Minna Hormalainen-moisio

Lentolaivue 48, Onttolan punaiset pirut

35 viestiä aiheessa

Kiitos, Jukka vastauksestasi. Tiesin kuitenkin jo tästä Hämäläisen kirjasta, sillä kirjoittaja otti yhteyttä äitiini os. Koskivirta teosta kirjoittaessaan. Myös Onttolan Punaiset Pirut -kirjakin meillä jo on. Näiden lisäksi kaipailisin vielä lisää materiaalia,  (kuvia erityisesti yms. tietoja) vielä tästä laivueesta - ja tietenkin erityisesti  vaariani "Veka" Veikko Koskivirtaa koskien... ;)

 

Kiitokset myös Pekalle. Otan ilman muuta yhteyttä mainitsemaasi Arto Laaniseen.

 

Minna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minna!

 

Minulla on ollut aivan satumainen onni tutustua täällä asuvaan Antti Savelaan. Nyt jo 88-vuotias veteraani muistaa asioita

aivan ihmeteltävän terävästi. Tutustuminen tapahtui yhteisen ystävämme kautta, joka kertoi että tämä Antti Savela oli tähystäjänä jossakin lentolaivueessa. Kotona selvitin välittömästi asian ja totesin ilokseni, että hän oli lentänyt tähystäjänä juuri PLeLv 46:ssa ja yhdessä enoni Erkki Bohm´in kanssa, joka oli ohjaajana samassa lentueessa  samoilla keikoilla.

 

Savelalla on valokuva-albumi, johon on talletettuna mm. kaikki laivueen lentävän henkilökunnan kuvat, joten voin tarkastaa

papastasi Veikko Koskivirrasta mm. mahdolliset kuvat ym. tietoja.Savelan tietojen mukaan laivueen komentaja Alpo Lehto on vielä keskuudessamme.

 

Meillä näyttää olevan yhteinen intressi tutkia PLeLV 46 porukkaa. Enoni lähti sotien jälkeen Brasiliaan eikä koskaan enää palannut Suomeen. Äitini ei ole koskaan häntä nähnyt joten kaikenlainen tieto kiinnostaa minua.

 

Jos sallitaan pieni sivujuoni. Tuon eno-Erkin veli Osmo Oskari Bohm palveli myös lentäjänä Ilmavoimissa käyden talvisodan

aikana Sotaohjaajakurssi 3 mutta joutui silmissään ilmenneen vian vuoksi eroamaan lentävästä henkilökunnasta ja lähti

jalkaväkeen välirauhan  aikana. Hän kaatui kuitenkin heti j-sodan alussa 22.9.41 Säämäjärvellä. Jos jollain on jotain tietoja

joko hänen ajastaan SOK 3:lla tai jalkaväessä, olisin hyvin kiitollinen koska  mm. sota-arkistosta ei löydy tietoja.

 

Seppo.Hiekkalinna@gmail.com

eli tuolla saa helpommin yhteyttä.

 

PS  Laitatko s-postissa s-postiosoitteesi niin on helpompi asioida suoraan, kiitos!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selasin pikaisesti Pommituslentolaivue 48:n sotapäiväkirjaa vuodelta 1944 ja huomasin, että kersantti Koskivirta on osallistunut BL-190:n ohjaajana Levashovon lentokentän pommitukseen 9.3.1944 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015424). Hän ei lentänyt sillä joka tehtävässä sillä jo 22.3.1944 sillä lensi (1. lentueen päällikkö?) kapteeni Hakala. Seuraavan kerran Koskivirta ilmestyy suoritusilmoitukseen 30.3.1944 jolloin hän osallistui Merginon lentokentän pommitukseen BL-188:n ohjaajana (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015455). Myöhemmin hän näyttää lentäneen pääasiassa vain BL-189:llä. Tässä on vielä luettelo lopuista tehtävistä missä kyseisen sotapäiväkirjan mukaan Koskivirta lensi kesäkuun loppuun saakka v. 1944:

 

- 3.4.1944 Kähyn lentokentän pommitus (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015471)

- 18.-19.5.1944 Merginon lentokentän pommitus (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015513)

- 19.-20.5.1944 Alehovtsinan varastoalueen pommitus (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015523)

- 16.6.1944 laivasto-osaston pommitus Suomenlahdella (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015578)

- 19.-20.6.1944 -""- (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015581)

 

- 20.-21.6.1944 maantien pommitus Karjalankannaksella (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015591)

- 21.6.1944 tykistöpatterien pommitus -""- (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015603)

- 22.6.1944 maantien pommitus -""- (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015605)

- 29.6.1944 maantien pommitus -""- (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015669)

- 30.6.1944 -""- -""- (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3015676)

 

Jos sallitaan pieni sivujuoni. Tuon eno-Erkin veli Osmo Oskari Bohm palveli myös lentäjänä Ilmavoimissa käyden talvisodan

aikana Sotaohjaajakurssi 3 mutta joutui silmissään ilmenneen vian vuoksi eroamaan lentävästä henkilökunnasta ja lähti

jalkaväkeen välirauhan  aikana. Hän kaatui kuitenkin heti j-sodan alussa 22.9.41 Säämäjärvellä. Jos jollain on jotain tietoja

joko hänen ajastaan SOK 3:lla tai jalkaväessä, olisin hyvin kiitollinen koska  mm. sota-arkistosta ei löydy tietoja.

 

Tarkoitatko, että hänen kantakorttiansa ei löydy arkistosta? Ohjaajakursseja oli talvisodan aikana vain kaksi (kts. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1618215), mutta kk.-ampuja & tähystäjäkursseja sen sijaan molempia kolme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tarkoitatko, että hänen kantakorttiansa ei löydy arkistosta? Ohjaajakursseja oli talvisodan aikana vain kaksi (kts. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1618215), mutta kk.-ampuja & tähystäjäkursseja sen sijaan molempia kolme.

 

Kiitos tuosta tiedosta. Minulla on hänen kurssijulkaisustaan kopio, jossa on tiedot:

 

s.10.101918 kuollut 22.10.1941 Säämäjärvi

Kantakorttitiedot (1975) vajaat.

Talvisota:    SOK 3

Jatkosota:  T-LeLv 35

Sk:t/muu palv/sotilasarvo:  korpraali

 

Tuon mukaan hän on käynyt sotaohjaajakurssi kolmen ja ollut Täydennyslentolaivue 35 mutta hallussani olevassa hänen veljelleen Erkille lähettämässä kirjeessä, joka jäi häen viimeisekseen, hän on pahoillaan siitä, että joutui pois lentävästä henkilökunnasta silmissä olevan vian vuoksi kertomatta sen tarkemmin mikä tämä vika oli. Ihmetyttää kuitenkin se, että hän oli aikoinaan hyväksytty ohjaajakurssille eikä vikaa ollut silloin huomattu.

En ole päässyt itse toteamaan kantakorttitietoja mutta tuon kurssijulkaisun toteama niiden vajavaisuus ei myöskään ole

kannustanut matkustamaan niiden tutkimisen takia Helsinkiin. Puhelinyhteydessä arkistoon olen kyllä ollut, ei mainittavaa tulosta, paljon asiaa, työvoimavajaus, resurssien puute.Sinänsä hyväksyttävä  syy kohteliaasti ilmoitettuna.

 

Sattui pieni lapsus: yöllä lukiessa ja vastatessa Minnalle menivät laivueet sekaisin, mutta muistini mukaan em. Savela mainit-

si palvelleensa myöskin 48:ssa. Mutta asiaa tutkitaan ja selvitellään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselit Minna valokuvia. Suomen Ilmavoimien Historia sarjan (Keskinen-Stenman-Niska) kirjassa nr 10 Bristol Blenheim, löytyy sivulla 79 ryhmäkuva 3/PLeLv 48:n henkilöstöstä kuvattuna kahden Bristol Blenheimin edessä Vesivehmaalla syyskuussa 1944. Siinä on myös Koskivirta takarivissä viides vasemmalta. Kuvaahan voisi vaikka kysyä esim. Kari Stenmanin kautta, jos sinulla ei sitä entuudestaan ole.

 

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/

 

edit: Samalla sivulla on myös 1. ja 2. lentueen ryhmäkuvat, syyskuu 1944. Laitan tähän kuvissa esiintyvien henkilöiden nimet, jos niistä vaikkapa olisi apua jossakin vaiheessa:

 

1. lentue: Veromaa, Veijola, Mellin, Oravisto, Tiensuu, Lähde, Murto, Vainio, Nynäs, Laaksonen, Thule, Laakso, Pulkkinen, Siirilä, Eerikäinen, Turkkila, Iire ja Nyberg.

 

2. lentue: Grönroos, Lehtonen, Maxenius, Hongisto, Vatanen, Lucander, Hynninen, Janger (myöh. Jartamo), Rantala, Huhti, Tuulos, Ranta, Mansikka, Virtanen, Passinen ja Laukkanen.

 

3. lentue: Lampimäki, Lakovuo, Lindqvist, Aromaa, Koskivirta, Ylennysmäki, Tiainen, Pihkala, Hälvä, Saarenketo, Korkeala, Juva, Aapro, Juurikas, Nieminen, Platan, Töllikkö, Kurten, Karikoski ja Suninen.

 

Sen verran vinkkiä, että 2. lentueessa palvellut Erkki Jartamo (ent. Janger) oli pitkään Vaasassa lennonjohtajana. Olin yhteydessä häneen viimeksi v. 2007, jolloin hän ainakin asui Vaasassa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kiitokset kaikille viestiketjuuni kirjoittaneille. 

 

Kyselisin vielä olisiko jollakin tietoja tai kuvia PLeLv48 koneista. Vaarini lensi koneella, johon oli maalattu Iloinen, potkiva aasi...

Juttelin juuri äitini kanssa, ja Martti Kujansuun v. 1944 alkaneisiin tietoihin "Veka" Veikko Koskivirrasta lentäjänä tuli sen verran lisäystä, että aiemmin hän oli hävittäjälentäjä, mutta äiti ei muistanut muuta. Olisiko jollakin tietoja siitä, missä laivueessa, millä koneella hän lensi -  sekä tietysti niitä kovasti himoitsemiani valokuvia.... :)

 

Sitten vielä...

 

Sattuisiko jollakulla olemaan myös tietoa vaaristani siltä ajalta, kun hän lensi kuvauslentoja Hanssin Jukalla (ehkä n. v. 48-50 ja sen jälkeenkin... )

 

Hanssin Jukka kuuluukin sitten jo myös omaan lapsuuteeni mummilassa Hämeenlinnassa, kun vaari vei meitä veljeni kanssa "morjenstamaan vanhaa kaveria" - ja syömään jätskit...

 

Iltasanomien - tai Iltalehden (kumpi se nyt olikaan...) juttu Tikkakoskella korjattavana olevasta Hanssin Jukasta minulla jo on, samoin olen tulostamassa sen jutun hanssin Jukasta Joensuun ilmasillan lehdestä.

 

Kiitokset tiedoista jo etukäteen!

 

Minna

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselisin vielä olisiko jollakin tietoja tai kuvia PLeLv48 koneista. Vaarini lensi koneella, johon oli maalattu Iloinen, potkiva aasi...

 

Potkiva aasi oli muistaakseni Lentolaivue 14:n tunnus. Kyseinen lentolaivue lensi jatkosodan aikana Fokker D.21 -hävittäjäkoneilla. Kullervo Virtanen on koonnut sotien lentäjistä teoksen "Luettelo sotilaslentäjistä, joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen lentomerkki". Siinä kerrotaan muistaakseni jokaisesta lentäjästä perustiedot, milloin hän on lentomerkin saanut ja minne hänet on sen jälkeen komennettu. Valitettavasti tunnen kirjasta vain kaksi kappaletta; toinen on Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteen kirjastossa, toinen taas Maanpuolustuskorkeakoulun Kruununhaan kirjastossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Hienoa, kiitos Martti! Äitini muisti tämän Aasinkuvan. Mutta se olikin siis vaarin hävittäjälentäjäajalta. Hyvä! Lisätieto on erittäin tervetullutta...  :)

 

Rupean selvittelemään seuraavaksi tätä Lentolaivue 14:ta, Fokkereita sekä Suomen lentomerkin saaneita. Sellainen vaarilta löytyykin , ja muitakin merkkejä kunhan vain tutustun niihin... ;)

 

Minna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Rupean selvittelemään seuraavaksi tätä Lentolaivue 14:ta, Fokkereita sekä Suomen lentomerkin saaneita. Sellainen vaarilta löytyykin , ja muitakin merkkejä kunhan vain tutustun niihin... ;)

Hei Minna!

 

Iloinen aasi oli Lentolaivue 12:n toisen lentueen tunnus Fokker D.XXI-koneissa noin keväästä 1942 vuoden eteenpäin. Tukikohtana oli Nurmoila Aunuksen kannaksella. Perustiedot laivueesta esimerkiksi täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/No._12_Reconnaissance_Squadron%2C_Finnish_Air_Force

 

Jos kukaan ei ehdi ensin, niin voin loppuviikosta palattuani kotiin katsoa, mitä lentomerkkiluettelo kertoo vaaristasi. Luettelo löytyy myös ainakin Tikkakosken ja Vantaan museoista.

 

Hanssin Jukan historiasta löytyy tiivis tietopaketti täältä: http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content01967 Vaarisi oli mukana 18.3.1953 mainitulla lennolla. Samoin hän oli mukana, kun Blenheim BL-204 väisti pintaan 6.7.1944 keltanokkaista ja -siivenkärkistä - siis omaa - hävittäjää ja komennettuna LeLv 48:sta Ilmavoimien Viestipataljoonaan, kun Airspeed Envoy EV-1 tuhoutui 31.7.1943 Parolassa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Minna

Veikko Koskivirta sai Suomen Lentomerkin numerolla 617 reservin alikersanttina 8. toukokuuta 1941.

Oli ollut Joroisilla SOK 1:ssä 5. joulukuuta 1939 alkaen.

Jatkosodassa T-LeLv 17 ja LeLv 48, ja koneina BL, DB ja PE . Sotilasmestari evp 1959. Kunniamerkit VR 4 ja VM 1.

Samalla SOK:n kurssilla oli myös kollegani isoisä Jussi Nyholm, myös Janakkalan poikia ja syntynyt samana vuonna 1919.

Tässä kaikki mitä tiedän.

Koskivirta ei kaiketi lentänyt LeLv 12:ssa mutta jos kuitenkin niin olisin kiinnostunut...

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskivirta ei kaiketi lentänyt LeLv 12:ssa mutta jos kuitenkin niin olisin kiinnostunut...

 

Lentolaivue 12:n vuoden 1941 ja 1942 sotapäiväkirjasta löytyy useita suoritusilmoituksia joissa mainitaan kersantti Koskivirta (kts. esim. alla). Ilmeisesti hänet siirrettiin melkein heti sodan alettua rintamalaivueeseen. Ilmavoimien Tupolev SB-3:illa ja Blenheimeillä järjestettiin muistaakseni vuodesta 1942 tai 1943 alkaen monimoottorikursseja joihin hän ilmeisesti osallistui.

 

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2909076 (18.8.1941)

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2909473 (26.9.1941)

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2909764 (17.12.1941)

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2909958 (8.3.1942)

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2910275 (28.5.1942)

 

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2909807 (vänrikki Marttilan kuvaus ilmataistelusta Fokkerilla 8. tammikuuta 1942)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskien Martin mainitsemaa "lentomerkkiluetteloa" - julkaisijana on sotalentäjien veteraaniyhdistys Pilvenveikot, joka on myynyt ko teosta omakustannushintaan omassa piirissään. Luetteloa on muuten jatkuvasti päivitetty ja korjattu. Kannattaa kysyä joltakin Pilvenveikolta!

cfg 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Koskivirta ei kaiketi lentänyt LeLv 12:ssa mutta jos kuitenkin niin olisin kiinnostunut...

Jari

 

Kirjasta Suomen ilmavoimien historia 26 Ilmavoitot osa 1 (Keskinen-Stenman):

 

Koskivirta Veikko Juhani

 

Veikko Koskivirta syntyi Janakkalassa 29.9.19. Hän sai lentokoulutuksen vuonna 1939-41 SOK 1:ssä ja määrättiin 17.6.41 alikersanttina LLv 12:een. Ylennys kersantiksi tuli viikon päästä. 7.1.43 Koskivirta siirrettiin 2-moottorikoulutukseen T-LeLv 17:ään ja edelleen 26.3.43 LeLv 48:aan. Hänet kotiutettiin ylikersanttina 13.11.44. Koskivirta ilmoittautui palvelukseen LeR 4:ään ja toimi mm. opettajana IlmaSK:ssa eroten sotilasmestarina 9.5.59. Siviilissä hän oli varastonhoitaja. Koskivirralle on myönnetty VM 2, VM 1 ja VR 4.

 

Ilmavoitot: 24.04.42  klo 9:55 Alehovitshina/Aunus  LLv 12  koneella FR-110  alas ammuttu vihollisen R-5  5 OAP

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No perskele!

Ei ihme että nimi kuulosti niin tutulta!

Oli myös lentomestari eli on Lentomestarit-kirjassa, ja myös Sotaohjaajakurssit 1-4 - kirjassa. Siinä vanhassa Suomen Ilmavoimien Historia 3:ssa on kuva tai pari Koskivirrasta. Keskinen/Stenman LeR 1:ssä on myös ryhmäkuva 2/LeLv 12:stä. Sorsan Lentäjän Albumi 2:ssa on kuvia LeLv 12:sta Jatkosodan alusta...

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille lisäinformaatiosta ja linkeistä. 

 

Ne uudet mainitsemanne teokset menevät heti hankintaan!!!

 

Ja Jari, tuo mainitsemasi janakkalalainen mies oli ilmeisesti vaarini kaveri Tervakoskelta. Sillä äitini kuuleman mukaan Tervakoskelta lähti lentäjiksi kaksi poikaa...

 

Minna

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Nisulalle vielä...

 

Kiitokset PLeLv48 joukkueiden nimilistasta. Äitini poimi sieltä monta tuttua nimeä, sekä perheystäviä vuosien takaa (Aromaa, Rantala, Nyberg...)

 

Minna ja äiti Marja-Liisa Hormalainen, os. Koskivirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaarin albumeista löytyi nimiä:

 

Havola, Pohto, Hesu, Melperi, Ylennysmäki, Petteri ja Pasilli. Näistä Petteri ja Hesu olivat ilmeisesti mekaanikkoja???...

 

Tunnistaako joku?

 

Minna

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Albumista löytyi lisäksi  ryhmäkuva, jossa vaarin teksti "Ilmavoimien V.koululla Parolassa pikku Junnua ajamassa... Ei vuosilukua tai henkilönimiä.

 

Tietoja?...

 

Minna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään