Riku Rissanen

KHO:n päätös Räyskälän ympäristölupa-asiassa

43 viestiä aiheessa

Räyskälä-Säätiön ympäristölupa-asiassa on saatu päätös 11.10.2011.

Valitettavasti Korkein Hallinto-oikeus jätti Vaasan hallinto-oikeuden

päätöksen voimaan. Ratkaisulla on merkittäviä haittavaikutuksia koko

Räyskälän Ilmailukeskuksen toimintaan. Suurin ongelma tulee liittymään

voimakkaasti rajoitettuihin moottorilentokoneiden iltalentoaikoihin.

Arkisin lentäminen on lopetettava kello 19 ja viikonloppuisin klo 18.

Tästä aiheutuu kohtuutonta haittaa eri lajien koulutustoiminnoille.

 

Räyskälä-Säätiön hallitus on todella pettynyt tehtyyn ratkaisuun eikä voi

pitää sitä missään määrin hyväksyttävänä. Toiminnanjohtaja Riku Rissasen

mielestä on täysin kohtuutonta, että muutama ihminen voi vaikuttaa

kielteisesti yli tuhannen ihmisen harrastemahdollisuuksiin.

 

Säätiön hallitus harkitsee tarkasti jatkotoimenpiteitä asian suhteen ja

niistä tiedotetaan lisää mahdollisimman pian. KHO:n päätöksestä ei voi

valittaa,joten se on lainvoimainen heti. Lupaprosessi on aloitettava

alusta viimeistään vuoden 2014 loppupuolella.

 

Ei-toivotusta ratkaisusta huolimatta, Säätiön hallitus haluaa esittää

suurimmat kiitoksensa professori Rauno Halttuselle, joka on toiminut

Säätiön edustajana asiassa usean vuoden ajan. Halttusen apu ja tuki on

ollut korvaamatonta.

 

Asiasta saa lisätietoja toiminnanjohtaja Riku Rissaselta (0400-591625 /

riku.rissanen@rayskala.com) 23.10.2011 saakka ja hallituksen puheenjohtaja

Mari Heikkilältä (0400-907 698). Päätös tulee KHO:n internet-sivuille ja

linkki lisätään myös Räyskälän sivustolle.

 

 

--

Yhteistyöterveisin          Best regards

Riku Rissanen                gsm +358 400 591625

toiminnanjohtaja            tel +358 20 743 8810

Director of Operations      fax +358 20 743 2991

Räyskälä-Säätiö              Räyskäläntie 311

http://www.rayskala.com      FIN-12820 Räyskälä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkisin lentäminen on lopetettava kello 19 ja viikonloppuisin klo 18.

Tästä aiheutuu kohtuutonta haittaa eri lajien koulutustoiminnoille.

 

Yleensä olen rauhallinen ihminen mutta ensi kesänä voisi sattumalta lennot ilta/yöaikaan vahingossa sisältää vaikkapa puolen tunnin holdauksen about minimilentokorkeudella tiettyjen Räyskälän maisemissa olevien mökkien päällä. Vaihtoehtoisesti sama aamulla paria tuntia ennen kentän aukeamista, kun ei kerran laskuun saa tulla...

 

Ei tähän varmaan oikein muuta voi sanoa kuin huoh.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo protestilentely taida paljon auttaa.

 

Yritin kaivaa tuota Vaasan alkuperäistä päätöstä, mutta sitä ei ole vielä vebissä. Aiempaan keskusteluun aiheesta viitaten jonkinlainen luokittelu/rajaus melutason mukaan (Bravo-Caravan-Cessna äänenvaimentimella - ultra - purtsikka nousumoottorilla) , ajallinen kesto (tulo ja lähtö vs. hinaus/hyppytoiminta) jne. lienevät edes jotenkin realistisia vaihtoehtoja. Aikarajat ovat Malmilla 07-22 ja läpärit kielletty ennen 09 ja 19/17 jälkeen, outoa että tuolla korvessa pitää olla tiukemmat. Näitä varmaan säätiö jo miettiikin...

 

Purjelentotoimintaahan tuo ei käytännössä rajoita, kunhan hankitaan vintturi. Tosin vinttauksen hetkellinen melukuorma on aika kova, mutta vintturi on maassa joten sitä ei lasketa.

 

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi vaan, mutta mun henkilökohtainen mielipide on se, että nuo kellonajat on ihan naurettavat ja valituksen tehneet ihmiset tuntuvat tekevän kiusaa tahallaan haitatakseen toisten harrastusta. Näitäkin ihmisiä valitettavasti on.

 

Ikävää, kertakaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä olen rauhallinen ihminen mutta ensi kesänä voisi sattumalta lennot ilta/yöaikaan vahingossa sisältää vaikkapa puolen tunnin holdauksen about minimilentokorkeudella tiettyjen Räyskälän maisemissa olevien mökkien päällä. Vaihtoehtoisesti sama aamulla paria tuntia ennen kentän aukeamista, kun ei kerran laskuun saa tulla...

/Samuli

 

Kiusa se on pienikin kiusa, mutta pelkäänpä että yhtä hyvin voisi ammuskella itseään jalkaan... Moottorilentäminen ei nykytilassaan kaipaa yhtään negatiivista julkisuutta. Perseestähän nuo aikarajat ovat, mutta jottain muuta kautta niihin pitää yrittää vaikuttaa kuin ilmahyökkäyksin.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos positiivisesti ajattelee ja muistelee kuinka paljon (suuria) purjelentokisoja, koulutus- ja hyppytoimintaa Räyskälässä on ollut viime vuosina, niin hyvä, että toiminta jatkuu edes noissa puitteissa.

 

Nyt vaan jakamaan ympäröiviin mökkeihin esitteitä, jossa tarjotaan ilmailuelämyksiä mökkiläisille ja heidän kesävierailleen. Yhteiset intressit edistävät asiaamme kaikkein parhaiten.

 

;)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vaan jakamaan ympäröiviin mökkeihin esitteitä, jossa tarjotaan ilmailuelämyksiä mökkiläisille ja heidän kesävierailleen.

 

Tai jaetaan esitteitä joissa tarjottaisiin ilmailuelämyksiä, muttakun aikarajat estävät  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän tää maailma on menossa.... Kotopuolessa naapuri tuli valittamaan kun ihan yleistä tietä (kuja jonka päässä talomme seisoi) ajelin illalla yhdentoista aikaan treeneistä kotiin pappatuntsalla. Kuulemma pitäis varotus antaa ja mopo pitäisi iltaisin pistää parkkiin kujan toiseen päähän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikeutta tässä maassa saa ken itse sit ei hanki. Valittajien koirien myrkyttäminen, auton renkaiden puhkominen ja liiterin polttaminen tuli ensiksi mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketkä ovat nämä muutamat valittajat, ja missä heidän mökkinsä sijaitsevat? Tämä lienee julkista tietoa, joka lienee hyödyllistä kunkin merkitä ilmailukarttoihinsa. Joku heistä olisi varmaan kiinnostunut kirjoittamaan tännekin ja perustelemaan kantaansa.

 

(Ari, ymmärrän tunteen, mutta tuo mistä puhut, ei ole oikeutta...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Anteeksi vaan, mutta mun henkilökohtainen mielipide on se, että nuo kellonajat on ihan naurettavat ja valituksen tehneet ihmiset tuntuvat tekevän kiusaa tahallaan haitatakseen toisten harrastusta.

 

Näinkin se voi olla, mutta ei välttämättä. Melu on häiritsevää. Eri ihmisiä häiritsee erilainen melu. Joskus häiriintyminen on itsepäisyyttä tai oman perseen korostusta, mutta toisinaan ihan todellista. 

 

Tuotantolaitokset joutuvat sopeuttamaan toimintojaan ympäristön toiveiden mukaan. Moottoriurheilua ei sovi harrastaa milloin vain tai missä vain. Lapsia kielletään leikkimästä yötyötä tekevien liepeillä. Mökin omistaja käy napauttamassa vastakkaisella rannalla majaa pitävää vesiskootteriharrastajaa. Rannanjärviasuja käy kysäisemässä naapuriltaan, eikö hän yöllä kalalta palatessaan voisi soutaa tai ajella hiljakseen viimeistä puolta kilometriä sen sijaan että herättää nukkujat. Teini-ikäistä mopopoikaa ohjeistetaan, että yölliset kotiinpaluut on syytä tehdä niin, etteivät naapuruston vanhukset herää. Kerrostalon ilmoitustaululle tuikataan lappu, jossa huomautetaan haukkuvasta koirasta, stereoiden äänitasosta, liian äänekkäästä yöllisestä seksistä tai jatkuvasta muihin asuntoihin kantautuvasta riitelystä.

 

Minä en valita lentomelusta, mutta monesti se häiritsee. Harmittaa, kun joku pörrää illalla peilityynen Saimaan yllä. Ääni kantautuu kauas, pilaa luonnonrauhan. Moottorisaha on vielä pahempi joskin paikallisempi peto, mutta sen käyttö on helpompi hyväksyä, koska sitä harvemmin käytetään ilman todellista tarvetta.

 

Kun rajoitukset osuvat omaan nilkkaan, ne ärsyttävät, saattavat tuntua kiusanteoltakin. Mutta kun itse on kärsivänä osapuolena, tuntuu reilulta, että on olemassa säännöt, joihin voi vedota. Jokaisesta risahduksesta on turha valittaa, mutta jos laki oikeudet kohtuulliseen rauhaan turvaa, ei ole syytä moittia ihmisiä, jotka oikeuksiaan lakiteitse ajavat.

 

Se nyt vain on niin, että pörisevä lentokone aiheuttaa joissain tilanteissa harmia. Tämän tosiasian voi kieltää tai vaihtoehtoisesti sopeuttaa toimintaa niin, että lihavan riidan sijasta saavutetaan laiha sopu. Minä en usko, että edes perusmyönteinen asenne ilmailua kohtaan suojaa ärsytykseltä, kun kesäillan rikkoo pörinä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketkä ovat nämä muutamat valittajat, ja missä heidän mökkinsä sijaitsevat? Tämä lienee julkista tietoa, joka lienee hyödyllistä kunkin merkitä ilmailukarttoihinsa. Joku heistä olisi varmaan kiinnostunut kirjoittamaan tännekin ja perustelemaan kantaansa.

 

(Ari, ymmärrän tunteen, mutta tuo mistä puhut, ei ole oikeutta...)

Tuon kun lukasee läpi niin sieltä löytyy valittajat kuin muut tiedot.  On kyllä aika pumaska lukea koko stoori läpi. http://www.rayskala.fi/files/ymparistolupapaatos.pdf

Sivulta 30 alkaa noiden valitusten vyöry.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinkin se voi olla, mutta ei välttämättä. Melu on häiritsevää. Eri ihmisiä häiritsee erilainen melu. Joskus häiriintyminen on itsepäisyyttä tai oman perseen korostusta, mutta toisinaan ihan todellista. 

 

Tuotantolaitokset joutuvat sopeuttamaan toimintojaan ympäristön toiveiden mukaan. Moottoriurheilua ei sovi harrastaa milloin vain tai missä vain. Lapsia kielletään leikkimästä yötyötä tekevien liepeillä. Mökin omistaja käy napauttamassa vastakkaisella rannalla majaa pitävää vesiskootteriharrastajaa. Rannanjärviasuja käy kysäisemässä naapuriltaan, eikö hän yöllä kalalta palatessaan voisi soutaa tai ajella hiljakseen viimeistä puolta kilometriä sen sijaan että herättää nukkujat. Teini-ikäistä mopopoikaa ohjeistetaan, että yölliset kotiinpaluut on syytä tehdä niin, etteivät naapuruston vanhukset herää. Kerrostalon ilmoitustaululle tuikataan lappu, jossa huomautetaan haukkuvasta koirasta, stereoiden äänitasosta, liian äänekkäästä yöllisestä seksistä tai jatkuvasta muihin asuntoihin kantautuvasta riitelystä.

 

Minä en valita lentomelusta, mutta monesti se häiritsee. Harmittaa, kun joku pörrää illalla peilityynen Saimaan yllä. Ääni kantautuu kauas, pilaa luonnonrauhan. Moottorisaha on vielä pahempi joskin paikallisempi peto, mutta sen käyttö on helpompi hyväksyä, koska sitä harvemmin käytetään ilman todellista tarvetta.

 

Kun rajoitukset osuvat omaan nilkkaan, ne ärsyttävät, saattavat tuntua kiusanteoltakin. Mutta kun itse on kärsivänä osapuolena, tuntuu reilulta, että on olemassa säännöt, joihin voi vedota. Jokaisesta risahduksesta on turha valittaa, mutta jos laki oikeudet kohtuulliseen rauhaan turvaa, ei ole syytä moittia ihmisiä, jotka oikeuksiaan lakiteitse ajavat.

 

Se nyt vain on niin, että pörisevä lentokone aiheuttaa joissain tilanteissa harmia. Tämän tosiasian voi kieltää tai vaihtoehtoisesti sopeuttaa toimintaa niin, että lihavan riidan sijasta saavutetaan laiha sopu. Minä en usko, että edes perusmyönteinen asenne ilmailua kohtaan suojaa ärsytykseltä, kun kesäillan rikkoo pörinä. 

 

Niin, ymmärrän täysin sen, että monia ärsyttää lentomelu. Paras oli taannoin se, kun perhe muutti lentokentän reuna-alueelle - ja hetki sen jälkeen alkoi valitusrumba. Kuka käski muuttaa sinne, varsinkin kun kenttä oli ollut siinä vuosikymmeniä? Lisäksi mä ymmärrän täysin kiellot jos ne ovat yöllä. En mäkään halua herätä mopon ääneen myöhään illalla tai aamuyöstä moottoriveneen ääneen. Mutta klo 18/19? Se tuntuu kovin aikaiselta. Tuo povaa (HUOM, minun mielestäni) aika monen toiminnan loppumista Räyskälässä. Olisi tuo päätös voinut olla 21 tai 22... ei LUULISI olevan liian myöhään.  Toivon todellakin ettei niin käy!

 

Just my two cents.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin kärsijä on lentokoulutus ja hyppykoulutus.

Oppilaat tarvitsevat tyynehköä ilmaa ja sitä on useimmiten tarjolla aamuvarhaisella ja iltasella. Toiminta-ajan lyheneminen 16h viikossa on kova pala koulutuksen parissa toimiville.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se elämä Räyskälässä tähän pääty. Peruspurjelentäjä ei noteeraa näitä rajoituksia millään lailla, hyppääjät ehtivät taatusti lentää keikkansa kun laittavat herätyskellon soimaan. Tyyntä koulutussäätä löytyy myös aamulla. Ja vintturi on keksitty niitä iltatunteja varten (plus että taitaa olla jo valmiina).

 

Räyskälässä on ollut tapana se, että jos lentäminen on kielletty klo XX alkaen, niin silloin taivaalle lähdetään tekemään läpäreitä ja viemään hyppypokaa aivan viime minuuteilla, vaikka hommaan on koko päivä aikaa. Joskus omaa toimintaa kannattaisi miettiä muiden näkökulmasta, ennaltaehkäisevästi. Vaikka tokkopa se tässä tapauksessa olisi auttanut sekään, sen verran ammattitaitoinen vastustaja oli vastassa. Vei meitä harrastajia kuin pässiä narussa. Näin se demokratia pelaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tylyltä kuulostaa. Mutta sitä olenkin hiljaa mielessäin pohtinut, miksi Räyskälässä ei käytetä vintturia? Sen kun luulisi oikeasti pienentävän melukuormaa aika lailla. Ihan sikana en meluvalittajia sympatiseeraa, etenkään Hangon rumbaa seuranneena hyppylentäjänä, mutta valitettava fakta on pienillä kulmilla ja suurella teholla taivaalle poraavien koneiden kuuluminen jopa kymmenien kilometrien päähän. Ketä se oikeasti häiritsee, onkin toinen juttu, mutta jos häiritsee, ihan kaikki perusteet eivät liene hatusta revittyjä. Wredebyssä tänä kesänä harrastellessani olen pysynyt koko lailla hyvin perillä Utin hyppytoiminnan intensiteetistä ihan kuulohavaintoihin pohjautuen. Ei se häiritsevältä tunnu, mutta kuuluupahan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla Pernunjärven valittaja (Risto Salo) siskon mökkinaapuri, kun en etunimeä tiedä, vain sukunimen muistan, mutta aika pieni järvi ja vähän mökkejä, eli hyvin todennäköistä. Enpä ole koskaan ollut puheissa n. 10v aikana jonka ajan siskon mökki on siinä ollut eikä noilla naapureilla paljoa pidempään tietääkseni. Täytyypä joskus kysellä, onko heillä ollut ikinä asiasta juttua keskenään. Kyllähän sen koneen kuulee yleensä, usein aika heikkona kuitenkin, ehkä tuon rättimiesten Compairin  koviten kun sinnepäin nousee 26:lta tai 30:lta(sivulla 55 luki 12L, enkä sitä kyllä ymmärtänyt alkuunkaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ehkä tuon rättimiesten Compairin  koviten

 

Melkein tekisi mieli epäillä, että C206 pitää kovempaa mökkälää, kuin Compura?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein tekisi mieli epäillä, että C206 pitää kovempaa mökkälää, kuin Compura?

Siehän saat epäillä ;D, tuo oli tuollainen oma kuulomuistikuva, rättisorsien koneita kuitenkin. Ei ne minua haittaa mikään, hiukan ne taitolento- ja hyppykoneet erottuu voimakkaammin, purtsikan hinaushommat todella vähän kuuluu edes ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on sitä tulevaisuutta.  Mitä enemmän ihmisten tietoisuus lisääntyy näistä valitusmahdollisuuksista, niin tällaisia projekteja alkaa tulla lisää.   Mikäli muutosta ei tule, loppuvathan EFHK:ltakin öiset rahtilennot ympäristövalitusten vuoksi. Onneksi eivät joudu toistaiseksi laittamaan koko kenttää kiinni klo 22.

 

Monen lentokentän lähialueelle on kaavoitettu pientalotontteja. Kuntien ahneus tai huutava tonttipula tätä aiheuttaa. Siinä sitten onnellinen omakotitontin omistaja rakentaa itselleen talon ja rakennusmelun tauottua hän huomaa, että pahus vieköön, tuossa vieressä on lentokenttä. Pitääpä se kovaa meteliä!  Kuten ketjun esimerkissäkin on todettavissa, ei tarvita kuin yksi erittäin aktiivinen ja asiaansa hyvin perehtynyt henkilö, niin valituskierre on jo alkamassa. Kyllä muita osallisia tulee mukaan, kun tuo yksi, hyvin asiaansa ja lainsäädäntöön perehtynyt henkilö, lupaa hoitaa kaiken paperisodan.  Näiden aktiivisten valittajien mieltä ei ollenkaan kaiherra se, että monen ihmisen työ ja vielä useamman harrastus saattaa loppua toimenpiteiden johdosta.  Voi olla, että tällaisia aktiivisemman pään ihmisiä ei haittaisi sekään, että esim. EFTU, EFPO tai vaikka EFTP suljettaisiin tai rajoitettaisiin toimintaa radikaalisti.  Kaikkeen kannattaa varautua.

 

Ehkä me ilmailijat voisimme jo nyt , sielläkin, missä ei vielä ole tällaista valituskierrettä, yrittää ennalta varautua tulevaisuuteen ja hankkia moottorikoneisiimme vaikka äänenvaimennin Keski-Eurooppalaiseen tyyliin. Perinteisen kaksilapaisen potkurin voisi myös vaihtaa kolmilapaiseen isomoottorisissa mottikoneissa. Ja ehkä sitä voisi korpikentällä laittaa grilliin tulet jo klo 21 jälkeen ja ryhtyä paistamaan makkaraa ilmailuporukan kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parhaiten tähän valmistautuisi sillä, että ilmailuyhdistys/-yritys/ilmailijat ostaisi maat n. 10 km säteellä kentästä...

 

Olis ehkä näidenkin parin mökin (valittajien) hinta kannattanut "investoida", jos aletaan laskemaan menetettyjä tuloja..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa

Ilmailijalla ei ole varaa katsoa taakseen. Pitää jatkaa niillä eväillä mitä on. En usko, että EFRY  toiminta laantuu, vaan jatkuu uusilla malleilla. Vintturihinaus ei liene huono vaihtoehto illan tunteina.

Hiukan kyllä harmittaa esim. ultralentotoiminnan puolesta, koska se nyt ei paljon häiritse iltaisinkaan. Täällä viitattiin vanhan hyppykoneen meluun. Itselläni on mökki bout 12km kentältä ja kieltämättä sen ääni oli kyllä huomattava illan hiljaisina hetkinä. Nykyisen hyppykoneen toimintaa tuskin havaitsee.

Niin ja munkkikahvi reissu pitää vain aikaistaa, tai sitten lähteä prätkällä :D

Kuppilan tuotto ja kuppilatiima varmaan kasvaa. Missäpä ne lentäjät aikaansa muualla kuluttaa, jollei lentämään pääse ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään