Peter Tähtinen

Mitä tapahtui?

27 viestiä aiheessa

Eräs tuttavani kertoi hiuksia nostattavan kokemuksen. Hän oli äskettäin ollut aamukoneella matkalla Helsingistä Köpikseen. Kone oli kääntynyt takaisin Itämeren päältä "koska koneen mittaristo oli pimentynyt".

 

On tainnut tuollainen incident jäänyt minulta huomaamatta. Ellei sitten kyseessä ollut se surullisen kuuluisa eduskunnan futisjoukkueen lento.

Miten konetta voi lentää jos "mittaristo pimenee"?

Tai kysyn toisin: mitä lie oikeasti tapahtui ja oliko isokin onnettomuus lähellä?

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten konetta voi lentää jos "mittaristo pimenee"?

 

 

VFR. Sauvalla ja polkimilla. Koneesa olevia mekaanisia mittareita voi myös yrittää hyödyntää...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä tietysti. Kyseessä oli Blue 1 aamulento ilmeisesti tiistaina 7. kesäkuuta. Liekö kenelläkään tarkempaa tietoa asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä varmaan. 

Haluankin tällä keskustelulla päästä ymmärtämään mistä nämä legendat syntyvät, joita sitten yleisölle totuuksina levitellään.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneesa olevia mekaanisia mittareita voi myös yrittää hyödyntää...

 

Miten nämä uudet laajarunkoiset joissa ei enään ole mekaanisia vaan varamittaritkin on sähköisiä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten nämä uudet laajarunkoiset joissa ei enään ole mekaanisia vaan varamittaritkin on sähköisiä ;)

Sähköisissä varamittareissa pitäisi olla koneen muusta sähköjärjestelmästä riippumaton sähkönsyöttö varmennetusti ja lisäksi vielä mittarissa itsessään oleva patterivarmennus, näinhän on joissakin sähköisissä keinohorisonteissa (siis tuo mittarissa oleva patteri). Näiden petettyä lennetään perseellä ja sauvalla   ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä varmaan. 

Haluankin tällä keskustelulla päästä ymmärtämään mistä nämä legendat syntyvät, joita sitten yleisölle totuuksina levitellään.

 

Peter

 

Sama. Kiinnostaisi tietää mitä on oikeasti tapahtunut ja miten asia on muuttunut "mittarit pimeänä" -muotoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan korostaa, että näin ei pitäisi tapahtua mutta tapahtuu kuitenkin joskus :(.

 

 

Tarina vaikuttaa sille mitä kai tapahtui eräällä lennolla Turkista Suomeen, lento päättyi Istanbuliin viime viikolla ?

 

EDIT: lainausta lyhennetty. Turha lainata koko viestiä, varsinkin kun se on juuri edellinen viesti /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuuhan se pimentäminen, helposti

 

Porissahan vinncomi goldi meni pimeäksi kun miehistö ei osannut käyttää hätälistoja....jos ammuin tykillä niin pyydän heti anteeksi....mutta näin ymmärtääkseni tutkinta osoittaa...tekninen modifikaatiokin tuli vissiin perään tai suositukseksi

 

Toinen genis meni oikariin ja koska sitä ei osattu eristää verkosta (mainbus A tai B tai jotain) lamaannutti tämän toimivankin geniksen toiminnan tason...

 

Häiriö aiheutti "saatanallisen vingunnan" joka haittasi MCC:tä ja muutakin

 

Löytyy onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta, en jaksa refetä tämän syvemmin..

 

C2/2004L

 

refe:

 

Porin lähestymisalueella tapahtui 01.03.2004 noin klo 15.40 (Suomen aikaa) vaaratilanne, kun Etelä-Pohjanmaan lentoasemapalvelu Oy:n omistama ja Golden Air Flyg Ab:n operoima kaksimoottorinen Saab 340A potkuriturbiini liikennelentokone, rekisteritunnukseltaan OH-FAE, sai vakavan sähkönsyöttöhäiriön. Onnettomuustutkintakeskus käynnisti 08.03.2004 päätöksellään n:o C 2/2004 L virkamiestutkinnan tapauksen johdosta. Virkamiestutkinnan puheenjohtajaksi nimettiin tutkija Pekka Kanninen ja jäseneksi tutkija Timo Poikonen.

 

Sähkönsyöttöhäiriön aiheutti vasemmanpuoleisen generaattorin vikaantuminen lennon aikana. Generaattorin lakattua tuottamasta sähköä koneen vasemmanpuoliset sähkökiskot jäivät vasemmanpuoleisen akun sähköistämiksi. Koneeseen ei oltu tehty muutostyötä, joka varoittaa ohjaajia ja irtikytkee generaattorin sen lakattua tuottamasta. Ohjaajat eivät tunnistaneet generaattorin vikaantumista ensimmäisten oireiden ilmaannuttua, eivätkä toimineet hätä-/epänormaalitilanteiden tarkistuslistan mukaisesti. Lennon edetessä akun varaustila laski kuormituksen vuoksi ja lopulta päädyttiin tilanteeseen, jossa kaikki vasemmanpuoleiset sähköiset näyttölaitteet lakkasivat toimimasta. Lukuisista varoituslipuista, menetetyistä näytöistä sekä ilmeisen suuresta häiriötilanteen aiheuttamasta työkuormasta johtuen ensimmäinen lähestyminen päättyi ylösvetoon. Toinen lähestyminen ja lasku onnistuivat. Kukaan ei loukkaantunut eikä kone vaurioitunut.

 

Sähkönsyöttöhäiriön aiheutti vasemman generaattorin vikaantuminen. Tutkinnassa todettiin generaattorin hiilien kuluneen loppuun ennenaikaisesti. Suoritettujen materiaalitutkimuksien perusteella ei ole pystytty varmuudella selvittämään syytä hiilien ennenaikaiselle kulumiselle. Ohjaajien toiminta syntyneessä häiriötilanteessa oli ollut puutteellista. Miehistö ei missään vaiheessa yrittänyt ratkaista syntynyttä ongelmaa hätä-/epänormaalitilanne tarkistuslistan mukaisesti. Tehtäväjako ja ohjaamoyhteistyö ei myöskään ollut koordinoitua.

 

Koneeseen ei oltu tehty vapaaehtoista modifikaatiota, joka olisi varoittanut ohjaajia generaattorin vikaantumisesta ja irtikytkenyt generaattorin alijännitetilanteessa.

 

Tutkijalautakunta on suosittanut ilmailuviranomaiselle tutkia mahdollisuutta vaatia lennonrekisteröintilaitteen varustamista varavirransyöttöjärjestelmällä. Tutkijalautakunta suosittaa koneen valmistajatehtaalle, että alijännitesuojaus määrättäisiin pakolliseksi. Lisäksi tutkijalautakunta suosittaa ohjaajien koulutuksen tehostamista häiriötilanteiden osalta, ohjaamoyhteistyön merkitystä, sekä käytetyissä konetyypeissä havaittujen vikatilanteiden huomioimista ohjaajien koulutuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä toimittajalla? Tavarantoimittajalla vai?

Nykysuomen sanakirja tuntee sanalle "toimittaa" kuusi eri päämerkitystä, joista yksi on sama kuin "toimia jonkun saamiseksi tai tuottamiseksi"

eli toimittaa tavara ostajalle, tilaajalle ->tavarantoimittaja.

Eräs kuudesta päämerkityksestä on sama kuin "saattaa jnkn tietoon, puhua, kertoa, selittää (us. touhukkaasti, toimiessaan);esitellä."

 

Näistä voit valita.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköisissä varamittareissa pitäisi olla koneen muusta sähköjärjestelmästä riippumaton sähkönsyöttö varmennetusti ja lisäksi vielä mittarissa itsessään oleva patterivarmennus, näinhän on joissakin sähköisissä keinohorisonteissa (siis tuo mittarissa oleva patteri). Näiden petettyä lennetään perseellä ja sauvalla   ;)

 

Mutta kun sauvakin toimii sähköllä. Ai niin, tietysti sitten lennetään perseellä ilman sauvaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siis pääsikö tämä tapaus lehtiin eli onko tässä toimittajan oivallus taustalla??  :o

 

Ilmeisesti ei, vaan hänelle oli tuttava asiasta kertonut. Tämäkin kysymys on niin hölmö kuin olla voi, koska vastaus on aloitusviestissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin kysymys on niin hölmö kuin olla voi, koska vastaus on aloitusviestissä.

 

 

 

Ja tämäkin vastaus heijastelee lähinnä puhdasta idiotiaa, sillä nyt kiinnostikin että onko tuosta ollut missään uutisissa tapauksen jälkeen, sillä tätäkin forumia lukee useampi toimittaja. Toisekseen kiinnostavilta ja raflaavilta vaikuttavat tapaukset lähtevät silloin tällöin leviämään ilman sen kummempia selvityksiä.  Mutta hei, hyvä kun ojensit paikalla. Internet on taas vähän parempi ympäristö :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siis pääsikö tämä tapaus lehtiin eli onko tässä toimittajan oivallus taustalla??  :o

 

Ei.  Tarina meni suurin piirtein näin.

 

Pastori X kertoi viime perjantaina pidetyssä yleisötilaisuudessa (jossa itsekin olin) lähteneensä toissa tiistaina varhain aamulla kotoaan lentääkseen Kööpenhaminaan.

Vaimo, joka oli jäänyt kotiin, oli kohta herännyt painajaiseen jossa mies oli kuollut.

Vaimo otaksui pastorismiehensä olevan nyt jossakin suuressa vaarassa.

Tästä hätääntyneenä vaimo ryhtyi rukoilemaan ponnekkaasti (!) ja kotvan rukoiltuaan rauhoittui ja jatkoi uniaan.

 

Mies nousi koneeseen, joka nousi ilmaan ja ehti jonnekin Itämerelle, josta se kääntyi takaisin.

Pastori tiesi kertoa että syynä oli "koneen mittariston pimentyminen".  Mistä hän sen tiedon oli saanut, en osaa sanoa.

 

Kuulijakunta tietysti oli tästä täpärästä pelastumisesta varmalta kuolemalta hyvin vaikuttunut.

En voi sulkea pois sitä vaihtoehtoa että ainakin osa kuulijoista jäi siihen käsitykseen että henki olisi mennyt ellei vaimo olisi ponnekkaasti rukoillut.

 

Tätä kirjoitusta ei pidä tulkita väheksyväksi kannanotoksi ihmisten uskonnollisia asenteita kohtaan.

Kukin saa perusturvallisuutensa kokoon hiukan eri tavoin.

 

Peter

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun sauvakin toimii sähköllä. Ai niin, tietysti sitten lennetään perseellä ilman sauvaa  ;D

 

On niissä aina jonkinlainen "mechanical backup", jolla pysyy pystyssä jonkun sähköjärjestelmän resetoinnin ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ja tämäkin vastaus heijastelee lähinnä puhdasta idiotiaa, sillä nyt kiinnostikin että onko tuosta ollut missään uutisissa tapauksen jälkeen, sillä tätäkin forumia lukee useampi toimittaja. Toisekseen kiinnostavilta ja raflaavilta vaikuttavat tapaukset lähtevät silloin tällöin leviämään ilman sen kummempia selvityksiä.  Mutta hei, hyvä kun ojensit paikalla. Internet on taas vähän parempi ympäristö :)

 

Tarkoitukseni ei ollut olla epäkohtelias. Luulen että jos jostain jossain uutisoidaan niin se aika nopeasti linkataan tänne, ennen kuin kukaan ehtii edes kysymään. Tässä ketjussa ei ole mitään linkkiä mihinkään uutiseen, joten voidaan olettaa että kukaan ei ala myöskään viittamaan mihinkään uutiseen.

 

Jos joku viittaa johon olemassa olevaan uutisjuttuun, niin siinä on aina ollut linkki mukana.

Toimittajia lienee kiva syyttää, mutta ehkä tässä ketjussa mennän jo liian pitkälle kun puhutaan toimittajien "oivalluksista" ja syytetään toimittajia termien ja muiden sotkemisesta vaikkei uutista ole edes olemassa. Eikä siis myöskään sitä väärässä olevaa toimittajaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuossa ylhäällä Peter selostaakin tilanteeseen johtaneen ongelman, tuskin lehdistön moka jos pastori sillin vaimo herää hikoillen. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään