Guest Nicket

Lennonjohtajat antoivat lakkovaroituksen

66 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lennonjohtajat+antoivat+lakkovaroituksen/1135267548676

HELSINGIN SANOMAT

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY on antanut lakkovaroituksen koskien jäseniään kaikilla Finavia Oyj:n toimipaikoilla. Mahdollinen lakko toteutuisi pistelakkoina 19. heinäkuuta alkaen ajoittuen Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Suomen ylilentoliikenteen ruuhkatunneille.

 

Työtaistelutoimien taustalla on lennonjohtajien työehtosopimusneuvottelut, joita on käyty useita viikkoja edellisen sopimuksen päättymisestä helmikuun lopussa. Yhteisymmärrys on yhdistyksen mukaan saavutettu lähes kaikilta osin. "Muutamien kohtien osalta ei kuitenkaan kovista ponnisteluista ja hyvästä neuvotteluilmapiiristä huolimatta löydetty yhteisymmärrystä", yhdistys sanoo tiedotteessaan.

 

Työtaistelutoimien vaikutukset lentomatkustajille ja lentoyhtiöille tullaan kartoittamaan mahdollisimman pian.

 

Finavia ylläpitää 25 lentoasemaa Suomessa ja vastaa Suomen aluelennonjohdon toiminnasta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on hyvä että saavat lisää palkkaa ja paremmat työehdot, muilta se on kuitenkin pois. Jokainenhan meistä normipulliaisista tekee työtä x000 palkoilla 2 tuntia jonka jälkeen pitää 2 tuntia "levätä".

 

Ainoa työyhteiskunta joka pitää arvonsa, nekun ryssää kiristää niin muiden kauloissa naru kiristyy.  ;) Tietävät arvonsa ja ovat maan päällä eniten aikaansaavia ilmaan liittyen. Ahtaajat kai sitten veteen liittyen.  :(

 

" Kiinastako 400 samalla palkalla kun suåmessa 20?? "  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lounastauolla kuultua:

 

A: "Päästäänköhän me sinne lomakohteeseen, kun uutisissa oli, että lennonjohto uhkaa mennä lakkoon..."

B: "No ei kai se Finnairin lentoihin vaikuta"

A: "Siis eihän se riipu lentoyhtiöstä"

B: "Eihän Finnairin lennonjohto ole lakkoon menossa"

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on hyvä että saavat lisää palkkaa ja paremmat työehdot, muilta se on kuitenkin pois. Jokainenhan meistä normipulliaisista tekee työtä x000 palkoilla 2 tuntia jonka jälkeen pitää 2 tuntia "levätä".

Ainoa työyhteiskunta joka pitää arvonsa, nekun ryssää kiristää niin muiden kauloissa naru kiristyy.  ;) Tietävät arvonsa ja ovat maan päällä eniten aikaansaavia ilmaan liittyen. Ahtaajat kai sitten veteen liittyen.  :(

" Kiinastako 400 samalla palkalla kun suåmessa 20?? "  ;D

 

Ai, siis mitä? Pakko myöntää että nää Tarmon jutut harvoin aukeaa minulle. Ts. saisiko saman vielä suomennettuna  ;)  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, siis mitä? Pakko myöntää että nää Tarmon jutut harvoin aukeaa minulle. Ts. saisiko saman vielä suomennettuna  ;)  8)

 

Et ole ensimmäinen. Luultavasti se yritti olla hauska. Jälleen kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on hyvä että saavat lisää palkkaa ja paremmat työehdot, muilta se on kuitenkin pois. Jokainenhan meistä normipulliaisista tekee työtä x000 palkoilla 2 tuntia jonka jälkeen pitää 2 tuntia "levätä".

 

Ainoa työyhteiskunta joka pitää arvonsa, nekun ryssää kiristää niin muiden kauloissa naru kiristyy.  ;) Tietävät arvonsa ja ovat maan päällä eniten aikaansaavia ilmaan liittyen. Ahtaajat kai sitten veteen liittyen.  :(

 

" Kiinastako 400 samalla palkalla kun suåmessa 20?? "  ;D

 

 

Lennonjohtaja tekee työtä 2 h ja lepää 2h.

 

Ryssä = valtio = Ilmailuhallitus = Finavia. Joku sanoo liikennelaitos tai joku liikelaitos, höpöhöpö.  :laugh:

 

Jos ei huvita tehä duunia ku pitäis saada ministeripalkkaa => lentoliikenne seisoo.

 

Finavia saisi 400 kiinalaista samalla palkalla kun nyt on 20 suomalaista "johtajaa".

 

Ahtaaja pysäyttää sataman kun ei saa palkankorotusta.

 

Joko nyt aukee ?

 

Muoks. Kuulutko Mikko kööriin kun noin naurattaa ?  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja tekee työtä 2 h ja lepää 2h.

 

Ryssä = valtio = Ilmailuhallitus = Finavia. Joku sanoo liikennelaitos tai joku liikelaitos, höpöhöpö.  :laugh:

 

...

 

Joko nyt aukee ?

 

En voi kuin ihailla tajunnanvirtaasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja tekee työtä 2 h ja lepää 2h.

Ryssä = valtio = Ilmailuhallitus = Finavia. Joku sanoo liikennelaitos tai joku liikelaitos, höpöhöpö.  :laugh:

Jos ei huvita tehä duunia ku pitäis saada ministeripalkkaa => lentoliikenne seisoo.

Finavia saisi 400 kiinalaista samalla palkalla kun nyt on 20 suomalaista "johtajaa".

Ahtaaja pysäyttää sataman kun ei saa palkankorotusta.

Joko nyt aukee ?

Muoks. Kuulutko Mikko kööriin kun noin naurattaa ?  :'(

 

No alkuperäinen oli kyllä järjettömän vaikeaselkoinen postaus, eikä tämä täsmennyskään vielä ihan täysin teikäläisen ajatuksenjuoksua selvitä.

Heittäisitkö jostain vaikka faktoja noiden "2h töitä, 2h lepoa ja tästä x000e palkkaa" heittojesi tueksi..? Ei sillä että uskoisin sinun mitään toimittavan, mukavampaahan se on huudella kateellisena puskista...

 

Tämä lähde mainitsee palkkahaitariksi seuraavaa: "Alkupalkat vaihtelevat noin 3000€ ja 3500€ välillä + olosuhdelisät, riippuen yksiköstä. 15 vuoden kokemuksen omaavan lennonjohtajan, jolla ei ole lisätehtäviä, palkka vaihtelee välillä 4300€ - 5800€ + olosuhdelisät." Ei kyllä kuulosta ministeritason palkoilta, puhumattakaan että tuommoisia summia saisi parin tunnin työllä. Kyllä vaativasta ja vastuullisesta työstä tuleekin maksaa kohtuullinen palkka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja tekee työtä 2 h ja lepää 2h.

Ei se nyt ihan näinkään mene, mutta enpähän todellakaan haluaisi istua matkustamossa kello 15:00 tietäessäni lentoani johtavan kaverin aloittaneen vuoronsa klo 8:00 ja pitäneen ainoan puolen tunnin taukonsa siinä 11 kieppeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko kun lennät Suomessa muualle kuin EFHK niin luultavasti se heebo siellä tornissa ei ole pitänyt sitä taukoa ollenkaan..

Onneksi edellisestä kerrasta on jo aikaa ;D.

 

Vakavasti ottaen en ymmärrä, miten tuollaisia tauottomia päiviä pystytään ylipäätään teettämään vastuullisessa ammatissa. Kuormitus Helsingin tornin/lähestymisen ja maakuntakentän tornin välillä ei varmasti ole samaa luokkaa, mutta ei kukaan pysty hoitamaan työtehtäviänsä 100% keskittyneesti tehtyään hommia seitsemisen tuntia tauotta. Ymmärtääkseni monilla maakuntakentillä lennonjohtajan toimeenkuva on melkoisen laaja, joten liikenteen hiljentyessä ei voi avata eväsrasiaa ja Iltalehteä.

 

Voin rehellisesti sanoa, että liikenteen ollessa ruuhkaisimmillaan olen ollut erittäin tyytyväinen tauon kutsuessa parin tunnin työrupeaman jälkeen - keskittyminen kerta kaikkiaan alkaa herpaantua. Ja nyt sentään taustalla istuu vielä opettaja, jolta saa tarvittaessa tukea...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja tekee työtä 2 h ja lepää 2h.

 

Ryssä = valtio = Ilmailuhallitus = Finavia. Joku sanoo liikennelaitos tai joku liikelaitos, höpöhöpö.  :laugh:

 

Jos ei huvita tehä duunia ku pitäis saada ministeripalkkaa => lentoliikenne seisoo.

 

No hitto vieköön, edes nosturinkuljettajat tietyissä työolosuhteissa ja tehtävissä ei saaTES:in puitteissa tehdä yli kahden tunnin jaksoa töitä putkeen nosturissa, tietyin poikkeuksin tosin. Välissä kaksi tuntia "lepoaikaa", joka kyllä voi olla työntekoa mutta siinäkin omat rajoituksensa. Nosturinkuljettajakin voi tehtävästä riippuen joutua olemaan todella tarkkana koko sen 2h ajan ja tapittaa silmä kovana 45 metrin korkeudelta maahan jotain muurahaisenkokoisia ötököitä. Lennonjohtajan työ varsinkin vilkkaalla kentällä on taatusti vielä paljon stressaavampaa ja enemmän tarkkuutta vaativaa, minä en ainakaan haluaisi että siellä hoitaa hommiaan joku joka tekee 8h päivän työaikalain mukaisilla minimitauoilla.

 

Kuten jo todettiin, haasteellisesta ja vastuullisesta työstä tulee saada kunnon korvaus. Jos ei työnantaja tätä ymmärrä, ja varsinkin jos koittaa heikentää työehtosopimuksia tai työoloja niin silloin on syytä taistella asian puolesta. Tämä jo ihan yleisen lentoturvallisuuden takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on jo ainakin pari henkilö puhunut vastuullisesta työstä ja siitä saatavista korvauksista. Mikä sitten olisi tarpeeksi? Ihan numeroina kiitos vai pitäisikö kompensaatio olla jotain muuta? Ja miten tämä työn vastuullisuus on näkynyt sitten Suomessa tähän mennessä -- minä en keksi heti tapauksia, joissa lennonjohtaja olisi laitettu telkien taakse töppäilyistään työssään.

 

Jos se työ on niin vaativaa, niin pitäisikö työaika puolittaa, jolloin kerralla ei tulisi rehkittyä liikaa? Tällöin toki työstä saatavan korvauksenkin voisi puolittaa, mutta luonnollisesti jos sama työmäärä on, niin tarvitaan tekijöitäkin lisää. Kyllä em. mainituilla liksoilla tähän olisi mielestäni varaa vai onko tilanne vähän sama kuin lääkäreillä; ensin valitetaan että saadaan liian vähän palkkaa ja työtä on liikaa. Sitten mennään normaalin työpäivän jälkeen pitämään vastaanottoa yksityiselle puolelle?

 

Minä mitään tiedä... kertokaa te, jotka tätä hommaa teette.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minä en keksi heti tapauksia, joissa lennonjohtaja olisi laitettu telkien taakse töppäilyistään työssään.

 

Ei Suomessa sentään onneksi, mutta joissain maissa tähän suuntaan ollaan valitettavasti kulkemassa. mm. Italia muistaakseni (noh, sitä nyt sivistysvaltioksi voi laskea, mutta on maantieteellisesti melko lähellä; jos oikein muistan oli tapaus tyyliin "lennonjohtaja antoi näkölähestymisselvityksen - kone ajoi tonttiin - lennonjohtajaa syytetään" - joku fiksumpi kaivaa linkin, muutama kuukausi sitten taisin lukea).

 

Tuollainen pelko persiissä työskentely, eli pienikin virhe ja fudut+linnaa, ei oikein sovellu ilmailualalle. (tahalliset pelleilyt tietysti erikseen)

 

[sarkasmi]

Mutta ... Ilmeisesti Finavian +30mil tulos tältä vuodelta on siis vaarassa koska työntekijät ovat ilkeitä?

[/sarkasmi]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minä en keksi heti tapauksia, joissa lennonjohtaja olisi laitettu telkien taakse töppäilyistään työssään.

 

Noh, tässä tunnetussa Bashkirian Airlinesin Tupolevin ja DHL:n 757:n törmäyksessä Bodenseen yläpuolellahan kävi vielä huonommin: onnettomuudessa vaimonsa menettänyt venäläinen mies puukotti sen sveitsiläisen kontrollerin joka oli ollut duunissa tuohon aikaan ja jota hän piti syyllisenä onnettomuuteen.

 

 

Kyllä Reaganilla sentään oli 1981 luvulla oikea asenne näihin hommiin. Kun lennonjohtajat menivät lakkoon antoi kenkää lähes koko porukalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en keksi heti tapauksia, joissa lennonjohtaja olisi laitettu telkien taakse

 

Zagreb 1976, Gradimir Tasic tuomittiin linnaan:  http://en.wikipedia.org/wiki/1976_Zagreb_mid-air_collision

Überlingen 2002, Peter Nielsenille kävi huonosti:  http://en.wikipedia.org/wiki/2002_%C3%9Cberlingen_mid-air_collision

Amazon 2006, lennonjohtoa ja pilotteja ainakin syytettiin:  http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060929-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zagreb 1976, Gradimir Tasic tuomittiin linnaan:  http://en.wikipedia.org/wiki/1976_Zagreb_mid-air_collision

Überlingen 2002, Peter Nielsenille kävi huonosti:  http://en.wikipedia.org/wiki/2002_%C3%9Cberlingen_mid-air_collision

Amazon 2006, lennonjohtoa ja pilotteja ainakin syytettiin:  http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060929-0

 

Linate 2001, lennonjohtaja sai 8 vuotta linnaa http://en.wikipedia.org/wiki/Linate_Airport_disaster

Cagliari 2004, lennonjohtaja sai 2 vuotta linnaa http://www.ifatca.org/press/290310.pdf

 

Sinänsä nämä tuomiot ovat lähinnä osoitus Italian vinksahtaneesta oikeuskäytännöstä, syylliset löytyvät ratin ja selkänojan välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkoja ja muuta sähläämistä toinen toisensa jälkeen niin siitä se paranee:

Finnairin Vehviläinen: Imagotappiot ovat valtavat

 

Telkkarissa on nyt hyvä vierailla kun juuri tällä hetkellä omat porsaat eivät kaki terassille.

 

Tsemppiä vvan LJ-osastolle. Olette ainoita ketä tyranni edes kuuntelee.

 

Et ole ensimmäinen. Luultavasti se yritti olla hauska. Jälleen kerran.

 

Ei yrittänyt nytkään. Tosiasiat on karmeita, niitä ei iltapulu viserrä. Enkä minä. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei yrittänyt nytkään. Tosiasiat on karmeita, niitä ei iltapulu viserrä. Enkä minä. :'(

 

Tarmolla on kyllä parempi lääkitys kuin meillä muilla tai sitten se syö jotain sieniä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarmolla on kyllä parempi lääkitys kuin meillä muilla tai sitten se syö jotain sieniä?

 

Jep, korvaniitä.

 

Ketä puolustat ?  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on hyvä että saavat lisää palkkaa ja paremmat työehdot, muilta se on kuitenkin pois. Jokainenhan meistä normipulliaisista tekee työtä x000 palkoilla 2 tuntia jonka jälkeen pitää 2 tuntia "levätä".

 

Ainoa työyhteiskunta joka pitää arvonsa, nekun ryssää kiristää niin muiden kauloissa naru kiristyy.  ;) Tietävät arvonsa ja ovat maan päällä eniten aikaansaavia ilmaan liittyen. Ahtaajat kai sitten veteen liittyen.  :(

 

" Kiinastako 400 samalla palkalla kun suåmessa 20?? "  ;D

 

 

Juuri näin se menee....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tarmolla on kyllä parempi lääkitys kuin meillä muilla tai sitten se syö jotain sieniä?

 

Välillä näitä tämän foorumin juttuja lukiessa tulee mieleen, että pitäisikö sitä alkaa syödä jotain sieniä, jotta nämä jutut jotenkin selvenisisivät meikäläisellekin... ???

 

Ja muuten, onko jollakulla satavarmaa tietoa siitä, että sopimattomat asiat ovat nimenomaan niitä palkkaukseen liittyviä, vai johtuuko nämä spekuloinnit siitä, että palkkaus on yleensä se viimeinen asia mikä saada sovittua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reaganilla sentään oli 1981 luvulla oikea asenne näihin hommiin. Kun lennonjohtajat menivät lakkoon antoi kenkää lähes koko porukalle.

 

USA:n ilmatilan kapasiteetti laski moneksi vuodeksi. Se vaikutti myös Ilmavoimien Ykkösen lentoihin. Tarvittiin uusi turvaverkko. Presidentillisellä mahtikäskyllä kehitettiin ensimmäinen toimiva yhteentörmäysvaarasta ilmassa varoittava järjestelmä TCAS II. Epäonneksi se perustui vanhentuneeseen tutkatekniikkaan. Vaiheistetun antennijärjestelmän suuntatarkkuus oli huono. USA kuitenkin lobbasi kalliin järjestelmän maailmanlaajuiseen käyttöön. Amerikkalainen ilmailuteollisuus oli varmasti tyytyväinen.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja muuten, onko jollakulla satavarmaa tietoa siitä, että sopimattomat asiat ovat nimenomaan niitä palkkaukseen liittyviä, vai johtuuko nämä spekuloinnit siitä, että palkkaus on yleensä se viimeinen asia mikä saada sovittua?

 

Ihan sama tuli itselle mieleen, usein näissä on kuitenkin taustalla jotain paljon syvemmällä olevaa mistä ei julkisuudessa edes puhuta. Ja yleensä ei edes voikkaan puhua, koska neuvotteluja käydään suljettujen ovien takana. Palkankorotuksista ei välttämättä edes ole kyse, vaikka vähintään indeksikorotuksia yleensä haetaankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään