Juha Paulavuo

Ilmailuaiheisia kuvia Suomen museoitten kuvakokoelmista

23 viestiä aiheessa

Caravellen kuvan yläpuolella lukee Convair Caravelle. Ja muuallakin tekstissä...  ;)

 

Huomasin  ;D ja lähetin korjauspyynnön ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onkos tuo Petsamon kone Junkers A-50?

 

Tässä on kysymyksessä Elfvingin kalastuslaivueen emälaivan, ha Petsamon, sillintähystyslentokone.

 

Kesän 1931 kalastus onnistui tyydyttävästi, laivueen kokonaissaalis oli 2 356 200 kg silliä. Ainut epäonnistuminen oli lentokoneen käyttö kalastuksessa. Kapteeni Bremer oli kyllä tehnyt arvoikkaita havaintoja, mutta... Lentotiedustelu vaatisi onnistuakseen pysyviä tukikohtia maissa.

 

Lähde: Helge Heikkinen, Hopeaparvien perässä Islannin vesillä Suomen valtamerikalastuksen vaiheita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on vanha ongelma taas kerran syötiksi.  On museokuvia mutta museossa oleva (ainakin ollut) laite on nk hukassa.

Kyseessä ei ole sen vähäisempi kuin Malmin muinainen kuulu "sokkolaskulaite" (Blindlandeanlage), Telefunkenin tekemä ”Lorenz BAGe”.

 

Edesmennyt (ent Ilmailuviestikorjaamon) Pentti Sellmer on toimittanut historian ystävänä ja virankin puolesta laitteet Ilmailumuseoon

marraskuussa 1998 ja minulle lähettämiinsä kuviin aikanaan merkinnyt laitteen tyypit, päivämääriä ym tarpeellista.

 

Suuntasädelähetin, 500 W-UKW-Leitstrahlsender (Ansteuerungsfunkfeuer, AFF) = S 341 N (33.3 MHz).

Merkkilähetin ,  5 W-UKW-Einflugzeichensender = S 342 N (EZS 1) (38.0 MHz).

Vaikka tästä on käytetty nimeä SBA (Standard Beam Approach -system), tämä ei ole brittiläinen vaan Telefunken tuote.

 

Kun en itse pääse Heinolan vammaisasunnostani minnekään, kyselen: olisiko laite hävitetty Vantaan museolta?

 

Ylemmät kuvat ovat ymmärtääkseni ”Pesen” itsensä museolla ottamat (mikä muu museo voisi olla kun Vantaa?).

Kuten alempiin vertailemalla voi todeta, kyseessä on samat laitteet – SBA oli lisenssillä UK:ssa tehty versio.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

HEP, niin ja jos joku löytää, niin pse vähän skarpimpia kuvia vehkeistä, kun nykyisin kaikilla on hyvät kamerat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en itse pääse Heinolan vammaisasunnostani minnekään, kyselen: olisiko laite hävitetty Vantaan museolta?

 

Oletko jo kysynyt museosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin  ;D ja lähetin korjauspyynnön ....

Minä tein saman pyynnön vajaa vuosi sitten. Vaihtelimme muutaman mailin asiaan liittyen. Eivät tainneet kuitenkaan uskoa, vaikka esitin vankat perusteet ja muutaman lisätietolinkin.

 

Kyseessä lienee Caravellen ensimmäinen vierailu Rissalassa. Se lienee myös syy siihen miksi Eino Malm oli paikalla kuvaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia!

 

Metsäteemaisten museoiden yhteisessä tietokannassa Kantapuussa on valokuvia esineistä ja arkistokuvista

 

http://www.kantapuu.fi

 

Tällä hetkellä sieltä löytyy valokuvias 75 kpl eri aiheista kuten lannoitus, uitto, maahan pudonnut jne. Alla olevassa linkissä suoraan hakusanalla "lentokone"

 

http://www.kantapuu.fi/search.php?s_start=0&s_fulltext=lentokone&s_adv[0]=&s_adv[1]=&s_adv[2]=&s_advfrom[0]=6&s_advfrom[1]=6&s_advfrom[2]=6&s_org=0&s_viewmode=2&s_class=1&s_advs=3

 

Kuvia ja esineitä digitoidaan par´aikaa muutaman tuhannen vuosivauhtia.

 

-Eero K

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tällä hetkellä sieltä löytyy valokuvias 75 kpl eri aiheista kuten lannoitus, uitto, maahan pudonnut jne. Alla olevassa linkissä suoraan hakusanalla "lentokone"

 

 

 

Onpa mielenkiintoisia kuvia! Kuvateksteissä on jonkun verran asiavirheitä, mutta kuvaajat eivät tietenkään välttämättä ole ilmailun asiantuntijoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa mielenkiintoisia kuvia! Kuvateksteissä on jonkun verran asiavirheitä, mutta kuvaajat eivät tietenkään välttämättä ole ilmailun asiantuntijoita.

 

Olen jonkin verran avustanut noiden konetyyppien tunnistamisessa. Mikäli niistä löytyy virheitä, viestiä voi laittaa tuonne Luston metsämuseon s-postiin, niin korjaavat varmaan mielellään.

PZL Gawron ainakin oli muuttunut Piperiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jonkin verran avustanut noiden konetyyppien tunnistamisessa. Mikäli niistä löytyy virheitä, viestiä voi laittaa tuonne Luston metsämuseon s-postiin, niin korjaavat varmaan mielellään.

PZL Gawron ainakin oli muuttunut Piperiksi.

 

Ei siellä toki mitään massiivisia virheitä ole, mutta esim. sivulla 2 kuva V94003:2782 ei ole OH-CSL. Sen huomaa jo ikkunoiden lukumäärästä...

 

Pisti silmään ihan siksi, että olen aikoinaan ollut läheisessä tekemisessä noiden C-180/185 koneiden kanssa. Mielenkiintoisia kuvia kaiken kaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps kuvateksteissä on varmasti asia- ja muotovirheitä. Valokuvien ottajilla tai luovuttajilla on voinut olla puutteellisia, pahimmillaa vääriä tietoja koneista. Otamme mielellämme vastaa palautetta ja oikaisuja asiantuntijoilta. Muutamat autoharrastajat ovat auttaneet vanhojen autokuvien kohdalla samalla tavalla hyvin lopputuloksin.

 

-Eero Knaapi

Lusto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siellä toki mitään massiivisia virheitä ole, mutta esim. sivulla 2 kuva V94003:2782 ei ole OH-CSL. Sen huomaa jo ikkunoiden lukumäärästä...

 

Juu, lienee Cessna 185 (D-malli) Skywagon, OH-CEG, missä EG tulee Enso-Gutzeitista...

 

EDIT: Tässäpä kuva ko. kapineesta senaikaisessa alkuperäismaalissaan. Nykyään kone asuu Muuruvedellä/Rissalassa hieman erivärisenä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikasilmäyksellä sattui silmään, että kuvassa numero V06011:10078 oleva kone on Piper PA-25-235 Pawnee B OH-PDZ.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikasilmäyksellä sattui silmään, että kuvassa numero V06011:10078 oleva kone on Piper PA-25-235 Pawnee B OH-PDZ.

 

Ettei vaan olis Rami Aulio tossa talikossa istumassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, lienee Cessna 185 (D-malli) Skywagon, OH-CEG, missä EG tulee Enso-Gutzeitista...

 

 

Ai se onkin CEG. Sehän majaili aikoinaan Lappeenrannassa siinä Prinsessa Armaadan naapurissa, siitä kai nimikin "Kaunis Veera".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai se onkin CEG. Sehän majaili aikoinaan Lappeenrannassa siinä Prinsessa Armaadan naapurissa, siitä kai nimikin "Kaunis Veera".

 

Joku kone siellä ainakin oli joskus. Vesitaso Cessna. Siis sen myöhemmän 'Prinsessa Armadan' sijaintipaikan naapurissa siinä tullirakennuksen lähistöllä sataman rannassa missä muutkin laivat oli.  Joskin lähenpänä kaupungin rantaa.

(Se Prinsessa Armaada laiva oli silloin aiemmin kyllä halkosaaressa n. 0,5 km päässä...).

 

Sitä Cessna konetta oli silloin siinä sataman rannassa korjattu 'Pilootti/Mekaanikkojen' toimesta ja kertomana jo 24h.

Tarvitsivat sitten 'rohkeita' henkilöitä painoksi koelennolle... Mentiin sitten kavereiden kanssa kyytiin (maksoikin vielä 20 mk/pää tai jotain...)

Oli muistaakseen minun toinen lentoni lentokoneella (kyydissä siis), joten kerroin kavereilleni lentämisen olevan aivan turvallista...

... melkoinen reissu siitä sitten tuli (taas?)... kone ei lähde ilmaan kuin puolentunnin veivaamisen jälkeen...

... ilmassa sitten huomataan että joku 'vesipumppu?' ei toimi... ("eiks tääkää toimi" sanoi se co-pilot...)

... sitten taputeltiin bensamittareita... toinen ihan nollissa ja toisessa aavistus viisarissa...

... eikä se laskukaan poikennut edellisestä linjasta... vaikka laivoja ei finaalissa näkynytkään voi silti olla suurjännitelinja siinä vedenpinnassa...

Silloin huomasin, että lentäminen onkin kivaa... ja haluan vielä joskus omankin lentolupakirjan...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään