Petri Lehtovirta

MG-130 sijoitetaan Helsinkiin

76 viestiä aiheessa

Verkkokauppa.com tuo Helsingin Jätkäsaaren megamyymälänsä vetonaulaksi MiG-21-hävittäjän.

 

Myymäläkiinteistön katon näköalatasanteelle 50 metrin korkeuteen sijoitetaan Mikojan-Gurevitsh MiG-21BIS -torjuntahävittäjä, MG-130. Hävittäjän nosto myymälän katolle on tarkoitus suorittaa loppuvuodesta ja näköalatasanne avataan yleisölle ensi keväänä.

 

Koneen omistaa Ilmavoimat, joka luovuttaa sen säilytyssopimuksella säilytykseen Verkkokauppa.comille.

 

http://www.marmai.fi/uutiset/verkkokauppacom+usuttaa+asiakkaita+megamyymalaansa+mighavittajalla/a691135

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näköalatasanne sisä- vai ulkotila? Jos kone saadaan sisälle niin loistava juttu. Liian paljon MiG-21BIS koneita seisoo sään raiskattavana ulkona eri museoissa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ulkotila ja jolloin jää sään raiskaamaksi ellei sitten sille jotain lasikoppia laiteta suojaksi, epäilen että ei laiteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ulkotila ja jolloin jää sään raiskaamaksi ellei sitten sille jotain lasikoppia laiteta suojaksi, epäilen että ei laiteta.

Arvasin, voi  **tu ei suomessa ole rahaa näiden suojeluun, ei sitte. Pannaan kaikkki lentokonerauta sulattoon ja yritetään kärvistellä seuraavan laman läpi. Ei minullakaan ole rahaa näiden pelastamiseen, lottovoitto siihen tarvittais. Hyvä että rahaa jää ittensä elämiseen, sossun luukkukaan ei ole kaukana, toivoisin ettei siihen tarvii turvautua ikinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasin, voi  **tu ei suomessa ole rahaa näiden suojeluun, ei sitte. Pannaan kaikkki lentokonerauta sulattoon ja yritetään kärvistellä seuraavan laman läpi.

 

Suomessa on kuitenkin MiGejä myös sisätiloissa, kuinka monta yksilöä pitää pelastaa jotta voidaan olla tyytyväisiä? Ihan hyvä tilanne nykyään on poistuvien koneiden osalta. Ikävämpää on, että harvinaisempaakaan kalustoa ei taideta aina saada sisälle, saati näytteille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kuitenkin MiGejä myös sisätiloissa, kuinka monta yksilöä pitää pelastaa jotta voidaan olla tyytyväisiä? Ihan hyvä tilanne nykyään on poistuvien koneiden osalta. Ikävämpää on, että harvinaisempaakaan kalustoa ei taideta aina saada sisälle, saati näytteille.

 

Sekä Keski-Suomen Ilmailumuseossa että Suomen Ilmailumuseossa ei ole BIS:iä tai -UM:iä sisähalleissa ollut tietääkseni koskaan. Vantaalla on ensimmäinen Suomeen toimitettu -BIS eli historiallinen MG-111 seissyt ulkona jo toistakymmentävuotta. Samoin Tikkakoskella viimeisen lennon lentänyt -BIS ja kaksipaikkaisia on seissyt ulkona sään armoilla. Tikkakoskella oli hienosti sisällä lämpimässä MiG-21U mutta sitten tilan puutteen vuoksi se siirrettiin ulos ja on seissyt pitkään ulkona sään armoilla. Tikkakoskella on sentään välillä nuo ulkona seisseet MiG:t kylmässä sääsuojahallissa ja Vantaalla on yksi -BIS ja -UM kylmässä sääsuojahallissa.

 

Ymmärrän että on tilan puutetta, mutta itseäni harmittaa todella paljon että ensimmäinen -BIS MG-111, viimeisen lennon lentänyt -BIS ja -U ovat olleet ulkona niin kauan että se näkyy koneista, varsinkin MG-111:sta.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ymmärrän että on tilan puutetta, mutta itseäni harmittaa todella paljon että ensimmäinen -BIS MG-111, viimeisen lennon lentänyt -BIS ja -U ovat olleet ulkona niin kauan että se näkyy koneista, varsinkin MG-111:sta.

 

 

Olen samaa mieltä. Kaikkia käytöstä poistettuja koneita ei tietenkään voi/tarvitse säilyttää, mutta edes yksi jokaisesta  tyypistä olisi hienoa saada talteen tulevien sukupolvien ihailtavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä Keski-Suomen Ilmailumuseossa että Suomen Ilmailumuseossa ei ole BIS:iä tai -UM:iä sisähalleissa ollut tietääkseni koskaan. Vantaalla on ensimmäinen Suomeen toimitettu -BIS eli historiallinen MG-111 seissyt ulkona jo toistakymmentävuotta.

 

Vantaalla on UM "rättihallissa" katon alla.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä Keski-Suomen Ilmailumuseossa että Suomen Ilmailumuseossa ei ole BIS:iä tai -UM:iä sisähalleissa ollut tietääkseni koskaan.

 

Sitten on muisti pettänyt. Ilmeisesti muualla on kuitenkin muutama sisätiloissa, mikä on hyvä. Silti olisi toki erittäin suotavaa, että näissä isoissa museoissakin olisi ainakin yksi yksilö sisätiloissa. Toisaalta kun resurssit ovat mitä ovat ja oikeita harvinaisuuksiakin riittää, niin ymmärrän hyvin miksi tilanne on tällainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep - kyllä katon alla on muutamia -BIS:ejä, mutta itse hain sitä että kahdessa päämuseossa näin ei ole ja ilmailuhistoriallisesti tärkeät eksilöt eli ensimmäinen ja viimeinen eivät ole sisällä museoituna ja esillä vaan sää on tehnyt niiden osalta tehtävänsä. Sama koski ainoaa -U mallia joka sentään oli vuosia sisällä.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla on UM "rättihallissa" katon alla.

Juha

 

kyllä ja totean sen omassa postauksessani aikaisemmin: Vantaalla on yksi -BIS ja -UM kylmässä sääsuojahallissa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin viime perjantaina Hallissa. MG-130 oli maalattu, oli hieno!  Sääliksi käy kun joutuu  kestämään Helsingin tuulet ja sateet.

Hallissa vahtivat niin hyvin ettei saanut ottaa kuvaa. Oheisessa kuvassa sama tyyppi työvarustuksessa. MG-129.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MG-124 puunattua ja kiillotettuna I/85 alokkaiden valatilaisuudessa Rissalassa vuonna 1985.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Kulahtanut" MG-111 Vantaalla 9/2011...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha on ainut joka on ymmärtänyt mistä tässä on kysymys! ja Perttu osittain -ne museokoneet ovat todellakin Vantaalla nyt vaan sääsuojassa, kaikki Caudronista Migiin! Keski-Suomalaiset puhukoon puolestaan, jos haluavat.

Ilmavoimat tekevät tässä sitä bisnestä mitä Juutilaisen Jukka ilmavalokuvaketjussa on hakenut: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,100429.0.html

 

Pertulle vielä, MG-111 tosiaankin on museon pihalla katsemagneettina, eli tyhjä hylsy! Jos Ilmavoimat olisivat aikoinaan halunneet museoida tämän yksilön, niin silloin se olisi pitänyt toimittaa museoon suoraan viimeisen lennnon jälkeen täydessä iskussa. Tätä piharomua ei ole ollutkaan tarkoitus säilyttää jälkipolville, eli sen maalauksen yksityiskohdat pienoismallimiesten kannattaisi dokumentoida nyt. Pihakoneista museaalista-arvoa on sillä taittuvasiipisellä F-versiolla, joka kertoo olemassaolollaan yhdestä aikamme suurimmasta sotasalaisuudesta: Mig-koneiden lukumäärästä tai niiden vähyydestä.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä minä ihmettelenkin, jotta ilmavoimilla ei ole museota, johon viimeisen lennon suorittaneet yksilöt sijoitetaan suoraan museohalliin. Juuri saksin uusimmat Aircraft, FlyPast ja Aeroplane Monthly lehdet kansioihin. Royal Air Force lensi Nimrodin, Herculeksen jne. suoraan UK:n ilmailumuseoihin. Koneet menevät huoltoon  ja sieltä halleihin. Meillä oli melkein 15 vuoden hyvien aikojen periodi, jolloin museohommat olisi pitänyt saada kuntoon. Huonojen vuosien määrästä en osaa ennustaa, mutta kenraleille tulee taas kiire saada aikaa mediasta, kun laman alla naapurivaltio vain kasvattaa puolustusmenojaan... Saksin ja silppusin tuossa wanhoja jorinoita armeijan kursseilta, ja sieltähän löytyi mielenkiintoisia jorinoita 90-luvulta, kun oli edellinen lama päällä, ja ilmavoimilta/puolustusvoimilta rahat loppu. Uhka idästä kasvaa taas. Ei saada rahaa uuteen pm:n kustantamaan museohalliin... ;D

 

Mittailin tuota "linnunpaskapeltiä" unkarilaiselle pienoismallimiehelle ja siinä samassa napsin muutaman kuvan tästä yksilöstä. MG-111 on tosiaan hylsy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ruoste on raiskannut ruuvit ja värit ovat haallistuneet...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näin Suomessa puolustusministeriö & ilmavoimat kohtelevat omistamiaan museokoneitaan. Yksityinen museo olis saattanut kohdella paremmin, tai sitten pm:n aikoinaan rahoittama kunnollinen ja tilava ilmavoimien museo... Varmaan kuskaavat tämän rähjääntyneen hylsyn kohta MG-65:n viereen Rissalaan.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kuitenkin MiGejä myös sisätiloissa, kuinka monta yksilöä pitää pelastaa jotta voidaan olla tyytyväisiä? Ihan hyvä tilanne nykyään on poistuvien koneiden osalta. Ikävämpää on, että harvinaisempaakaan kalustoa ei taideta aina saada sisälle, saati näytteille.

 

Tämä on hyvä kysymys! Esineiden suuren koon vuoksi toivoisin että edes yksi kutakin tyyppiä olisi säilynyt vaikkapa neljän seuraavan sukupolven jälkeen? Nythän tilanne sodan jälkeisten taltiointien osalta on karkeasti sellainen, että KSIM:ssa ovat Ilmavoimien taistelukoneet ja Vantaalla kaksipaikkaiset koulutusversiot. Museoiden välisten aikaisempien kiistojen vuoksi jako on hieman hämärtynyt. Vantaalle otettiin Drakenin koulukoneversioiden lisäksi myös yksipaikkainen bissi lähinnä kai näiden historiallisten museojuopien vuoksi? ja täysin turhaan! ennenpitkään päälekkäisyyksistä on luovuttava. Kohta voimmekin alkaa miettiä onko yksi Hawk museoitava Vantaan lisäksi myös Keski-Suomeen?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan uudempia tyyppejä tullaan yhä etenevissä määrin sijoittamaan pitkin poikin, mistä nyt tilaa sattuu löytymään. Esimerkiksi tyhjiä tehdashalleja tästä maasta pitäisi kyllä löytyä. Onko yhtään Fokkeria muuten tulossa näytteille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan uudempia tyyppejä tullaan yhä etenevissä määrin sijoittamaan pitkin poikin, mistä nyt tilaa sattuu löytymään. Esimerkiksi tyhjiä tehdashalleja tästä maasta pitäisi kyllä löytyä. Onko yhtään Fokkeria muuten tulossa näytteille?

Tässähän Suomen ongelma onkin, pitkinpoikin Suomen maata on museohalleja, ähkyyn tungettuja joita ei juuri se turistimaksaja tapaa. Kotimaiset vain piipahtaa, ehkä kahvilla ja kertoo käyneensä männäkesänä ja painuu ultralla etiäppäin. Muutama, isoimpien lentokenttien läheisyydessä olevien museoiden kautta ehkä paremmin saavuttettaisiin ne ilmailuihmiset jotka ovat ilmailusta todella kiinnostuneet. Myös ne rahaa tuovat turistit, kuinka paljon matkailumainoksissa mainitaan Suomen ilmailuhistoriasta mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten yksi todella iso, jossa koko kalusto olisi nähtävänä, niin ei tarvitsisi meidän eikä turistien surffailla ympäri Suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään