Sami Myllymaa

Puolan presidenttiä kuljettanut kone on syöksynyt maahan Venäjällä

229 viestiä aiheessa

Mitä tästä opimme. Taas kuoli monta avainhenkilöä yhdessä kaputissa. Ei KOSKAAN pitäisi olla noin montaa bossia samassa koneessa. Ei tätä kai ikinä opita?!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt sanois, että tossa kuoli liikaa ns avainhenkilöitä. varaministeri on vain varaministeri ja joku armeijan komentaja joka oli peräti vielä ns armeijan päällikön alapuolella arvoasteikossa niin perus tykinruokaahan toi vain oli. Moni tosta porukasta tais olla toimittajia ja muuta kabinettitason porukkaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://kampanianazywo.pl/relacja/lech-kaczynski-katyn-i-spor-o-list/

 

Jos käännätte linkin, niin kerrotaan, että presidenttiä ei varsinaisesti edes kutsuttu, vaan pääministeri. Ilmeisesti kyseessä oli siis varsinaisen tilaisuuden jälkeen sijoittuva matka.

 

Vielä maaliskuussa oli epäselvää presidentin matkustusaikeista:

 

http://www.thenews.pl/international/artykul127304_russia-not-notified-of-kaczynski-katyn-attendance.html

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://kampanianazywo.pl/relacja/lech-kaczynski-katyn-i-spor-o-list/

 

Jos käännätte linkin, niin kerrotaan, että presidenttiä ei varsinaisesti edes kutsuttu, vaan pääministeri. Ilmeisesti kyseessä oli siis varsinaisen tilaisuuden jälkeen sijoittuva matka.

 

Vielä maaliskuussa oli epäselvää presidentin matkustusaikeista:

 

http://www.thenews.pl/international/artykul127304_russia-not-notified-of-kaczynski-katyn-attendance.html

 

 

 

 

Heillä on tosin ollut ennenkin kiistaa siitä, kuka edustaa missäkin:

 

Wikipedia

Lokakuussa 2008 nousi otsikoihin Kaczyńskin ja Tuskin välinen valtataistelu. He kamppailivat siitä, kuka saisi olla paikalla Brysselissä EU:n kokouksessa, joka koski talouskriisiä ja ilmastonmuutosta. Tusk lensi Brysseliin 22. lokakuuta 2008 Puolan valtion lentokoneella jättäen Kaczyńskin kyydistä. Kaczyński vuokrasi kansalliselta lentoyhtiöltä LOTilta Boeing 737:n, jolla hän lensi perässä. Myös ulkoministeri Radek Sikorski anoi presidenttiä jäämään pois kokouksesta, koska se hänen mukaansa heikentäisi maan neuvotteluasetelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan go-around gone bad... tai sitten yrittivät dyykata katsomaan näkyiskö mitään...

 

Kun tällaista tapahtuu sumussa, se on useimmiten aika selkeetä. Minimit on alitettu. Tuskin

tässäkään mitään muuta tule ilmenemään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The pilot was told Smolensk airport was closed because of thick fog, according to the news agency Interfax. He was offered a choice of landing instead in either Moscow or Minsk, the capital of Belarus. But he decided to continue with the original flight plan and land at Smolensk.

 

Vaikka näihin ensimmäisten tuntien uutisiin pitää aina suhtautua varauksella, ei voi kuin ihmtellä miten valtion päämiestä kuljettavan koneen ohjaamossa voi istua lentäjä, joka päättää yrittää laskeutua suljetulle lentokentälle.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka näihin ensimmäisten tuntien uutisiin pitää aina suhtautua varauksella, ei voi kuin ihmtellä miten valtion päämiestä kuljettavan koneen ohjaamossa voi istua lentäjä, joka päättää yrittää laskeutua suljetulle lentokentälle.

Juha

 

Herranpelko on viisauden alku? Jos pressa sanoo, että laskeudut tai oot entinen lentäjä, niin silloin tuollainen emämunaus voi tapahtua. En tiedä, onko tässäkin ollut joku isompi lautaskiista edustuksesta, eikä pressan arvovalta olisi kestänyt kolhua laskeutumalla muualle vaan menty liian isolla riskillä ja väkisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pressa sanoo, että laskeudut tai oot entinen lentäjä, niin silloin tuollainen emämunaus voi tapahtua.

 

Jotain tämän suuntaista liikkui myös minun mielessäni. Tosin astetta mustemmalla huumorilla: "Nyt laskeudut tai kuolet"...  :-[

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella ikävä onnettomuus.  :'(

CNN:n meteorologi oli sitä mieltä, että näkyvyys tuossa sumussa on ollut luokkaa 500m.

Saapa nähdä, todetaanko tuossa syyksi lentäjän moka.

 

EDIT: CNN:llä on nyt videota onnettomuuspaikalta, samoin HS:llä:

 

Huomasitteko, muuten että CNN:n äskeisessä lähetyksessä oli hauska kirjoitusvirhe taustakuvassa, koneen merkki oli siellä Tupelov.  ;D

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Smolenskin siviilikentän kiitotie on vain 1600m , rwy 08-26  , elev.725 feet.  Kaikki neljä kenttää sijaitsivat lähes suoralla legillä n.060 suunnalla Warsovasta katsoen. Minsk ensin,josta matkaa Smolenskiin 300 km ja onnettomuuspaikalta Moskovaan olisi ollut 400 km. Oleellista kertoa,että n.10 km pohjoiseen onnettomuuskentästä on sotilaskenttä jossa löytyy kiitotietä 2700m  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Smolenskin siviilikentän kiitotie on vain 1600m , kiitotiet 08-26  , elev.725 feet.  Kaikki neljä kenttää sijaitsivat lähes suoralla legillä n.060 suunnalla Warsovasta katsoen. Minsk ensin,josta matkaa Smolenskiin 300 km ja onnettomuuspaikalta Moskovaan olisi ollut 400 km. Oleellista kertoa,että n.20 km pohjoiseen onnettomuuskentästä on sotilaskenttä jossa löytyy kiitotietä 2700m.

 

Onnettomuus tapahtui nimenomaan tällä sotilaskentällä, 1600 m lienee hiukan nafti rata Tupoleville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuus tapahtui nimenomaan tällä sotilaskentällä, 1600 m lienee hiukan nafti rata Tupoleville.

 

Netistä löytyy tieto kentän pituusvaatimuksesta laskeutumista varten 2060 metriä. Ei siis olisi tainnut aivan mahtua tuonne edes hyvissä olosuhteissa.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuus tapahtui nimenomaan tällä sotilaskentällä, 1600 m lienee hiukan nafti rata Tupoleville.

No,jostain "imuroin" tuon virheellisen tiedon,sorry! Ja sorruin ajatukseen,että kaipa nuo pojat uskaltaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolan presidentillä on käytössään kaksi Tu-154 VIP-versiota. Tonttiin vetänyt yksilö oli valmistettu vuonna 1990 ja oli tullut Samarasta peruskorjauksesta joulukuussa 2009. Koneella ehdittiin suorittaa noin 50 lentoa ennen turmaa. Koneessa oli erittäin moderni avioniikka (eli kaikki mahdollinen).

Lisätietoa puolalaisten VIP-tupolevien aiemmista ongelmista: http://news.km.ru/polsha_nedoumevaet_pochemu_pogib

 

Tu-154 VIP-versioita on käytössä mm. kaikkien IVY-maiden johtajilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katynin metsä Smolenskin lähellä tulee olemaan puolalaisille entistä murheellisempi muisteltava. Jälleen lisää merkkihenkilöitä, joille matkasta tuli vain yksisuuntainen :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolan presidentillä on käytössään kaksi Tu-154 VIP-versiota. Tonttiin vetänyt yksilö oli valmistettu vuonna 1990 ja oli tullut Samarasta peruskorjauksesta joulukuussa 2009. Koneella ehdittiin suorittaa noin 50 lentoa ennen turmaa. Koneessa oli erittäin moderni avioniikka (eli kaikki mahdollinen).

Lisätietoa puolalaisten VIP-tupolevien aiemmista ongelmista: http://news.km.ru/polsha_nedoumevaet_pochemu_pogib

 

Tu-154 VIP-versioita on käytössä mm. kaikkien IVY-maiden johtajilla.

 

 

Entä jos kentällä (Smolensk) ei käsittääkseni ole yhteensopivia lähestymisjärjestelmiä? Smolensk ei käsittääkseni ole mikään

"Smolensk International".

 

Vahvistamattomien tietojen mukaan koneen päällikköä on aikaisemmin uhattu potkuilla hänen kieltäydyttyään laskeutumisesta Tbilisiin

vastaavanlaisissa olosuhteissa v. 2008 (?).

 

Puolan Ilmavoimat ovat aikaisemminkin "syyllistynyt" hieman vastaavanlaiseen onnettomuuteeen johtaneeseesn tilanteeseen

Casa C-295-koneen kanssa 24.1.2008.

 

http://www.armedforces-int.com/news/polish-air-force-c295-transport-aircraft-crashes.html

 

Jossain on jotain vialla ja pahasti. Olisiko aihetta pieneen asenneanalyysiin Puolan Ilmavoimien piirissä ja laajemmaltikin Puolassa?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän ilmavoimien edustaja sanoi äsken Vesti-uutiskanavalla, että lennonvalvoja oli ilmoittanut miehistölle, että sää alittaa kennän minimit. Kapteeni kuitenkin päätti tehdä lasku ja jatkoi lähestymistä. Koneen olevan n. 2 km päässä kiitotien kynnyksestä lennonvalvoja huomasi, että koneen pystynopeus alkoi kasvaa ja kone on menossa liukupolun alle, josta hän ilmoitti kapteenille. Mitään vastausta ei kuitenkaan tullut ja kone vaan jatkoi laskua samaa tahtia, jonka seurauksena oli törmäys maahan.

http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=ru&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.vesti.ru%2Fdoc.html%3Fid%3D352427&sl=ru&tl=fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen näin tehdään meillä :

 

Suomessa valtiojohdon yhteismatkustamista on rajoitettu turvallisuussyystä.  Jotta mahdollinen onnettomuus ei lamauttaisi hallituksen toimintakykyä, voi korkeintaan kahdeksan ministeriä matkustaa samassa lentokoneessa tai muussa liikennevälineessä.

Valtioneuvoston kanslian mukaan sääntö perustuu siihen, että hallitus on päätösvaltainen, kun viisi ministeriä on paikalla.

 

Myöskään presidentin ja pääministerin ei suositusten mukaan pitäisi kulkea yhteisellä lentokoneella tai autolla. Suosituksesta on kuitenkin joskus poikettu käytännön syistä.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Puolan presidentillä on käytössään kaksi Tu-154 VIP-versiota. Tonttiin vetänyt yksilö oli valmistettu vuonna 1990 ja oli tullut Samarasta peruskorjauksesta joulukuussa 2009. Koneella ehdittiin suorittaa noin 50 lentoa ennen turmaa. Koneessa oli erittäin moderni avioniikka (eli kaikki mahdollinen).

Lisätietoa puolalaisten VIP-tupolevien aiemmista ongelmista: http://news.km.ru/polsha_nedoumevaet_pochemu_pogib

 

Tuosta Puolan ilmavoimien "VIP" Tu-154M:stä löytyy normaalista poiketen ainakin FMC ja hieman modernimpi säätutka. Huomatkaa myös, että siitä perinteisestä vihreästä ohjaamosta on hankkiuduttu eroon.

 

http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Tupolev-Tu-154M/1475239/L/

 

EDIT: Kenttähän oli Smolensk North (ICAO: XUBS) ja kone oli tulossa laskuun 26:lle. Kentältä ei löydy ILS:ää, ainoastaan NDB.

 

Sääpalvelun tiedot tapahtumahetkellä: 07:00Z (10am) Temp 1°C Dew 1°C Humidity 98% QNH 1026 hPa Visibility 0.5 kilometers Winds SE 10.8 km/h / Heavy Fog

 

Mielenkiintoinen poiminta, eli ei välttämättä totta tuo neljäs yrityskään:

article says, there were no 4 landing attempts, and it was a completely different aircraft that had done 4 landing approaches (and my educated guess is that it wasn't even that, and we have another mistranslation of the Russian term for "final turn", which is literally "fourth turn"

 

Lisää: http://avherald.com/h?article=429ec5fa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään