tulevista huonoista sääennusteista, koska liian monia havaintopistettä oli lopetettu. Nyt yritetään parsia tehtyjä virheitä.

 

Parhaat ja luotettavimmat säätiedot Suomeen ja -ennusteet saat nykyisin Ruotsin puolelta  :thmbup:

 

 

Aikanaan saimme Malmilla nauttia myös "Pyntsi"Pynnösen luotettavista sää-ennusteista; "pääset pohjoiseen matkalla vain Haapavedelle asti" tai tänään voitte aloittaa lennot kello 14 jälkeen, Ne olivat täsmäennustuksia todelliselta ammattimieheltä ja ne pitivät aina paikkansa. Pyntsi totesi  tietokone järjestelmän rakentelijoille, kun aikoinaan järjestelmää kehitettiin ( hunnigolle); "Hoitakaa itse soppanne." ;D Siinä oli ammattimies  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkuun alussa Suomessa aloittaa kansallinen säähavaintopalvelukeskus. Sitä pyörittää Ilmatieteen laitos ja siihen kootaan kaikki valtionhallinnossa kerättävät säähavainnot. Alkuvaiheessa keskus tarkoittaa sitä, että lentoasemien säähavaintoasemat siirretään Ilmatieteen laitoksen vastuulle.

 

Lentosään siirtäminen Finavialta Ilmatieteen laitokselle on looginen ensimmäinen askel säätietojen laadun parantamisessa. Asemien säähavainnot automatisoitiin vuonna 2010.

 

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Pekka Plathan myöntää, että epäluotettavuus oli osasyynä siihen, että järjestelmä siirretään Ilmatieteen laitokselle. Finaviasta ja lentotoimintaa valvovasta Trafista kiistetään, että epäluotettavuus olisi syynä siirtoon.

 

Turun Sanomat

 

-----------

 

No per...ei sattunut silmään vaikka kuinka otti silmän käteen. Ikivanha suorastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt saatte Pekka "aurinkoista huomenta" Poudan ja Mette "möttösen" säätietoja  :thmbup:

 

 

Tai "Liisa-lennonjohtajan" säitä...ne olisivatkin ammattitaidolla tehtyjä juuri lentäjille..   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan noi lentosäät kaikkien vapaasti katsottaviksi vai salasanojen taakse kuten nykyään?

 

Ottaen huomioon palvelun siirtosuunnan (Oyj->valtion palvelu- ja tutkimuslaitos) ja julkishallinnon viimeaikaisen suuntauksen avoimeen dataan, kuten on käymässä esim. maanmittauslaitoksen maastotietoaineistojen kanssa, niin olisihan siinä pienet mahdollisuudet, että sääpalvelukin muuttuisi samaan tapaan avoimeksi.

 

Oikea osoite olisi varmaankin ohjaava ministeriö. Vai jääkö Liikenne- ja viestintäministeriö toiseksi kilpailussa Maa- ja metsätalousministeriön kanssa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurraa.

Nyt saatte Pekka "aurinkoista huomenta" Poudan ja Mette "möttösen" säätietoja  :thmbup:

Tai "Liisa-lennonjohtajan" säitä...ne olisivatkin ammattitaidolla tehtyjä juuri lentäjille..   :)

 

Vähän pilkkua viilaten kuten täällä tapaan kuulluu, niin käsittääkseni kukaan edellä mainituista meteorologeista ei ole Ilmatieteenlaitoksen palveluksessa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En käsitä miksi Finavian lentosääpalvelu pitäisi avata suurelle yleisölle. Sehän on yksi osa-alue Finavian ylläpitämien lentokenttien palveluista, josta jokaisen kentille laskeutuvan koneen omistaja maksaa osansa Finavialle. Lisäksi lentosääpalvelu on niin tärkeä asia lentoturvallisuuden kannalta, ettei sitä saa asettaa alttiiksi minkäänlaisille häiriöille sekä käyttökatkoksille, joita saattaa tulla eteen lisääntyvien käyttäjämäärien vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En käsitä miksi Finavian lentosääpalvelu pitäisi avata suurelle yleisölle. Sehän on yksi osa-alue Finavian ylläpitämien lentokenttien palveluista, josta jokaisen kentille laskeutuvan koneen omistaja maksaa osansa Finavialle. Lisäksi lentosääpalvelu on niin tärkeä asia lentoturvallisuuden kannalta, ettei sitä saa asettaa alttiiksi minkäänlaisille häiriöille sekä käyttökatkoksille, joita saattaa tulla eteen lisääntyvien käyttäjämäärien vuoksi.

Tuskin suuri yleisö katselee GAFOReita, METAReita ja TAFfeja ja mitä viel onkaan, kun ymmärtää niistä yhtä vähän kuin aasi atomivoimaloista :o.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin suuri yleisö katselee GAFOReita, METAReita ja TAFfeja ja mitä viel onkaan, kun ymmärtää niistä yhtä vähän kuin aasi atomivoimaloista :o.

 

Mun on aivan saa**nan vaikea nähdä mitään ongelmaa vaikka katsois. Ja kyllä, jotkut ymmärtää, ei ne niin vaikeita ole.

 

Mulla on jokunen henkilö täällä joiden viesteihin en tasan tarkkaan enää "ihan heti" vastaa ... jääkööt nimet kertomatta. Suosittelen vastaavaa muillekkin. (Hannaa lainatakseni, näyttää että joidenkin muroihin kustaan aika usein - tai ne on trolleja).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitähän kukaan ei ole ehdottamassakaan.

 

Noh, pistetään sitten yksi (joka haluaisi lentösääpalvelun näkyväksi yleisesti).

 

Minusta veroilla maksettava palvelu pitäisi olla veroja maksavien vapaassa käytössä, ja vaikka tästä käyttäjät pienen osan maksavat, niin suurin osa tulee veroista. Vai?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minusta veroilla maksettava palvelu pitäisi olla veroja maksavien vapaassa käytössä, ja vaikka tästä käyttäjät pienen osan maksavat, niin suurin osa tulee veroista. Vai?

 

 

Tässä on sellainen ongelma, että entinen ilmailusäätiedon tuottaja joutuu nykyisin ostamaan ilmailusäätiedon Ilmatieteen laitokselta, kun aiemmin Finavia osti palvelun (tiedon tuottamisen nettiin) Forecalta (joka sai osan datasta Finavialta), mutta miten kuvio tulee menemään tulevaisudessa on pienoinen arvoitus.

 

Lentosääpalvelun tietoja ei siis tuoteta verovaroin, vaan ne kustantaa valtion omistajaohjauksessa oleva Finavia Oyj - viime kädessä siis ilmatilan käyttäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai "Liisa-lennonjohtajan" säitä...ne olisivatkin ammattitaidolla tehtyjä juuri lentäjille..   :)

 

Kyllä ainakin kun ite noita säitä tuolla eräässä monitoimilennonjohdossa teen, niin pyrin tekemään niin huolella ja turvallisinta mahdollista näkökulmaa käyttäen kuin vain mahdollista. Ja nimenomaan juuri niille lentäjille niitä tehdään, en sitten tiedä olitko kuinka sarkastinen tämän viestisi kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvennänpä aiempia viestejäni hieman.

 

Julkishallinnossa on eräänä suuntauksena edetä kohti tietovarantojen laajempaa avoimmuutta. Viimeaikainen kehitys suljetummasta, käyttäjärekisteröitymisiä yms. vaativasta palvelusta on ollut luonnollista kehitystä lentosäätietojen vastuun ollessa Foreca Oy/Finavia Oyj -akselilla. Käyttäjälle kehitys on näkynyt heikompana käyttöliittymän käytettävyytenä. Tietojenkeruun automatisointi puolestaan on uutistietojen mukaan näkynyt heikompana datan laatuna.

 

Jos ja kun vastuu siirtyy julkisen tutkimus- ja palvelulaitoksen, Ilmatieteen laitoksen alaisuuteen, voisi uudella isännällä olla hyvä mahdollisuus kiillottaa kilpeään avaamalla tietovaranto julkiseen käyttöön. Laitoksen lakisääteinen tehtävä kun on "tuottaa sääpalveluita [..] kansalaisten tarpeisiin". Mikäänhän ei laitosta velvoita avaamaan lentosääpalvelua, mutta olisihan se muodikasta.

 

Ks. esim.

http://www.suomi.fi/suomifi/tyohuone/yhteiset_palvelut/avoin_data/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun on aivan saa**nan vaikea nähdä mitään ongelmaa vaikka katsois. Ja kyllä, jotkut ymmärtää, ei ne niin vaikeita ole.

Justiinsa, tuskin niistä mitään tavan tallaajien valtavia suosikkisivuja tulee, vaikka olenhan minäkin ne oppinut, joten ei ne paljoa vaadi loppupeleissä ;D aivokapasiteettia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin kun ite noita säitä tuolla eräässä monitoimilennonjohdossa teen, niin pyrin tekemään niin huolella ja turvallisinta mahdollista näkökulmaa käyttäen kuin vain mahdollista. Ja nimenomaan juuri niille lentäjille niitä tehdään, en sitten tiedä olitko kuinka sarkastinen tämän viestisi kanssa.

 

Moron Pekka, joo tottakai näin toimitaan, en sivistymättömänä tiedä mitä tuo "sarkastinen" oikein tarkoittaa, heitin vaan tuollasen lauseen, ku Liisa on ilmailun ammattilainen meteorologien joukossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään