Peter Tähtinen

Kysytään Finavialta

33 viestiä aiheessa

Valmistelen  tiettyyn suomalaiseen ilmailulehteen tulevaa artikkelia, jossa tulen haastattelemaan Finavian edustajia asioista, jotka askarruttavat yleisilmailijoita. 

 

Pyydän apua.

Haluaisin kerätä artikkeliin maan ja taivaan väliltä kattavan setin kysymyksiä, "joita olet aina halunnut kysyä Finavialta..."

Mitä olet halunnut kysyä Finavialta (vaikkapa esim. "Miksi Malmilla on nykyään pihalla puomit ..")

Kerro siis alle mitä haluaisit tietää.

Minä koetan ottaa selvää.

 

Peter Tähtinen

ilmailutoimittaja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin tietää onko Finavia koskaan harkinnut ottaa mallia tuolta "suuresta maailmasta", eli rakentaa vilkkaimmille kentille eräänlaisia katsomoita. Ne palvelisivat esim. kuvaajia ja muutenkin kaikkia ilmailusta kiinnostuneita.

 

Näin lentokoneisiin hurahtaneille voitaisiin osoittaa luvallinen paikka, ja uskon että se vähentäisi luvattomille paikoille pyrkiviä bongareita.

 

Kustannukset eivät varmaan kummoiset olisi, ja Finavia saisi runsaasti posittiivista julkisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin tietää onko Finavia koskaan harkinnut ottaa mallia tuolta "suuresta maailmasta", eli rakentaa vilkkaimmille kentille eräänlaisia katsomoita. Ne palvelisivat esim. kuvaajia ja muutenkin kaikkia ilmailusta kiinnostuneita.

 

Näin lentokoneisiin hurahtaneille voitaisiin osoittaa luvallinen paikka, ja uskon että se vähentäisi luvattomille paikoille pyrkiviä bongareita.

 

Kustannukset eivät varmaan kummoiset olisi, ja Finavia saisi runsaasti posittiivista julkisuutta.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,82175.0.html

 

Kustannukset on kuitenkin 30 milj. euron voittoa tuottavalle puljulle ilmeisesti sitten kuitenkin liian kovat. "Kovia aikoja" on käsittääkseni tarjoiltu viivästymisen syyksi...

 

Se, että rajataan joku "karsina", ei kuitenkaan varmastikkaan vähennä "luvattomille paikolle pyrkiviä bongareita" (tosin ne nyt tuskin on kovin kummoinen ongelma muutenkaan). Ennemmin voisin kuvitella asian menevät päinvastoin. Kun rakennetaan hieno katselulava, sen verukkeella on hyvä kieltää monia muita paikkoja, "kun onhan teillä se lava, menkää sinne". Se olisi viimeinen niitti...

 

Mutta että, notta ennenkuin vedetään tämä ketju ihan offtopic, onko ketjun aloittajalla toivomuksia, onko tässä ketjussa tarkoitus sillisalaatinomaisesti sekoittaa eri esitettyjä kysymyksiä ja niistä seuraneita keskusteluja, vai pitäisikö keskustelut jättää tästä ketjusta mieluummin pois ja pysyttäytyä pelkissä esitetyissä kysymyksissä? Jälkimmäisessä tapauksessa voisi olla paras lähettää esitettäväksi halutut kysymykset vaikka sinulle privaatisti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

a) Voisiko Finavian kentille ilmestyä pousereita esim 98E5 tai vastaavalle bensiinille? Jos, niin millä ehdoilla sellaisia olisi sinne rakennettavissa?

b) Voisiko Finavia tarjota 9kk kausikorttia yleisilmailijoille (vakuutusehdoissa usein minimiseisonta-ajat 3kk)? Sen hinta voisi sijoittua sinne vuoden ja puolen vuoden korttien väliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta että, notta ennenkuin vedetään tämä ketju ihan offtopic, onko ketjun aloittajalla toivomuksia, onko tässä ketjussa tarkoitus sillisalaatinomaisesti sekoittaa eri esitettyjä kysymyksiä ja niistä seuraneita keskusteluja, vai pitäisikö keskustelut jättää tästä ketjusta mieluummin pois ja pysyttäytyä pelkissä esitetyissä kysymyksissä? Jälkimmäisessä tapauksessa voisi olla paras lähettää esitettäväksi halutut kysymykset vaikka sinulle privaatisti?

 

Vastaus Peterin puolesta: On.

 

Eli tarkoitus olisi, että tähän postataan jatkossa vain ja ainoastaan noita Finavialle esitetyksi haluttuja kysymyksiä. Mikäli jostakin aiheesta sitten on halu keskustella, keskustelun haluaja aloittakoon aiheelle oman ketjun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin kerätä artikkeliin maan ja taivaan väliltä kattavan setin kysymyksiä, "joita olet aina halunnut kysyä Finavialta..."

 

Finavian myymä "normaali" kausikortti kelpaa kaikille ATS2- ja ATS3-luokan lentoasemille, paitsi Helsinki-Malmille (ATS3). Laissa lentoasemaverkosta ja -maksuista on säädetty hinnoittelun syrjimättömyydestä ja tasapuolisuudesta ja sen mukaan hinnoittelun pitää perustua lentoaseman palvelutasoon, jonka finavia on määritellyt ATS-luokilla 1-3. Minkä takia joudun maksamaan 2,5 kertaisen hinnan kausikortista, laajentaakseni korttia kattamaan yhden ATS3-luokan lentoaseman lisää, kun kortti kattaa ennestään 7 ATS2-luokan asemaa ja toistakymmentä ATS3-luokan asemaa, voidakseni käyttää sitä Helsinki-Malmille laskeutumiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Onko Finavia harkitsemassa muutosta asiakaskuntansa määrittelyyn?

 

2. Onko Finavian mielestä sopivaa että lentoasemiensa sulkeuduttua illalla (Esim. Vaasa), yleisilmailijoita opastetaan "hyppäämään aidan yli" jos tahtoo kentältä ulos tai takaisin sisään? Ja jatkokysymys, onko Finavia suunnittelemassa yleisilmailijoille koodillisia portteja joista pääsee yleisilmailijat sisään ja ulos?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittaisiko Finavia www-kamerat kentilleen näyttämään sää- ja liikennetilannetta. Nythän joka kentällä on nettiyhteys. Hinta/palvelutaso-suhde olisi erinomainen ja loisi varmasti kiinnostusta myös Finavian palveluita = lentokenttiä kohtaan.

 

Tiehallinnollahan tällainen palvelu on jo.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä aikataululla arvioitte todellisen sähköisen lentosuunnitelman (vrt. RocketRoute, Eurofpl.eu) olevan tarjolla?

 

(olen nyt kokeillut 7 tai 8 plaania niistä 10 ilmaisesta tuolla eurofpl:llä ja voi taivas se on kätevä)

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Miksi rahtiyhtiöt eivät enää näy saapuvien ja lähtevien listalla?

 

2. Miksi lentokoneiden porttitiedot eivät enää näy saapuvien ja lähtevien listalla kuten ennen? Nyt vain T1 / T2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö paikkansa että Finavia ei enää osta primääritutkakuvaa tai saa sitä muulla tavoin käyttöönsä?

Jatkokysymyksenä jos vastaus edellisieen on kyllä voisi olla vaikkapa: Miksi Finavia ei hanki käyttöönsä D-luokan ilmatilassa ilmaliikennepalvelun mahdollistavaa työkalua (tutkakuvaa)?

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Miksi lentokoneiden porttitiedot eivät enää näy saapuvien ja lähtevien listalla kuten ennen? Nyt vain T1 / T2

 

Täysin samaa mieltä tämän kanssa, tämä ärsyttää mua suunnattomasti.

 

Lisäksi:

 

- Mikä järki oli koko T1/T2-splitissä, kun Finavia ei tunnu porttien jakamisessa juurikaan noudattavan tätä logiikkaa. Hyvin usein näkyy Finnairin koneita putkilla jossain portin 15 tienoilla, toisaalta taas Staria, Norwegiania sun muita jossain portilla 28 asti jne.

 

- Mikä on suunnitelma T1:n ja non-Schengen lentojen ongelmien korjaamiseksi? On täysin järjestöntä, että T1:ssä on se yksi konvertoitava portti jota voidaan käyttää tarvittaessa tähän tarkoitukseen. Loput lennot lähtevät yleensä bussikyyteinä 37:n bussiporteilta, jonne on T1:n päädystä ihan helvetillinen matka, jota alla olevat pointit vielä hankaloittavat (tämä korjautuisi vähäsen jos edes näkisi edes porttinumeron etukäteen netistä niin voisi mennä suoraan T2:ssa turvatarkastuksen läpi).

 

- Miksi ennen niin kovin mukava ja sujuva Helsinki-Vantaa (tai mikä se nykyinen virallinen nimi onkaan) on päätetty pilata täydellisesti muuttamalla sitä matkustajien rahastukseen keskittyväksi ostoskeskuskeksi? T2:n päähalli on nykyään aika tuskainen paikka, siellä on ruuhka-aikaan pirusti matkustajia ja suurin osa tilasta on varattu ravintoloille ja uusille kaupoille. T2:n varsinaisen turvatarkastuspisteen eteen rakennettu myymälä on myös täysin järjetön ja matkustajavirtojen sujuvuutta haittaava idea, lienevät käyneet tutustumiskäynnillä BAA:lla vähän mallia ottamassa? Lisäksi miksi esimerkiksi portin 14 ympäristössä T1:ssä ei ole YHTÄÄN istumapaikkaa, jotka eivät ole ravintoloiden asiakaspaikkoja? Jos mä haluan shoppailla (yleensä en), menen Jumboon enkä kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten pitkälle laajennetaan käsitettä "yleisilmailija" ?

 

Valmistelen tiettyyn suomalaiseen ilmailulehteen tulevaa artikkelia, jossa tulen haastattelemaan Finavian edustajia asioista, jotka askarruttavat yleisilmailijoita.

 

Tarvitseeko yleisilmailijat EFHK:n portti- ja rahtikonetietoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on juridisesti mahdollista että Finavia voi käyttää julkista valtaa säädellessään Suomen valtion ilmatilan käyttöä. Tästä on mm kansanedustaja Markus Mustajärvi kysellyt koskien Rovajärven käyttöä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sen sääautomaation kanssa edetään? Lennonvalmistelua tehdessä kun ei voi luottaa automaattien tekemiin havaintoihin, ns. kilauta kaverille on luotettavampi.

 

Nimim. kokemusta on

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi viimekesästä lähtien olleet kausikorttien painorajat on loihdittu? Se on epäoikeudenmukainen juuri ja juuri painoluokan rajan ylittävälle koneelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä aikataululla arvioitte todellisen sähköisen lentosuunnitelman (vrt. RocketRoute, Eurofpl.eu) olevan tarjolla?

 

Tätä sivuava kysymys siis on: Miksei Finavia kykene vastaanottaman sähköistä lentosuunnitelmaa ilman puhelinsoittoa?

 

Ja jatkoa edelliselle: ja koska syötetty suunnitelma on jo sähköisessä muodossa, eikö sen voisi saada "systeemiin" välittömästi viestin saavuttua? Sen sijaan, että suunnitelma pitäisi tehdä 60 minuuttia ennen aiottua lentoonlähtöaikaa. Kenen etu tämä on?

 

Lisäys: toki tämä suunnitelman jättäminen tulee enemmänkin määräyksestä, mutta ei järjestelmä (IMHO) sitä silti saisi välttämättä olla rajoittamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysypä ovatko alkaneet pitäytyä totuudessa oikeusprosesseissa. Kysy myös, kuinka nykyinen pääjohtaja suhtautuisi tilanteeseen, jossa hänen suoraa alaistaan epäiltäisiin tietoisesta muunnellun totuuden puhumisesta oikeudessa tarkoituksena saada tällaisilla puheilla taloudellista hyötyä Ilmailulaitoksen käynnistämässä oikeusprosessissa. Asiasta suoraan kysyttäessä edellinen pääjohtaja antoi lapsenomaisella kiukuttelulla ja arrogantilla öykkäröinnillään kuvan, että hän ei ainoastaan ollut tietoinen tilanteesta, vaan saattoi olla jopa osallinen. Normaalitilanteessa olisi nimittäin luullut alaisensa ja oman maineen puhdistamisen kiinnostaneen häntä hieman enemmän.

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikooko Finavia tehdä Helsinki-Vantaasta sellaisen kentän jonne voitaisiin liikennöidä VLA kalustolla (A388/B748) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysy myös miksi Finavia ei ole edes vastannut 9.11.2010 lähettämääni sähköpostiin jossa pyysin palauttamaan harrastelentäjän lupakirjastani liikaa perityt 50 euroa?

Mille tilille tuo ylimääräinen meni? Kun en usko että enää saisin sitä takaisin niin voisin kyllä deponoida sen lupakirjaosaston henkilökunnan kahvirahastoon. (-ilman sarkasmia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysy myös miksi Finavia ei ole edes vastannut 9.11.2010 lähettämääni sähköpostiin jossa pyysin palauttamaan harrastelentäjän lupakirjastani liikaa perityt 50 euroa?

Mille tilille tuo ylimääräinen meni? Kun en usko että enää saisin sitä takaisin niin voisin kyllä deponoida sen lupakirjaosaston henkilökunnan kahvirahastoon. (-ilman sarkasmia)

 

(vihje: lupakirja-asiat eivät kuulu finavialle mitenkään, finavia ei ole viranomainen, trafi (liikenteen turvallisuusvirasto) sen sijaan on. olisivat toki voineet vastata, että eivät tiedä mitään mistä kyselet, mutta...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(vihje: lupakirja-asiat eivät kuulu finavialle mitenkään, finavia ei ole viranomainen, trafi (liikenteen turvallisuusvirasto) sen sijaan on. olisivat toki voineet vastata, että eivät tiedä mitään mistä kyselet, mutta...)

Kiitos Tatu. :-[ Meni minulta tosiaan taas systeemit sekaisin.

(Lähetin sen sähköpostin silloin osoitteeseen: (harrastusilmailu(ät)trafi.fi) tarkistin juuri. No, täytyy lähettää uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään