Markku Koivurova

Atol Amphibian

148 viestiä aiheessa

Ajattelin laittaa tämmösen ketjun ja tämä kuva voisi olla sopiva ensimmäiseksi. Arvaako kukaan mitä tässä etualalla on meneillään?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

 

Muutettu ketjun nimeä

 

MK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, tässähän on uudesti syntyvä Atol (II) kyseessä, eikö niin? Piirustuksista päätellen siihen tulee moottori pystyssä olevaan pyloniin kiinni. Työntöpotkuri ja venemäinen uiva runko. Taitaa olla niin että kohta on runko valmiina ja 90% hommista jäljellä. ;D  Tai sitten olen aivan väärässä. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että Atolikin on vielä hengissä!

 

Onko runko ja siivet nykyään lasikuitua vai vanhaa kunnon vaneria? Meinaatkos aloittaa ihan sarjatuotantoakin aiheesta?

 

Jos tuo menee alle 70kg massan niin pistähän tarjous tulemaan..   ::)

 

(edit) Ja vaimontyynnytyspakkauskin taitaisi tulla tarpeeseen  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on mielenkiintoisen näköinen, siiventyngätkin koppaan valettu, ellen erehdy.Mites tuonne sisään mennään.Lasi tai hiilikuitua tuo varmaan on.Ja mitä on tehty ennen maalausta, kovasti töitä sanoisin. :thmbup:

Lisäkuvia odotellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on mielenkiintoisen näköinen, siiventyngätkin koppaan valettu, ellen erehdy.Mites tuonne sisään mennään.Lasi tai hiilikuitua tuo varmaan on.Ja mitä on tehty ennen maalausta, kovasti töitä sanoisin. :thmbup:

Lisäkuvia odotellen.

 

Lähes täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sanoisin että sinne mennään todennäköisesti kuten tuossa linkissä olevassa videossa näkyy kohdalla 2:50 suunnilleen

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, tässähän on uudesti syntyvä Atol (II) kyseessä, eikö niin? Piirustuksista päätellen siihen tulee moottori pystyssä olevaan pyloniin kiinni. Työntöpotkuri ja venemäinen uiva runko. Taitaa olla niin että kohta on runko valmiina ja 90% hommista jäljellä. ;D  Tai sitten olen aivan väärässä. :-[

 

Täydellinen vastaus  :laugh:

 

Lähes täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sanoisin että sinne mennään todennäköisesti kuten tuossa linkissä olevassa videossa näkyy kohdalla 2:50 suunnilleen

 

 

 

Tämä osui myös oikeaan.

 

Atolia on venytetty kaiken kaikkiaan metri. Puoli metriä eturungosta ja toinen puoli metriä sivuvakaajan etureunan kohdalta. Tämä johtuu siitä, että suurin lentopaino on nostettu 650 kiloon. Eli tästä tulee LSA- kone. Tässä vaiheessa tehdään vasta muotin malleja mutta nämä muutokset on tarkoitus toteuttaa meidän OH-U475:teen. Moottoriksi tulee Rotax 912 ULS ja U475 tulee pysymään ultrana. Se painoi aikoinaan 296 kg tyhjänä Rotax 582:lla. Tavoite on mahdollinen, rakenteista ja järjestelmistä on saatu yli 10 kg pois ja tämän yksilön suurin lentopaino on 500 kg (on tehty vanhan määräyksen voimassa ollessa).

 

 

[ attachment removed / expired ]

Tämä ei ole ihan enää ajan tasalla, mm. takakuomun pikkuikkunat on jätetty pois ja kuomu venytetty sinne asti

 

 

[ attachment removed / expired ]

Malisen Jussin muotoilema keulan alapinta säilyy entisellään

 

 

[ attachment removed / expired ]

Tässä näkyy heikosti kuomun aukeamisviiva

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Atolia on venytetty kaiken kaikkiaan metri. Puoli metriä eturungosta ja toinen puoli metriä sivuvakaajan etureunan kohdalta. Tämä johtuu siitä, että suurin lentopaino on nostettu 650 kiloon. Eli tästä tulee LSA- kone. Tässä vaiheessa tehdään vasta muotin malleja mutta nämä muutokset on tarkoitus toteuttaa meidän OH-U475:teen. Moottoriksi tulee Rotax 912 ULS ja U475 tulee pysymään ultrana. Se painoi aikoinaan 296 kg tyhjänä Rotax 582:lla. Tavoite on mahdollinen, rakenteista ja järjestelmistä on saatu yli 10 kg pois ja tämän yksilön suurin lentopaino on 500 kg (on tehty vanhan määräyksen voimassa ollessa).

 

 

Markku

 

Ja tuolla toisessa ketjussa ammusten taustalla olleet piirustukset eivät suinkaan olleet siellä sattumalta eihän?  8)

 

Meinasin jo tarttua koukkuun siinä vaiheessa mutta ajattelin kumminkin vielä odotella josko asian tiimoilta kuuluisi lisää. Odottelu kannatti, erittäin mielenkiintoisia uutisia. Lisää kuvamateriaalia Atolista ( sekä ehkä muistakin projekteista  ) näkisi luonnollisesti mieluusti lisää.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että Atolikin on vielä hengissä!

 

Onko runko ja siivet nykyään lasikuitua vai vanhaa kunnon vaneria? Meinaatkos aloittaa ihan sarjatuotantoakin aiheesta?

 

Kone on sekarakenteinen. Päämateriaali on edelleen puukomposiitti ja lujitemuovia lasi-, hiili- ja aramidilujitteella on käytetty siellä missä puukomposiitilla ei ole selvitty. Rungon kuori on vanerikerroslevyä, pinnassa 1,2mm:n vaneri, ydinaineena 5 tai 10 mm:n pvc- vaahto ja sisäpinnassa 0,8 mm:n vaneri liimattuna yhteen alipainesäkkitekniikalla liimana epoksi. Sarjatuotanto on enemmän kuin haaveissa, siitä myöhemmin lisää.

 

 

(edit) Ja vaimontyynnytyspakkauskin taitaisi tulla tarpeeseen  :-[

 

Tämä on hyvä tuoteidea, pistetään korvan taakse.

 

 

Ja tuolla toisessa ketjussa ammusten taustalla olleet piirustukset eivät suinkaan olleet siellä sattumalta eihän?  8)

 

Ei  ;)

 

 

Vielä takarungon jatkamisesta pari kuvaa

 

 

[ attachment removed / expired ]

Tila on entinen nukketehdas ja hallin korkeus on vain 2,5m. Katosta jouduttiin menemään läpi koska on järkevää, että runko on vaakitusasennossa jigissä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Sivuvakaaja on siirtynyt köliriman suunnassa 500 mm ja lisäksi 80 mm ylöspäin.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko Atolista piirustukset vai rakennussarja vai valmiina myytävä? Oon aina haaveillut Atolista, mutta en ehtinyt Mk I:sen rakentajaksi (taisin olla vielä peruskoulussa tuolloin).

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko Atolista piirustukset vai rakennussarja vai valmiina myytävä? Oon aina haaveillut Atolista, mutta en ehtinyt Mk I:sen rakentajaksi (taisin olla vielä peruskoulussa tuolloin).

 

T. Mika

 

Ainakin ultra- luokassa tullaan tarjoamaan valmiita koneita. Rakennussarjaa mietitään myöhemmin. Atol soveltuu nykymuodossa huonosti piirustuksista rakennettavaksi, lähes kaikki pintaosat ovat muotilla tehtäviä.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minäkunenollu huomannu en piirroksia enkä tuota viideota, höh.

Hieno homma Markku.

 

Kiitos. Tässä vielä linkit tietämiini Atol- videoihin:

 

 

 

 

T. Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Atolin ulkonäköön huonontavasti vaikuttanut asia korjataan tässä samalla, nimittäin moottorisuojan muotoilu.

 

 

[ attachment removed ]

Tuolla lukee "Super Atol". Kysymyksessä on työnimi, malliksi vahvistuu todennäköisesti suurinta lentopainoa ilmaiseva numerosarja (495, 650) ja luokkaa ilmaisevat kirjaimet (UL, LSA). Potkuri tulee olemaan kiinteälapainen. Maasäätöisyydestä ei ole mitään iloa mutta niissä hävitään pari kiloa painossa ja kaupantekijäisiksi tulee mukaan vikamahdollisuuksia.

 

 

[ attachment removed ]

Öljysäiliö sijoitetaan näillä näkymillä pylonin sisään. Öljyn pinnankorkeus (imukorkeus) jää Rotaxin sallimiin rajoihin. Öljysäiliöön asennetaan esim. helikoptereiden öljysäiliöistä tuttu ikkuna.

 

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Atolin ulkonäköön huonontavasti vaikuttanut asia korjataan tässä samalla, nimittäin moottorisuojan muotoilu.

 

Markku

 

Tuota pitikin jo aiemmin kyselemäni vaan unohtui..... miten tuohon edellisen version moottorikoolinkiin oli päädytty? On nimittäin ainakin omaan silmääni varsin.... eh.... erikoisen näköinen koppa. Tämä nykyinen versio on jo huomattavasti sutjakampi ja silmää enemmän miellyttävä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota pitikin jo aiemmin kyselemäni vaan unohtui..... miten tuohon edellisen version moottorikoolinkiin oli päädytty? On nimittäin ainakin omaan silmääni varsin.... eh.... erikoisen näköinen koppa. Tämä nykyinen versio on jo huomattavasti sutjakampi ja silmää enemmän miellyttävä. :thmbup:

 

Noh, sanotaan vaikka näin, että aina ei voi onnistua. Tuo aikaisempi koppa tehtiin niin, että pistettiin valmiin moottoriasennuksen päälle muutama jätesäkki suojaksi ja liimattiin siihen päälle uretaanilevyn palasia joiden välit täytettiin uretaanisaumavaahdolla. Tästä alettiin veistelemään ja lopputulos tiedetään. Yksi vaikuttava asia oli, että pakoputki sijoitettiin moottorin alle, jolloin koko paketin korkeus lisääntyi n. vajaalla kolmanneksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää nyt, tuo alkuperäisversio oli jotenkin sekoitus mustanaamion luolasta ja Anselmi Pandasta, ei paha sekään.

 

No tuota miten tuon nyt sanoisi.... on se vaan hyvä että kehitys kehittyy.... ::)

 

Nyttemmin tuo pakoputkiasennus näyttäisi olevan siis moottorin etupuolella. Lienee syynsä siihenkin miksi siinä eikä esim moottorin takana?

 

EDIT: Ai niin se imuilman esilämmitys tietysti.... duh.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sinulla on kuvia Atol- amfibiosta, olisin kiinnoistunut saamaan niitä jollakin sopimuksella (kaupalla?) käyttöön meidän rakenteilla oleville kotisivuillemme. Itselläni ei ole juurikaan kuvia OH-U362.sta tai OH-XAT.tä. Myös ykkösproton (U165) kuvat kiinostavat.

 

Terveisin

 

Markku Koivurova

 

PS. Minulle sopii yhteydenpitokanavaksi myös normaali sähköposti: markku.koivurova(ät)atol.suomi.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atol -projektin kotisivut on avattu tänään osoitteessa www.atol.fi . Tässä on menossa vielä viimeistelyvaihe ja mm. englanninkielinen versio tulee pienellä viiveellä.

 

T. Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemen Saarenkylässä alkaa valmistua ultrakevyitä lentokoneita sarjatuotantona maailmalle.

 

Rovaniemeläisen lentokonetehtaan Atol Avion Oy:n amfibio, sekä vedestä että maalta operoitava ultrakevyt kone, esitellään Saksassa huhtikuussa järjestettävillä Aero 2013 -messuilla

 

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194793118815/artikkeli/ultrakevyt+lentokone+kansainvalisille+markkinoille.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään