Olle Sälgmark

Lentokoneen huoltamista itse (OLI: Pukeutuminen lennolle)

47 viestiä aiheessa

Juu Beaverissa (alkuperäisessä) oli sivulleheitettävä, papua tuolla kaverilla löytyy,kun on tarvinnut tuollainen guinea pursuamisen esto laittaa tuohon hauigsen päälle :laugh:

 

Näyttää viihtyvän asussaan,näyttää olevan muitakin pursuamista estäviä vermeitä.... :laugh:

 

Olis vielä yksi OT kysymys.Miten kirjaatte kirjaan nämä remonttihommat,säätelyt ja laakereitten rasvaamiset jotka teette?

 

Kirjataanko ollenkaan vai kirjaako ne vastaava mekaanikko jos koneella sellainen on?

 

Tarkoitan tyyppihyväksyttyä lentokonetta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis vielä yksi OT kysymys.Miten kirjaatte kirjaan nämä remonttihommat,säätelyt ja laakereitten rasvaamiset jotka teette?

Kirjataanko ollenkaan vai kirjaako ne vastaava mekaanikko jos koneella sellainen on?

Tarkoitan tyyppihyväksyttyä lentokonetta. :)

Luulisin, että kirjataan. Ainakin mekaanikot ovat senverran tarkkaa väkeä, että haluavat vihossa puumerkkinsä näkyvän. Eihän sinne laakeriin mitävaan mömmöä saa pruutata  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppihyväksytyt on erikseen. X-rekkareihin minä enimmäkseen kosken.

Ja toki töistä asialliset lappuset tehdään ja kirjataan. Renkaan kääntöä ei kylläkään yleensä kirjoiteta työnä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK

 

Jos allekirjoittanut tietäisi että "aktiivinen harrastelentäjä" on remontoinut/säätänyt/vaihdellut renkaita koneeseen jolla pitäisi lentää niin jättäisin lennon väliin.... ???

 

Ehkä tarkoitat näitä UL sun muita koneita,toivottavasti. :)

 

Ei suoranaisesti ole vaatetusasia mutta;

Minä olen useinkin irroittanut ja takaisin kiinnittänyt tyyppihyväksytystä ilma-aluksesta muun muassa korkeusperäsimen  ::)

Ja ilman minkään laista merkintää/kuittausta mihinkään.  8)

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei suoranaisesti ole vaatetusasia mutta;

Minä olen useinkin irroittanut ja takaisin kiinnittänyt tyyppihyväksytystä ilma-aluksesta muun muassa korkeusperäsimen  ::)

Ja ilman minkään laista merkintää/kuittausta mihinkään.  8)

 

M Arkku

Niin,purjelentomaailmassa se on arkipäivää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin, että kirjataan. Ainakin mekaanikot ovat senverran tarkkaa väkeä, että haluavat vihossa puumerkkinsä näkyvän. Eihän sinne laakeriin mitävaan mömmöä saa pruutata  :-[

 

On tarkkaa väkeä mekaanikkosuku :thmbup:

 

Tarkoitinkin vain näitä haalariin pukeutuneita "aktiivisia harrastelentäjiä"...

 

Nähnyt aktivistit kyllä toiminnassakin,imeskelivät ja puhaltelivat pitotputkea puhtaaksi. :o Onneksi ei tarvinnut lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tarkkaa väkeä mekaanikkosuku :thmbup:

 

Tarkoitinkin vain näitä haalariin pukeutuneita "aktiivisia harrastelentäjiä"...

 

Nähnyt aktivistit kyllä toiminnassakin,imeskelivät ja puhaltelivat pitotputkea puhtaaksi. :o Onneksi ei tarvinnut lentää.

 

Sinä Olle et nyt vaan ymmärrä. Ei ENÄÄ tietenkään Part M:n aikana MISSÄÄN kerhossakaan ne rasvanäppiset puuhapetterit ("pilaa-se-itse-miehet") tee tyyppihyväksytyille koneille edes pienimpiä linjahuoltotoimenpiteitä vaan ainoastaan valtuutetut mekaanikot tai 145-organisaatiot, CAMO:n huoltotilauksen perusteella.

 

Ennen vanhaanhan joka kerrhossa oli aina niitä "jotka ymmärsivät lentokoneen huoltamisen päälle" jotka sitten tekivät yhtä sun toista (etenkin toista).  Ja kun työt tehtiin valolta suojassa kerhon hallissa, eihän siitä tarvinnut kenellekään raportoida mitään.

 

Nykyisin kaikki on toisin. Uskotko?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä Olle et nyt vaan ymmärrä. Ei ENÄÄ tietenkään Part M:n aikana MISSÄÄN kerhossakaan ne rasvanäppiset puuhapetterit ("pilaa-se-itse-miehet") tee tyyppihyväksytyille koneille edes pienimpiä linjahuoltotoimenpiteitä vaan ainoastaan valtuutetut mekaanikot tai 145-organisaatiot, CAMO:n huoltotilauksen perusteella.

 

Ennen vanhaanhan joka kerrhossa oli aina niitä "jotka ymmärsivät lentokoneen huoltamisen päälle" jotka sitten tekivät yhtä sun toista (etenkin toista).  Ja kun työt tehtiin valolta suojassa kerhon hallissa, eihän siitä tarvinnut kenellekään raportoida mitään.

 

Nykyisin kaikki on toisin. Uskotko?

 

Peter

 

En,siksi jätän joskus lentämättä.... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En,siksi jätän joskus lentämättä.... :(

 

Pieni provo piristeeksi: montako tyyppihyväksyttyä konetta on pudonnut määräystenvastaisen tai epäasiallisen omatoimisen huollon tai korjauksen takia?

 

En väitä, ettei olisi, mutta äkkiä ei tule mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä Olle et nyt vaan ymmärrä. Ei ENÄÄ tietenkään Part M:n aikana MISSÄÄN kerhossakaan ne rasvanäppiset puuhapetterit ("pilaa-se-itse-miehet") tee tyyppihyväksytyille koneille edes pienimpiä linjahuoltotoimenpiteitä vaan ainoastaan valtuutetut mekaanikot tai 145-organisaatiot, CAMO:n huoltotilauksen perusteella.

 

Hmmh. Ennenkuin tässä nyt enempää mennään disinformaation teille niin...

 

Part M, appendix VIII, "Pilot/owner maintenance"

 

http://www.easa.europa.eu/ws_prod/s/doc/Syllabus_Part_M_Maintenance_05022009.pdf Esimerkiksi tuolla, sivulla 162, on ihan lista aiheesta mitä moinen taho saa alle parin tonnin painoisille moottorikoneille tehdä -- hyväksytyn huolto-ohjelman puitteissa toki. Originaalia en just nyt jaksanut penkoa mutta joku palstan pykälänikkareista varmaan senkin kertoo. Pilot/owner siis tarkoittaa tässä että omistaa koneen tai osan siitä ja on oikeutettu huollon hetkellä lentämään sillä (ts. kelpuutukset, medikaalit jne. kunnossa). Tämäkin on sangen tarkkaan noissa määräyksissä speksattu.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni provo piristeeksi: montako tyyppihyväksyttyä konetta on pudonnut määräystenvastaisen tai epäasiallisen omatoimisen huollon tai korjauksen takia?

 

En väitä, ettei olisi, mutta äkkiä ei tule mieleen.

 

En edes käsitä tätä provoksi. :)

 

Näin jos ajateltaisiin niin listaa kannattaa jatkaa,montako ylipainoista konetta on pudonnut,montako jotka lastattu väärin,montako joilla lennetty taitolentoa vaikka kone normaaliluokassa jne jne jne

 

Siis jos onnettomuuksia ei ole sattunut niin kaikki kohdallaan,turvallisuuskulttuuri kukoistaa,onnettomuudet loistavat poissaolollaan ja jatketaan tyyliin entiseen. :(

 

Ei mene näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin jos ajateltaisiin niin listaa kannattaa jatkaa,montako ylipainoista konetta on pudonnut,montako jotka lastattu väärin,montako joilla lennetty taitolentoa vaikka kone normaaliluokassa jne jne jne

 

Näitähän ei ole vaikea löytää (esim. Jylhä, Seppo: Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994), sääminimien alituksia tietysti unohtamatta, mutta tähähän en kysynyt, vaan montako konetta on pudonnut omatoimisen huollon tai korjauksen seurauksena! :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitähän ei ole vaikea löytää (esim. Jylhä, Seppo: Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994), sääminimien alituksia tietysti unohtamatta, mutta tähähän en kysynyt, vaan montako konetta on pudonnut omatoimisen huollon tai korjauksen seurauksena! :)

 

 

En tiedä kuin yhden ruotsalaisen koneen joka tuhoutui ulkomailla ja lentäjä kuoli,tunnettu sellainen.Asiasta vaiettiin,kone oli X-luokassa että luvallista oli touhukin,tehtiin vain korjaus lekalla.

 

En usko että niitä pahemmin sattuu.... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmh. Ennenkuin tässä nyt enempää mennään disinformaation teille niin...

 

Part M, appendix VIII, "Pilot/owner maintenance"

 

http://www.easa.europa.eu/ws_prod/s/doc/Syllabus_Part_M_Maintenance_05022009.pdf Esimerkiksi tuolla, sivulla 162, on ihan lista aiheesta mitä moinen taho saa alle parin tonnin painoisille moottorikoneille tehdä -- hyväksytyn huolto-ohjelman puitteissa toki. Originaalia en just nyt jaksanut penkoa mutta joku palstan pykälänikkareista varmaan senkin kertoo. Pilot/owner siis tarkoittaa tässä että omistaa koneen tai osan siitä ja on oikeutettu huollon hetkellä lentämään sillä (ts. kelpuutukset, medikaalit jne. kunnossa). Tämäkin on sangen tarkkaan noissa määräyksissä speksattu.

 

/Samuli

 

 

Voiko tulkita että kerhon jäsen omistaa osan koneesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huollon tai korjauksen puutteen takia on saattanut pudotakkin...

 

Aivan,samoin omakätisen korjauksen/säätämisen takia.Ei löydy tilastoa kun näitä korjauksia/säätöjä ei ole kirjattu....

 

Eli kaikki OK kun ei mitään varmaa tietoa ole. :thmbdn:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan,samoin omakätisen korjauksen/säätämisen takia.Ei löydy tilastoa kun näitä korjauksia/säätöjä ei ole kirjattu....

 

 

 

 

Aivan varmaa on että Suomessa on Virallisen Huollon mokailujen takia tippunut enempi koneita. Esim. Yks.diisselikesna Joensuussa. Jossain tippu joku kesna kun siiveke vaijerit ristissä jne. tapauksia löytyy..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan varmaa on että Suomessa on Virallisen Huollon mokailujen takia tippunut enempi koneita. Esim. Yks.diisselikesna Joensuussa. Jossain tippu joku kesna kun siiveke vaijerit ristissä jne. tapauksia löytyy..

 

Virallinen huolto ainakin kirjaa työt tarkalleen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siiveke vaijerit ristissä

 

Täytyy olla asentajalla melko kierot silmät jos asentaa siivikevaijerit ristiin... tiedän kyllä tapauksen. Viimeistään koneen tarkastuksessa ennen lentoa pitäisi hälytyskellojen soida. Jos käännät sauvan vasemmalle, ja vasen siiveke laskee, niin jotain on lienee pielessä :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voiko tulkita että kerhon jäsen omistaa osan koneesta?

Kyllä:

Eli M.A.803.a.2

own the aircraft, either as sole or joint owner; that owner must be:

(i) one of the natural persons on the registration form; or

(ii) a member of a non-profit recreational legal entity, where the legal entity is

specified on the registration document as owner or operator, and that member

is directly involved in the decision making process of the legal entity and

designated by that legal entity to carry out Pilot-owner maintenance.

 

Eli pitää olla äänivaltainen yhdistyksen jäsen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttumatta ihan hirveesti siihen, mitä on tehty ja ei ole tehty ja mitä on saanut tehdä ja mitä ei enää saa tehdä sanoisin että minua on välillä hirvittänyt enemmän lentää koneella, josta en tiedä kuka sen on huoltanut, oli sitten kyseessä toimilupakorjaamo tai yhdistys.

Mielipiteeni perustuu siihen, että koneeseen jää jälkiä tehdystä työstä. Ennen lentoa tehdyssä tarkastuksessa näkee, onko paikat sen näköisiä että ne olisi käyty läpi a) huolimattomasti b) taidolla c) viime huollossa.

Jos kohdat b ja c eivät toteudu, on ihan sama onko huollosta vastaavalla organisaatiolla joku toimilupa tai kelpuutus vai ei. Usein toimilupa antaa viitteitä tasaisemmasta laadusta mutta aina niin ei ole. Ihmiset niissäkin sen varmistuslangan laittavat ja tiivistävät polttoainetankin ikkunasilikonilla.

Joitain lentämiäni koneita on nimenomaan "amatöörivoimin" pidetty hyvässäkin kunnossa aika ajoin.

 

Jos Olle suhtautuu epäillen kerholaisten rassailuun niin minä suhtaudun epäillen kaikkien rassailuun. Etenkin omaani.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttumatta ihan hirveesti siihen, mitä on tehty ja ei ole tehty ja mitä on saanut tehdä ja mitä ei enää saa tehdä sanoisin että minua on välillä hirvittänyt enemmän lentää koneella, josta en tiedä kuka sen on huoltanut, oli sitten kyseessä toimilupakorjaamo tai yhdistys.

Mielipiteeni perustuu siihen, että koneeseen jää jälkiä tehdystä työstä. Ennen lentoa tehdyssä tarkastuksessa näkee, onko paikat sen näköisiä että ne olisi käyty läpi a) huolimattomasti b) taidolla c) viime huollossa.

Jos kohdat b ja c eivät toteudu, on ihan sama onko huollosta vastaavalla organisaatiolla joku toimilupa tai kelpuutus vai ei. Usein toimilupa antaa viitteitä tasaisemmasta laadusta mutta aina niin ei ole. Ihmiset niissäkin sen varmistuslangan laittavat ja tiivistävät polttoainetankin ikkunasilikonilla.

Joitain lentämiäni koneita on nimenomaan "amatöörivoimin" pidetty hyvässäkin kunnossa aika ajoin.

 

Jos Olle suhtautuu epäillen kerholaisten rassailuun niin minä suhtaudun epäillen kaikkien rassailuun. Etenkin omaani.

 

-M-

 

Alleviivaan tuon ensimmäisen. :thmbup:

 

Viimeiseen,riippuu rassailusta.Enkä epäile omaa rassausta isommin syystä että en rassaa jos epäilen ,ne rassaukset mitkä teen teen parhaani mukaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeiseen,riippuu rassailusta.Enkä epäile omaa rassausta isommin syystä että en rassaa jos epäilen ,ne rassaukset mitkä teen teen parhaani mukaan. :)

 

Inhimillisten syiden aiheuttamien virheiden joukko on aikalailla kirjava, eikä se suurelta osin ole sidoksissa siihen, epäiletkö rassaushetkellä vaiko etkö...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen viisi vuotta huoltanut, muuttanut ja rassannut oman koneeni. Virheet kuuluvat elämään. Jos aikoo elää, on hyväksyttävä pieni riski. Tekemällä hommat ohjeen ja tarkastuslistan mukaan ajatuksen kanssa ilman kiireitä voi osan virheistä välttää. Jos haluaisi välttää virheitä ja elää varman päälle, pitäisi pysyä kotona ja olla lentämättä. Mutta se olisi mielestäni virhe.

 

ps. Talvella lennolle pukeutuessa kannatta muistaa, että vartissa lentää matkan, jota ei umpihangessa päivässä pysty kävelemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään