29 viestiä aiheessa

Tänään oli Antiikkia, antiikkia ohjelmassa arvioitavana taulu, joka esitti De Havilland Mothia OH-ILD, eli "pilvetär". Kone oli taulussa kellukkeilla kauniissa kesäisessä järvimaisemassa nousu- tai laskukiidossa. Taulun toi arvioitavaksi koneen pilotin lapsenlapsi.

 

Taulun tuonut kertoi, että kyseinen teos on maalattu Vehmaan maisemissa, jossa taiteilija oli syntynyt. Taiteilija oli myös innostunut lentämisestä. Tuoja arveli että maalauksessa konetta ohjaa hänen iso-isänsä ja kyydissä on taiteilija itse, sekä iso-isän vaimo. Hän arveli että iso-äiti istui jommankumman sylissä (??!). Taulun signeeraus oli muistaakseni vuodelta 1936.

 

Ymmärtääkseni samaisen vuoden joulukuussa "Pilvetär" laskeutui toisena koneena Malmin lentokentälle (ensimmäinen oli Lentomestari Heiskalan ohjaama VL Tuisku).

 

Taiteilijan nimi ei jäänyt mieleen... (alkavaa dementiaa), mutta taulu oli kaunis. Eikös "pilvettären" omistanut Suomen Ilmapuolustusliitto? Sattuiko joku Forumilainen näkemään ohjelman? Kone oli taulussa valkoinen sinisin tunnuksin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli Antiikkia, antiikkia ohjelmassa arvioitavana taulu, joka esitti De Havilland Mothia OH-ILD, eli "pilvetär". Kone oli taulussa kellukkeilla kauniissa kesäisessä järvimaisemassa nousu- tai laskukiidossa. Taulun toi arvioitavaksi koneen pilotin lapsenlapsi.

 

Taulun tuonut kertoi, että kyseinen teos on maalattu Vehmaan maisemissa, jossa taiteilija oli syntynyt. Taiteilija oli myös innostunut lentämisestä. Tuoja arveli että maalauksessa konetta ohjaa hänen iso-isänsä ja kyydissä on taiteilija itse, sekä iso-isän vaimo. Hän arveli että iso-äiti istui jommankumman sylissä (??!). Taulun signeeraus oli muistaakseni vuodelta 1936.

 

Ymmärtääkseni samaisen vuoden joulukuussa "Pilvetär" laskeutui toisena koneena Malmin lentokentälle (ensimmäinen oli Lentomestari Heiskalan ohjaama VL Tuisku).

 

Taiteilijan nimi ei jäänyt mieleen... (alkavaa dementiaa), mutta taulu oli kaunis. Eikös "pilvettären" omistanut Suomen Ilmapuolustusliitto? Sattuiko joku Forumilainen näkemään ohjelman? Kone oli taulussa valkoinen sinisin tunnuksin.

 

Tämän jakson kaikki lähetykset, yhteensä 3

sunnuntaina 22.5.2011 klo 18.45 YLE TV1

tiistaina 24.5.2011 klo 16.26 YLE TV1 Uusinta

lauantaina 28.5.2011 klo 12.06 YLE TV1 Uusinta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilvetär siirtyi Ilmapuolustusliiton kauden jälkeen yksityisille, tosin en ilman lähdekirjallisuutta osaa sanoa milloin. Sotien jälkeen konetta omisti tamperelainen Unto Paunu, jonka elämäntyö linja-autoilun parissa näkyy Pirkanmaalla edeleen erittäin hyvin http://www.pihis.org/thenkil/m03/ksiv/k00.html

 

Lähdekirjallisuus kertoo, että kone siirtyi Tampereen Lentoliikenne Oy:n (= Paunu) omistukseen 29.3.39, ja poistettiin rekisteristä 10.4.56. Sittemmin kone myytiin Australiaan, jossa se kunnostettiin, ja ainakin vielä jokunen vuosi sitten lensikin tunnuksella VH-SSC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
This aircraft is one of two known to exist. Built in Finland in 1929 under licence from DeHavillands of UK. Hence the name it was christened: "Pilvetar" which translates as "Maiden of the clouds".

 

The engine is a Cirrus Hermes 105 horsepower. The aircraft was bought to Australia in 1976 and is being restored to airworthy condition. It is intended to register the aircraft as VH-SSC. It is based and hangared at Shepparton.

 

http://www.casa.gov.au/scripts/nc.dll?WCMS:STANDARD::pc=PC_90174

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taiteilijan nimi on Voitto Vikainen. Hän oli lentäjä ja kuului Turun lentokerhoon. Hän suunnitteli Turun lentokerhon vanhan merkin.

Terv, Göran

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Uolamon melko tuoreessa kirjassa Taivaan sinessä, joka kertoo tamperelaisten lentäjien Unto Paunun, Aarne Tirkkosen, Viljo Hytin ja Eino Varvion tarinat, on kerrottu Pilvettären vaiheet hyvin. Kirjassa on myös pari kuvaa kuvaa koneesta. Samaten sille sattuneet haaverit on kerrottu tapauskohtaisesti. Kannattaa lukea.

 

Tässä linkissä on kirjan sivut 1-11, harmi vaan kun Pilvettärestä kertova osuus alkaa sivulta 15... ;)

 

http://issuu.com/apali/docs/taivaan_siness_

 

T. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Uolamon melko tuoreessa kirjassa Taivaan sinessä, joka kertoo tamperelaisten lentäjien Unto Paunun, Aarne Tirkkosen, Viljo Hytin ja Eino Varvion tarinat, on kerrottu Pilvettären vaiheet hyvin. Kirjassa on myös pari kuvaa kuvaa koneesta. Samaten sille sattuneet haaverit on kerrottu tapauskohtaisesti. Kannattaa lukea.

 

Tässä linkissä on kirjan sivut 1-11, harmi vaan kun Pilvettärestä kertova osuus alkaa sivulta 15... ;)

 

http://issuu.com/apali/docs/taivaan_siness_

 

T. Jukka

 

Onko sinulla tuo kirja?

 

Kerrotaanko siellä mitään alkuajoista, esim. ensimmäisestä Pilvettärellä tehdystä pakkolaskusta, vaiko vain myöhempien vaiheiden kommelluksista? Mainittu pakkolasku tehtiin 15.7.1929 Terijoelta alkaneella matkalennolla, ohjaajana toimi lentomestari Heiskala, matkustajana oli herra Laurila. Pakkolaskun syy oli katkennut kiertokanki, joka särki moottorin käyttökelvottamaksi. (Lueskelen tässä juuri koneen ensimmäistä lentopäiväkirjaa, ajalta 18.5.1929 - 24.8.1933)

 

-taneli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla tuo kirja?

 

Kerrotaanko siellä mitään alkuajoista, esim. ensimmäisestä Pilvettärellä tehdystä pakkolaskusta, vaiko vain myöhempien vaiheiden kommelluksista? Mainittu pakkolasku tehtiin 15.7.1929 Terijoelta alkaneella matkalennolla, ohjaajana toimi lentomestari Heiskala, matkustajana oli herra Laurila. Pakkolaskun syy oli katkennut kiertokanki, joka särki moottorin käyttökelvottamaksi. (Lueskelen tässä juuri koneen ensimmäistä lentopäiväkirjaa, ajalta 18.5.1929 - 24.8.1933)

 

-taneli

 

Juu, Uolamon kirja on edessäni. Kyllä siinä tuo vuoden -29 pakkolasku mainitaan, muttei kummemmin yksityiskohtia. Mainitaan, että ensimmäisellä matkallaan se teki pakkolaskun Hämeenlinnassa, kiertokanki poikki. Saman vuoden heinäkuussa mainitaan samaten taas pakkolasku, syy sama eli kiertokangen katkeaminen. Korjaaminen oli kuulemma tuolloin Suomessa vaikeaa, siksi koneeseen tilattiin uusi moottori Englannista saakka. Seuraavaksi kerrotaankin Pilvettären vaiheet pääpiirteittäin vuodesta -39 eteenpäin vuoteen 1956 asti, kun kone poistettiin. Ainakin vuonna -39 kesällä se lensi puhelinlankoihin Tohloppijärven päällä. Lentäjänä oli Unto Paunu, joka ei nähnyt lankoja vastaan paistavan auringon takia. Koneen siipi katkaisi kaarrossa molemmat puhelinlangat, mutta Paunu pääsi takaisin vaurioituneella koneella laskuun järvelle. Mukana ollut Yrjö Harvala Paunun korjaamolta oli tokaissut, että "en ikinä enää lähde sun kyytiis".

 

ps. Olisiko Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä joskus ollut juttua Pilvettärestä? Nyt en ehdi tsekata, mutta ehkäpä myöhemmin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

kävin läpi edesmenneen isäni kuvia. Tässä Lisää kuvia Pilvettärestä. Oli isäni omistuksessa ainakin vuonna 1960.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva Pauliina kun laitoit nämä kuvat esille. Tämä pakkolasku on kai edellämainittu Tohloppijärven äksidentti v -39?

Lainaus yltä Jukan viestistä:

Lainaa

Ainakin vuonna -39 kesällä se lensi puhelinlankoihin Tohloppijärven päällä. Lentäjänä oli Unto Paunu, joka ei nähnyt lankoja vastaan paistavan auringon takia. Koneen siipi katkaisi kaarrossa molemmat puhelinlangat, mutta Paunu pääsi takaisin vaurioituneella koneella laskuun järvelle. Mukana ollut Yrjö Harvala Paunun korjaamolta oli tokaissut, että "en ikinä enää lähde sun kyytiis

Eli Unton ja Pilvettären ensiyritys ei kuitenkaan ollu täysi katastrofi, kun molemmat selvisivät säikähdyksellä. 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
Lisäsin oman tulkinnan albumista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Topi,

nämä ovat ihan vuodelta 1960, kuvassa myös äitini villapaidassaan 😊. Mielenkiintoisia nämä vanhat valokuvat, harmi ettei vanhemmat ole enää kommentoimassa kuvia .

image.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen vaiheista vuosikymmenten varrelta löytyy tietoa digiarkistosta. Tässä koneen poisto rekisteristä huonokuntoisena ja vanhentuneena tyyppinä keväällä 1956:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=25655420

Täältä voi selailla OH-ILD:n sivuja, joskin ei salattuja onnettomuusdokumenttejä.

http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?new=1&haku=OH-ILD

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Linkki korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo nokillaan olevan koneen kuva aivan eri ajalta kuin nuo ”luistelukuvat ” ? 

Vai onko koneella tosiaan yritetty ilmaan vielä poiston jälkeen ?

Hieno kiitoreki.....

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä kone on mahtanut viettää seuraavat 15 vuotta, ennen Australiaan myyntiä 1976? Onko Pauliinalla mitään tietoa tästä?

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkien kuvien alla vuosiluku 1960. Yksi kuva löytyy myös kesältä Varkaudesta, jossa kone puoliksi uponneena järvessä! Täytyy kysyä veljeltäni, jos hän muistaisi tarinoita. Eikä itsellä ole mitään hajua, milloin kone jatkanut matkaansa seuraavalle omistajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään