Harri Koskinen

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.9.11

2 viestiä aiheessa

Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 10,1 %, toiminnallinen liiketulos oli 27,6 miljoonaa euroa.

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kolmannen vuosineljänneksen tuloksesta:

 

Saavutimme kausiluonteisesti vahvalla kolmannella vuosineljänneksellä voitollisen tuloksen, ja toiminnallinen liikevoittomme oli 27,6 miljoonaa euroa ja taseemme edelleen vahva. Vaikka tämä vuosi on ollut meille vaikea, kolmanteen vuosineljännekseen sisältyi myös myönteisiä uutisia. Saimme elokuussa viranomaishyväksynnät Flybe Nordicin Finnish Commuter Airlines – ostolle. Uskon vahvasti, että tällä osakkuusyhtiöllämme on hyvät mahdollisuudet nousta Pohjoismaiden ja Baltian alueellisen lentämisen johtavaksi yritykseksi, joka paikallismatkustuksen lisäksi kasvattaa jatkossa myös Aasian ja Euroopan syöttöliikenteemme matkustajavirtoja. Myös yritysmyyntimme on jatkanut myönteistä kehitystään ja erityisen ilahtunut olen Aasian yritysmyynnin lähes 50 prosentin kasvusta edellisvuoden kolmanteen vuosineljännekseen nähden.

 

Myös asiakastyytyväisyytemme on edelleen parantunut, ja yhdysvaltalainen Travel + Leisure -lehti nimesi Finnairin maailman lentoyhtiöiden huippujoukkoon palvelun laadussa. Asiakaspalveluidentiteettimme kehittämiseksi viimeisen vuoden aikana tehty työ kantaa hedelmää, mistä henkilöstömme ansaitsee kiitokset.

 

Toukokuussa avattu Singaporen reitti on otettu hyvin vastaan, ja voimme olla tyytyväisiä reitin alkukuukausiin. Olemme tarkastelleet reittiverkostoamme kriittisin silmin ja tehneet reittikohtaisia muutoksia talvikauden lento-ohjelmaamme. Jatkamme edelleen verkostomme arviointia mahdollisimman tehokkaan verkoston kehittämiseksi.

 

Emme kuitenkaan voi olla kolmannen vuosineljänneksen tulokseen tyytyväisiä, varsinkin kun vuoden viimeinen neljännes tulee jäämään tappiolliseksi, kuten aiemmin olemme kertoneet.  Siksi ne rakennemuutos- ja kustannussäästötoimet, joista jo elokuussa kerroimme, ovat välttämättömiä. Olemme käyneet järjestelmällisesti läpi kaikki kuluerämme ja arvioineet, missä voisimme karsia kuluja toimintamme tulevaisuutta vaarantamatta. Olemme jo aloittaneet toimet sellaisilla alueilla, joilla säästöjä on mahdollista saavuttaa nopeasti. Mittavampien säästöjen osalta kartoitamme henkilöstön edustajien kanssa keskustellen ne eri vaihtoehdot, joiden avulla olisi mahdollista toteuttaa sellaisia rakenteellisia uudistuksia, joita tällaisten säästöjen toteutuminen edellyttää.

 

Arvioimme, että saavutamme tavoitteeksi asetetusta 140 miljoonan euron vuosikustannustason laskusta vuoteen 2014 mennessä pienehkön osan tämän vuoden aikana, tuntuvimman osan vuoden 2012 kuluessa ja loput vuoden 2013 aikana. Syyskuussa julkistimme suunnitelmamme leikata sekä yhtiön tukitoimintojen sekä markkinoinnin ja jakelun kuluja. Samalla aloitimme myös asianmukaiset yhteistoimintaneuvottelut. Olemme lisäksi ilmoittaneet Cateringin ja Tekniikan osalta yhteistyövaihtoehtojen kartoituksesta ja neuvottelemme myös parhaillaan Swissportin kanssa Helsinki-Vantaalla tapahtuvan matkalaukku- ja asematasopalvelun siirtymisestä Swissportille. Näistä ja muista suunnitelmista pystymme varmasti kertomaan enemmän lähikuukausien aikana kartoitus- ja suunnittelutyön edetessä.

 

Muutokset ovat välttämättömiä myös tämänhetkisen maailmantalouden epävarmuuden vuoksi. Euroopan lomakauden jälkeen liikematkustus ei ole virinnyt aiempien odotustemme mukaisesti, ja myös rahtiliikenteessä käyttöaste on laskenut alan ylikapasiteetin vuoksi. Lisäksi vaikuttaa siltä, että maailmantalouden nykytilanne on alkanut vaikuttaa kysyntään myös Aasiassa. Lomamatka-liiketoiminta kärsii alan ylitarjonnasta, minkä vuoksi Aurinkomatkojen tulos oli edelleen raskaasti tappiollinen. Öljyn hinta on poikkeuksellisesti säilynyt korkeana heikentyneistä talousnäkymistä huolimatta. Yleensä öljyn hinta laskee talousnäkymien heikentyessä. Näistä syistä päivitimme lokakuun alussa vuoden jälkipuoliskon näkymiämme aiempaa pessimistisemmiksi.

 

Maailmantalouden tilanne tulee ravistelemaan toimialan kilpailuasetelmia ja lentoyhtiöiden elinvoimaisuutta poikkeuksellisella tavalla. Onkin selvää, että meidän on pyrittävä toteuttamaan kannattavuuttamme parantavat toimet mahdollisimman pikaisesti.

 

Olemme sitoutuneet Finnairin rakennemuutokseen ja yhtiön kehittämiseen niin, että se pystyy vastaamaan tuleviin kilpailuhaasteisiin entistä vahvempana.

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=475283〈=fi

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/Q3_Osavuosikatsaus.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisessä Kauppalehdessä kerrottiin mielenkiintoinen yksityiskohta nimittäin se että kymppimilli vuoden 2011 tappiosta konsernissa menee suoraan Aurinkomatkojen piikkiin. Pieni AM ei pärjää suurille kansainvälisille lafkoille eikä Finnairin tarjoamat tilauslennot herätä kiinnostusta muissa firmoissa vaan käyttävät omiaan.

 

Ja osarista voi lukea senkin että meno Venäjän valmismatkamarkkinoille oli virhe.

 

Ylitarjontatilanne Suomen valmismatkamarkkinoilla jatkui kolmannella vuosineljänneksellä, mikä heikensi merkittävästi Aurinkomatkojen kannattavuutta. Myös Venäjän valmismatkamarkkinoilla on merkittävää ylitarjontaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään