Tero Knuth

Finnair neuvottelee matkatavara- ja asematasopalvelun siirrosta Swissportille

12 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnair neuvottelee matkatavara- ja asematasopalvelun siirrosta Swissportille

 

Finnair on aloittanut neuvottelut sveitsiläisen lentoasemapalveluihin erikoistuneen Swissportin kanssa Finnairin matkatavara- ja asematasopalvelusta Helsinki-Vantaalla. Mikäli Finnair ja Swissport pääsevät sopimukseen, palvelut siirtyisivät liikkeenluovutuksella Barona Handlingiltä Swissportille.

 

Barona Handlingin työntekijät siirtyisivät sopimuksen myötä Swissportin palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Tavoitteena on, että neuvottelut saadaan päätökseen vuoden loppuun mennessä.

 

– Swissport on globaali toimija, jolla on vahva ammattitaito ja kokemus maapalveluiden tuottamisesta. Tavoittelemme yhteistyön avulla entistä parempaa laatua sekä kustannustehokkuutta, Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho luonnehtii.

 

Kumppaniverkoston kehittäminen on osa Finnairin strategiaa ja rakennemuutosta, jolla tavoitellaan tuntuvia kustannussäästöjä. Samalla pyritään parantamaan edelleen toiminnan laatua kasvun vauhdittamiseksi. Finnairin tavoitteena on kasvattaa Aasian-liikenteensä 74 viikoittaisesta lennosta noin 140 lentoon ja kaksinkertaistaa Aasian-liikenteen liikevaihto vuoteen 2020 mennessä.

 

Swissport International Ltd tarjoaa maapalveluita noin 100 miljoonalle matkustajalle ja käsittelee noin 3,2 miljoonaa tonnia rahtia vuosittain noin 650 asiakasyritykselleen lentoliikenteessä. Swissportilla on noin 35 000 työntekijää ja se toimii 184 lentoasemalla, 36 maassa, viidellä mantereella. Swissport-konsernin toiminnallinen liikevaihto vuodelta 2010 oli 1,7 miljardia Sveitsin frangia.

 

Finnair Oyj

Viestintä

15.9.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Swissportilta taitaa Finnairin maapalvelut olla jo suurimmassa osassa muista kohteista. Pääsisivätpähän maatyöntekijätkin saman yrityksen palkkalistoille missä ovat töissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisi tuo Swissportti ostaa koko kentän... saatais ne paskafirmat pois sieltä tunaroimasta niin vois loppua lakkoilutkin... :thmbup:

Koko Finavia vaikka Swissportille niin lähtee puoluekirjalaiset ja poliitikot pois sähläämästa. Swissportin tulo jossain muodossa oli odotettavissa kun firma ilmestyi perustettujen firmojen listalle jokin aika sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syitä tuskin tarvitsee turhan kaukaa etsiä, miksi näin tulee tapahtumaan.

 

Kopio tekstistä Baronan sivuilta:

 

Vaikka palvelutuotanto ei ole alun perin asetettuja taloudellisia tavoitteita sinällään saavuttanut, on kannattavuus parantunut koko ajan. Erityisen ilahduttavaa on kuitenkin ollut saavuttaa parhaita laatutuloksia kautta mittauksien kaikkien palveluiden osalta. Barona Handling jatkaa sitoutuneesti palvelutuotantoa olemassa olevan sopimuksen mukaisesti. Mahdollisen liikkeenluovutuksen järjestelyiden osalta tuetaan Finnairin ja Swissportin neuvotteluita. Finnairin mukaan neuvottelut on tarkoitus saattaa päätökseen loppuvuoden aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös loogisinta olisi sitten samantien myydä koko Northport myös sveitsiläisille? Jos Swissport ostaa ramp-tominnot niin luulisi, että myös matkustajapalvelu menisi siinä samalla. En usko että Swissport on yhtään sen huonompi työnantaja kuin Northport.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös loogisinta olisi sitten samantien myydä koko Northport myös sveitsiläisille? Jos Swissport ostaa ramp-tominnot niin luulisi, että myös matkustajapalvelu menisi siinä samalla. En usko että Swissport on yhtään sen huonompi työnantaja kuin Northport.

 

Tällöinhän kaikki päätäntävalta ja toimivalta annettaisiin sveitsiläisille, mikä tuskin olisi hyvä Finnairille. Nyt kuitenkin nykyisellä sopimuksella saataisiin Swissport Baronan tavoin edelleen Finskin talutushihnaan ja täysi määräntävalta säilyisi Finnairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopic:

 

Olettaen että Swissport tulee, mitenköhän heidän korporaation sisällä pääsee "vaihtoon" toiselle asemalle jos haluaa? Näkisin tässä mahdollisuuden, varsinkin jollekkin seikkailunhaluiselle rämppärille lähteä puoleksi vuodeksi viskomaan lagaaseja vaikka Geneveen tai melkein minne tahansa päin maailmaa.

 

Ihan ajatuksen tasolla vain tuli mieleen...

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma työnantajani on myös osa Swissportia hieman pienempää kansainvälistä GH-alan konsernia, ja meilläkään ei juuri työpaikkavaihtoja harrasteta. Suurin ongelma taitaa olla kielitaito. Helppohan täältä on lähettää duunari britteihin tai jenkkeihin, mutta eipä ole Arkansas:n Mr. Beginningista täällä paljoa apua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta eipä ole Arkansas:n Mr. Beginningista täällä paljoa apua.

 

Kuinka niin? Kyllähän se MR. Beginning voi täällä englantia solkata ja tulee aika varmasti ymmärretyksi. Eihän tuollainen systeemi varmaan helppoa ole hallinnoida, mutta huomaan että hyvin monissa kv. firmoissa ei kiinnitetä asiaan huomiota. Työvoima olkoon sidoksissa kustannuspaikkaan, eikä ajatella että paikan vaihtamisen mahdollisuus voisi olla omiaan lisäämään tietyn työntekijä-segmentin motivaatiota.

 

McDonaldsilla on/oli mielenkiintoinen McPassport systeemi, jonka suorittamalla voi työskennellä missä tahansa Mäkkärissä missäpäin maailmaa tahansa. Jokunen vuosi sitten oli Hesarissa juttu parista Hollantilaishessusta jotka olivat vuoden kierrelleet Eurooppaa milloin missäkin ja olleet duunissa paikallisessa Mäkkärissä. Minusta ihan nasta idea vaikka pihvin käänteleminen ei ehkä muutoin kovin houkuttelevaa olisikaan :P.

 

Mutta joo - täältä tähän.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään