Topi Falkenberg

Finnair jätti kentälle

114 viestiä aiheessa

Finnair jätti 12-vuotiaan Sallan Helsinki-Vantaalle, koska hän ei ollut käyttänyt menolippua. Käytäntö juontuu varmasti liiketaloudellisista syistä, mutta koska minä en tätäkään asiaa ymmärrä, niin voisikohan joku selventää todellisen syyn miksei Salla päässyt koneeseen? Mitä uhkia lentoyhtiölle muodostuu siitä, että joku ostaa kotimaasta menopaluulipun, mutta käyttää siitä ainoastaan toisen suunnan?

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021513188804_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostaessasi halvimman mahdollisen lipun ei vaihtoon ole juuri mahdollisuuksia. Sallan vanhemmat ovat ryssineet. Ostaneet halvimman mahdollisen lipun ja yrittivät nyt käyttää paluu osaa, jota ei voi käyttää ilman menoa, ja nostivat asiasta metakan julkisuushakuisesti. Kyllä sitä lippua netistä ostaessa useampaan kertaan tulee luettua se pienellä präntätty osa jossa lipun oikeudet kerrotaan. Jos ne lukee ei yllätyksiä tule. Tämä ei muuten ole vain Finnairin politiikkaa. Kokeilkaapa samaa millä tahansa yhtiöllä. Voi Sallaa kun vanhemmat ovat  >:(:o:thmbdn: :thmbdn: jne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyrkkisääntö on se että jos alkaa kikkailemaan näillä lentolippuasioilla, niin kannattaa ihan oikeasti tietää mitä on tekemässä ja mitä voi jättää tekemättä. Jos ei tiedä, niin tulee jossain kohtaa ongelmia. Voi vaikka jäädä kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän kuluttajansuoja sanoo tuosta. Jos oikea tarkoitus on ollut mennä koneella ja on joutunut menemään vaikka ennakkoon tai jopa myöhästynyt menokyydistä niin onko palveluntarjoajalla oikeus hylätä myös paluumatka. Säännöissä ja ehdoissa voi olla mitä vain mutta kuluttajansuojalaki on edelleen olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyrkkisääntö on se että jos alkaa kikkailemaan näillä lentolippuasioilla, niin kannattaa ihan oikeasti tietää mitä on tekemässä ja mitä voi jättää tekemättä. Jos ei tiedä, niin tulee jossain kohtaa ongelmia. Voi vaikka jäädä kentälle.

 

Kone on ollut 35 kiloa kevyempi tulomatkalla, ehkä yhtiölle jäi hieman hyvää tästäkin keissistä  ;). Mitä jos jättää paluumatkan käyttämättä, joutuuko sitten jollekin "mustalle listalle", vai onko yhtiön säännöissä varalla kovempiakin sanktioita tällaista tottelemattomuutta vastaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän kuluttajansuoja sanoo tuosta. Jos oikea tarkoitus on ollut mennä koneella ja on joutunut menemään vaikka ennakkoon tai jopa myöhästynyt menokyydistä niin onko palveluntarjoajalla oikeus hylätä myös paluumatka. Säännöissä ja ehdoissa voi olla mitä vain mutta kuluttajansuojalaki on edelleen olemassa.

 

Sehän ei voi kaatua lentoyhtiön syliin jos joku myöhästyy tai suunnitelmat muuttuu. Jos suunnitelmat muuttuu, niin kannattaa hommata flexible -lippuja. Tai sitten uudet liput. Jo jos tarvitsee vain yhdensuunnan lipun niin kannattaa ostaa yhdensuunnan lippu tai sitten ostaa menopaluu toisesta suunnasta.

 

Mutta kuulemani mukaan nämä lentolippuasioiden lakiosat on testautettu moneen kertaan asiakkaiden toimesta ja Finnairista löytyy sen verran lakimiesforcea, että ihan turha alkaa pelleilemään parin kympin asiasta kun on vielä kuljetusehdot ostaessaan hyväksynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostaessasi halvimman mahdollisen lipun ei vaihtoon ole juuri mahdollisuuksia. Sallan vanhemmat ovat ryssineet. Ostaneet halvimman mahdollisen lipun ja yrittivät nyt käyttää paluu osaa, jota ei voi käyttää ilman menoa, ja nostivat asiasta metakan julkisuushakuisesti. Kyllä sitä lippua netistä ostaessa useampaan kertaan tulee luettua se pienellä präntätty osa jossa lipun oikeudet kerrotaan. Jos ne lukee ei yllätyksiä tule. Tämä ei muuten ole vain Finnairin politiikkaa. Kokeilkaapa samaa millä tahansa yhtiöllä. Voi Sallaa kun vanhemmat ovat  >:(:o:thmbdn: :thmbdn: jne

 

Mutta kuitenkin kissat pääsivät kotiin, mikä taisi olla tärkeintä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääasiahan on ettei yhtiön tulostavoite kaatunut kun olisi joutunut 12 vuotiaan lapsen ottamaan kyytiin. Onhan yhtiön PR-osasto varmaan tarkkaan harkinnut vastauksen tähänkin.  :thmbdn:>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolipussa lukee kissankokoisin kirjaimin, LENTOLIPPU ON KÄYTETTÄVÄ SIIHEN MERKITYSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ. JOS MENOLENTO JÄÄ KÄYTTÄMÄTTÄ, PALUULENTO PERUTAAN.

 

Mannikaisen kanssa tasan samaa mieltä, jos lentolippusääntöjen kanssa alkaa vänkäämään on parempi oikeasti tietää, mitä on tekemässä.

 

Kuluttajariitalautakunnalta löytyy yksi keissi, jossa Finnairilla katsottiin olevan oikeus laskuttaa lippuhinnan ero, jos asiakas rikkoo omaa osuuttaan sopimuksesta. Tuo tapaus oli sellainen, jossa oli ostettu tuollainen perinteinen yltiöhalpa ex-TLL Bangkokin lento, ja sitten "sairastuttu" paluulennolla Helsingissä. Finnair laskutti lippujen hintaerotuksen, ja siihen heillä oli täysi oikeus (matkustajilla oli tavaraa ruumassa, sehän Finnairia tuossa eniten sapetti).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääasiahan on ettei yhtiön tulostavoite kaatunut kun olisi joutunut 12 vuotiaan lapsen ottamaan kyytiin. Onhan yhtiön PR-osasto varmaan tarkkaan harkinnut vastauksen tähänkin.  :thmbdn:>:(

 

Entä jos kyseessä olisi ollut 22-vuotias? tai 32-vuotias? Säännöt on sääntöjä ja niiden mukaan toimitaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan tossa mennä vuonna Finskillä(?) tarjous hki-Tallinna - hki - Bankgkog, jossa oli pakko käydä toi tallinan mutka :-) ja hinta huomattavasti edullisempi ku suoraan....

 

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos kyseessä olisi ollut 22-vuotias? tai 32-vuotias? Säännöt on sääntöjä ja niiden mukaan toimitaan.

 

Eikusorinyvaa. Kyllä määkin nyt olen sitä mieltä että tuo 12 vuotias vaan heti oikeuteen FINNAIRIN maineen tahrimisyrityksestä. Ja sitten heti arestiin, putkaan ja vankilaan. Oppii sitten seuraaville lennoille vaatimaan vanhemmiltaan vähintään businesluokan lippuja fleksiblenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikusorinyvaa. Kyllä määkin nyt olen sitä mieltä että tuo 12 vuotias vaan heti oikeuteen FINNAIRIN maineen tahrimisyrityksestä. Ja sitten heti arestiin, putkaan ja vankilaan. Oppii sitten seuraaville lennoille vaatimaan vanhemmiltaan vähintään businesluokan lippuja fleksiblenä.

 

ko. tapauksessa oli ostettu meno-paluu Rovaniemi-Helsinki-Rovaniemi, mutta tultukin aiemmin junalla Helsinkiin.

 

Finnairilta lippuja varatessa siellä lukee 3 tai 4 kertaa ettei muutokset lippuun ole sallittu, samoin lipussa lukee sanasta sanaan "LENTOLIPPU ON KÄYTETTÄVÄ SIIHEN MERKITYSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ. JOS MENOLENTO JÄÄ KÄYTTÄMÄTTÄ, PALUULENTO PERUTAAN.".

 

En ymmärrä, mitä valittamista asiassa on. Eikä tuossa kyllä mikään maailmanloppu ole ollut kyseessä, äiti ollut kentällä näemmä mukana jne.

 

Miksi ihmeessä tyttö olisi pitänyt koneeseen päästää ilman matkalippua, sitä en tajua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolipussa lukee kissankokoisin kirjaimin, LENTOLIPPU ON KÄYTETTÄVÄ SIIHEN MERKITYSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ. JOS MENOLENTO JÄÄ KÄYTTÄMÄTTÄ, PALUULENTO PERUTAAN.

 

Mannikaisen kanssa tasan samaa mieltä, jos lentolippusääntöjen kanssa alkaa vänkäämään on parempi oikeasti tietää, mitä on tekemässä.

 

Kuluttajariitalautakunnalta löytyy yksi keissi, jossa Finnairilla katsottiin olevan oikeus laskuttaa lippuhinnan ero, jos asiakas rikkoo omaa osuuttaan sopimuksesta. Tuo tapaus oli sellainen, jossa oli ostettu tuollainen perinteinen yltiöhalpa ex-TLL Bangkokin lento, ja sitten "sairastuttu" paluulennolla Helsingissä. Finnair laskutti lippujen hintaerotuksen, ja siihen heillä oli täysi oikeus (matkustajilla oli tavaraa ruumassa, sehän Finnairia tuossa eniten sapetti).

 

 

 

Jos se lukee lipussa niin se ei ole sopimus, jos se lukee taas ostettaessa lippua, niin silloin se on sopimus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tarjous hki-Tallinna - hki - Bankgkog, jossa oli pakko käydä toi tallinan mutka :-) ja hinta huomattavasti edullisempi ku suoraan...

 

No tottakai siinä on pakko käydä aloittamassa matka Tallinnasta koska on ostettu kuljetus Tallinnasta Bangkokiin. Välilaskuilla ei merkitystä kun noissa edullisissa ei ole mitään stopover -mahdollisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on Ilta-Pulu joka tuossa on mokannut. Tapauksesta olisi pitänyt laatia paljon myyvempi otsikko, esimerkiksi Äiti otti kissat mukaan, mutta jätti lapsen kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on Ilta-Pulu joka tuossa on mokannut. Tapauksesta olisi pitänyt laatia paljon myyvempi otsikko, esimerkiksi Äiti otti kissat mukaan, mutta jätti lapsen kentälle.

 

Juuri näin. Toisaalta, tuulipuvut saadaan kyllä kahisemaan myös alkuperäiselläkin otsikolla - minkä huomaa tästäkin ketjusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se lukee lipussa niin se ei ole sopimus, jos se lukee taas ostettaessa lippua, niin silloin se on sopimus.

 

Juu, lukee lippua ostettaessa, moneen kertaan.

 

"Turisti säästöhinta

Lentolippua ei voi muuttaa.

Kokonaan tai osittain käyttämätöntä lentolippua ei lunasteta takaisin."

 

vrt.

 

"Turisti joustava

Lentolippua voi muuttaa lipun voimassaoloaikana. Tarkista tarkka voimassaoloaika Finnairin toimistosta.

Muutoksista peritään toimitusmaksu.

 

Lippu on takaisinmaksukelpoinen.

Takaisinmaksusta peritään toimitusmaksu."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se lukee lipussa niin se ei ole sopimus, jos se lukee taas ostettaessa lippua, niin silloin se on sopimus.

[ attachment removed ]

Näin lukee varattaessa lippua neloskohdassa, kyllä, pienennetyllä fontilla mutta kyllä tekstin näkee. Sama teksti on ehdoissa, jotka hyväksyt ostettaessa lippua.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, lukee lippua ostettaessa, moneen kertaan.

 

"Turisti säästöhinta

Lentolippua ei voi muuttaa.

Kokonaan tai osittain käyttämätöntä lentolippua ei lunasteta takaisin."

 

vrt.

 

"Turisti joustava

Lentolippua voi muuttaa lipun voimassaoloaikana. Tarkista tarkka voimassaoloaika Finnairin toimistosta.

Muutoksista peritään toimitusmaksu.

 

Lippu on takaisinmaksukelpoinen.

Takaisinmaksusta peritään toimitusmaksu."

 

Siis tuossahan ei siitä puhuttu mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lukee varattaessa lippua kolmoskohdassa, kyllä, pienennetyllä fontilla mutta kyllä tekstin näkee. Sama teksti on ehdoissa, jotka hyväksyt ostettaessa lippua.  :)

 

Juu, OK. Mutta moraalisesti päin persettä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, OK. Mutta moraalisesti päin persettä  :P

 

Ihan samalla tavalla moraalisesti päin persettä että jos viikonloppuna juot 12-packistäsi vain 10, niin ei kaupalla ole velvollisuutta ostaa niitä kahta takaisin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, OK. Mutta moraalisesti päin persettä  :P

 

Kuinka niin?

 

Onneksi kaikille luetun ymmärtämisen kanssa tuskaileville on kuitenkin aina yhtä luotettava VR, jota ei vähempää voisi kiinnosta missä järjestyksessä lippunsa käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään