Juha Paulavuo

Red Arrowsin lentäjä menehtynyt heittoistuimen lauetessa maassa

24 viestiä aiheessa

Red Arrows-lentäjä kuoli, kun koneen heittoistuin laukesi koneen ollessa maassa. Onnettomuus tapahtui RAF Scamptonin tukikohdassa.

 

flightline uk

 

Eikö Hawkissa ole Zero-zero heittoistuinta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On, mutta spekulaatio vihjailee, että vika olisi ollut heittoistuimen laskuvarjossa, joka ei olisi lauennut.

 

RAF:n T1 Hawkeissa on Martin-Baker Mk 10 heittoistuin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lisäinfoa englantilaisista uutislähteistä.

 

mm: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-15640104

 

Emergency services have been called to RAF Scampton in Lincolnshire after an incident involving a Red Arrows jet, the Ministry of Defence (MoD) has said.

 

One pilot who was taken to Lincoln County Hospital is in a "very serious" condition.

 

Lincolnshire and Nottinghamshire Air Ambulance was called to RAF Scampton around 11am.

 

There are conflicting unconfirmed reports as to what happened, but some reports suggest that an ejector seat was involved while the plane was on the ground.

 

The pilot's parachute reportedly failed to deploy after his ejector seat malfunctioned.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuudessa surmansa saaneen lentäjän nimi on nyt julkistettu MoD:n toimesta. Kyseessä oli 35-vuotias Flt Lt Sean Cunningham.

 

Myöskin kaikki "ei-tarpeellinen" (non-essential) lentäminen koneilla joissa on Martin-Baker Mk 10 heittoistuin on toistaiseksi 'tauolla' (suspended, ei juuri nyt tule mieleen mikä olisi sopivin suomen kielen termi). Tämä koskee lähinnä Hawk- ja Tucano-koneita, mutta myös Tornado-koneita.

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-15655865

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Hornetienkin jakkarat ole M-B Mk10:n johdannaisia?

 

http://www.ejectionsite.com/fa18seat.htm

 

The McDonnell-Douglas F/A-18 is an example of military procurement rivalry. MCD is known in the egress industry for the manufacture of the ESCAPAC, MINIPAC, and ACES series of ejection seats, all of which enjoy a good reputation for success. The U.S. Navy has used the ESCAPAC seats for some time in many different aircraft, but when selection was announced for the F/A-18, it was Martin-Baker Aircraft who won the competition. The Martin-Baker Mk. 10 has a typical late model Martin-Baker structure with a Main Beam Assembly (MBA) supporting the seat bucket, shoulder harness restraint, and the headrest parachute pack. Other sub-assemblys attached to the MBA are the drogue deployment unit and the parachute deployment rocket. The MBA attatches the seat to the aircraft via latch assemblies on the top and bottom of the catapult and guide rail assembly. The seat is equipped with the standard leg restraint system which consists of a set of garters the pilot wears on his legs, and a leg restraint line set which is routed from the floor of the cockpit through the front of the seat bucket, into the garters and then back to the seat bucket. This arrangment causes the restraint lines to hold the legs back against the bucket where they land as the seat rises up the guide rails. A set of break rings snaps when the seat has traveled up the rails far enough to provide sufficient force. Friction snubbers keep them there until seat man separation when the timed release mechanism releases the lap belt locking lugs and other seat/man attach points.

 

Tämä ei suinkaan ole hyökkäys M-B:tä kohtaan, mutta olisiko syytä tutkia mahdollisia hämminkejä M-B:n istuimien suhteen täällä Suomessakin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Hornetienkin jakkarat ole M-B Mk10:n johdannaisia?

 

http://www.ejectionsite.com/fa18seat.htm

 

Tämä ei suinkaan ole hyökkäys M-B:tä kohtaan, mutta olisiko syytä tutkia mahdollisia hämminkejä M-B:n istuimien suhteen täällä Suomessakin?

 

 

Syytähän tutkia varmasti on, mutta muistelisin että F-18 vientiversioiden pulkka olisi Mk 14 johdannainen eli tässä tapauksessa M-B SF.14? En nyt heti löytänyt tuohon vahvistusta mutta muistelisin että Ilmavoimien käyttämä istuin olisi juurikin tuo modifioitu SF.14 / NACES jota olisi muutettu niin että siinä käytettäisiin samoja valjaita kuin Hawkeissa?

 

Joku asiaa oikeasti tietävä saa mieluusti vahvistaa tai kumota tämän muistikuvan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin viime näkemältä (eli muutamisen tuntia sitten) oli tuo Mk 14 -tyyppinen penkki kiinni.

 

No tämän voisi melkein jo sanoa perustuvan tietoon  ;D

 

Sivujuonena vielä,  miten niitten valjaiden laita oli? Raivokkaasta googlettamisesta huolimatta en löytänyt kuin yhden maininnan asiasta tuolla mallarisivustoilla ja "eiköhän" ei vielä oikein riitä vakuuttamaan minua...... 8)

 

http://decals.kitreview.com/decals/f4dable48001reviewmr_1.htm

 

Take note that the Finnish Hornets are built in Finland and have equipment added to suit their own needs. Some notes on these Hornets are that they use Martin Baker SF.14 seats which are similar to NACES seats but have the seat belt s compatable with the Bae hawk MK.51 aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätetään sarkasmi pois ja muokataan äskeistä, eli vanhan kaluston (Hawk) valjaat on modattu HN:n valjaita vastaaviksi. Jenkki penkit (HN) ja suomalaiset penkit eroaa toisistaan valjaitten osalta. Pienoismalli sivuiltahan se todellinen tieto yleensä löytyykin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistan. HN:ssä on Mk14, tai oikeammin SF14A-1/2, joka on NACES-variantti combined harness -valjailla.

Jätetään vielä nuo spekulaatiot oman kaluston tutkimisen osalta... asiat kulkevat omalla painolla ja virallisella menettelyllä kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätetään sarkasmi pois ja muokataan äskeistä, eli vanhan kaluston (Hawk) valjaat on modattu HN:n valjaita vastaaviksi. Jenkki penkit (HN) ja suomalaiset penkit eroaa toisistaan valjaitten osalta. Pienoismalli sivuiltahan se todellinen tieto yleensä löytyykin ;)

 

 

No eiku.....

 

Sen takiahan tuossa tietäjien perään kyselinkin ettei oltaisi ihan Googlen varassa  ::)

 

Vahvistan. HN:ssä on Mk14, tai oikeammin SF14A-1/2, joka on NACES-variantti combined harness -valjailla.

Jätetään vielä nuo spekulaatiot oman kaluston tutkimisen osalta... asiat kulkevat omalla painolla ja virallisella menettelyllä kyllä.

 

Hyvä että selvisi tämäkin sivujuoni. Spekulointiin ei liene syytä ( pois se meistä  tällä foorumilla..... ), jäipähän vaan askarruttamaan nuo kotimaisen kaluston heittoistuimet.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nää penkit mitään absoluuttisia ihmevehkeitä ole - navyn turvallisuusjulkaisussa oli taannoin mielenkiintoinen kirjoitelma onko SF14:n nolla/nolla penkki vai ei - jutun vastaus oli että on - jos varustettu kuski mahtuu penkin spekseihin  :o

 

Kaveri oli hypännyt tukialuksen kannelta liki nollanopeudelta - wind over deck about 30 kts - mutta silti kupu oli hädintuskin auennut kun tossut osui merenpintaan noin 30 metriä "aloituskorkeuden" alapuolella  ;D

 

Jälkitarkastelussa oli todettavissa että kaveri varusteineen ylitti penkin maksimipainon reilusti - osittain ruumiinrakenteesta - mutta osin myös kaikista varusteista johtuen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken kaikkiaan heittoistuin on aika tärkeä vehje monissa sotilaskoneissa. Monien muidenkin taitolentoryhmien jäsenet ovat joutuneet siihen turvautumaan, normaaleista operaatiolennoista nyt puhumattakaan.

 

Asiaan ehkä tai ehkä ei liittyen, CAA julkisti eilen tämän siviilipuolta koskevan ohjeistuksen:

 

http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=33&pagetype=65&appid=11&mode=detail&id=4766

 

Emergency MPD 2011-008-E: Martin-Baker Aircraft Company Limited: Inspection of Ejection Seat Drogue Shackle Connection to Scissor Shackle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas minä... ::)

 

Britannian puolustusministeriö on nyt antanut luvan myös Hawk T1-koneille jatkaa lentämistä. Ministeriön mukaan heillä ei ole enää ole mitään erityisiä turvallisuushuolia Martin-Baker Mk. 10 heittoistuimia koskien. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Red Arrowsit pääsevät jatkamaan talviharjoitteluaan ja valmistautumista ensi kesän esityskautta varten.

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-lincolnshire-16077130

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuolemansyyntutkija, coroner, antaa sapiskaa heittoistuinvalmistaja Martin Bakerille. Mm. tieto ei kulkenut kaikille asiakkaille, esim. RAF:lle, heittoistuimen yksityiskohdista, jotka saattoivat aiheuttaa ongelmia - kuten tässä tapahtui.

 

After a three-week inquest, Central Lincolnshire coroner Stuart Fisher recorded a narrative verdict on Wednesday, describing a safety pin that went through the firing handle as "entirely useless" and concluding its presence was "likely to mislead".

 

He said: "There was a very serious failure of communication by Martin Baker [the manufacturer] in my view. It is unexplained by the evidence. It seems there is no logic to warn and inform some but not others."

 

Despite Martin Baker being aware since 1990 of issues with the over-tightening of crucial nuts and bolts in the mechanism of the seat that would cause the main parachute not to deploy properly, the company failed to pass on the warnings to the Ministry of Defence, Fisher said. Five customers were warned but some were given the wrong information. The coroner said that, on the day of the incident, a shackle jammed and stopped the main parachute from opening and Cunningham being separated from the seat of the stationary jet.

 

http://www.theguardian.com/uk-news/2014/jan/29/red-arrows-inquest-coroner-ejector-seat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkitän yli 4 kk vanhaan uutiseen, johon äsken törmäsin, mutta asia on niin erikoinen laadultaan, että uutinen on hyvä tuoda esiin.

Tästä vuoden 2011 tragediasta johtuen heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on saanut oikeudessa  1,1 miljoonan punnan sakot lähinnä turvallisuuden laiminlyönnistä, sekä joutuu maksamaan 550000 puntaa syyttäjän kuluja.

Lainaa

The Middlesex-based company Martin-Baker Aircraft admitted failing to ensure the safety of non-employees at a hearing in January into Cunningham’s death.

At Lincoln crown court on Friday, the firm was fined £1.1m, having already agreed to pay £550,000 in prosecution costs.

https://www.theguardian.com/uk-news/2018/feb/23/ejector-seat-maker-fined-11m-death-red-arrows-pilot-sean-cunningham

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään