O-P Pietila

Vanhan purjelentokoneen pleksi-kuomun kiillotus

12 viestiä aiheessa

Terve,

 

Olemme aloittelemassa PIK-5b purjekoneen rungosta rakennettavaa simulaattoria:

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%2520-%2520OH-PAY/

 

Runko on ollut vuosikymmeniä ilman aktiivikäyttöä ja kuomu on ajan saatossa päässyt haalistumaan. Googlella törmäsin muutamaan mobilisti-sivuun ja myös ilmailu-sivustoon missä

tästä kuomun kiillotuksesta oli puhetta. Monet keskustelut ohjasivat ulkomaisten kiillotusainevalmistajien sivuille ja itse tuotteet olivat

melko kalliita. Uutta kuomua en viitsisi ennen vanhan korjausta alkaa rakentamaan.

 

Kysynkin vielä täältä foorumilta, onko teillä alla olevien ohjeiden lisäksi jotain muita hyviä vinkkejä ja edullisia aineita vanhan kuomun kiillottamiseen?

Kaikki ohjeet otetaan kiitollisena vastaan.

 

Keräsin eri sivustoilta yhteen useammassa keskustelussa vastaan tulleita vinkkejä:

 

puhdistus ja kiillotus:

 

1. Rasvojen ja muiden epäpuhtauksien puhdistus (esim. Fairy-astianpesuaineella).

 

2. Huolellinen vesipesu.

 

3. Kangasrättiin lisätään kiillotusainetta ja välillä kostutetaan vedellä.

Jatketaan kiillotusta 10cm x 10cm alue kerrallaan.

 

Jos käytössä on konekiillotin (epäkeskohiomakone ja kiillotuslaikka), se säästää vaivaa tässä seuraavassa vaiheessa.

(Biltemasta löytyy kone, laikat ja myös kiillotusainetta)

 

4. Lopuksi tuulilasin voi vielä vahata.

 

urat ja naarmut:

 

1. Rasvojen ja muiden epäpuhtauksien puhdistus (Fairy).

 

2. huolellinen vesipesu.

 

3. Naarmun syvyydestä riippuen aloitetaan hiomalla veden alla sopivalla karkeudella esim.  600 ->1200 -> 2000.

 

4. Lopuksi kiillotetaan hammastahnalla. (esim. Pepsodent)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä. Löysinkin saman artikkelin jo eilen asiaa tutkiessani. Lähinnä olisi tiedustelussa joku hyväksi havaittu ja edullisen / helposti saatavilla oleva hionta-aine. Hammastahnaa löytyy kaupan hyllyltä, mutta jos tuon lisäksi löytyisi vielä jotain ärhäkämpää myrkkyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Naarmun syvyydestä riippuen aloitetaan hiomalla veden alla sopivalla karkeudella esim.  600 ->1200 -> 2000.

 

Käytin itse menestyksellisesti hyödyksi tätä hiomiskikkaa Letukan 5-osaan hajonneen takavalon "lasin" korjaamisessa. Liimasin pleksin kasaan akrylliliimalla ja hion sen vaiheittain kiiltäväksi em. tavalla, tosin en vesihiontana vaan kuivana, 400 asti. Lopuksi viimeistely teräsvillalla. Kelpasi hyvin katsastajille.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon ostanut Biltemasta sekä sähköisen että paineilmakäyttöisen lumppulaikanpyörittimen. Kummallakaan ei tehnyt erityisen kovasti mitään. Kuomua en tosin yrittänyt kiillottaa, mutta lentsikkaa kuitenkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille tosi hyvistä neuvoista. Valitettavasti purjekoneemme kuomu oli 50v aikana hapertunut niin, että pieni taivutus murensi koko kuomun.  :-\

ts. teemme vastaavan uudelleen. Jatkossa puhdistus on kuitenkin jossain vaiheessa taas ajankohtainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja plexejä voisi hoitaa myös lämpökäsittelyllä.

 

www.acrylglasprofi.de

 

"3.5 PLEXIGLAS ® tempern, zur Vermeidung von Spannungsrissen

Wird älteres Plexiglas mit Klebstoffen in Verbindung gebracht, können sich nach einigen Minuten

Spannungsrisse bilden. Diese silbrig glänzenden Risse reichen 2 – 3 mm von der Oberfläche

ausgehend in das Material hinein.

Die Ursache sind Verspannungen im Material, die durch den Einfluss der Klebstoff-

Lösungsmittel freigesetzt werden. Solche Risse lassen sich vermeiden, indem das Werkstück

vor der Bearbeitung in einem geeigneten Umluft-Wärmeschrank bei 80 °C getempert

wird. Für die Temperzeit gilt folgende Faustregel: Die Materialdicke in mm, geteilt durch 3,

ergibt die Anzahl der Stunden. Eine 12 mm dicke Platte sollte demnach 4 Stunden getempert

werden. Tempern empfiehlt sich grundsätzlich vor und nach allen Klebearbeiten."

 

"3.9 Flugzeughauben und Bootsfenster aus PLEXIGLAS ® tempern

Die Gefahr von Rissen und Verformungen lässt sich durch gleichmäßiges Erwärmen des

gesamten Werkstücks auf ca. 75 – 85 Grad C über 2 Stunden und langsames abkühlen verringern.

Hierzu kann man sich eine Temperbox aus Schaumstoffplatten bauen in die ein temperaturgeregeltes

Umluft-Heizgerät gestellt wird. Durch Anbringen von mindestens 2 Thermometern

an verschiedenen Stellen kann die Temperatur überwacht werden. Das Heizgerät muss

so eingestellt werden, dass die erforderliche Temperatur erreicht wird und eine lokale Temperaturüberschreitung

vermieden wird.

Das Werkstück muss hierbei verzugsfrei gelagert und ggf. unterstützt werden.

Diese Arbeit setzt etwas Erfahrung voraus und kann leicht zur Beschädigung des Werkstückes

führen.

Heißluftgebläse und Wärmestrahler führen fast immer zur Zerstörung des Werkstückes.

Tipp: Eine Trocken-Sauna bietet im Allgemeinen genügend Platz und gleichmäßige Temperaturverhältnisse

für diese Arbeit."

 

Kuomu siis mukaan saunaan ensi lauantaina :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille tosi hyvistä neuvoista. Valitettavasti purjekoneemme kuomu oli 50v aikana hapertunut niin, että pieni taivutus murensi koko kuomun.  :-\

ts. teemme vastaavan uudelleen. Jatkossa puhdistus on kuitenkin jossain vaiheessa taas ajankohtainen.

 

Suomen Ilmailumuseolla on Vihurin eturunko työn alla ja ohjaamon kuomut kiilotettiin käsin ja oli myös n. 50 v vanhaa kulunutta ja naarmullista pleksiä. Lopputulos on uuden veroinen eli siltä suunnalta voi myös kysellä apua.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kävin ostamassa venekaupasta pullon litkua nimeltä Scratch Remover. Kaadetaan tuulilasille, levitetään annetaan kuivua ja kiillotetaan puuvillakankaalla. Voipaperin näköinen näkymä vaihtui Kitfoxissa melko selkeäksi. Vain syvemmät naarmut jäivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään