Topi Falkenberg

Otto automaatti on nyt myös anna

56 viestiä aiheessa

Kävin juuri nostamassa rahaa Otto automaatista, kone tarjosikin nostetun summan lisäksi mahdollisuuden painaa nappia josta olisi veloitettu +1 euro jollekin toiselle osapuolelle. Todella kummallista! Sirukorttiuudistuksen myötä kaikkien automaattien kieli muutettiin siansaksaksi: debit tai credit, ja tiskiltä sai valita pankki- yhdistelmä- tai luottokortin sijaan tällaisen "eurostandardin" mukaisen maksuvälineen: https://www.saastopankki.fi/sinullesopivakortti?gclid=CL-G6_Lg-6cCFQQq3wodOgtjrA

Mummot valittivat lehdissä, etteivät he ymmärrä miksei automaateissa enää lue suomea. Pankit inokkaasti taas selittivät, että napinpainotapahtuman pitää olla kaikkien ymmärrettävissä ja yhtenäinen koko Euroopan Unionin alueella. Painaa nyt sitten kreikkalainen turisti suomalaisessa automaatissa oikeaa nappia suomeksi.

Ärsyttää tällainen turha muutos, pankki varmaan saa non 10 senttiä jokaisesta +1 euro painalluksesta???

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Huhtikuun ajan Otto.-käteisautomaateilla voi lahjoittaa noston yhteydessä euron Planin Koska olen tyttö -kampanjalle.

Lisätiedot:

http://www.plan.fi/fi-FI/tiedotteet/?groupId=e645d904-4836-441c-8853-a6c651aa7880&announcementId=801a3be0-fe90-407f-8bcd-a07af919cccf

Tuo on ideana helppo, koska voi rahaa nostaessaan helposti tehdä pienen kertalahjoituksen, eikä siitä (kai) mene kuluja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä eilen pelästyin , kun menin automaatille . Ennen niin "neutraali" tottunut jo reepettiin ja kreedettin joka sekin vaihdos oli ymmärtämiseni (miksi näin ? ) äärirajoilla.

Pistin kortin läpeen, Kuvaruutu toi silmieni eteen "jumalattoman" määrän textiä :o. Selvisin koettelemuksesta säällisessä ajassa, saaden haluamani summan.

Mistä pirusta noita "kerjäläisiä" sikiää , jopa laillisin keinoin :thmbdn:.  Miljoona 1 euron OTTOA/ vrk. Sen kun kertoo 3men vuorokauden oikeinsijoitetulla pörssikurssilla. Summa nousee aika mahtavaksi... Paljonkohan tuostakin menee/saavuttaa ns. tositarvitsioille, varmaankin promille.... Näinhän se mualima pelastuu  :thmbup:

Paljon on aikaa siitä, kun palkka maksettiin kerran viikossa pussissa puhtaana käteen....  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltalehtikin on herännyt aiheeseen:

Lahjoitusnäppäin kuumentaa tunteita

Pankkiautomaateille ilmestyneet lahjoitusnäppäimet ovat herättäneet kiivasta keskustelua koko maassa.

On epäilty että näppäilemällä väärin voi vahingossa lahjoittaa koko käteisnostonsa määrän. Lahjoituksen koko on kuitenkin vain yksi euro. Sähläämälläkään ei voi enempää menettää.

Kyseessä on huhtikuun ajan Otto -automaateilla pyörivä Planin kampanja, jossa voi lahjoittaa noston yhteydessä euron Koska olen tyttö -kampanjalle.

Asiakkaalta kysytään käteisnoston summan valinnan jälkeen, haluaako hän lahjoittaa yhden euron. Jos nostaja hyväksyy lahjoituksen hänen tililtään veloitetaan noston summan lisäksi myös tuo yksi euro.

Jos automaatilla asioiva ei halua tehdä lahjoitusta, valitaan painike "Vain käteisotto".

Vahingossa tehty lahjoitus on mahdollista saada myös takaisin, tosin melko vaikeasti. Lahjoituseuron takaisin saamiseksi vaaditaan kirjallinen oikaisupyyntö automaatteja hallinnoivalle Automatialle. Lisäksi oikaisupyynnössä tulee käydä ilmi tapahtuman aika, automaatin tiedot ja oma tilinumero.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011040113473812_uu.shtml

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilman muuta nämä pankkiautomaatit pitäisi pitää niin yksinkertaisina kuin vain suinkin on mahdollista ja tietysti suomenkielisinä. Täytyy ajatella ikääntyviä ihmisiä joita tulee koko ajan lisää, eivätkä nämä ikääntyvät ihmiset suinkaan ole vähenemässä niinkuin äkkiä voisi ajatella.

Itse olen yli 50 v. ja toistaiseksi Huom! Toistaiseksi käytän sujuvasti nettipankkia, kortteja, nettikauppoja, monimutkaisia tietokoneohjelmia jne. Vaistoan silti jo nyt, että näin ei toki tule jatkumaan, vaan ikävuosien karttuessa sitä haluaa pois tuollaisista monimutkaisten systeemien käytöstä ja haluaa ikäänkuin palata takaisin yksinkertaiseen varhaislapsuuden aikaan.

Luulenkin, että tulevaisuudessa istun vain pihakeinussa ja katselen kärpästen lentoa. Vaikka vielä osaisinkin käyttää tietokoneita ym. laitteita niin todennäköisesti ajattelen vain, että "paskat" en minä tuollaista joutavaa jaksa enään vetää perässäni.Ympärilläni varmaan pyörisi ihmisiä jotka yrittävät saada minua mukaan "Virkeä vanhus" projektiin ym. ym. Sanon heille vain, että "te ette oikeasti ymmärrä elämästä mitään" ja heittelen kärpäsille lisää hienoasokeria.

:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyäänhän tekniikan ongelmien kanssa painii juuri se osa väestöä joka ei ole koskaan käyttänyt tietokonetta. Heille se kynnys mm. pankkiautomaatilla asiointiin on suurin.

Oman käsitykseni mukaan tämä väestönosa on pienenemässä koko ajan. Kun samaan aikaan teknisissä laitteissa tapahtuu kehitystä käyttäjäystävällisempään suuntaan, en usko että Jarin kuvaama tilanne toteutuu ellei henkilö itse sitten taannu ihan seniiliksi.  :P

Ja tätä kai jokainen pohtii itsekseen jonkinlaisen kypsymisvaiheen aikana, minä kiinnitän näihin juttuihin huomiota välillä ihan työnkin puolesta.  Kun ikääkin on jo 40+ niin lukulaseista haaveillessa tulee nämäkin asiat mieleen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tätä kai jokainen pohtii itsekseen jonkinlaisen kypsymisvaiheen aikana, minä kiinnitän näihin juttuihin huomiota välillä ihan työnkin puolesta.  Kun ikääkin on jo 40+ niin lukulaseista haaveillessa tulee nämäkin asiat mieleen.   

Ikääntyessä huomaa helposti, ettei kaikkea uutta tarvitse enää omaksua, enkä nyt tarkoita että ihminen olisi luovuttanut vaikkei häntä uusin tietotekniikka jaksa kiinnostaakaan. Saapa nähdä millaiset jonot automaateilla on, kun mummot oikein pääsevät vauhtiin. mm. muuttolinnut, naisen anatomia ja planetaariset havainnot ovat mielestäni tärkeitä, uusi älykännykkä ei ole mitään, kun vanhallakin voi soittaa ja tekstata!

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saksassahan niillä on kuulemma ihan valinnanvaraisesti äidinkielisenä ne optiot, joiden englantilaisuutta täällä selitellään muulla Euroopalla.

Muttam itä tulee tähän lahjoitusautomaattiin, niin on mielestäni väärin laajentaa lahjoituksia käteisautomaatteihin. Niissä ei saisi olla yhtikäs mitään ylimääräistä. On sääli, jos pankkiasiointiakaan ei enää oteta vakavasti, että sen pitää olla ehdottoman luotettavaa ja virheille altistamatonta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkoinen otto olikin tässä kerran, kun olin painanut vahingossa automaatilla varmaan credit-nappia. Veloitusta tuli Visalle jotain 4,5€ ylimääräistä. En nyt muista oliko 2€ +2,5% nostosta vai toisinpäin, jotain sellasta kuitenkin suuruusluokka. Kannattaa katsoa mitä painaa, kun tuntuu vielä usein olevan ne napit ja rivit ihan eri kohdilla joissakin automaateissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkoinen otto olikin tässä kerran, kun olin painanut vahingossa automaatilla varmaan credit-nappia. Veloitusta tuli Visalle jotain 4,5€ ylimääräistä. En nyt muista oliko 2€ +2,5% nostosta vai toisinpäin, jotain sellasta kuitenkin suuruusluokka. Kannattaa katsoa mitä painaa, kun tuntuu vielä usein olevan ne napit ja rivit ihan eri kohdilla joissakin automaateissa.

Vielä sellainenkin juttu näissä maksupäätteissä: oletteko huomanneet, että monessa laitteessa on oletuksena credit? Eli se on s........ana vaihdettava joka kerta kun maksaa....

ps. tämä nyt oli tälläisen 40+ ikäisen vuodatusta

pss. sorry, oli pakko avautua

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei huolta tuollaisesta, olen ulkoistanut nostotapahtumat, ilmoitan aamulla vaimolleni minkä verran rahaa odotan hänen tuovan illalla käyttööni, olen myös ulkoistanut suurimman osan ostoksistani, eli toimii samalla periaatteella.Esim. tuotko kaksi pulloa Kossua ja lenkkimakkaran.Ei tarvii miettiä entisen pankinjohtajan tavoin kumpi on debet ja kumpi kredit. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muttam itä tulee tähän lahjoitusautomaattiin, niin on mielestäni väärin laajentaa lahjoituksia käteisautomaatteihin. Niissä ei saisi olla yhtikäs mitään ylimääräistä. On sääli, jos pankkiasiointiakaan ei enää oteta vakavasti, että sen pitää olla ehdottoman luotettavaa ja virheille altistamatonta.

Helpoiten tekee virheen syöttämällä väärän summan. Eihän siinä rahaa menetä, mutta toisaalta en itke itseäni uneen jos joku vahingossa köyhtyy euron hyvään tarkoitukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen myös ulkoistanut suurimman osan ostoksistani, eli toimii samalla periaatteella.Esim. tuotko kaksi pulloa Kossua ja lenkkimakkaran. ;D

Miten usein em. osto-/toimitustapahtuma teiläpäin toimii ja toteutuu ? Olen myös itse yrittänyt ulkoistaa em. asioita mutta vastaus on aivan liian usein kieltävä. Usein eikä vain joskus kaupankäynti tuntuu kannattamattomalta ?

Terv. Nimim. ""Pitäisikö vaihtaa toimittajaa vai Ladan takalokari ??""  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä sellainenkin juttu näissä maksupäätteissä: oletteko huomanneet, että monessa laitteessa on oletuksena credit? Eli se on s........ana vaihdettava joka kerta kun maksaa....

...

Ei tuo minua pahemmin haittaa, kun käteistä tulee nostettua äärimmäisen harvoin. Taitaa olla aikaa edellisestä nostosta pari kuukautta. Toki myönnän, että olisihan tuon voinut toisin päinkin järjestää (siis oletuksena - en kyllä itse edes muista kummin päin se on johtuen harvoista nostokerroista). Vanhemmat ihmiset, jotka eivät ole tottuneen "muovin vingutukseen" sähköisistä pankeista puhumattakaan, voivat toki nykymenetelmien kanssa olla helisemässä.

Pankin tiskillä maksujen maksaminen taas alkaa olla jo kalliimpaa kuin museoissa käynti - ja hitaampaakin! "Palvelusta" nääs maksetaan. Muistan kaiholla aikoja ennenwanhaan, kun miltei jokaiselle asiakkaalle riitti oma pankkivirkailija. Jonoja ei ollut nimeksikään vaikka kaikki hoitivat pankkiasiansa pankkien tiskeillä. Käsitettä palvelumaksu ei edes tunnettu. Jotenkin ne pankit vain silloinkin tekivät tulosta. Niiden johdossa oli sellaisia "wanhan kansan pankinjohtajia" (sukupuuttoon kuollut laji), joilta lainaraha oli tiukassa ilman kunnon vakuuksia, mutta joiden sanaan saattoi luottaa. Ei olisi näitä veronmaksajan maksettaviksi jääviä "pankkikuprujakaan", jos johdossa olisivat sen ajan miehet.

Nyt rosvopankit (ja niiden johtajat) ovat paljon pahempia kuin pankkirosvot ennenwanhaan (nekin sukupuuttoon kuolemassa oleva laji).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo minua pahemmin haittaa, kun käteistä tulee nostettua äärimmäisen harvoin. Taitaa olla aikaa edellisestä nostosta pari kuukautta. Toki myönnän, että olisihan tuon voinut toisin päinkin järjestää (siis oletuksena - en kyllä itse edes muista kummin päin se on johtuen harvoista nostokerroista).

Täsmälleen sama ongelma on kauppojen maksupäätteillä, joita Esa kaiketi tarkoittikin. Tosin minusta on sinänsä samantekevää kumpi on ensin, kunhan ne ovat aina samoin päin. Noiden laitteiden käytettävyydessä on kyllä roppakaupalla muita ongelmia.

Jotenkin ne pankit vain silloinkin tekivät tulosta.

Noina aikoina olivat kyllä työvoimakustannuksetkin melkoisesti pienempiä. Toki on myönnettävä, että kustannustehokkuutta ei ennen ihan samalla  tavalla viilattu optimaaliseksi, mutta ei tainnut kilpailukaan olla kovin kovaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pankit inokkaasti taas selittivät, että napinpainotapahtuman pitää olla kaikkien ymmärrettävissä ja yhtenäinen koko Euroopan Unionin alueella.

Ja tämä on totaalista p-puhetta, teknisesti mikään ei estäisi näyttämästä suomalaille suomenkielistä (kreikkalaiselle kreikan jne.) tekstiä koko Euroopan alueella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tämä on totaalista p-puhetta, teknisesti mikään ei estäisi näyttämästä suomalaille suomenkielistä (kreikkalaiselle kreikan jne.) tekstiä koko Euroopan alueella.

Ei. Ongelma on vaan siinä, että joissain myymälöissä myyjä valitsee miltä puolelta maksetaan ja silloin niiden pitäisi olla myös natiivien ymmärrettävissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma on vaan siinä, että joissain myymälöissä myyjä valitsee miltä puolelta maksetaan ja silloin niiden pitäisi olla myös natiivien ymmärrettävissä.

Luottokunnan ohjeiden mukaan asiakkaan pitäisi saada itse työntää kortti koneeseen ja itse valita kummalta puolelta maksetaan. Tosin ei taida luottokunnan ohjeet korttien käytöstä olla kovinkaan monen myyjän tiedossa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No selitäs Tero miksei niissä suomalaisissa automaateissa sitten lue suomeksi pankki tai luotto? En minä kirjoittanutkaan teknestävalmiudesta vaan idiotismista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No selitäs Tero miksei niissä suomalaisissa automaateissa sitten lue suomeksi pankki tai luotto? En minä kirjoittanutkaan teknestävalmiudesta vaan idiotismista!

En ole Tero, mutta softapuolen kanssa työskennellä veikkaan vastauksen olevan selkeä: laiskuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska sepa-maksukortti ei ole pankkikortti. Luotto siinä tosin voisi lukea, mutta mistä tämä "pankki" tulee? Siitä, että 30 vuotta sittenkin puhuttiin pankkikortista? Onneksi ihan kaikkia vanhentuneita termejä ei viitsitä raahata perässä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska sepa-maksukortti ei ole pankkikortti. Luotto siinä tosin voisi lukea, mutta mistä tämä "pankki" tulee? Siitä, että 30 vuotta sittenkin puhuttiin pankkikortista? Onneksi ihan kaikkia vanhentuneita termejä ei viitsitä raahata perässä...

Jos nyt pilkkua viilataan, niin suurin osa ns luottokorteista taitaa olla todellisuudessa maksuaikakortteja. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt pilkkua viilataan, niin suurin osa ns luottokorteista taitaa olla todellisuudessa maksuaikakortteja. ;)

Jaa'a, masteria ei taida saada ilman luottoa, saakos visaa vielä? Aina sitä on kyllä vakiona tuputettu, eli vaikka se ei näennäiseen perusvarustukseen kuuluisikaan, niin onkohan niitä kuitenkin enemmistöllä... se on toki totta, että sellaisia maksuaikakortteja kuitenkin on olemassa, joissa ei ole luottoa, eli sellaisten kohdalla ei luotosta voi tietenkään puhua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei. Ongelma on vaan siinä, että joissain myymälöissä myyjä valitsee miltä puolelta maksetaan ja silloin niiden pitäisi olla myös natiivien ymmärrettävissä.

Jepjep. Kun JamaJama/kollegansa tuhatneljäsataakolmekymmentäkaksi kertaa päivässä painaa vasemmalta pankki, oikealta luotto, niin luulisi onnistuvan, vaikka joskus olisikin teksti kreikaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään