Timo Hyvönen

Maastolasku Hyvinkäällä (UL)

47 viestiä aiheessa

Väärä mittatikku... ;)

Ikarus ei tarvitse mittatikkua,siinä on läpinäkyvä polttoainesäiliö jonka kylkeen on merkitty määräasteikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikarus ei tarvitse mittatikkua,siinä on läpinäkyvä polttoainesäiliö jonka kylkeen on merkitty väärä asteikko.

 

::)                                     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikarus ei tarvitse mittatikkua,siinä on läpinäkyvä polttoainesäiliö jonka kylkeen on merkitty määräasteikko.

 

Oppilas ja opettaja katsoivat asteikkoa eri koneista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorin jakso tuli täyteen?

 

No se olisikin ensimäinen kerta Suomessa kyseisenmerkkisellä moottorilla. Tai onhan noita tullut alas huollossa tapahtuneiden kämmien vuoksi muutama. Ihan kyllä kiinnostaisi tietää että mikähän sille on tullut? Jollakin varmaan on ns. sisäpiirin tietoa varmasti jo asiasta...

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se olisikin ensimäinen kerta Suomessa kyseisenmerkkisellä moottorilla. Tai onhan noita tullut alas huollossa tapahtuneiden kämmien vuoksi muutama. Ihan kyllä kiinnostaisi tietää että mikähän sille on tullut? Jollakin varmaan on ns. sisäpiirin tietoa varmasti jo asiasta...

 

-Janne

 

Ns. sisäpiirin tietoa tulet varmaan saamaan tältä forumilta enemmän kuin olisit ikinä uskonut! Veikkaan että seuraavat kuusi sivua puidaan tätä tapausta, josko riittääkään...

 

Asiallinen kommentointi/tieto on aina paikallaan, mutta spekuloinnit ja kommentit tyyliin "Olis pitänyt tehdä xxxxx" ovat turhia.

 

Lopullinen syy saadaan varmaan aikanaan, kun viranomaiset ovat saaneet tutkimuksensa päätökseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. sisäpiirin tietoa tulet varmaan saamaan tältä forumilta enemmän kuin olisit ikinä uskonut! Veikkaan että seuraavat kuusi sivua puidaan tätä tapausta, josko riittääkään...

 

Joo ja toiset kuusi sivua toiset jeesustelee, että ei saisi spekuloida ja kommentoida ja miettiä. Hohhoijjaa, joka kerta sama juttu... Hemmetti, sitä vartenhan nämä palstat on, että täällä saa ihmiset keskustella ja väitellä jne. muiden samoista asioista kiinnostuneiden kanssa. Sama kait se, tapahtuuko se spekulointi yms. täällä, vai livenä jossain "korvessa"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. sisäpiirin tietoa tulet varmaan saamaan tältä forumilta enemmän kuin olisit ikinä uskonut! Veikkaan että seuraavat kuusi sivua puidaan tätä tapausta, josko riittääkään...

 

 

Johan sitä tietoo tuli,ei hätää,.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri niin! Olisit kuitenkin Mikko lainannut loputkin kommentistani, eli asioden puiminen järkevästi ja rakentavasti saattaisi jopa ehkäistä onnettomuuksia.

 

Keskustelu ei koskaan ole pahasta. Syyttely ei johda mihinkään, mutta terve kritiikki silloin kun sitä tarvitaan saattaa pelastaa ihmishenkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisin itseni ehkä vähän vajavaisesti.

Lennän omistamani ja huoltamani Rotaxin perässä viikottain, joten ilman muuta konepellin alla tapahtuvat häiriötilat on enemmän kuin mielenkiintoisia. Siis ihan konkreettisemman syyn vuoksi kuin pelkän uteliaisuuden.

 

Tähän mennessä Suomessa tipahtaneissa koneissa on ollut aina joku "syy", yksikään Rotax 912 UL(S) ei käsittääkseni ole lopettanut ilmassa toimintaansa niin kauan kuin sekä huolto että käyttö on tapahtunut valmistajan ohjeita noudattaen. Saa perustellusti korjata jos olen väärässä.

 

Eli siis bensa loppu tai löysä öljyletkun klemmari tms.. olisi ainakin minulle "helpotus" eikä asian spekulointi tai syyttely siitä eteenpäin kiinnostaisi sen pidemmälle.

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisit kuitenkin Mikko lainannut loputkin kommentistani

 

 

Ihan tarkoituksella pätkäisin ;) Sain vain sillä lauseella hyvän aasinsillan etukäteen, ennenkuin kukaan ehtii oikeasti taas kerran yrittämään keskustelun torpeedoimista :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kilan miestä kielletty kommentoimasta...vai mistä tämä hiljaisuus..salamyhkäisyys..? Vieraillut foorumissa tänäänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopullinen syy saadaan varmaan aikanaan, kun viranomaiset ovat saaneet tutkimuksensa päätökseen.

 

Mahtaako OTKES tätä(kään) tutkia?

 

Myöskään seuraaville ilma-aluksille sattuneet onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet eivät enää ole tutkintavelvoitteen piirissä:

 

a) historialliset ilma-alukset

b) ilma-alukset, jotka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan rajoitettu määrä

c) ilma-alukset, joista vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ilman kaupallisia tavoitteita

d) ilma-alukset, joka ovat olleet asevoimien käytössä, lukuun ottamatta ilma-aluksia, joiden tyyppisuunnitteluvaatimukset virasto on hyväksynyt

e) ultrakevyet ilma-alukset

...

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/1302672605421

 

Toki voi tutkia, uusi käytäntö taitaa olla vasta muotoutumassa.

 

Vai tarkoititko, että Trafi tutkii ja hutkii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matias puikoissa, ei hätää.

 

Matias kyllä hallitsee tilanteet kuin tilanteet :thmbup:

Matiaksella on, purjelentäjänä, suuri kokemus maastolaskuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matias kyllä hallitsee tilanteet kuin tilanteet :thmbup:

Matiaksella on, purjelentäjänä, suuri kokemus maastolaskuista.

 

Siltä se ilmasta käsin vähän näyttikin, oikein siististi oli kone istutettu kapean saran päähän vähän myötätuuliosaa kauempana kentän pohjoispuolella. Oltiin kentällä juuri vintturikurssilla kun kone tiedusteli paikannimiä hakujoukkoja varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kilan miestä kielletty kommentoimasta...vai mistä tämä hiljaisuus..salamyhkäisyys..? Vieraillut foorumissa tänäänkin...

 

Ja mää vai?  :laugh: Eiku terveisiä Pohojammaalta lehtitalkoista. Päinvastoin; kuulin tapauksesta eilen ja kävin luvatusti tänään katsomassa, mitä asiasta on tiedetty kertoa. Tähän mennessä olen kuullut seuraavaa:

  • moottori sammui koululennolla Hyvinkäällä ja lennonopettaja teki kympin pakkolaskun pellolle
  • kone kuljetettiin trailerilla Malmille ja lentokelpoisuusryhmän vastaava tutki sen tarkoin löytämättä mitään vikaa. Koekäytössä  mosa toimi moitteetta ja polttoaineröörit olivat auki
  • kone ollut hiljattain starttikytkimen ja sytytyspyörän vaihdossa ja siirtyi nyt edustajalle jatkotutkimuksiin
  • OTKES käynyt käsittääkseni paikalla ja Oikeaa Virallista tietoa varmaan kuuluu jossain vaiheessa

Enempää en vielä valitettavasti ole kuullut ja toki yllämainitussakin voi olla puutteita sekä väärinymmärryksiäni. Hämmentävintä toki on, että luotettavaksi osoittautunut sataheppainen ULS tuolla tavalla vain vaikenee kesken tehtävän. Kuten tuossa ylempänä tulikin mainituksi, hyvin monia (ml. minä) todella kiinnostaa saada selko syistä!

 

Tiedättekö muita vastaavanlaisia tapauksia? Kertokaa ihmeessä myös, jos Laurin tavoin näitte/kuulitte jotain sattuneesta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

.

 

Vai tarkoititko, että Trafi tutkii ja hutkii?

 

Eipä sen niin väliä kuka tutkii, kunhan ei hutki ;) Kyllä nuo EU direktiivit jaksaa ihmetyttää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli ns. suora sitaatti.  :laugh: Haluaisiko joku arvata, mistä maasta moinen voisi olla peräisin: Tsekistä... vai kenties Puolasta ::)

 

Joo, sori, kuten sanoin noista puutteista ja väärinymmärryksistä... :-[

 

Katsoin muuten tänään uteliaisuuttani, että kone oli kyllä ihan kelvollisesti tankattukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sytytyspyörä on ultran osa, joka saa käyttövoimansa laskutelineen renkailta kun ne lentoonlähdön yhteydessä pyörivät. Sytytyspyörässä on pyörivä massa (-> inertiaa) jolla moottorin tarvitsema sytysvirta tuotetaan. Tämä tekninen ratkaisu edellyttää läpilaskun suorittamista n. 3 tunnin lennon välein, jottei sytytyspyörä pysähdy. Lisävarusteena sytytyspyörä voidaan integroida päätelinepyörän vanteeseen, jolloin säästetään painoa, kun erillistä välitysmekanismia ei tarvita.

 

Vesikoneissa käytetään pyörän tilalla nk. sytytysratasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sytytyspyörä on ultran osa, joka saa käyttövoimansa laskutelineen renkailta kun ne lentoonlähdön yhteydessä pyörivät. Sytytyspyörässä on pyörivä massa (-> inertiaa) jolla moottorin tarvitsema sytysvirta tuotetaan. Tämä tekninen ratkaisu edellyttää läpilaskun suorittamista n. 3 tunnin lennon välein, jottei sytytyspyörä pysähdy. Lisävarusteena sytytyspyörä voidaan integroida päätelinepyörän vanteeseen, jolloin säästetään painoa, kun erillistä välitysmekanismia ei tarvita.

 

Vesikoneissa käytetään pyörän tilalla nk. sytytysratasta.

 

ttt - tatu tietää totuuden.

 

http://tinyurl.com/3z54nb3 kertoo enemmän.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään