Guest harriveikko

Kummallista porukkaa

16 viestiä aiheessa

No ollaampa aika kummaa väkeä.Minäkin olin eilisen päivän työleirill' halkohommissa (eli mökillä).No koko hiton päivä tuli oikein hikoiltua reilusti.No illalla sitten saunassa reilu hiki ja siitä uimaan.Eiköhän ois voinnu muka mennä ilman sitä saunaakin uimaan,olihan muutonkin jo hiestä ihan märkänä.Mikähän kumma siinä on,että pitää se sauna jokapaikkaan so<tkea.Vaikka kyllähän siitä tulee mukavan raukea olo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en ole käynyt enään vuosiin saunassa, peseytyä voi kyllä ilman saunomistakin. Kymmeniä vuosia toki harrastin saunomista ja pidin siitä mutta vanhemmiten käyntikerrat vain rupesivat harvenemaan, jotenkin ei vain ole aikaa ruveta säätelemään sen saunjutun kanssa. Rupesi tuntumaan myös siltä, että saunominen on turhan rasittavaa puuhaa jonka voisi aivan hyvin jättää kokonaan pois.

Saunomisen jälkeen tuleva raukea olo ei tuntunutkaan enään niin hyvältä kuin joskus nuorempana, tai kyllähän se tuntui tavallaan hyvältä mutta jotenkin vain päätin ettei minulla ole aikaa tälläiseen raukeuteen.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä oli vissiin liikkeellä...

...eilen oltiin tyttären perheen muuttotalkoissa hikoamassa. Valitettavasti logistisista syistä johtuen jouduimme harmiksemme parikin kertaa istuskelemaan töiden lomassa pihapöydän ääressä kahvia, olutta, makkaraa, grillilihoja ja -kasviksia sekä vadelmapiirakoita nauttien.

Mutta pitäähän sitä jälkipolvea auttaa 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No saunajuttuihin jos lisätään, ainoa asia jonka ulkomailla puutteena olen havainnut on juurikin tuo sauna.Pärjään ilman tummaa leipää, en tarvitse salmiakkia enkä sinistä lenkkiä mutta tuo sauna.Miedot 6-70 asteiset löylyt saunassa tekevät ihmisestä lähes uuden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon saunomiseen oma kannanotto.. kummallista kyllä, en ole oikein siihen jäänyt koukkuun vaikka lapsesta asti tapana oli saunoa. Aina kun kävi sukuloimassakin niin sauna oli ekana agendassa vierailun aikana, lähes kaikki sukulaiset kovia saunamiehiä.

Jossain vaiheessa kun muutaman kuukauden asustin keski-euroopassa niin eipä vain saunaa tullut ikävä, kyllä ihan hyvin saa peseydyttyä suihkussakin.

Nyt olen asunut perheeni kanssa kolmisen vuotta asunnossa, jossa ei ole omaa saunaa. Taloyhtiön saunassa olen käynyt ehkäpä viisi-kuusi kertaa koko aikana, tosin iso syy on, että taloyhtiön sauna ei kyllä kovin kummoinen ole. Toki olen tänä vuonna käynyt saunassa. Tammikuussa pohjoisessa käydessäni vanhempieni luona, hyvin menneen kisan jälkeen oli kerrankin mukava käydä kotitalon saunassa lämmittelemässä vähän kipeää saanutta selkää. Seuraavan kerran menin saunaan löylyttelemään tuttavilla heti perään vappuna ja taas heinäkuun alussa Rovaniemellä lomilla...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, niin tuntuu olevan omituista porukkaa. Aarnea lukuunottamatta puhuvat ihan höpöjä  :P

Juurikin näin. Kyllä saunassa pitää vähintään kaksi kertaa viikkossa käydä, muuten alkaa tulla vieroitusoireita...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin. Kyllä saunassa pitää vähintään kaksi kertaa viikkossa käydä, muuten alkaa tulla vieroitusoireita...

Te niitä kummallisia olette  ;D Nimim. viimeksi jouluna itseään sulattanut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saunojat on kummallista porukkaa. Lähes skitsofreniaan asti. Ainakin omalla kohdalla. Nääs olen havainnut itsessäni merkillisen kahtiajaon saunomisen osalta. Pitkähkön ajan ulkomailla asuneena se saunomisen järjestäminen ei aina ole ollut helppoa, ja onpa mennyt pitkiäkin aikoja että saunomaan ei ole päässyt. Ja kuitenkin olen hengissä selvinnyt. Suurimmalta osin jos ei nyt ihan saunapuhtaana, niin ainakin suihkunraikkaana jopa.

Mutta: tämä ei suinkaan tarkoita sitä etteikö saunominen maittaisi kun sitä on tarjolla. Toisinaan tuntuu jopa että tauon jälkeen tuntuisi jopa entistä paremmalta. Sopivasti kun järjestää itsensä kaverin saunatyömaalle nojailemaan lapioon tai pitelemään naulapistoolia asiantuntevan näköisenä, saattaa palkakseen saada silloin tällöin kutsun siihen saunaan, ja yleensä  se mielihyvin vastaanotetaankin.

Samaten kesälomalla Suomessa on lähes itsestäänselvyys että sauna lämpiää lähes aina kun mahdollista, jos senthetkisessä olinpaikassa vaan sattuu sellainen olemaan. Ja hyvin maistuu. Itse asiassa kun oikein onnekkaasti sattuu niin kerran kesälomassa yleensä tarjoutuu mahdollisuus jopa savusaunassa kylpemiseen ja sehän se vasta onkin jotain. Ja ei, ennen kuin joku ehtii, kyseessä ei ole pieni, ahdas nokinen tulikuuma koppero jossa silmiä kirvelee, vaan reilummanpuoleisen riihen kokoinen hirsisauna jossa saunoittaisi juurilauteilla puolijoukkueen ja kiukaassa on noin kolmisen tonnia kiviä. Ihan miesten sauna siis.

Tällaisessa huolella ja hartaasti lämmitetyssä saunassa kun istuskelee pumpulinpehmeissä löylyissä välissä räppänästä järvimaisemaa vilkaisten niin kyllähän kauas jää kavala maailma. Huikka kylmää tervaolutta, ja tuntee olevansa sen perimmäisen saunomisen nautinnon ytimessä.

Eli kummallista on. Ilman saunaa elää, mutta on se vaan kumminkin niin hyvä juttu.... 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No saunajuttuihin jos lisätään, ainoa asia jonka ulkomailla puutteena olen havainnut on juurikin tuo sauna.Pärjään ilman tummaa leipää, en tarvitse salmiakkia enkä sinistä lenkkiä mutta tuo sauna.Miedot 6-70 asteiset löylyt saunassa tekevät ihmisestä lähes uuden.

6 vuotta olin Malagassa ja oikeassa saunassa siellä kävin 3 kertaa. Nyt olen asunut pamuna Suomessa kuukauden ja melkein joka toinen päivä käyn saunassa. Nytkin olen lähdössä maauimalaan ja kyllä sauna uinnin päälle antaa puhtia koko päivälle. Olen kyllä oppinut taas pitämään jälkiuuniruispaloistakin enkä salmiakkiakaan väheksy. HK:n sinistähän ei siellä saanut lihatuottena myydäkään mutta Tapolan mustaa tuli nautiskeltua aina kun joku sitä vaan toi. Ja puolukkahillo on sellaista herkkua että tekee kaalikääryleistäkin gourmetruokaa.

Mutta mä olenkin aina ollu vähän outo. Synnytyssairaalassakin hoitaja katsoi mua ja sanoi että, kumman näköinen. Kaverit ovat sama mieltä. 8)

PS. Sauna sanalla oli pikkusen toinenkin merkitys etelässä. Varsinkin jos sen yhteydessä luki CLUB.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta mä olenkin aina ollu vähän outo. Synnytyssairaalassakin hoitaja katsoi mua ja sanoi että, kumman näköinen. Kaverit ovat sama mieltä. 8)

Lapsihan on ihan isänsä näköinen, mutta pääasia, että on terve ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisinaan tuntuu jopa että tauon jälkeen tuntuisi jopa entistä paremmalta. Sopivasti kun järjestää itsensä kaverin saunatyömaalle nojailemaan lapioon tai pitelemään naulapistoolia asiantuntevan näköisenä, saattaa palkakseen saada silloin tällöin kutsun siihen saunaan, ja yleensä  se mielihyvin vastaanotetaankin.

Samaten kesälomalla Suomessa on lähes itsestäänselvyys että sauna lämpiää lähes aina kun mahdollista, jos senthetkisessä olinpaikassa vaan sattuu sellainen olemaan. Ja hyvin maistuu. Itse asiassa kun oikein onnekkaasti sattuu niin kerran kesälomassa yleensä tarjoutuu mahdollisuus jopa savusaunassa kylpemiseen ja sehän se vasta onkin jotain. Ja ei, ennen kuin joku ehtii, kyseessä ei ole pieni, ahdas nokinen tulikuuma koppero jossa silmiä kirvelee, vaan reilummanpuoleisen riihen kokoinen hirsisauna jossa saunoittaisi juurilauteilla puolijoukkueen ja kiukaassa on noin kolmisen tonnia kiviä. Ihan miesten sauna siis.

Tällaisessa huolella ja hartaasti lämmitetyssä saunassa kun istuskelee pumpulinpehmeissä löylyissä välissä räppänästä järvimaisemaa vilkaisten niin kyllähän kauas jää kavala maailma. Huikka kylmää tervaolutta, ja tuntee olevansa sen perimmäisen saunomisen nautinnon ytimessä.

Eli kummallista on. Ilman saunaa elää, mutta on se vaan kumminkin niin hyvä juttu.... 8)

Orvo on totuuden ytimessä. Joskus muutaman viikon saunomaton tauko ei tee yhtää pahaa. Sen jälkeen löylyt tuntuu vaan entistä paremmalta  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Orvo on totuuden ytimessä. Joskus muutaman viikon saunomaton tauko ei tee yhtää pahaa. Sen jälkeen löylyt tuntuu vaan entistä paremmalta  :thmbup:

Uskallankohan minä sitten enään ollenkaan mennä saunaan kun minulla on ollut taukoa saunomisessa useita vuosia? Saunominenhan saatta sitten laukaista niin hyvän ja paremman olon, etten voi enään palata normaaliin arkeen laisinkaan.

Joudun sitten lopettamaan työnteonkin kokonaan kun tulee niin rento fiilis ettei sanotuksi saa. Kuljen vain ympäri  kaupunkia ja lauleskelen ruotsalaisia iskelmiä. Välillä käyn kirjoittelemassa Fs-Nordiciin jotain yltiöpositiivisa vuodatuksia ja sitten taas palaan kaupungille vihellellen tätä laulua:

http://www.youtube.com/watch?v=lcl4_LDsJ1U  :)

Saunaraikkaana jatkan kulkuani ja huudan ilmoille:

:P

Lopulta oivallan saunanraikkaana elämän tarkoituksen ja muutan ruotsiin iloa pitämään: http://www.youtube.com/watch?v=q2YHsOaZeQk

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään