Mika Laakso

LaGG-3 "33" = LG-2

15 viestiä aiheessa

Sain sattumalta vanhoja valokuvia -42 pakkolaskun tehneestä LaGG-3 koneesta "33"

joka sotasaaliina kunnostettiin Ilmavoimille tunnuksella LG-2.

Kuvien takana on leima P.J. Bögelund O/Y-A/B 1942

Mistä löytyisi tietoa:

-mihin se teki pakkolaskun ja koska?

-ampuiko joku sen alas ja kuka?

-kuka oli venäläinen lentäjä?

Kirjassa Suomen Ilmavoimien historia 7, venäläiset hävittäjät, s.107

on kuvia koneesta kun sitä kunnostetaan (?) Vitelessä 24.2.-42

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LaGG-3  kone "33" oli tehnyt pakkolaskun 20.2.1942 Laatokan jäälle, noin 30 km Viteleestä. Ohjaaja majuri Korotshantsev (427 IAP) pääsi ilmeisesti omalle puolelle. Olisiko mahdollista saada vähän tarkempia skannauksia näkyviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksi tämän forumin kuvia ei voi suurentaa, klikkaamalla, kuten muilla forumeilla on tapana. Esim, tuota La33 ei tuosta kuvasta saa mitään selvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monenlaisia juttuja voi tietenkin tehdä.

 

Suurentaminen auttaa vähän. Jos näitä vanhoja kuvia aikoo korjailla? Tarvitaan kunnon hw / sw-välineet, kiinnostusta & aikaa. Lopputuloskaan ei välttämättä ole järkevässä suhteessa tehdyn työn määrään. Kiinnostavaa puuhaa jos asiaa pitää tärkeänä. Kokeilkaa. Vanhojen valokuvien pelastamisen voi kehittää jopa  tieteeksi & taiteeksi.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin lähettää parempia kuvia "33":sta, mutta aina herjaa että tiedosto on liian suuri.

Jos joku haluaa niin voin lähettää kuvia sähköpostiin.

 

Koneen pakkolaskun syytä ei ole kellään tiedossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin lähettää parempia kuvia "33":sta, mutta aina herjaa että tiedosto on liian suuri.

Jos joku haluaa niin voin lähettää kuvia sähköpostiin.

 

Koita pienentää kuvat esim. Adobe Photoshopilla tai vastaavalla niin, että kuvan leveys on max. 800, ja kuvan koko max. 200 kt. Sitten pitäisi onnistua.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittelin  kuvaa Photoshopilla.

 

Tämän verran siitä sai vielä helpostikin irti. Tästä eteenpäin menee jo työläämmäksi. Originaali kun on huonokuntoinen.

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kuvan aihe herättää kysymyksiä.

 

CFG saattaisi tietää jotain ?

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuva olisikin sitten vaikeampi korjailla.

 

Pitäisi oikeastaan mennä skannaamaan uudelleen.  Näkee tästä kuitenkin jotain.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jussi, ks vastaukseni ketjun alussa, eli kone löydettiin tyhjänä Laatokan jäältä.

 

Keskisen ja Stenmanin SIH-kirjassa Venäläiset hävittäjät (1.painos) on kaksi kuvaa koneesta Viteleessä 24.2.1942, kun se ilmeisesti laitetaan kuljetukseen kanta-Suomeen. Kirjan yksilöhistoriikin mukaan varikko otti koneen vastaan 20.5.1942. Kone siirtyi edelleen tehtaalle 1.6.1942. Vasta 30.6.1944 (yli kaksi vuotta myöhemmin - sotasaaliskoneiden korjaukset olivat varsin alhaisilla prioriteettitasolla) LG-2 luovutettiin HLeLv 32:lle, mutta jo 19.7.1944 kone teki pakkolaskun Mensuvaaraan moottorihäiriön seurauksena, ja poistettiin 30.8.1944 26 h 35 min Suomessa lentäneenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CFG, huomasin kyllä.

 

Jäin ihmettelemään miksi porukka on talvikelissä ilman lakkia ? Lumitöissä tulee kuuma tietenkin.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään