Olli Vainio

LOTin B767 laskeutui laskutelineet sisällä Varsovassa

128 viestiä aiheessa

Video on näköjään poistettu Puolan TV:n rojaltivaatimusten takia :-\ Eiköhän se kuitenkin kohta löydä tiensä takaisin youtubeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa pehmeän näköinen lasku, varmaan vaahdotettu baana? Eikö laskutelineet pitäisi saada "tiputettua" painovoiman avulla alas?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä on liikkunut ohjaajan mielessä? "Tää on normaali lyhyen baanan lasku, ihan normaali lyhyen baanan lasku, business as usual kunnes ollaan maassa mahallaan liukumassa"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avatkaa tuo Samin postaama linkki Puolan televisioon. Siellä on useita erilaisia videoita tapahtuneesta. Ei tarvitse kytätä ja jännittää, toimiiko mikäkin youtube-linkitys ja milloin se video poistetaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE: Matkustajakoneella läheltä piti -tilanne Puolassa

 

Kone kierteli lentokentän yläpuolella tunnin ajan ennen laskeutumista. Pelastajat ruiskuttivat kentälle tulipaloa estävää vaahtoa kiitotielle. Varsovan lentokenttä jouduttiin sulkemaan ja kenttä saadaan auki vasta keskiviikkoaamuna.

 

Suomessa pohdittiin kiitotien vaahdottamisen hyötyjä ja haittoja 12 vuotta sitten, kun HS 125:n toinen pääteline jäi sisään Helsinki-Vantaalla. Onnettomuustutkintakeskus B4/1999

 

Lentoasemien palokuntien perusoperaatiosuunnitelmissa ei tunneta nykyisin kiitotien vaahdotusta, koska siitä on luovuttu ajoneuvokaluston ja sammutusvaahdotteiden kehittyessä tehokkaimmiksi. Periaatteena on kohteen nopea saavutettavuus lyhyessä ajassa ja tulipalon saaminen hallintaan nopeasti. Toimenpiteellä säästetään vesi- ja vaahtoreservejä ja pystytään suorittamaan tehokas suojaus- ja sammutusisku onnettomuuskohteeseen.

 

Aiheesta myös Citation X:n nokkapyörä sisällä tapahtuneen laskun tutkintaselosteessa C3/2001.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen vika pitää olla, että telineitä ei saada mitenkään ulos?

 

Samaa minäkin ihmettelen. Olen luullut että on varasysteemi, ja vielä sen varasysteemi. Olihan lasku siisti, mutta kyllä kuka tahansa suomalainen liikennelentäjä olisi tehnyt samanlaisen. Varsinkin takaapäin kuvatusta videosta näkyy hyvin, että kone tulee normaalisti vedettynä laskuun. Vain laskutelineet puuttuvat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kapteeni raportoi 30-min lähdön jälkeen, että pää-hydrauliikka on pettänyt(failure at center hydraulics)"

Eikös olisi pitänyt matka keskeyttää jo tuohon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kapteeni raportoi 30-min lähdön jälkeen, että pää-hydrauliikka on pettänyt(failure at center hydraulics)"

Eikös olisi pitänyt matka keskeyttää jo tuohon?

 

Ehkei kannata spekuloida. Mitähän koneen check-listat sanovat asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään