Ilkka Mannikainen

Finnair mukaan uuteen rahtilentoyhtiöön (Nordic Global Airlines, NGA)

161 viestiä aiheessa

Nyt alkaa tapahtumaan:

 

FINNAIR MUKAAN UUTEEN LENTORAHTIYHTIÖÖN 2011-03-30 15:00:14 CEST

 

Rahdin kysynnän lisääntyessä Finnair Cargo Oy osallistuu vähemmistöosakkaana uuteen rahtilentoyhtiöön. Uuden yhtiön, Nordic Global Airlines Ltd:n (NGA), kotipaikkana on Helsinki. Uuden rahtilentoyhtiön perustaminen on linjassa aikaisemmin ilmoitettujen Finnairin suunnitelmien kanssa ja kuvastaa yhtiön strategiaa investoida lentoliikennetoiminnan kasvualueisiin.

 

- Osakeomistus antaa mahdollisuuden lisätä kustannustehokasta rahtikapasiteettia, mikä mahdollistaa kasvun jatkumisen tasaisesti kasvavilla Aasian lentorahtiliikennemarkkinoilla, kertoo Finnair Cargo Oy:n toimitusjohtaja Antero Lahtinen.

 

- Mukaan lähteminen kuvastaa Finnairin pitkäaikaista strategiaa etsiä kannattavaa kasvua yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa alueilla, joilla tunnistamme kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia.

 

NGA:n muut omistajat ovat amerikkalainen Neff Capital Management LLC sekä Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen.

 

Uuden lentoyhtiön tavoitteena on kansainvälisten rahtilentojen liikennöinnin aloittaminen Helsingistä myöhemmin kuluvana vuonna.

 

Finnair Oyj

Viestintä

 

Rapakon takana näin:

Neff Capital Launches Nordic Global Airlines

MIAMI--(BUSINESS WIRE)--U.S.-based Neff Capital Management LLC today announced the launching of Nordic Global Airlines, Ltd. (“NGA”), an all-cargo airline based in Helsinki, Finland. NGA, which is expected to commence operations later this year, will begin service with MD-11 freighters. Tentative routings include Helsinki/Asia and Helsinki/North America.

 

“Consistent with our recently announced plans to establish an airline in Northern Europe, we are very pleased today to announce the formation of Nordic Global Airlines,” said Brian Neff, the President of Neff Capital Management. “We believe that Helsinki is a natural base for a wide-body freighter operation, given its proximity to Asia and location among the growing economies of Europe. We expect NGA to benefit from these natural advantages as it grows its fleet.”

 

The company’s offices will be located at Helsinki-Vantaa Airport. Finnair Cargo, a subsidiary of the Finnish national carrier, and Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company are minority investors in the company.

 

About Neff Capital Management

 

Neff Capital Management is a Miami-based private equity firm focusing on control investments within the aviation industry. The firm was founded in January 2010 by Brian Neff, the former President of Southern Air Inc. In August 2010, the company acquired Complete Turbine Services, LLC, a leading independent engine MRO.

http://www.businesswire.com/news/home/20110330005082/en/Neff-Capital-Launches-Nordic-Global-Airlines

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se huvittavaa miten Finncomin ja uuden Cargon tapauksessa pitää Finnairin pysyttäytyä vain vähemmistöosakkaana ettei ay-hihhulit ole heti ruokapöydässä syömässä. Olisihan Finnair itsekin Cargoa pyörittänyt ilman Neffejä tai Ilmarisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa lentävätkö koneet uuden yhtiönkin "leivissä" Finnairin väreissä vai häviääkö Finnair Cargo historian hämärään ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa lentävätkö koneet uuden yhtiönkin "leivissä" Finnairin väreissä vai häviääkö Finnair Cargo historian hämärään ?

 

Tietoa ei ole varmaankaan kun asianosaisilla.

Mutta jos muistellaan sitä 70-luvun sosialisointipykälää että Finnairin koneita ei lennä kun Finnairin pilotit tai heidän luvallaan jotkut muut, niin eikö ole ihan päivänselvää että koneet pitää olla jonkun muun. Muuten on asiakkaiden cargot vaarassa kun on jonkinsortin istumalakko päällä säännöllisesti. Ja näitä MD-11 -pilottejahan haettiin pari kuukautta sitten haulla.

 

Tähän onkin hyvä esittää kysymys: jos oletetaan että uuteen Cargoon tulee kipparit muualta kun Finnairista, niin miten lentäjäyhdistyksen motto työn turvaamisesta omilleen toteutuu jos MD-11 -koneisiin hyppää äijät ihan muualta ja nyt ja ennen koneita lentäneet pilotit pyörittelevät peukaloitaan kentän laidalla? Tietenkin jos kyseiset hommat ei enää kiinnostaneet suomalaisia lentäjiä ja hommia on kaikilla niin paljon ja riittävästi, niin ymmärrettävää että näin piti tehdä.

 

Jos kuitenkin halukkaita ja työtä vailla olevia olisikin ollut, niin oliko poissuljettu mahdollisuus Cargo -lentäjille perustaa oma "yhdistys" joka olisi neuvottellut suoraan sopimukset tämän päivän ehdoilla Finnair Cargon kanssa välittämättä 70-luvun taakasta muualla Finnairissa ja näin saatu työtä suomalaisille lentäjille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja millä koneilla ne lentää? Onko MD-11?

 

Ylläolevasta Neffin tiedotteesta:

an all-cargo airline based in Helsinki, Finland. NGA, which is expected to commence operations later this year, will begin service with MD-11 freighters.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se huvittavaa miten Finncomin ja uuden Cargon tapauksessa pitää Finnairin pysyttäytyä vain vähemmistöosakkaana ettei ay-hihhulit ole heti ruokapöydässä syömässä. Olisihan Finnair itsekin Cargoa pyörittänyt ilman Neffejä tai Ilmarisia.

 

Vahva mielenilmaus :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan on mielenkiintoista ;D

 

Nordic Global Airlines is a new cargo airline based in Helsinki. It will commence commercial operations at the end of 2011. The airline is owned by Neff Capital Management LLC, Ilmarinen Mutual Pension and Finnair.

 

Hausta sen verran että itse hain tuohon yritykseen töihin. Finnairille ei ole varmaan ikinä otettu DE kippareita pysyvään työsuhteeseen ei varsinkaan laajarunkoiseen kalustoon. Lyhyet Eurooppalaiset eivät todistetusti wizzin kokemuksen mukaan sovi allekirjoittaneen terveydelle eikä lentöminen 6 päivänä putkeen oikein onnistu Perniöstä käsin (136km suuntaansa Vantaalle) vaan pitkää matkaa pitäisi lentää. Suomessakin haluttaisi olla perheen luona joten tämä yhtiö tarjoaisi hyvän mahdollisuuden siihen. Nyt olen kotona alle viikon kuukaudessa  :( Kuitenkin tuo tarjottu palkka oli niin alhainen että ei olisi taloudellisesti kannattanut työskennellä em firmassa. Nyt kuitenkin uskon että palkkoja on korjailtu ja laitoinkin hakemuksen uudelleen eteenpäin.

 

Tuolla omistajapohjalla en usko että heillä tulee ongelmia yhtiön toiminnan käynnistämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firma on 15.4.2011 saatu pystyyn ja tottelee nimeä Nordic Global Airlines Oy Y-2402345-0.

ALV ja ennakonperintärekisterit alkavat 1.8.2011 eli ennen sitä ei ilmeisesti tapahdu mitään.

 

Osakepääoma 3 milj euroa ja toimitusjohtajaksi merkitty Maunu Visuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firma on 15.4.2011 saatu pystyyn ja tottelee nimeä Nordic Global Airlines Oy Y-2402345-0.

ALV ja ennakonperintärekisterit alkavat 1.8.2011 eli ennen sitä ei ilmeisesti tapahdu mitään.

 

Varmaankin tapahtuu hyvin paljon, koska rahtiyhtiölle hankitaan suomalaiset lentotoiminta- ja liikenneluvat. Niiden saaminen puolestaan edellyttää tarkat tiedot yhtiön toiminnasta sisältävän toimintakäsikirjan hyväksyttämistä, jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnan hallintaorganisaation hyväksyttämistä jne. Tarkempia tietoja lentoyhtiön perustamisesta on Trafin sivulla http://www.ilmailuhallinto.fi/lentoyhtinperust:

 

Kaupallisen ilmakuljetuksen edellyttämät Lentotoiminta- ja liikennelupaprosessit voivat kestää puoli vuotta tai kauemmin, koska tarkastustyö on laaja ja yrityksen on usein täydennettävä ja kehitettävä toimintaansa ja järjestelmiään vaatimuksia vastaaviksi. Yhtiöt myös toimittavat vaadittavat dokumentit ilmailuviranomaiselle useissa osissa.

 

 

Tänään Finnairin osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa toimitusjohtaja Vehviläinen kertoi, että uuden yhtiön toiminta alkaa syksyn aikana. Siihen asti Finnair Cargo operoi MD-11F -konetta. Kauppasopimus molempien koneiden myynnistä on tehty, mutta koneiden omistusoikeus ei vielä ole siirtynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin tapahtuu hyvin paljon, koska rahtiyhtiölle hankitaan suomalaiset lentotoiminta- ja liikenneluvat. Niiden saaminen puolestaan edellyttää tarkat tiedot yhtiön toiminnasta sisältävän toimintakäsikirjan hyväksyttämistä, jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnan hallintaorganisaation hyväksyttämistä jne. Tarkempia tietoja lentoyhtiön perustamisesta on Trafin sivulla http://www.ilmailuhallinto.fi/lentoyhtinperust:

 

 

Tänään Finnairin osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa toimitusjohtaja Vehviläinen kertoi, että uuden yhtiön toiminta alkaa syksyn aikana. Siihen asti Finnair Cargo operoi MD-11F -konetta. Kauppasopimus molempien koneiden myynnistä on tehty, mutta koneiden omistusoikeus ei vielä ole siirtynyt.

 

 

Saisivat nyt sen -LGD:n taivaaseen vielä kun sillä pääsee ? Ei ole halpaa seisottaa sitä 7-hallin pihalla ties kuinka kauan samalla kun veli liikkuu maailman taivaissa paketteineen myöhässä kutakuinkin kuin Aeroflotin samankaltaiset rahtarit.

 

Toki ovat samaa tyyppiä ja samalta pajalta mutta tämä ei liity siihen.. Pakko vähän vaan näpäyttää lussulokaajia. ;D  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuitenkaan tainnut lentotoiminta pyöriä ihan suunnitellulla tavalla "ilman Neffejä ja Ilmarisia" kun nyt jo on ulkoistettu JFK ja FRA rahtilennot ?

 

Omalle koneelle taisi jäädä 3 lentoa viikkoon joka ei kuullosta oikein tehokkaalle rahantekomenetelmälle.

 

Vai iskiköhän tässäkin silmille ne samat menoerät mitkä Finnairiin aina osataan yhdistää ?

 

::) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisädataa aloituksesta ja muusta:

http://www.paramountarg.com/opportunities/documents/NordicGlobalContractSummarySheet.pdf

 

 

Initially NGA will operate with one (1) MD-11F aircraft. A second airplane is expected to be added in later summer / early fall of 2011. Aircraft are expected to be added at a rate of 1-2 aircraft per year. Flight Operations will begin on 1 August, 2011.

 

Olisi hyvä pykälä sovellettavaksi suomalaisiinkin työsuhteisiin:

Sick Days: 4 sick days per quarter (starting after 90 days of service)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikäs siinä on hyvää?

 

Vähentää venkulointia saikkujen suhteen eikä aiheuta työnantajalle velvollisuutta maksaa tekemättömästä työstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähentää venkulointia saikkujen suhteen eikä aiheuta työnantajalle velvollisuutta maksaa tekemättömästä työstä.

Kuitenkin esimerkiksi influenssa kestää usein viikon (pidempään kuin neljä päivää), joka tarkoittaa että kipeänä töihin. Samalla voi tartuttaa toisen lentäjänkin ja sitten varmasti kivaa kun molemmat kipeänä ja vajaalla toimintakyvyllä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin esimerkiksi influenssa kestää usein viikon (pidempään kuin neljä päivää), joka tarkoittaa että kipeänä töihin.

 

Kuinka niin kipeänä töihin? Eihän se, että työnantaja maksaa neljä päivää kolmanneksella saikkua, tarkoita sitä että tullaan sairaana töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka niin kipeänä töihin? Eihän se, että työnantaja maksaa neljä päivää kolmanneksella saikkua, tarkoita sitä että tullaan sairaana töihin.

Olet kyllä oikeassa. Tuli vaan Norwegianin työehtosopimus mieleen, jossa kolmelta maksettiin palkaa, mutta viiden päivän sairauspoissaolo oikeutti erottamiseen. Ehkä samanlaista ei ole sovellettu tälle yhtiölle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin kokonaan toisen toimialan näkökulmasta: onpa työntekijälle surkea sopimus. Tuosta seuraava vaihe on, että pienen palkkansakin saa maksaa itse. Valitettavasti lentäjien työmarkkinoilla taitaa olla lievää suurempaa ylitarjontaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisädataa aloituksesta ja muusta:

http://www.paramountarg.com/opportunities/documents/NordicGlobalContractSummarySheet.pdf

 

 

Olisi hyvä pykälä sovellettavaksi suomalaisiinkin työsuhteisiin:

 

Captains $10,700 USD / month

First Officers $ 6,600 USD / month

Training Pay ALL pilots will be paid at a rate of 50% of

normal pay until completion of line check.

Over-time Pay There is NO over-time pay. Schedule is

based on 900 hour/year maximum and 120

days OFF per year.Per Diem $55 USD / day for each day pilot is away from home

Contract Completion Bonus $15,000 USD; paid after completion of first

24 month contract for pilots hired already in

possession of a valid and current MD-11

type rating. (Last MD-11 flight less than 24 months ago).

Housing / Accommodations

Housing NGA will provide accommodations for all Pilots in Helsinki / Overnights during duty

rotations.

Scheduling / Rotation

Monthly Rotation 20 days ON (includes 1-2 days for travel

to/from home)

10 days OFF in a single continuous block.

OFF Days may be reduced to 7 but will total

a minimum of 120 days OFF per year.

Back-to-back scheduling of OFF day blocks

is subject to NGA approval.

Sick Days 4 sick days per quarter (starting after 90 days of

service)

Additional Provisions

Travel $500 / month travel allowance for pilots not

living permanently in Helsinki to get to

Helsinki or JFK.

All pilots who live in the U.S.A. will have

positive space travel on Finnair each month

to get to Helsinki from JFK.

 

Onko nämä työehdot kilpailukykyiset markkinoilla? Voiko mahdolliset suomalaiset työntekijät velvoittaa suostumaan huonompiin työehtoihin mitä laki velvoittaa (päivärahat ja loma), jos työnantaja on paperilla  ulkomainen kun basekin on Helsinki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatuksia herättävä kirjoitus :

http://suomenkuvalehti.fi/blogit/eri-mielta/kiertaako-finnair-veroja

Kirjoittaja on Olli Herva eläkkeellä oleva lentokapteeni ja lentotoiminnantarkastaja

 

Muutama poiminta :

"Uusi yhtiö on palkkaamassa lentäjiä kansainvälisiltä markkinoilta välitysfirman kautta. Palkka maksetaan bruttona dollareissa johonkin ”veroparatiisiin” niin, että verot, eläke ja sosiaaliturvamaksut jäävät maksamatta. Näissä ”sulle-mulle” -tyylisissä henkilökohtaisissa työsopimuksissa on määrätty verot ja sosiaalimaksut yksinomaan kunkin työntekijän vastattaviksi.

Finnairin johdon tulisi ymmärtää, että nämä ”harmaat lentäjät” tuovat tullessaan yhtiökulttuuriin myös lentoturvallisuusriskin."

 

"Todellisuudessa tässä kaikessa taitaa kuitenkin olla kyse Finnairin ja Suomen Liikennelentäjäliiton välisen työehtosopimuksen kiertämisestä. NGA:n avulla voidaan pienentää palkkakustannuksia ja ”siististi” kiertää myös suomalaista verotusta ja sosiaalimaksuja käyttämällä ”harmaata” työvoimaa.

 

Miksi Finnairin pääomistaja, Suomen valtio, sallii menettelyn , jonka tarkoituksena on veronkierto? Ilmarinen on mukana työeläkemaksujen osalta aivan samanlaisessa toiminnassa. Missä on näiden yhtiöiden ja niiden päättäjien moraali ja yhteiskuntavastuu? Perusteluksi ei riittäne, että kilpailijat eli ”halpalentoyhtiöt” toimivat juuri näin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, sitä saa mitä tilaa käy hyvin tähänkin yhteyteen. Tarpeeksi kun ay-venkulat ja liiton hihhulit järjestää ongelmia, niin ongelmat poistetaan. Olli Herva tietää tasan tarkkaan kun aikansa ay-liike on hillunut ja vaatinut kaikenlaista, niin voipi tulla näpeille.

 

Se on jännä juttu miten sosialisti-Suomessa kaikki on veronkiertoa ja jotain hämärää kun palkataan muualta porukkaa muilla työehdoilla kun Suomesta. Ihan täyttä haloslaisten demaripropagandaa. Maailma on muutakin kun Suomi ja sosialismi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo suojateippi -LGD:stä irronnut eikä World lennä aikataulussaan edes Kiinaan ?  :laugh:

 

Frankista haettava bratwurst ehtii jäähtyä ennen Ameriikkaa jos näin jatkuu? Mitäs siellä sitten syödään ?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään