Jussi Seppälä

Kuvien myynnistä/luovutuksesta (Oli: Uusi helikopteriyhteys..)

15 viestiä aiheessa

Apu-lehden toimittaja pyysi minulta OH-HCR:stä hyvän kuvan. Mikäli jollain on niitä hallussaan ja haluaa saada kuvansa OH-HCR:stä lehteen, niin nyt olisi hyvä paikka. Toisaalta jos kuvia löytyy enemmänkin, niin voimme laittaa ne www.fast-class.com sivuille kuvapankkiin vapaasti käytettäväksi.

Oletko tosissasi? Kuva kaupalliseen käyttöön ilmaiseksi, tai vielä parempaa, vapaaseen jakeluun ilmaiseksi. Jos tuota vielä täydennettäisiin niin, että "kuvaaja luopuu kaikista oikeuksistaan" olisi tarjous vielä houkuttelevampi. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko tosissasi? Kuva kaupalliseen käyttöön ilmaiseksi, tai vielä parempaa, vapaaseen jakeluun ilmaiseksi. Jos tuota vielä täydennettäisiin niin, että "kuvaaja luopuu kaikista oikeuksistaan" olisi tarjous vielä houkuttelevampi. 

Ihan varmasti tätä kautta löytyy ilmaisia kuvia käyttöön. Jos minulla olisi tuollainen kuva, mielellään antaisin sen käyttöön.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan varmasti tätä kautta löytyy ilmaisia kuvia käyttöön. Jos minulla olisi tuollainen kuva, mielellään antaisin sen käyttöön.

Hannu

Kaikin mokomin minun puolestani. Ei silti ole hölmöä pitää kiinni omista oikeuksistaan.

Vastaavia esimerkkejä löytyy monta. Otetaan esimerkiksi bisnessjettejä kauppaava firma, joka ottaa yhteyttä airliners.netin kautta kuvaajaan ja pyytää myyntimateriaaliin kuvia tietystä koneesta. Firma myy miljoonien arvoista konetta, mutta sanoo kuvaajalle, että "emme valitettavasti voi maksaa kuvista mitään". Toki joku voi silti antaa kuvansa ilmaiseksi, mutta hölmöä se minusta on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikin mokomin minun puolestani. Ei silti ole hölmöä pitää kiinni omista oikeuksistaan.

Kaikkea elämää ei voi tai tarvitse ulottaa kaupallisuuden piiriin. Monenlaiset harrastuskerhot pyörivät talkoilla, ja on heitäkin, jotka auttelevat vieraita vanhuksia ihan vapaaehtoisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikkea elämää ei voi tai tarvitse ulottaa kaupallisuuden piiriin. Monenlaiset harrastuskerhot pyörivät talkoilla, ja on heitäkin, jotka auttelevat vieraita vanhuksia ihan vapaaehtoisesti.

Olet aivan oikeassa. Olen antanut monia kuviani ilmaiseksi käytettäväksi tutkintotöissä, tutkielmissa, kokoelmissa ja julkaisuissa. Erittäin mielellänikin vielä.

Asia on kuitenkin täysin eri, jos kuvaa käyttävä taho on kaupallinen toimija. Jos käyttö on kaupallista, tulee kuvien käytöstä maksaa myös käypä korvaus. Miljoonabisnestä tekevillä tahoilla kyllä on varaa maksaa markkinointimateriaalistaan.

Ilmailukerhot, hyväntekeväisyys ja muut ovat täysin eri asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten nämä vanhukset liittyvät siihen että puhutaan kuvien luovuttamisesta/myymisestä KAUPPALLISELLE YRITYKSELLE joka tekee itselleen rahaa "SINUN" kuvillasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä kohtaa tuossa Kari mainitsi ilmaisuuden? :)

En minä ainakaan keksi, joku perusnegatiivisen luonteen omaava voi keksiäkin. Tuossa ei taidettu ottaa mitään kantaa mahdolliseen korvaukseen kuvien käytöstä, vaan se lienee kuvaajan ja kuvia käyttävän yrityksen keskenään erikseen sopima asia. (Mahdollinen) hinta sitten riippuu kuvasta, käyttömallista.. Turha sitä on julkisesti huudella tarkkaa euromäärää mitä kuvan käytöstä aikoo korvata kuvia näkemättäkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kellään olisi lahjoittaa purjelentoaiheisia kuvia simulaattoripurjelento -aiheiselle www-sivustolle, jolla yritetään rohkaista 5-15 vuotiaita purjelennon / ilmailun pariin simulaattoreiden kautta. Jos ei muuta, niin tarjolla oli hyvää mieltä ja hieman näkyvyyttä. Yhteydenotot yv:llä, kiitos.

T. Mika Koski

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni suomessa kuvaaja voi toki antaa oikeudet vapaaseen levitykseen mutta omista oikeuksistaan ei edes ole mahdollista luopua.... voin olla väärässä?

Itse myin joskus kuvan yhdelle lehdelle, ja pim taikaiskusta se oli kaikissa ko lehtitalon julkaisuissa, että kyllä noissa tarkkana saa olla....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni suomessa kuvaaja voi toki antaa oikeudet vapaaseen levitykseen mutta omista oikeuksistaan ei edes ole mahdollista luopua.... voin olla väärässä?

Jep, ihan kaikesta ei voi luopua. Ns. moraalisia oikeuksia (esimerkiksi oikeutta siihen, että valokuvan yhteydessä ilmoitetaan valokuvaaja "hyvän tavan mukaisesti" ja siihen, ettei valokuvaa saa muuttaa tai esittää kuvaajaa loukkaavassa yhteydessä) ei voi sopimuksella luovuttaa kokonaan pois. Kaupallisista/taloudellisista oikeuksista – käytännössä siis merkittävimmistä, vaikkapa julkaisuoikeudesta – sen sijaan saa luopua ihan siinä laajuudessa kuin parhaaksi näkee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä ongelma tuo nyt on, kirjoitatte mieleisenne sopimuksen kuvan ostajan kanssa siitä mihin ostaminen oikeuttaa ja mitä sanktioita sopimuksen rikkomisesta on sovittu. Pidätte huolen että sopimus ei riko lakeja ja loppu hoituu vaikka oikeusteitse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä ongelma tuo nyt on, kirjoitatte mieleisenne sopimuksen kuvan ostajan kanssa siitä mihin ostaminen oikeuttaa ja mitä sanktioita sopimuksen rikkomisesta on sovittu. Pidätte huolen että sopimus ei riko lakeja ja loppu hoituu vaikka oikeusteitse.

Minä olen myynyt eräälle suomalaiselle lentoyhtiölle tukun kuvia, sovittiin siitä tietty korvaus ja myös se, että ko. yhtiö saa käyttää myymiäni kuvia OMASSA mainonassaan, OMASSA toiminnassaan (ei tytäryhtiöiden, emokonsernin tms.), muokattuina tai miten vaan haluaa. Luovuin siis kaikista oikeuksistani ko. kuviin, sillä rajoituksella että ko. yhtiö saa vain käyttää kuvia.

Tämä sopimus tehtiin tietysti kirjallisena ja kaikki yllämainitut koukerot kuvattiin sopimukseen, jota allekirjoitettiin kaksi kappaletta.

Sopimuksella luovuin omista kaikista oikeuksistani, ja myös lupasin etten myy kuvia "uudelleen", koska ne ovat nyt ko. yhtiön omaisuutta.

Hyvin on toiminut ainakin tähän asti :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään