Perttu Karivalo

Maavoimien 2 x Mi-8 Unkariin

68 viestiä aiheessa

Unkarin puolustusministeri Csaba Hende ilmoitti 20.1.2011 matkustavansa Suomeen allekirjoittamaan sopimusta kahden Mi-8:n ostosta.

 

http://www.politics.hu/20110120/hungarian-army-to-upgrade-helicopter-fleet

 

http://alert5.com/2011/01/21/hungary-to-buy-2-ex-finnish-mi-8s-upgrade-7-mi-17s/

 

http://kbspotting.be/phpBB3/viewtopic.php?f=88&t=4085

 

Asiasta kirjoittaa myös Air Forces Monthly maaliskuun numerossaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

Muuten onko nuo molemmat helikorterit lentokunnossa?

 

Jostain muistan likeneeni että toiseen tuli joku mootori vaurio jota ei enää korjattu kenties vääräätietoa tämä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopa vanhat Mi-8 kopterit ovat parempia kun nuo uudet NH-90 myöhäkopterit!

 

Oliko tähän muutakin perustetta kuin se, että ne on valmistettu Neuvostoliitossa? Maailman edistyksellisimmässä rauhanvaltiossa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtoi olla se vanhempi neuvostoaikainen kopteri millä lennettiin tunti ja huollettiin 50? Siinä missä ohjaamo on moottorin päällä ja moottori on keulassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopa vanhat Mi-8 kopterit ovat parempia kun nuo uudet NH-90 myöhäkopterit!

 

Hahaa, Igor heittää taas pahaa kuittia tyydyttääkseen omia mielikuviaan. Onneksi kaikki tietää miten asiat oikeasti ovat :DDDDD

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahaa, Igor heittää taas pahaa kuittia tyydyttääkseen omia mielikuviaan. Onneksi kaikki tietää miten asiat oikeasti ovat :DDDDD

 

Sinulla on varmaankin tiedossa lentotunnit/huoltotunnit kummallekkin laitteelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä yksilöt ovat nämä Unkariin lähteneet?

 

Olikos ne HS-11 ja HS-13 ne kaksi viimeistä käytössä ollutta? Olisiko siis ne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan likeneeni että toiseen tuli joku mootori vaurio jota ei enää korjattu kenties vääräätietoa tämä?

Taisinpa kirjoittaa, että HS-13 löytyi tarkastuksessa ahdinvaurio, jota ei lähdetty enää korjaamaan omaan käyttöön lyhyen jäljelläolevan käyttöiän takia.

Olikos ne HS-11 ja HS-13 ne kaksi viimeistä käytössä ollutta? Olisiko siis ne?

Juuri niistä oli viime toukokuussa Utin lehdistöpäivinä puhe.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulla on varmaankin tiedossa lentotunnit/huoltotunnit kummallekkin laitteelle?

Hahaaa, taas yks älynväläys tosikko menee halpaan! Paljoo kiinnosta sun huoltotuntis...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huolloista en tiedä, mutta kuvaus vastaa Mi-4:sta.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-4

 

Juu juuri tuollainen. Kuulin vaan kerran ohimennen vanhalta "asiantuntijalta" että oli todella kalliit lentotunnit ja mekaanikoilla töitä suhteessa 1/50. Tiedä sitä sitten onko totta mutta se laite on kyllä sen näköinen että voisi ollakin.  ;)

 

Sääli kyllä että kaikki neuvostorauta hävitetään. Kyllä ne työhevosiksi hyvin sopeisi vielä monta vuotta. Ja tarkoitan nyt Mi-8.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu juuri tuollainen. Kuulin vaan kerran ohimennen vanhalta "asiantuntijalta" että oli todella kalliit lentotunnit ja mekaanikoilla töitä suhteessa 1/50. Tiedä sitä sitten onko totta mutta se laite on kyllä sen näköinen että voisi ollakin.  ;)

 

Onko tuo 1:50 ees mitenkään poikkeksellinen a) raskaalle helikopterille b) raskaalle sotilashelikopterille?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahaaa, taas yks älynväläys tosikko menee halpaan! Paljoo kiinnosta sun huoltotuntis...

 

 

Minun huoltotuntini tuskin kiinnostaa ketään, tarkoitin heliskuppereita.Ajattelin kun tuollaisen ammattilaisen lausunnon annoit, voit varmaankin kertoa tarkemmin näistä paremmuuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahaa, Igor heittää taas pahaa kuittia tyydyttääkseen omia mielikuviaan. Onneksi kaikki tietää miten asiat oikeasti ovat :DDDDD

Oikeaa logiiikkaa olisi ollut huolestua: tässähän rauhaa rakastava Suomi myy hyökkäyskalustoa Nato-maalle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääliksi käy Unkaria jos vielä tänä päivänä näitä loppuunajettuja Neuvostopaskoja hankkivat köyhyyksissään.

 

En nyt aivan noin menisi sanomaan. Kumpikin kopteri on peruskorjattu muutama vuosi sitten ja ovat hyvässä kunnossa. Unkarilla on pula koptereista, kuten on monella muullakin maalla. Esim USA:n joukot käyttävät jatkuvasti Afganistanissa kymmeniä Mi-8/17 koptereita koska ne mm. soveltuvat paikallisiin olosuhteisiin hyvin ja niitä on saatavilla. Mi-8/17/171 ohjaajia on kouluttanut mm. RAF jolla on ollut muutama Mi-8 koulutuskäytössä eli ko. kopteri on pätevä kopteri edelleen moneen käyttötarkoitukseen.

 

Ihan vertailuna, Tsekki ei hankkinut aikanaan NH90 koptereita eikä muita "länsikoptereita", vaan otti Venäjän velkana Mi-171Sh kopeterita kaikilla herkuilla. Tilauksesta 6kk oli ensimmäiset kopeterit platalla. Ovat olleet tyytyväisiä valintaansa ja operoivat kopeterilla NATO harjoituksissa jatkuvasti.

 

Unkarilla on jo Mi-8/17 kalustoa ja tarve lisäkoptereihin, niin kahden hyväkuntoisen kopterin hankinta Suomesta on järkikauppa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin mediasta ( en nyt tähän hätään löytänyt ) luin männä viikolla että Tsekit kouluttavat Jenkeille Mi 8 / 17 miehistöjä Afganistaniin. Siellä kun tunnutaan kasvavassa määrin turvauduttavan ko. konetyyppeihin. Ilmeisestikkin halutaan säästellä kalliimpaa länsi kalustoa, siitä kun tuntuu ajoittain olevan pulaa. Jotenka kyllä noille vanhoille työhevosille näyttää markkinoita piisaavan.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA neuvottelee tällähetkellä Venäjän kanssa useiden kymmenien Mi-17 uusien koptereiden hankkimisesta Naton joukoille, josta on näilläkin sivuilla mainittu. Joten sillai! Höpön höpöt sitten erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viestien määrästä saattaa tehdä sellaisen päätelmän että palstan lukijoina on poikkeuksellisen paljon Mi-8 asiantuntijoita. Joukossa on ilmeisesti lukuisia mekaanikkoja ja lentäjiä, jotka ovat operoineet ko. kalustolla. Ainakin luotettavuus- ja käytettävyyslausunnot olivat niin vankkoja että ne perustuivat vain tietoon, vai kuinka?

 

;)

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kommentti olisi minullakin tuohon 8-keskusteluun. Lensin "kasilla" n.1500 tuntia, joten "ehkä tietäisin jotain minäkin"...

 

Suomessa "kaseilla" on lennetty kaikkiaan n. 36000 lentotuntia, siis keskimäärin alle 4000 tuntia/koneyksilö. Kasit ostettiin aikanaan ns. dollarikaupalla ja huollot maksettiin myös dollareilla ja ensimmäisten kasien peruskorjausjakso oli yksi vuosi tai 900 lentotuntia. Hekot huollettiin "Lenskissä" aina aikojen ei lentotuntien takia. RVL ensimmäisenä lensi jakson täyteen. Huollot maksettiin dollareilla.

 

Kaseilla lennettiin "kaiken aikaa alle puolen koneen kantokyvystä, 30-50 pros. Se on kuljetusmielessä aika epätaloudellista."  Tämä lainaus on suoraan kenrl Matti Aholan tiedotteesta. Kaikki kopterit ovat hyviä jos niillä lennetään kaiken aikaa puolityhjinä...

 

Rajavartiolaitoksen Super Pumat ovat lentäneet yhteensä n. 20000 tuntia, siis keskimäärin 6500 tunti/heko ja  AB206 Jet Ranger, OH-HRG:lla on koossa n. 15000 lentotuntia. Puolustusvoimien Kaseilla lennettiin n. 100h/vuosi jolloin huoltotarvekin jää vähäiseksi. Pohjanmeren öljylauttaliikenteessä Puumilla lennetään yksittäisillä koneilla n. 200h/kk jopa yli 2000h/vuosi.   

 

Pakistanin maanjäristyksen pelastustöissä Super Pumalla kuljetettiin 2400kg:n ulkopuolisia kuormia kyliin, jotka siaitsevat 3 km korkeudessa ja ulkoilman lämpötilat olivat lähes +20c, ns. "Hot and High Longline" toimintaa. Puumaa avusti MI8 kopterit, jotka kuljettivat 400kg kuormia sisäpuolisena kuormana, kun eivät pystyneet enään leijuamaan niissä oloissa edes maavaikutuksessa. Super Puma operoi kahdella ohjaajalla. Mekaanikko tarkisti koneen aamulla, illalla ja puoliltapäivin, jolloin sammutimme moottorit  ruokailun ajaksi. Puuman koko komennuskunta Norjasta Pakistaniin oli neljä henkeä, Kaseilla 4-5-hengen lentomiehistö ja maahenkilöstö erikseen. Pumalle kertyi parhaimmillaan 9 lentotuntia päivässä ja mootoorit sammutettiin tuona aikana vain pari kertaa. Ulkopuolisen kuorman ottaminen kesti alle minuutin. Mi8 laskeutuivat, sammuttivat moottorit jokaisen lennon jälkeen. Koneet kuljettivat vain sisäpuolisia kuormia joka lastauksineen vaikutti tietysti rotaatioiden määrään vuorokaudessa, ts. kuinka monta kiloa avustustarvikkeita saatiin toimitetuksi kohteisiin vuorokauden, viikon ja 6kk:n aikana. Arvoni mukaan Puumalla tehtiin kolmen Mi8:n työt ja se oli ainoa kopteri joka pystyi operoimaan 3 km korkeudessa.

 

On vaikea verrata 60-luvulla suunniteltua ilma-alusta nykyaikaisiin koneisiin, ehkäpä nämä mainitsemani "tunnusluvut" kertovat jotain

 

Kaikilla ihmisen rakentamilla lentolaitteille tapahtuu myös häiriöit. Kasien ongelmista ei ole paljoa puhuttu. Tapauksia, joissa esim. laskussa moottorit eivät ole tulleet heti "mukaan" kollektiiviä nostettaessa ja kopterit leikkimielisesti "tössähtäneet" maahan. Mitähän olisi tapahtunut ja millaiset tutkimukset olisivat seuranneet jos Bell 412 tai Pumat olisivat "tössähdelleet" maahan, vieläpä matkustajien kanssa. Netistä varmaan löytyy onnettomuusraportti koskien Mi8, 9N-AHJ:n onnettomuutta Nepalissa 23.9.2006. Onnettomuudessa kuoli suomalainen diplomaatti. 

 

Sudanissa kysyin Utan Airin kapteenilta, jolla oli yli 20000 lentotuntia Mi8/17 koptereilla, onko kaseista koskaan sammunut molemmat moottorit yhtäaikaa lennolla? Vähääkään tunteilematta hän vastasi että ei sen jälkeen kun ne 80-luvun alussa modifioitiin.

 

Kasit ovat meillä siirtymässä historiaan. Mielenkiintoista seurata miten tämä siirtymä tapahtuu, ilmailuhistorian vai YYA-hengessä. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään