Sami Virkkula

Helsingin kakkoslentokenttä ehkä Lahden seudulle

92 viestiä aiheessa

Näin uutisoi päivän hesari A12

 

Otteita uutisesta

 

Lahden alueen kehittämisyhtiö Lakes teettää selvityksen uuden lentokentän rakentamisesta Orimattilan ja Kärkölän rajalle.

 

Orimattilaan voisi tulla ennen kaikkea lentorahdin sekä tilauslentojen keskus, sanoo selivtystä pyytänyt Uudenmaan ely-keskuksen valmiusjohtaja Tapio Tossavainen. "Helsinki-Vantaa on kasvanut niille rajoille, joihin se voi enää kasvaa."

 

Kenttä olisi vähintään 100milj. investointi. Tossavaisen mukaan se voisi tuoda tuhansia työpaikkoja. "Tarvittaisiin yksityisiä sijoittajia, joita voisi löytyä Kiinasta ja Venäjältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään kuulostaa vähän järkevämmältä projektilta kuin Humppila international. Mitenhän tämä suhtautuu Malmin tulevaisuuden suhteen, onko sinne tarkoitus siirtää myös pääkaupunkiseudun yleisilmailutoiminta..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä ole sitä samaa utopiaa, kuin on kaikki muukin keskustelu Malmin toimintojen siirtämisestä jonnekin huitinhiiteen, kauas pääkaupunkiseudulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo voisi tietenkin auttaa pk seudun lentomelua ja sun muuta. Mutta kannattaako kuitenkaan ihan noin kauas jolloin tulee matkat

pk-seudulta pitkähköksi tuonne Lahden seudulle. Tietenkin junalla, mutta pääsekö riittävän lähelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo voisi tietenkin auttaa pk seudun lentomelua ja sun muuta. Mutta kannattaako kuitenkaan ihan noin kauas jolloin tulee matkat

pk-seudulta pitkähköksi tuonne Lahden seudulle. Tietenkin junalla, mutta pääsekö riittävän lähelle?

 

Huomautan kohteliaimmin että ihmisiä on myös Lahden seudulla ja sen pohjoispuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo voisi tietenkin auttaa pk seudun lentomelua ja sun muuta. Mutta kannattaako kuitenkaan ihan noin kauas jolloin tulee matkat

pk-seudulta pitkähköksi tuonne Lahden seudulle. Tietenkin junalla, mutta pääsekö riittävän lähelle?

 

Mutta eiköhän se olisi parempi jos tehtäisiin koko pääkaupunkiseudun liikennekeskus sinne Lahteen !!!

 

Tuo helsingin ratapihakin kun on niin ahdas Helsingin ratapiha pitää uusia 100 miljoonalla eurolla  ::)

 

Saataisiin kaikki toiminnot yhteen paikkaan...

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustuuko Uudenmaan ely-keskuksen valmiusjohtaja Tapio Tossavaisen väite "Helsinki-Vantaa on kasvanut niille rajoille, joihin se voi enää kasvaa" johonkin faktaan? Ainakaan Finavian suunnalta ei ole tällaista kuulunut vaan kiitoteiden väliselle alueelle on varattu paikka uudelle terminaalille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvä tavaton  :P. Koskas muuten on taas kunnallisvaalit  ::) Ja miten sitten kävisi Humppila Internationaalille? Ja apua, entäs Hanko LCC Airport???

 

Aikoinaan Ilmailuhallituksen pääjohtaja rummutti mantraa jossa todettiin että Helsinki-Vantaan kolmas kiitotie on Tampere-Pirkkalassa. Tämä oli silloin kun Ryanairilla oli vielä kaksi konetta. Näin se maailma muuttuu.

 

Mua huvita enää mikää ... mää lähren kotia!!!

 

Pekka Näsä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustuuko Uudenmaan ely-keskuksen valmiusjohtaja Tapio Tossavaisen väite "Helsinki-Vantaa on kasvanut niille rajoille, joihin se voi enää kasvaa" johonkin faktaan?

 

Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Sitä saa joissakin posteissa sanoa näköjään vähän mitä sylki suuhun tuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näiden "Takapajula International"-suunnitelmien yhteydessä koskaan kerrottu mistä tulee se valtava lentorahtimäärä, jota varten kannattaa rakentaa uusi lentokenttä? Ja mihin se menee? Tuleeko rahti sieltä samasta paikasta kuin se "baltiaan suuntautuva kevytreittiliikenne" jolla perustellaan Malmin korvaajaa Porvooseen?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo olisi kyllä hyvä, pääsis Finskillä Lahteen eikä tarttis enää madella motarin ruuhkissa.

 

t. Timo

 

Lahteen pääsee jo lentäen. Ja tämä Kärkölän ja Orimattilan rajalle tulevan lentokentän jatkoyhteysliikenne varmaankin ohjattaisi samalle motarille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin kakkos kenttä on jo Vantaalla. Ykkönen on Malmilla. Kolmonen Tallinnassa. Siellä on menossa mittavat investoinnit. Tallinnasta on suorat maantie, meritie ja rautatieyhteydet euroopan ja venäjän verkostoihin. Tallinna on karttapallolla samojen isoympyräreittien varrella kuin eteläsuomi. Työvoimakustannukset ovat halvempia kuin suomessa.

 

Lahtelaiset, Porvoolaiset, Hankolaiset ja Humppilalaiset älkää pelätkö, aika on jo ajanut noiden hankkeiden ohi.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lahteen pääsee jo lentäen. Ja tämä Kärkölän ja Orimattilan rajalle tulevan lentokentän jatkoyhteysliikenne varmaankin ohjattaisi samalle motarille.

Vesivehmaalle ei mahdu liikennekoneella. Ois se aika rouheeta täräyttää Hevalta Airbusilla Kärkölään ja käydä palaverissa Lahdessa taxilla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se taitaa vaan olla että yhteiskunnan suunnittelukin on, siltä nyt vaikuttaa, on se "hatusta vetämistä". Muistan että 15 -20 v. sitten Hausjärven kaavasta poistettiin lentokenttävaraus tarpeettomana. Hyvinkään ja Hausjärven välillä Erkylän tienoilla oli kaavassa varaus isolle lentokentälle. Nyt sitten on Etelä Suomen kartta niin kuin tikkataulu hieman epävakaamman tikanheittäjän jäljiltä. Helsingin ympäristökunnat  ovat tikkansa saaneet ja huti on mennyt Humppilaan asti. Mielenkiintoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Orimattila olisi toimiva paikka kentälle.

 

Onko tämä myös täällä mainostaneenne yhdistyksen (yhteisen yleisilmailun etuja ajavan) kanta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kakkoslentokenttä-ajatus on lähtökohtaisesti ongelmallinen.

Matkustajaliikenteen jakaminen kahdelle kentälle merkitsee että jatkoyhdeydet hankaloituvat ja vaihtoajat pitenevät, kun monesti tarvitaan välissä kentänvaihto, ja se taas edellyttäisi juna- metro- tms. pikayhteyttä. 

Tätä on maailmalla tutkittukin. Esimerkiksi Lontoon ympärillä on 4-5 lentoaseman verkko joka ei kokonaisuutena toimi läheskään yhtä tehokkaasti (liikennemääriin suhteutettuna) kuin Amsterdamin yksi, iso kenttä. Jos Heathrowia voitaisiin laajentaa, se olisi selvästi tehokkaampi ratkaisu kuin nykyinen.

Pelkälle rahtilentokentälle taas ei taida riittää liikennettä tekemään se kannattavaksi. Ja 24H/365D auki oleva kenttä on myös varsin kallis operoida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta nämä lentokenttien haikailijat voisivat tutustua Finavian julkaisemiin liikennetilastoihin. Niistä saattaa saada osviittaa Takahikiän kansainvälisen lentoaseman kannattavuuden suhteen.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
vaan kiitoteiden väliselle alueelle on varattu paikka uudelle terminaalille.

 

Liikennelentäjä 5/2011 -julkaisussa Miikka Hult haastattelee lentokentän Juha Pekka Pystystä joka torppaa ko. terminaalimallin ja jatkumo tulisi oleman kohti halleja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Orimattilan lentokentältä aletaan operoida 1) rahtilennot 2) lomalennot 3) osa reittilennoista 4) yksityiset lennot ei siitä paljon lentoja tule.

 

Helsingistä Orimattilaan pääsisi vaikkapa Pendolino-junilla, jotka kulkevat 220km/h ja matka on noin 100km joten se on melkein tarkalleen sen 30min/suunta laskien kiihdytys- ja pysäytysajat :thmbup: Se on saman verran, kuin keskustasta Finnair-bussilla Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkää-Hausjärvi-alue olisi kyllä aivan ihanteellinen Helsingin kakkoskentälle: lähellä Helsinkiä, lähellä Helsinki-Vantaata, rautatieyhteyskin pääosin valmiina.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingistä Orimattilaan pääsisi vaikkapa Pendolino-junilla, jotka kulkevat 220km/h ja matka on noin 100km joten se on melkein tarkalleen sen 30min/suunta laskien kiihdytys- ja pysäytysajat :thmbup: Se on saman verran, kuin keskustasta Finnair-bussilla Vantaalle.

Paitsi ei ne Suomessa aja sen kovempaa kuin 160km/h ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään