Harri Koskinen

Finavia: Lentokenttämaksut nousevat

15 viestiä aiheessa

STT

 

Lentokenttämaksut Suomen lentokentillä nousevat. Lentokenttämaksuissa on ollut vuodesta 2009 asti kymmenen prosentin alennus, jonka tarkoituksena on ollut tukea kotimaista lentoliikennettä. Alennus loppuu vuoden vaihteessa.

 

Lentokenttiä operoivan Finavian varatoimitusjohtajan mukaan hintoja tarkistetaan ylöspäin.

 

Maksujen tulevasta tasosta aletaan neuvotella tänään Finavian ja lentoyhtiöiden välillä. Lentoyhtiöt ovat tilanteesta huolissaan, mutta reittivähennyksiä ei ainakaan vielä ole mietitty.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaahas. taas nousee malmin kausikortin hinta

 

Se ei tosin sinällään liity tähän uutiskuvioon, koska sen hintaa ei alennettukaan 2009. Tosin, nouseehan se silti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei tosin sinällään liity tähän uutiskuvioon, koska sen hintaa ei alennettukaan 2009. Tosin, nouseehan se silti...

 

selityksesi on sekava, kyllä myös kausikortin hinta nousee :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

selityksesi on sekava, kyllä myös kausikortin hinta nousee :thmbdn:

 

Vai että sekava.

 

1) Kausikorttien hintoja ei alennettu vuonna 2009.

2) Finavia ei neuvottele niiden tulevasta tasosta sen enempää lentoyhtiöiden kuin muidenkaan asiakkaittensa välillä

3) Missään ei ole tiedotettu, että hinta nousee. Tämä uutinen käsittelee "lentokenttämaksuja", joita alennettiin 2009.

 

Eipä sillä, todennäköistä sen kortin positiivinen hintakehitys toki on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

selityksesi on sekava, kyllä myös kausikortin hinta nousee :thmbdn:

 

Ja varmasti nouseekin, ellei ilmailuviranomainen, jonka tehtävä on edistää ja kehittää kaikkea ilmailua, itse tokene. Harrasteilmailu, joka on kaiken ilmailun kasvupohja, on vajonnut surkeaan tilaan Suomessa. On se surkeaa, etteivät ilmailijat kykene muuhun kuin kitinään ja vaikeroimiseen, ja odottamaan että vastapuoli itse oma-aloitteisesti heltisi huomaamaan ja armahtamaan.

 

Kannattaisi tutustua AOPAn (ja esim. tämän FlightForumin "AOPA on iso organisaatioa" viimeaikaisiin mielipiteisiin) ja IAOPA Europen toimintaan ja tuloksiin, jotka kaikkialla Euroopassa ovat tuoneet hepotuksia harrasteilmailijoille. Kannatta lukea vaikkapa vain tuorein kuukausitiedote, http://www.iaopa.eu/aopa/current.html , joka raportoi alennetuista laskeutumismaksuista Espanjassa, raivokkaasta taistelusta EASAn ajattelemattomuuksia vastaan N-rekisteröityjen koneiden lento-oikeusista, VFR-lentojen helpotuksista Channel Islands saarille, jne.

 

Vain asiallisella järjestäytyneellä vastavoimalla saadaan tuloksia, ei kitinällä ja surkuttelemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varmasti nouseekin, ellei ilmailuviranomainen, jonka tehtävä on edistää ja kehittää kaikkea ilmailua, itse tokene.

 

Ilmailuviranomainen = Trafi

Eräs lennonvarmistus- ja lentokenttä"palveluita" tarjoava yritys = Finavia Oyj

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuviranomainen = Trafi

Eräs lennonvarmistus- ja lentokenttä"palveluita" tarjoava yritys = Finavia Oyj

 

Aivan ! Trafi-Ilmailun (T-I) tehtävä on edistää ja kehittää ilmailua. Fianavia on liikeyritys. T-I tekee tehtäviensä mukaisia esityksiä LM:lle, joka isännöi myös Finaviaa. LM:n "päällystakki" on VM. Valtion budjettiesitys antaa eväitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan ! Trafi-Ilmailun (T-I) tehtävä on edistää ja kehittää ilmailua. Fianavia on liikeyritys. T-I tekee tehtäviensä mukaisia esityksiä LM:lle, joka isännöi myös Finaviaa. LM:n "päällystakki" on VM. Valtion budjettiesitys antaa eväitä.

 

Ikävä kyllä eräs ratkaiseva virhe tehtiin aikanaan Ilmailulakia udistettaessa, muistaakseni jo pari kierrosta sitten, kun silloinen Ilmailuhallitus jaettiin kahdeksi, eli Ilmailuhallinnoksi ja Finaviaksi (tai miksi sen nimi ensin tuolloin tulikaan ennen nykyistä Finavai-nimeä).

 

Ilmailuhallituksen tehtäviin kuuluivat vielä tuolloin silloisen ilmailulain mukaisesti myös nuo mainitsemasi tehtävät, eli myös ilmailun edistäminen, mutta ko. Ilmailulain uudistuksessa jätettiin Ilmailulaista kokonaan pois ilmailun edistäminen, eli se ei lain mukaan kuulu enää kummallekaan, ei Trafille (ent. Ilmailuhallinto) eikä Finavialle.

 

Tämä asia on mielestäni se aivan ratkaiseva virhe Suomessa, joka  vaatisi ehdottomasti Ilmailulain muutoksen siten, että Trafille asetettaisiin tehtävä ja velvoite myös ilmailun edistämisestä lentorurvallisuuden valvonnan lisäksi.

 

Nythän Trafin, eikä tietenkään Finaviankaan, voimassa olevan Ilmailulain perusteella, tarvitse lainkaan välittää ilmailun hyvinvoinnista, vaan pelkästään heitellä byrokratiaa ja kapuloita rattaisiin lentoturvallisuuden nimissä, jos asia oikein ilkeämielisen suoraan ilmaistaan.

 

Kaikkein turvallisintahan ilmailu tietysti on, jos se tehdään niin kalliiksi ja vaikeaksi, että se kokonaan loppuu, eikö vaan,silloin kun ei tule ilmailuonnettomuuksiakaan lainkaan? 

 

Tässä kohdassa voisit KLaus sinäkin vanhoine suhteinesi kenties olla avuksi ja auttaa lobbauksessa?

Lainsäädännöstä joka tapauksessa lähtee perusta Trafin ja Finavaiankin tarkoituksesta ja tehtävistä, Finavaialle osin Trafin kautta.

 

Terveisin

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laissa ilmailulaitoksen muuntamisesta osakeyhtiöksi (877/2009) 1.4 §:ssä mainitaan, että yhtiön julkisista palvelutehtävistä säädetään erikseen. Osaako joku sanoa, missä/mitä niistä on säädetty? Kun Finavia oli vielä valtion liikelaitos, oli silloisessa laissa (1245/2005, 4§) säädetty suoraa julkisista palvelutehtävistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhallituksen tehtäviin kuuluivat vielä tuolloin silloisen ilmailulain mukaisesti myös nuo mainitsemasi tehtävät, eli myös ilmailun edistäminen, mutta ko. Ilmailulain uudistuksessa jätettiin Ilmailulaista kokonaan pois ilmailun edistäminen, eli se ei lain mukaan kuulu enää kummallekaan, ei Trafille (ent. Ilmailuhallinto) eikä Finavialle.

 

Onko tapana muissa "lajeissa" että valvovalle viranomaiselle on laissa annettu velvollisuus editää ao toimintaa? Lajeilla tarkoitan meriliikennettä, raideliikennettä, tieliikennettä, yms...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  Ilmailulain uudistuksessa jätettiin Ilmailulaista kokonaan pois ilmailun edistäminen, eli se ei lain mukaan kuulu enää kummallekaan, ei Trafille (ent. Ilmailuhallinto) eikä Finavialle.

 

T-I:n huipulla on pitkästä aikaa tuhtia omakohtaista päätoimista kokemusta lentämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, ja myös aitoa rakkautta ilmailua kohtaan laidasta laitaan. On ymmärrystä, että jollei harrastusilmailua ole, kasvupohja putoaa pois koko Suomen ilmailusta.  Sitä myöten T-I:n pääroolikin kuihtuu EU:n,  EASAn, FAA:n ja vastaavien sylikoiraksi. Ei sitä toivota.

  Ei kuitenkaan sovi odottaa, että T-I yksin ja säälistä yrittäisi vaikuttaa LM:öön ja Finaviaan harrasteilmailun aseman parantamiseksi. Kolhuja tulee sille ilmankin. Kyllä T-I:kin tarvitsee sivustatuksea harrasteilmailun aseman parantamiseksi harrasteilmailun edunvalvojilta. Onko niitä - kas siinä kysymys !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime kongressivaalien aikoihin AOPA:n lehdessä esiteltiin liuta ilmailuystävällisiä edustajaehdokkaita, en muista onko senaatissa kesyjä senaattoreita mutta AOPA:n lobbaaminen yhdessä esim NBAA:n kanssa on varsin jytkyä laatua verrattuna esim Suomen ilmailupiireihin.

 

Paikallisesti AOPA:n tukemat yksityishenkilöt varsin menestyksekkäästi puolustavat lentokenttien toimintaedellytyksiä mm kaavoittajia vastaan.

 

Pari vuotta takaperin lehti teki teemajutun euroopan lentämisestä - euroopan tie ei ole meidän tie voisi olla jutun tiivistelmä.

 

Suomessa taitaa tulevaisuudessa pärjätä parhaiten (halvimmalla ?) lentämällä tornien ja afisten aukioloaikojen ulkopuolella ja ilman plaaneja korpikentältä korpikentälle ponderi off asennossa, turha mainostaa olemassaolostaan kenellekkään - sillekkin lyödään vielä maksu  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Moottorilentäjien Liitto on neuvotellut Finavian kanssa kausikorttien hinnoittelusta. He ovat tehneet nyt hinnoitteluperiaatteeseen muutoksia ensivuotta varten.

Finavia kutsuu piakkoin muutamia yleisilmailutahoja myös mukaan antamaan mielipidettä, joita ovat ainakin eräät lentokoulut ja SIL.

Tiedossani ei vielä ole miten hinnoittelussa lopulta käy, mutta koneenomistajan etuja puolustetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään