Matti Hyötyniemi

Cobra Drakenilla

27 viestiä aiheessa

Tuossa löysin Youtubesta pätkän, jossa kaveri tempaisee ihan tyylikkäitä cobria Drakenilla (noin kohdasta 1:50 eteenpäin)

 

 

Miksihän kaverilla näyttää olevan hiki tuon tempun jälkeen..  ::)

 

Yritettiinköhän tuollaista Suomessakin aikoinaan (olisihan se ollut vihulaiselle melkoinen yllätys) vai tyydyttiinkö vain harjoittelemaan sen todennäköisestä seurauksesta oikaisemista;

 

 

Muistoa omalta osaltani kunnioittaen, pienessä mittakaavassa:

https://picasaweb.google.com/105458648357011194192/DK212?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPTI97bZ-6mwlwE&feat=directlink

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritettiinköhän tuollaista Suomessakin aikoinaan (olisihan se ollut vihulaiselle melkoinen yllätys) vai tyydyttiinkö vain harjoittelemaan sen todennäköisestä seurauksesta oikaisemista;

 

Minä olen käsittänyt, että ei tuota ruotsissakaan minään taktisena liikkeenä harjoiteltu, vaan se on ollut osana koulutuksessa supersakkauksesta oikaisemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa löysin Youtubesta pätkän, jossa kaveri tempaisee ihan tyylikkäitä cobria Drakenilla ...

 

Joo, ihan kiva. Miksiköhän ei ole löytynyt videota joka näyttäisi kuinka Viggen lähtee tosi lyhyellä kiidolla kentän pinnasta heti irrotuksen jälkeen suoraan ylös...On kilometrin korkeudessa jo ennen kuin kilometrin korkeudesta pudotettu kivi on maassa...

 

Olen itse nähnyt LRR:n lentonäytöksessä kun pilotti toi koneen lähes kiitotien loppupäähän ja aukaisi hanat... Onneksi kone nousi, muutoin olisi mennyt aidat ja papit lappeelleen... Ja hyvin nousikin. Nokka kohti taivasta heti kun etufillari nousi asfaltista... ja ääntäkin löytyi. Missä on ääntä, siinä on voimaa....  :)

 

EDIT: Lisäksi koneella saattaa olla joku "epävirallinen" korkeusennätyskin... Ihmettelivät miten se voi lentää kun ei ne muut tavallisesti lennä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin itse keltaisen Drakenin jossain lentonäytöksessä Turussa. Otin kuviakin (dia). Isäni  myös.

Ei se miltään ihmeelliseltä silloin näyttänyt. Eikä kuulunut.

 

Hornet on ääneltään paljon "repivämpi" !

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saavutit juuri vankkumattoman ihailuni tuon RC koneen johdosta :D

 

Raah... Olen minäkin kasannut koottavia lentokoneita joskus. Eikö niillä ole mitään arvoa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oih, DK on se ainoa oikea... tai ainakin mun lemppari :)

 

Saavutit juuri vankkumattoman ihailuni tuon RC koneen johdosta :D

 

Kiva kuulla, toivottavasti vaimo ei salaa lue tätä palstaa!  :laugh:

 

Samasta aihepiiristä Youtuben eittämättä ihan paras video ikinä ja koskaan: http://youtu.be/qWOINzyCLL4

Ja miggimiehet nyt hiljaa siellä..  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raah... Olen minäkin kasannut koottavia lentokoneita joskus. Eikö niillä ole mitään arvoa... :P

 

Äkkiä keltaista maalia ja kamera. Ehkä tilanne on vielä pelastettavissa?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiä keltaista maalia ja kamera. Ehkä tilanne on vielä pelastettavissa?  8)

 

Meinasitko tuunata silitysrautasi?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, siis -tunteella- ?

 

No,sitten: Olin ensimmäisen kerran lentämässä 4v-iässä.Tikkakoskella. Kone oli  BL-129  -Hertta Ässä- .  Ihastuin perusteellisesti ensimmäistä kertaa elämässäni. Äiti kertoi, että nukuin yöt viikon verran levottomasti & puhuin unissani. Elämyksiä on sattunut kohdalle useitakin. "Kuiskaten kerron salaisuuden": Olen Höyry-Mig fani. Muutama muistikuva, jotka on meille lekoihin & lentämiseen "hurahtaneille" yhteisiä. Olin Tikkakoskella hallilla kun Vilkku Salminen rullasi MG-33.n halliin näytössoolon jälkeen. Kiipesi koneesta g-puku höyryten & puuskuttaen. Seisoin koneen vieressä & naputtelin sormella runkoa. "On se vaan huima kone". Vilkku katsoi pitkään & sanoi: "Jussi, ei se ole -vain kone-". DK.sta puheen ollen: Eipä mene mielestä koskaan Janhusen Pavelin DK-soolo Räyskälässä. Läpärin jälken jälkipoltto päällä tynnyri pinnoissa & sitten vielä silmukka, jonka oikaisu niin matalissa, että tomupilvi pöllähti kentän pinnasta. Mulla ei sattunut olemaaan kuulosuojaimia sillä kertaa mukana. Rytinää oli sen verran, että kädet korvilla pää "soi" vielä näytöksen jälkeenkin. Tiedän olevani "vähän onnellinen". Innostuminen on aitoa. Geenejäni en ole koskaan edes yrittänyt pitää kurissa..

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DK oli ns. laivarautaa, painavaa ja hitaasti kääntyvää... DK:lla max poltto/Mach 0,9/ pinnassa  kaartamalla tiukkaan, 8g, nopeus väheni.

Vastaavassa tilanteessa MG:llä piti vähentää tehoja ettei mennyt yli.   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä Erkki sen varmasti tietää.  :thmbup:

 

Kyllä Draken jäi aika oudoksi tapaukseksi Savon taivaalla. Muutaman kerran tuli nähtyä livenä lentonäytöksissä. Ääntä pelistä kyllä löytyi, mutta sillä ei pääse edes kahden machin kerhoon...

 

MG:t mennä huitelivat nääs lähes päivittäin kotitalon päältä mennen tullen tähän malliin ja meikäläinen huuteli kuvaajan tyylillä ihan ite, joka kerta kun MG meni yli. HN ei enää säväytä samaan malliin...  ;D: http://www.youtube.com/watch?v=cUZvvJsCXKA  :thmbup:

 

Täältä äänet MiGille:

 

1.

(Unkari)

 

2.

(Puola)

 

3.

(Tsekkoslovakia)

 

4. Hungarian Sky Hussars RIAT:ssa:

 

5. DDR:n MiG-21:t aikansa musalla  ;D:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyihän se! Ei ole Cobra Drakenilla, vaan Kroatti-kuski MiGillä.  :thmbup:

 

 

 

Malborkin MiG-21 video on myös hjyvä (41.PLM):

 

MiG-kuskit tykkäsivät ajokeistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja videoita kerrassaan. Tuossa Juutilaisen ensimmäisessä videolinkkipostauksessa unkarilaisten husaarien yksi kone lentää ja liikehtii aika tavalla oikean päälaskutelineen "enkelinsiipi" auki repsottaen. Mutta se ei liene menoa hankaloittanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DK oli ns. laivarautaa, painavaa ja hitaasti kääntyvää... DK:lla max poltto/Mach 0,9/ pinnassa  kaartamalla tiukkaan, 8g, nopeus väheni.

Vastaavassa tilanteessa MG:llä piti vähentää tehoja ettei mennyt yli.   :)

 

Mutta pinnoissahan suorassa lennossa DK taisi kuitenkin olla nopeampikin, vai oliko isot pojat muka väärässä.. :'(

 

(edit:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DK oli ns. laivarautaa, painavaa ja hitaasti kääntyvää... DK:lla max poltto/Mach 0,9/ pinnassa  kaartamalla tiukkaan, 8g, nopeus väheni.

Vastaavassa tilanteessa MG:llä piti vähentää tehoja ettei mennyt yli.   :)

 

DK:n maksimi +G oli 7. En voi väittää vastaan tuohon hidastumiseen, koska noudatin ohjekirjan antamia arvoja :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

uuu, aina yhtä hyvä ;)

 

Sun tarttee maalata sun Braun, Bosch, Electrolux or whatever mustakeltaiseksi ja hommattava siihen lehmätarra ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mun täytyy tunnustaa että mä en oo ees ihan varma missä mun silitysrauta on. en oo reiluun vuoteen nähny... nimim. itsestään siliävät rulees ja henkarikuivaus kannattaa...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun tarttee maalata sun Braun, Bosch, Electrolux or whatever mustakeltaiseksi ja hommattava siihen lehmätarra ;D

 

Ja sit siihen lehmärautaa ajamaan tarttis hankkia vielä sellanen salskea pilotti. Siltä varalta jos sekin on joutunut hukkaan  8) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään