Tero Tuominen

Blue1:llä keskeytetty lentoonlähtö Dubrovnikissa

24 viestiä aiheessa

Iltalehti: Blue1:lla konevika - matkustajat odottivat seitsemän tuntia

 

Blue1:n lento KF866 lähti normaalisti Dubrovnikista klo 11.50. Kone joutui kuitenkin moottorivian vuoksi jarruttamaan nousukiidon aikana ja jäämään kentälle.

Koneessa ollut suomalaismatkailijan mukaan kiihdytyksen alkuvaiheessa koneessa kuului kova pamaus ja nousukiito katkesi.

- Kapteenin mukaan toinen moottori oli hajonnut tyystin eikä koneella enää lennettäisi, silminnäkijä kertoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
- Hetkeä myöhemmin kone olisi ollut jo nousussa ja seurauksena todennäköisesti katastrofi, arveli suomalaismatkailija Iltalehdelle.

 

Noi on aina niin hassuja. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika nopean ja kattavan analyysin on kipparikin tehnyt koneen write-offista:  :laugh:

 

- Kapteenin mukaan toinen moottori oli hajonnut tyystin eikä koneella enää lennettäisi, silminnäkijä kertoo.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketä oikeesti voi kiinnostaa noin paljoin hajonneen Blue1:n koneen vaiheet ennen paluuta takaisin :)

 

Onko kone siis oikeesti jo palannut Suomeen? Vai mitä tuo oli tarkoittavinaan?

Takempaa tietoa moottorin vaurioista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n kone jälleen ongelmissa

 

Blue1:n Nizzaan lähdössä ollut kone joutui pysähtymään kiitoradan päähän. Mukana ollut matkustaja kertoo MTV3:n uutisille, että kone kiihdytti normaalisti, mutta teknisen vian vuoksi ei päässyt nousemaan.

 

Matkustajat odottavat lentokentällä uutta konetta. Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides kertoo, että uusi kone on jo löydetty.

 

mtv3.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On noissa ILta-puluille juttuja; milloin liikennekone teki ylösvedon, milloin keskeytti lentoonlähdön.

 

Pankaa noi Pulukirjoittajat  Ilmailutoimittajien kursseille.

 

Kohta kirjoittavat raflaavasti; linja-auto joutui jarruttamaan rajusti, kun liikennevalo vaihtui punaiseksi, matkustaja Möhöne kertoi pelänneensä , koska silmät pullistuivat ulos päästä. Oli hirweät G-voimat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yhdentekevää onko kone Suomen ilmailualus rekisterin omaava vai suihkujetti Saksasta. Eiköhän kansa ymmärrä. Kukaan normaali ihminen edes tiedä mikä on esim. B747-400 tai ATR.  Oisko sähkölaitteita..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yhdentekevää onko kone Suomen ilmailualus rekisterin omaava vai suihkujetti Saksasta. Eiköhän kansa ymmärrä. Kukaan normaali ihminen edes tiedä mikä on esim. B747-400 tai ATR.  Oisko sähkölaitteita..

 

Tai jopa ATC ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kone siis oikeesti jo palannut Suomeen? Vai mitä tuo oli tarkoittavinaan?

Takempaa tietoa moottorin vaurioista?

Sen minäkin haluaisin tietää kun täällä kerran asiantuntijoita pitäisi olla.

Olen nimittäin lähdössä Dubrovnikiin 21. pv tyttäreni kanssa ja ei oikein naurata nämä jutut.

Tuli jopa sellainenkin mieleen että säästääkö Blue1 huoltokustannuksissa kun kohta varmaankin joutuvat seisottamaan/myymään koneita - eikö Blue1 aio jatkossa keskittyä harvempiin reitteihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata huolestua, koneiden huolto on nykypäivänä tarkoin säädettyä ja valvottua. Blue1:n keskittyminen harvempiin reitteihin johtuu laivaston "luonnollisesta" poistumasta, vuokrattujen Avrojen sopimuksia ei jatkettu ja näin ollen ainoa omaan laivastoon jäävä konetyyppi on Boeing 717. Tämä ymmärrettävästi vähentää yhtiön lentokoneiden lukumäärää.

 

Tekniikka voi aina pettää, ikäviä yllätyksiä sattuu, vaikka kaikki olisi tehty tarkoin lakien ja asetusten mukaisesti. Yksimoottoritilanteet ovat sellaisia, joita lentäjät kohtaavat käytännössä aina simulaattoriin istuessaan - eli niitä harjoitellaan, harjoitellaan ja harjoitellaan. Kannattaa muistaa, että kaksimoottorinen kone on suunniteltu pysymään ilmassa - ja jopa keräämään korkeutta - vain yhdellä moottorilla. Repäisevät iltapäivälehtien otsikot saavat tilanteet tavallisesti kuulostamaan todellisuutta pahemmilta.

 

Hyvää lentoa, Tapio!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen minäkin haluaisin tietää kun täällä kerran asiantuntijoita pitäisi olla.

Olen nimittäin lähdössä Dubrovnikiin 21. pv tyttäreni kanssa ja ei oikein naurata nämä jutut.

Tuli jopa sellainenkin mieleen että säästääkö Blue1 huoltokustannuksissa kun kohta varmaankin joutuvat seisottamaan/myymään koneita - eikö Blue1 aio jatkossa keskittyä harvempiin reitteihin?

Niin kauan kun on huumoria mukana näissä jutuissa niin lennä huoletta tyttäresi kanssa. Kyllä niistä koneista tietenkin huolehditaan ja ollaan tarkkoina. Piste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata huolestua, koneiden huolto on nykypäivänä tarkoin säädettyä ja valvottua. Blue1:n keskittyminen harvempiin reitteihin johtuu laivaston "luonnollisesta" poistumasta, vuokrattujen Avrojen sopimuksia ei jatkettu ja näin ollen ainoa omaan laivastoon jäävä konetyyppi on Boeing 717. Tämä ymmärrettävästi vähentää yhtiön lentokoneiden lukumäärää.

 

Tekniikka voi aina pettää, ikäviä yllätyksiä sattuu, vaikka kaikki olisi tehty tarkoin lakien ja asetusten mukaisesti. Yksimoottoritilanteet ovat sellaisia, joita lentäjät kohtaavat käytännössä aina simulaattoriin istuessaan - eli niitä harjoitellaan, harjoitellaan ja harjoitellaan. Kannattaa muistaa, että kaksimoottorinen kone on suunniteltu pysymään ilmassa - ja jopa keräämään korkeutta - vain yhdellä moottorilla. Repäisevät iltapäivälehtien otsikot saavat tilanteet tavallisesti kuulostamaan todellisuutta pahemmilta.

 

Hyvää lentoa, Tapio!

Kiitos sekä viestistä että toivotuksista! Hyvä tietää sekin että 717:t jäävät laivastoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
OH-BLP

 

Pipopäinen äijä punaisissa haalareissa kertoi EFHK:n parkkihallissa että BLP olisi edelleen Dubrovnikissä. Pitääkö paikkaansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pipopäinen äijä punaisissa haalareissa kertoi EFHK:n parkkihallissa että BLP olisi edelleen Dubrovnikissä. Pitääkö paikkaansa?

 

Piti paikkansa vielä eilen, OH-BLP tällä hetkellä matkalla takaisin kotiin KF9102, ETA 1718.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti paikkansa vielä eilen, OH-BLP tällä hetkellä matkalla takaisin kotiin KF9102, ETA 1718.

 

All right. Ei sillä äijälläkään ollu enää tänään pipoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikös kapteeni sanonut "toinen moottori oli hajonnut tyystin eikä koneella enää lennettäisi", kai se tiesi ;D

 

Olikos se sitten oikein 'uncontained engine failure", kellään tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut, siis uncontained.

Osaako joku kertoa, mikä moottorille tuli? Lentopelkoinen serkkuni oli lennolla mukana, joten voisin asian hänelle välittää. Pidin jo esitelmän yksimoottoritilanteista lentoonlähdössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään