Kusti Kairikko

Missä, mikä ja milloin?

61 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Ohessa pari kuvaa edesmenneen isoisäni, päätoimittaja Tapio Karreisen arkistosta. Kuvattu Suomessa leimojen mukaan, mutta toki kyseessä voi olla pelkän vedostajan puumerkki. Isoäitini muisteli kuvien olleen ensimmäisen Amerikka-Suomi -lennon kutsuvierastilaisuudesta, ja se on kaikki mitä kuvista tiedän.

 

Kuvassa, jossa vasemmalla on herra vaaleassa takissa näkyvät myös isovanhempani, neljäntenä ja viidentenä vasemmalta.

 

Onko kellään tietoa tai ideaa mikä kone, missä ja milloin?

 

WBR

 

Kusti

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Douglas DC-3, ja lienee nimenomaan alkuperäinen kolmonen, kun ovikin on oikealla puolella. Paikka on betonilaatoista päätellen Malmi, ja ajankohta varmaan 1940-luvun loppu. Todennäköisesti Malmi-tietäjät täydentävät pian tarkat tiedot.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu aito DC-3 se on. Ja tuskin amerikkalainen yhtiö olisi tuohon aikaan kovin helposti hankkinut venäläistä kopiota vaikka olisi halvalla saanutkin....  ;D

 

Isoisäni oli vuoteen 1950 asti Viikkosanomien päätoimittaja ja siirtyi sen jälkeen Moottori-lehteen saman tehtävään pariksi vuodeksi. Siitä edelleen Valkeakosken sanomiin, jossa olikin eläköitymiseensä asti. Itse sijoittaisin ajankohdan Viikkosanomien aikaan. Tuolloin tapahtuma, mikäli siis kuvat tosiaan Malmilta, lienee omannut melkoisen uutisarvon. Selittää senkin, miksi kuvia kahdesta eri lähteestä.

 

Kusti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu aito DC-3 se on. Ja tuskin amerikkalainen yhtiö olisi tuohon aikaan kovin helposti hankkinut venäläistä kopiota vaikka olisi halvalla saanutkin....  ;D

 

Mistään Li-2-koneesta ollut puhe. Kone on lähtenyt valmistuslinjalta DC-3-matkustajakoneena, ei C-47-kuljetuskoneena. Sodan jälkeen valtaosa DC-3-koneista oli modifioituja C-47-rahtareita, mutta kuvan kone lieneee valmistunut jo 1930-luvun puolella.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englanninkielisessä Wikipediassa on jännä yksityiskohta. AOA omisti DC3 (Douglas DST-217B, dd 6/40 c/n 2217) koneen (N25686), jonka nimeksi oli annettu Helsinki . Tuosta koneesta on tehty myös pienoismalli.

http://www.eztoys.com/american-airlines-dc-3.html. Koneen edellinen nimi on ollut Stockholm. AA:n koneista Stockholm nimeä kantoi myös Lockheed L-049 Constellation (N90921). Koneen alkuperäinen nimi oli Flagship Mexico City.

 

Tuo kone on ollut ilmeisesti AA:n ainoa DC3 (euroopassa?). (C47 koneita on Wikin mukaan ollut kaksi, joista toisen nimi oli Nairobi). Tietoa koneen historiasta http://www.rzjets.net/aircraft/?page=6&typeid=275.

PanAm osti koneen syksyllä 1950. 1945 koneen operaattori vaihtui American Airlinesista American Overseas Airlinesiksi.

Koneen oli myös sotapalvelussa ja se modattiin tyypiksi Douglas C-49E. Eli kuvan otto hetkellä oikea tyyppi on joko Douglas DST-217B tai C-49E.

 

-> kuva on otettu 1945 - 1950 välisenä aikana, jolloin se oli AoA operoima.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota itsekin epäilin nimenomaan Wikipedian perusteella, mutta kun katsotte oikean siiven yläpinnan tunnusta, niin toinen merkki ei taivu 2:ksi oikein millään.

 

Juha: Eikö C-47:ssa ovi ole siinäkin oikealla? Tuo ovisuus on itselleni olluta aina tapa erottaa aito ja halpa kopio, siitä yhteys Li-2:en.

 

Kusti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei san tarvitse kakkoseksi taipuakaa. Koneella oli rekisterinä myös NC25686 sen ollessa AoA operoima. Ilmeisesti NC rekisterin aikana kone oli Stockholm. Tuosta rekisteröintitavan muutoksesta saattaisi päästä tarkemmin kiinni kuvan otto päivään.

 

"The CAA dropped the use of the C, L, R, and X registration identifiers in 1948, replacing all but the C with cockpit placards."

 

-> kuva on otettu ennen vuotta 1949.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on koneella historia! Ja lentänyt mitä ilmeisemmin vielä 2000-luvun puolella, joten nuo tosiaan tehtiin kestämään.

 

Tuohan pitäisi hakea kotiin ja palauttaa Helsinki-kuosiin.

 

Kusti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha: Eikö C-47:ssa ovi ole siinäkin oikealla? Tuo ovisuus on itselleni olluta aina tapa erottaa aito ja halpa kopio, siitä yhteys Li-2:en.

 

C-47-koneissa rahtiovi on tietääkseni ollut aina rungon vasemmalla puolella. Sen sijaan ensimmäisissä varhaisimmissa DC-3-koneissa matkustamon ovi oli rungon oikealla puolella (esim. Suomen Ilmailumuseossa eläkepäiviään viettävässä OH-VKB:ssä on ollut ovi alunperin oikealla puolella). Mitä tulee Lisunov Li-2-koneeseen, kyseessähän ei ole "halpa kopio". Neuvostoliittolaiset ostivat koneen valmistuslisenssin (ja valmiita koneitakin) Douglasilta vuonna 1936. Lisenssin varhaisesta hankinta-ajasta johtuen PS-84-koneisssa (vuodesta 1942 Li-2) oli myös matkustamon ovi rungon oikealla puolella. Toki venäläisillä oli myös rahtikonemuunnos, jossa rahtiovi oli vasemalla C-47:n tapaan.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tämä se DST-217B NC25686, joka 26.6.1947 ekana lähti viemään Amerikan matkustajia Stockholmiin. Keskellä oleva emo voisi olla Birgit Nilsson.

DST/DC-3 oli konvertoitu ikkunoistaan ja muuten 21-paikkaiseksi mutta oikeanpuoleinen ovi oli säilytetty. Paul Sunia en kyllä tunnista, ainakin 1948 jo hän oli AOA:n Helsingin pomo. Eikä isoisäsi ja emon välissä oleva herra liene Pärttyli Virkki? Koneen siivessä näkyisi NC.....? Olin Malmilla töissä vasta tammikuussa 1948. Kuvat lienee otettu eri paikoissa, olisiko ylempi Malmilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska alkoi siviililiikenne uudelleen Malmilla. Oliko se vasta 1947? Kauanko AoA lensi Malmilta?

Väiskin arvelua eri kuvauspaikoista tukee esimerkiksi betonilaattojen asento kuvassa ja valon tulosuunta (oikean potkurin varjoinen puoli).

 

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat koneet lensivät 5.1.1947 Hyvinkäältä takaisin Malmille. AOA jatkoi samaa rataa 50-luvun alkupuolelle, kun muistaisi vuoden.

Syyskuussa 1950 kyllä service siirtyi AOA:lta Pan Americanille - ja Paul Suni muistaakseni mukana. Aeron Hq:ssa oli kamreerina Pentti Suni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon AoA:n koneen rekisteritunnuskin oli muuttunut jo vuoden -48 aikana (eli NC25686 tunnus oli muuttunut muotoon N25686). Ilmeisesti sama kone jatkoi Pan Am yhtiön käytössä samalla reitillä tunnuksella N25686?

 

Voisiko tuo olla reitin avauslennolta?

Minä vuonna avauslento tehtiin?

Mihin vuodenaikaan avauslento tehtiin?

 

Onko Viikkosanomat-arkisto helposti luettavissa jossakin?

Onko arkisto digitoitu?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kustin 2. kuvassa näkyy siivessä NC? DST-217B NC25686 avauslento olikin Stockholmista Hesaan 26.6.1947. Voi olla elokuvassa sama kone, perässä tuli OH-LCH. Vaikea sanoa lukeeko nokassa "FLAGSHIP HELSINKI". Siinä kyljen raita 1947 oli tumma (ainakin oikealla puolella), elokuvan koneessa valkoinen.

Sopisi kyllä kuvaan, että Karreinen ja Pärttyli Virkki seisoisivat rinnakkain... Tuota lappurintaista en - hattu päässä - kyllä saa sopimaan Paul Suniksi...

"Flagship Helsinki" piti olla reitillä loppuun asti, ei näy antennit nokan alla: ne olivat 1. pitotputki, 2. vanhanaikainen rengasloop, 3. virtaviivainen ADF kehämötikkä.

Jarmo olet oikeassa, varmaan filmi voi muuttaa punaisen vaaleaksi tai tummaksi. Sivuperäsimen sävytkin ovat eripäin! Ks Wegg s 91.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filmistä klipattuna:

 

[ attachment removed ]

 

Vaikuttaisiko kylkiraidan väriin kuvauksessa käytetyt filmilaadut? Elokuvafilmin ja valokuvausfilmin sini ja punaherkkyys eivät välttämättä vastaa toisiaan. Eikös noiden peräsinten kangasverhoilut olleet AoA yhtiöllä punaisia?

 

Suuri ero on myös vasemman ja oikean kyljen logoissa. Jos logot ovat samanlaisia koneen eri puolilla on joko maalaus muuttunut tai kyseessä on eri koneet.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli elokuvafilmi on ollut punaherkkää, jolloin punainen viiva on ylivalottunut. Vastaavasti valokuvafilmi on ollut siniherkkää ja punainen viiva on piirtynyt tummana.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DST-217B c/n 2217 ex American Airlines NC25686.

To USAAF Jun 09, 1942. To civil registry as NC25686 (American Airlines Nov 12, 1944 - American Overseas Airlines Feb 15, 1945 named *Stockholm* then *Helsinki*- Pan American Airways Sep 25, 1950 - State Airlines Feb 12, 1954), JA5015 (Japan Air Lines May 06, 1955 - Japan Domestic Apr 1964),

 

NC 25686, Douglas DC-3 (DST-217B), notes: C/n 2217, originally delivered to American Airlines as a Douglas DST-217B, on 2 June 1940. It was then impressed into the U. S. Army Air Force as a Douglas C-49E, finally being returned to American Airlines on 12 November 1944. American sold this DST to American Overseas Airlines on 8 August 1944. Pan am purchased it on 25 September 1950, and named it Clipper Olympiad. Pan Am sold this DST on 12 February 1954 to State Airlines. After several more operators, it finally ended up in the Philippines. In May 2003, this Douglas DST was reported as withdrawn from use and stored at Manila.

 

http://www.adamjets.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GBAAL686&Category_Code=GB

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luntataanpa mitä ”Ilmailu 8-9 1947”:n artikkeli ”NewYork Helsinki” tietää kertoa:

26.6. American Overseas Ailinesin DC-3 ”Flagship Washington” avasi kyseisen lentoreitin.  Ensilennolla oli Amerikansuomalaisia jotka tulivat lomailemaan Suomeen. Postia oli mukana 50kg. Lento oli alkanut edellispäivänä NewYorkista Tukholmaan AOA:n Skymaserilla ja Malmin kentän pienuudesta johtuen loppumatka taittui Kolmosella. ”Reittiä liikennöidään nykyään kolmasti viikossa” kertoo lehti. Lähtö Helsingistä 10.30. Tukholmassa 11.20. Lähtö Tukholmasta  Skymaserilla klo.10.00 ja perillä NewYorkissa seuraavan päivänä klo 9.00 ”Saman lentoyhtiön koneilla pääsee heti edelleen kaikkiin Yhdysvaltain ja Meksikon tärkeimpiin kaupunkeihin. AOA on maailman tunnetuimpia lentoliikenneyhtiöitä, jolla on yli 14.000 Atlantinlennon kokemus.”   Jutussa on viisi kuvaa. Kolmosen miehistö poseeraa moottorin edessä: kapt. W. Hosteter, lentoemäntä B. Nilsson, ensim. Ups. R. Newhall, radioups.C. Basin ja kapt. D. Swenson.  Muissa kuvissa postin lastausta, emo poseeraa koneen ovella, moottorien koekäyttöä ja ”Flagship Washington”  ilmassa. ”Maailma pienenee jatkuvasti” todetaan lopuksi.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Overseas_Airlines

Tuossa tosin sanotaan että ”Flagship Washington" olisi ollut Nelonen.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla varmaan tarkoitetaan sitä Atlantinylityskonetta Skymasterhan on DC-4.

jk

Kyllä tuossa lehtijutussa ja sen kuvateksteissä juuri Kolmosta tituleerataan tuolla nimellä mutta mitään tekstejä ei koneen kyljessä näy...oiskos toimittaja käyttänyt jo tuollon nykyisin niin  yleistä "mututietoa"....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään