Heikki Knuutila

Airbus A380 -uutisia

817 viestiä aiheessa

Tekniikka ja talous kirjoittaa A380:n ongelmista ja sen vaikutuksista yleisesti Airbussiin toimintaan. Mielenkiintoinen yksityioskohta asiasssa  on Ranskan RATAn tutukimukset yhtin johdon osakekaupoista ja niiden vaikutuksista yhtiön julkisuuskuvaan. Lisäksi yhtiön pörssikurssi laski kolmanneksen(!) kun uusista myöhästymisistä kerrottiin.

 

Koko kolumni luettavissa täältä: http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=925855&s=u&wtm=tt-20062006

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuo valmiiden koneiden luovutus nyt sitten kiikastaa.

 

Mulla on sellainen käsitys että niillä ei ole tuotantolinjat kunnossa niin jäävät tuotanto tavoitteista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän sitä on uutisoitu, että sähköjohdotuksissa (tulevien vuosien konetoimituksissa) on ilmaantunut yllättävä pullonkaula, minkä takia ensi ja seuraavan vuoden toimitukset todennäköisesti viivästyvät ja markkinoille saadaan huomattavasti suunniteltua pienempi yksilömäärä koneita v. 2007 ja 2008, kuin oli suunniteltu ja luvattu.

 

Tämä luvattujen toimitusaikojen todennäköinen viivästyminen taas antaa tilaajille mahdollisuuden vaatia korvauksia tai jopa peruuttaa tilauksensa ilman sakkomaksuja.

 

Airbus toki yrittää ratkaista tämän valmistusteknisen ongelman parhaansa mukaan, mutta ikävä yllätys tilanne on esim. sellaisille yhtiöille, jotka ehkä eivät saakaan koneyksilöitä käyttöönsä esim. ennen Pekingin olympialaisia 2008.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus toki yrittää ratkaista tämän valmistusteknisen ongelman parhaansa mukaan, mutta ikävä yllätys tilanne on esim. sellaisille yhtiöille, jotka ehkä eivät saakaan koneyksilöitä käyttöönsä esim. ennen Pekingin olympialaisia 2008.

 

Siinä on aika turha uhkailla peruuttamisilla koska silloin kyseisen yhtiön isojen koneiden saanti viivästyy entisestään. Sellaista sattuu eikä sille oikein voi mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko A380:n tuotanto saatetaan siirtää muualle Euroopasta, mietinkin samalla että mitkäköhän maat ovat hyviä vaihtoehtoja ???

 

Eikös Airbus suunnittele/rakenna kokoonpanotehdasta Kiinaan? Mitenköhän äkkiä tuommoinen mahdollinen siirto pystyttäisiin tekemään, luulisi työntekijöidenkin kouluttamiseen kuluvan jo muutaman vuoden....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Airbus suunnittele/rakenna kokoonpanotehdasta Kiinaan? Mitenköhän äkkiä tuommoinen mahdollinen siirto pystyttäisiin tekemään, luulisi työntekijöidenkin kouluttamiseen kuluvan jo muutaman vuoden....

 

Käsittääkseni tässä on kyseessä A320-sarjalaisen kokoonpanolinja, ja pääpointtina valloittaa markkinaosuutta Boeingilta. Jos noita toimitetaan pelkästään Kiinan markkinoille niin tuskin vaikuttaa A320:sten kokoonpanoon Toulousessa. Kiinalaisilla on kyllä ambitioita rakentaa oma single-aisle koneensa mutta kunhan nyt saisivat sen ARJ21:nkin tuotantoon...

Muita virityksiä mitä tulee mieleen on MD-90 Trunkliner jonka kokoonpanolinja ei kovin kummoinen bisnes tainnut kiinalaisille olla ja Embraerin ja Harbinin yhteistyö ERJ-145 koneiden kanssa joka sekin taitaa pikkuhiljaa näivettyä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-90 Trunkliner jonka kokoonpanolinja ei kovin kummoinen bisnes tainnut kiinalaisille olla

 

Taisi olla kuitenkin M80 linja, ei kai ne kerenneet M90 koneita tekemään. Jos kerkesivät niin se on mennyt minulta täysin ohi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla kuitenkin M80 linja, ei kai ne kerenneet M90 koneita tekemään. Jos kerkesivät niin se on mennyt minulta täysin ohi..

 

Lainaus a.netistä :

"20 MD-90-30Ts are being built by Shenyang in China under the Trunkliner program." Tiedä sitten montako tehtin ....

 

EDIT : en löytänyt tietoa kuin kahdesta valmistetusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän sitä on uutisoitu, että sähköjohdotuksissa (tulevien vuosien konetoimituksissa) on ilmaantunut yllättävä pullonkaula, minkä takia ensi ja seuraavan vuoden toimitukset todennäköisesti viivästyvät ja markkinoille saadaan huomattavasti suunniteltua pienempi yksilömäärä koneita v. 2007 ja 2008, kuin oli suunniteltu ja luvattu.

 

Tämä luvattujen toimitusaikojen todennäköinen viivästyminen taas antaa tilaajille mahdollisuuden vaatia korvauksia tai jopa peruuttaa tilauksensa ilman sakkomaksuja.

 

Airbus toki yrittää ratkaista tämän valmistusteknisen ongelman parhaansa mukaan, mutta ikävä yllätys tilanne on esim. sellaisille yhtiöille, jotka ehkä eivät saakaan koneyksilöitä käyttöönsä esim. ennen Pekingin olympialaisia 2008.

 

Muistaakseni AWST viittasi muutama viikko sitten ongelmiin alumiini-johdotuksissa ja -liitannoissa. Ei ilmeisesti mikaan triviaali ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 28.9.2006 at 4:31 PM, Juha Paulavuo said:

Lainaus a.netistä :

"20 MD-90-30Ts are being built by Shenyang in China under the Trunkliner program." Tiedä sitten montako tehtin ....

 

EDIT : en löytänyt tietoa kuin kahdesta valmistetusta.

 

No eihän tässä vastaankaan voi rähinöidä kun faktaa täräytetään pöytään. Taas kannatti olla pois kotoa; oppi jotain uutta!

 

"Pakkohan sen on olla totta ku se on räntätty!" - Ilmari Kianto, Punainen viiva, Suomi 1906.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy vain toivoa, että ongelmat A380/A350 kanssa eivät johda EADSn lopulliseen tuhoon. Merkit ovat kyllä - ainakin tällä hetkellä - aika pahat. BBC Worldin uutisissa puhuttiin jopa parin tuhannen työntekijän vähentämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään