Sami Virkkula

Finnair aloittaa YT-neuvottelut

17 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/talous/Finnair+aloittaa+155+työntekijää+koskevat+yt-neuvottelut/a1305546157226

 

Finnair aloittaa jälleen yt-neuvottelut. Ne uhkaavat 155 työpaikkaa. Kohteina ovat hallinto-, markkinointi- ja jakelutoiminnot.

 

edit: Tiedote

 

Finnair suunnittelee muun muassa hallintotoimintojen keventämistä sekä markkinointi- ja jakeluaktiviteettien tehostamista parantaakseen kannattavuuttaan. Suunnitelma on osa Finnairin aiemmin julkaistua tavoitetta alentaa vuosittaisia kulujaan 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä.

 

Finnair aloittaa nyt yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön edustajien kanssa useissa toiminnoissaan mukaan lukien talous-, henkilöstö- ja tietohallinto sekä lentoyhtiön markkinointiorganisaatio. Arvioitu henkilöstön vähennystarve näissä toiminnoissa on yhteensä noin 155 työpaikkaa. Tämän lisäksi Finnair pyrkii vähentämään IT-, hankinta- sekä jakelu- ja markkinointikustannuksiaan merkittävästi myös muilla tavoin.

 

”Tavoitteemme on kääntää Finnair kannattavaksi, sillä toimintamme tuloksellisuus on elinvoimaisuutemme ehto. Näiden raskaiden muutosten avulla pyrimme rakentamaan Finnairille parempaa tulevaisuutta. Olemme tunnistaneet yhteistyössä henkilöstön kanssa myös monia säästökohteita, joilla ei ole henkilöstövaikutuksia. Nyt suunnittelemamme henkilöstövähennykset ovat kuitenkin välttämättömiä toimintamme tehostamiseksi,” sanoo Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen. ”Kulujen karsiminen edellyttää rakenne- ja toimintatapamuutoksia, eikä irtisanomisiltakaan voida välttyä. Tällaiset muutokset ovat aina kipeitä, mutta meidän on nyt muututtava, jotta voimme vastata kasvavaan kilpailuun ja ottaa osamme markkinakasvusta. ”

 

Finnair on jo aiemmin kertonut, että se:

- on aloittanut neuvottelut matkalaukku- ja asematasopalvelun siirtämisestä Swissportille

- neuvottelee raukeamassa olevat lentokoneiden leasing-sopimukset nykyistä leasing-markkinatilannetta vastaaviksi

- arvioi laivastonsa optimaalista kokoa Euroopan lentoliikenteessä

- kartoittaa vaihtoehtoja laite- ja moottorihuollon kustannustehokkaan ratkaisun löytämiseksi

- selvittää mahdollisia yhteistyökumppaneita Finnair Cateringin catering-tuotannon ja Finncateringin osalta

- on aloittanut ja aloittaa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.

 

Finnair jatkaa kustannussäästöjen etsimistä koko yhtiön laajuisesti kaikista toiminnoistaan, ja se raportoi säästöohjelman etenemisestä tarpeen mukaan.

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.9.2011

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas jollain sekaisin pörssiyhtiön/osakeyhtiön vastuu/velvoitteet sekä mikä on ylipäätänsä yrityksen tarkoitus:

 

Pron sektorijohtaja Tuovi Orpana arvioi, että Finnairin ulostulosta on luettavissa selvä suunnitelma kotimaan ja Euroopan toimintojen supistamisesta Aasian-liikenteeseen keskittymisen kustannuksella.

 

- Me veronmaksajat omistamme Suomen kansallisesta lentoyhtiöstä Finnairista yli puolet, joten meillä on myös oikeus vaatia valtiota huolehtimaan sinivalkoisten siipien roolista ilmailuliikenteessä sekä siitä, että yhtiö toimii työnantajana asianmukaisesti.

 

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=63477:ammattiliitto-pro-valtiolla-vastuu-finnairin-tulevaisuudesta&catid=1:politiikka&Itemid=30

 

Aluepolitiikkaan ja muihin poliittiisiin vääntöihin kannattaisi perustaa ilmojen VR jonka valtio omistaisi 100%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas jollain sekaisin pörssiyhtiön/osakeyhtiön vastuu/velvoitteet sekä mikä on ylipäätänsä yrityksen tarkoitus:

 

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=63477:ammattiliitto-pro-valtiolla-vastuu-finnairin-tulevaisuudesta&catid=1:politiikka&Itemid=30

 

Aluepolitiikkaan ja muihin poliittiisiin vääntöihin kannattaisi perustaa ilmojen VR jonka valtio omistaisi 100%.

 

En ole antanut suomalaisena veronmaksajana Pro:lle mitaan valtuutusta, etta he edustaisivat minun nakokantojani koskien Finnairin toimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veronmaksajinahan meillä on oikeus vaatia Finnairilta paras mahdollinen tuotto ja jos se vaatii henkilöstövähennyksiä tai vaikka koko Suomen lentoliikenteen lopettamista Finnairin osalta, niin sellaista se vaan on.

 

Tukitoiminta, tukityöllistäminen, kehitysalueiden tukeminen ja yritystoiminta eivät ole sama asia. Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa ja sitä kautta tuottoa omistajilleen eikä mitään muuta tehtävää yrityksellä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veronmaksajinahan meillä on oikeus vaatia Finnairilta paras mahdollinen tuotto ja jos se vaatii henkilöstövähennyksiä tai vaikka koko Suomen lentoliikenteen lopettamista Finnairin osalta, niin sellaista se vaan on.

 

Tukitoiminta, tukityöllistäminen, kehitysalueiden tukeminen ja yritystoiminta eivät ole sama asia. Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa ja sitä kautta tuottoa omistajilleen eikä mitään muuta tehtävää yrityksellä ole.

 

Hohhoijaa, onneksi ei Mannikaisen kloonit ole vallassa, ei politiikassa eikä kaikissa yrityksissä. Otetaan esimerkki. Valtion X  omistama jäänmurtajayhtiö Breaker on hoitanut valtion x jäänmurtopalvelut, aina voitettuaan kilpailutuksen. Mutta nyt tulevana talvena se onkin saanut tarjouksen kaikille monitoimimurtajille lähteä laskemaan merikaapelia Bongostan lahdelle Zyrkistaniin. Tarjous on huomattavasti tuottavampi kuin talven jäänmurrosta saatava tuotto. Niinpä laivat seilaavat sinne, koska Johtaja Mallikainen on päättänyt, että yhtiön tehtävä on tuottaa vain mahdollisiman paljon tuottoa. Tosin siitä nyt vaan sattuu tulemaan täyttä tuhoa muulle maan x elinkeinoelämälle, mutta mitäpä siitä...

 

Joskus tutustuminen vaikkapa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän perusteisiin muullakin kuin excelin kanssa voisi avata rähmäisiä hevosenlappusilmiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin Ilkan kanssa samaa mieltä, JOS valtio myisi oman osuutensa ja Finnair olisi sitten oikeasti riippumaton, yksityinen liikeyritys. Miksi ei ole? Valtion enemmistöomistajuus on muutoin aina huomioonotettava tekijä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa, onneksi ei Mannikaisen kloonit ole vallassa, ei politiikassa eikä kaikissa yrityksissä. Otetaan esimerkki. Valtion X  omistama jäänmurtajayhtiö Breaker on hoitanut valtion x jäänmurtopalvelut, aina voitettuaan kilpailutuksen. Mutta nyt tulevana talvena se onkin saanut tarjouksen kaikille monitoimimurtajille lähteä laskemaan merikaapelia Bongostan lahdelle Zyrkistaniin. Tarjous on huomattavasti tuottavampi kuin talven jäänmurrosta saatava tuotto. Niinpä laivat seilaavat sinne, koska Johtaja Mallikainen on päättänyt, että yhtiön tehtävä on tuottaa vain mahdollisiman paljon tuottoa. Tosin siitä nyt vaan sattuu tulemaan täyttä tuhoa muulle maan x elinkeinoelämälle, mutta mitäpä siitä...

 

Joskus tutustuminen vaikkapa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän perusteisiin muullakin kuin excelin kanssa voisi avata rähmäisiä hevosenlappusilmiä.

 

 

Ensinnäkään minä en ole määritellyt yritysten tehtävää, se on tehty jossain ihan muualla.

 

Toisekseen turha vertailla virkamiesten vetämiä valtion "firmoja" joista ei tiedetä mitä siellä sählätään ja kuka siellä sählää. Pörssiyhtiö on ihan muuta kun joku valtion paja missä valtio voi omistajana sekoittaa omia tarkoitusperiään yhtiön toimintaan kuten VR tekee. Osakkeenomistajia on kohdeltava tasapuolisesti joten Finnair ei ole mikään maakuntien virkamiesten leikkikenttä kun joku maalaiskylän isäntä on sitä mieltä että on kiva kun Helsingistä tulee tyhjiä koneita meidän maakuntakentälle (pääkaupunkiseudun rahoilla tietenkin) niiin niitä laitetaan tulemaan. Kuten Finnairin tj Hienonen aikoinaan totesi, jos että Finnairin halutaan olevan joku aluepolitiikan pelinappula, ei Finnairin paikka ole pörssissä ollenkaan.

 

Kolmannekseen suurelle osalle on erittäin vaikea näköjään käsittää että vaikka valtio omistaa enemmistön tai vähemmistön pörssifirmasta, ei ko. yritys ole mikään työkeskus vaan ihan normaaleilla markkinoilla toimiva yritys valtion omistuksesta huolimatta.

Stora Enson tapauksessa niin moni itki että voi voi kun porukkaa potkitaan ulos ja miksei valtio tee mitään ja tj Karvinen oli jopa epäsuosittu koska harvensi porukkaa. Karvinen teki vaan mitä piti ja mistä saa palkan eli huolehtii yrityksen kannattavuudesta.

 

Eli voisin todeta ihan samaa että tutustuminen yritysmaailmaan (oikeaan sellaiseen, ei mihinkään valtion suojatyöpaikkoihin eikä virkamiesten päivätyökeskuksiin) voisi avata rähmäisiä silmiä ihan oikeasta elämästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin Ilkan kanssa samaa mieltä, JOS valtio myisi oman osuutensa ja Finnair olisi sitten oikeasti riippumaton, yksityinen liikeyritys. Miksi ei ole? Valtion enemmistöomistajuus on muutoin aina huomioonotettava tekijä.

 

Olen siina mielessa eri mielta, etta omistajalla ei tarvitse olla merkitysta, vaan valtiokin voi olla osakkeenomistaja siina kuin kuka muukin tahansa. Vaikka USA:ssa liiittovaltio ei omistakaan lentoyhtioita, niin taallakin valtiovalta saatelee omistusta mm. ulkomaalaisrajoituksilla (oliko muistaakseni 25% aanivallasta). Vastaavasti yksi maailman menestyneimmista lentoyhtoista, Singapore Airlines on samalla tavalla valtioenemmistoinen Temasek Holdingsin kautta, kuten Finnair Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkään minä en ole määritellyt yritysten tehtävää, se on tehty jossain ihan muualla.

 

Toisekseen turha vertailla virkamiesten vetämiä valtion "firmoja" joista ei tiedetä mitä siellä sählätään ja kuka siellä sählää. Pörssiyhtiö on ihan muuta kun joku valtion paja missä valtio voi omistajana sekoittaa omia tarkoitusperiään yhtiön toimintaan kuten VR tekee.

 

OK. Otetaan esimerkki yhtiöksi Nokia. Siitä ei saa Johtaja mannikainen valtion virkamiesten vetämää valtionyhtiötä edes mielikuvituksella. Nokia on monesti saneerannut toimintaansa irtisanomisisilla. Mutta yhtiö on auttanut irtisanottuja erinäköisin paketein, perustamalla jopa yksiköitä auttamaan heitä työnhaussa. Miksi näin? Sehän on pelkkää kulua. Yhtiössä ovat johtajat lonneksi lukeneet muutakin kuin kultakantisen, yksisivuisen pörssijohtamisen kirjan. He kuitenkin tuntevat edes hieman yhteiskuntavastuuta.

 

Toisena esimerkkinä voidaan käyttää Yhdysvaltojen energiayhtiöitä. Siellä johtaja Mallikaiset ovat lukeneet, jos osaavat, vain sen yksisivuisen johtamisoppaan. Yhtiöden pitää, tai olisi pitänyt, ylläpitää osavaltion sähkönsiirtoverkkoja. Mutta voittojen maksimoinnin myötä se on jätetty tekemättä. Nyt eräissä osavaltiossa ovat siirtoverkot yli 40 vuotta vanhoja ja ovat hajonneet käsiin. Näistä osavaltion kokoisista sähkökatkoista olemme saaneet lukea uutisista. Mitä tekee yhtiöt? Huutavat liittovaltiota apuun. Että sillä lailla...

 

Eli yhä toistan itseäni. Olisi joskus hyvä lukea rähmäisillä silmillä vaikka yhteiskuntaoppia ja muutakin kuin sitä yksisivuista kirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veronmaksajinahan meillä on oikeus vaatia Finnairilta paras mahdollinen tuotto ja jos se vaatii henkilöstövähennyksiä tai vaikka koko Suomen lentoliikenteen lopettamista Finnairin osalta, niin sellaista se vaan on.

 

Tukitoiminta, tukityöllistäminen, kehitysalueiden tukeminen ja yritystoiminta eivät ole sama asia. Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa ja sitä kautta tuottoa omistajilleen eikä mitään muuta tehtävää yrityksellä ole.

 

Osakeyhtiölain mukaan "yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin". Laissa ei määrätä tuottamaan voittoa mahdollisimman paljon, ja siinä nimenomaan jätetään mahdollisuus muihinkin tavoitteisiin. Toisin sanoen omistaja päättää mitä firma toiminnallaan tavoittelee.

 

Laajemmin yhteiskunnan kannalta yritysten tehtäviä ovat myös verojen maksaminen ja työllistäminen. Näitä tavoitteita edistämässä meillä on Eduskunta.

 

Ilkkakin ymmärtänee, ettei Suomen valtion tavoitteena Finnairin, tai muidenkaan valtionyhtiöiden omistajana, ole sijoitustuottojen maksimointi.  Jos olisi, pitäisi sijoittaa aivan muihin firmoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osakeyhtiölain mukaan "yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille...

...Ilkkakin ymmärtänee, ettei Suomen valtion tavoitteena Finnairin, tai muidenkaan valtionyhtiöiden omistajana, ole sijoitustuottojen maksimointi. 

No mutta kun Finnair on aikoinaan vapaaehtoisesti hakenut osakkeidensa asettamista julkisen kaupankäynnin kohteeksi pörssissä, niin silloin se on ilmoittanut hyväksyvänsä ja noudattavansa pörssin sääntöjä. Niiden sääntöjen mukaan yksi omistaja ei voi ryhtyä vaatimaan omia, esim. aluepoliittisia tms. etujaan yhtiöstä.

Pääsee sieltä pörssilistalta poiskin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku pointtina tuohon voiton tuottamiseen se, että Finnair ei viimeaikoina ole hirveästi kieriskelyt voittotuohissa.  :P

 

Nimim. Minäkö yhteiskuntavastuuttomuuden uhri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku pointtina tuohon voiton tuottamiseen se, että Finnair ei viimeaikoina ole hirveästi kieriskelyt voittotuhissa.  :P

 

No juuri sen takia jotain tarttis tehdä ja aikalailla nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa ja sitä kautta tuottoa omistajilleen eikä mitään muuta tehtävää yrityksellä ole.

 

Vielä kun saataisiin ammattiyhdistysväki yleisestikin ymmärtämään, että työntekijöiden ainoa tavoite yrityksessä on ulosmitata omistajan tuotosta, ja miksei tappiostakin, mahdollisimman suuri summa palkansaajille. Siivu tuotosta voidaan ulosmitata myös vapaa-aikaa lisäämällä, jos firmalla menee oikein huonosti finassipuolella  ::). Mielestäni Finnairin AY-väki on aikoinaan sisäistänyt tehtävänsä hyvin, viime aikoina on hieman lipsuttu tehdyn "talkootyön" muodossa...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istanbul, Lisbon, Bucharest poistettu ja Geneve sekä Manchester Flybe:lle ei ole ihme että YT:t on tulossa. Kyllä tuntuu että Eurooppa ei ole enään YHTÄÄN Finnairin leikkikentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan varmasti myös esim. Norwegianilla on "osuutensa" Finnairin tilanteessa. Katsoin tuossa HEL-ARN lentoja, meno 15.11 ja paluu 18.11. Norwegianin hinta on 96 € + 16€ (yht. 112 €) matkatavaroista ja Finnairin 170 € .... tuolla erotuksella voi vaikka pitää hubaa Tukholmassa   :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään