Harri Koskinen

Finnair suunnittelee tekniikkayhtiöissä rakenteellisia muutoksia

97 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Pörssitiedote

FINNAIR SUUNNITTELEE TEKNIIKKAYHTIÖISSÄ RAKENTEELLISIA MUUTOKSIA

 

FINNAIR OYJ                      PÖRSSITIEDOTE              4.2.2011                            09.10

 

FINNAIR SUUNNITTELEE TEKNIIKKAYHTIÖISSÄ RAKENTEELLISIA MUUTOKSIA

 

Finnair-konserniin kuuluvissa lentokoneiden ja laitteiden huoltotoimintaan keskittyvissä tytäryhtiöissä Finnair Technical Services Oy:ssä ja Finnair Engine Services Oy:ssä suunnitellaan rakenteellisia uudistuksia.

 

– Kansainvälinen kilpailu lentokoneiden huoltotoiminnoista on kaiken aikaa kiristynyt. Oma kilpailukykymme on kustannusten kasvaessa heikentynyt ja joudumme miettimään koko rakenteemme uudelleen, Finnairin tekniikkayhtiöiden toimitusjohtaja Kimmo Soini sanoo.

 

– Finnair on toteuttanut laajan laivastouudistuksen ja yhtiön nykyinen laivasto on modernia. Merkittävän osan Finnairin lentokoneiden ja laitteiden huolto- ja korjaustoiminnoista tulisi jatkossa muodostua Finnair-konsernin ulkopuolisille yhtiöille tarjotuista palveluista. Markkinahintaisessa palvelutarjonnassa kustannuskilpailukykymme lentokonekorjaamon alueella on riittämätön.

 

Finnair Tekniikan toiminta kattaa päivittäiset ja lyhyen aikavälin huollot eli linjahuollon, pitkän aikavälin lentokonekorjaamotoiminnan sekä moottori- ja laitetuen.

 

– Suunnittelemme luopuvamme pääasiassa ulkopuolisesta, kannattamattomasta lentokoneiden perushuoltotyöstä. Tavoitteenamme on sen sijaan keskittyä Finnairin oman laivaston laadukkaaseen ja kustannustehokkaaseen tekniseen tukeen. Kilpailukyvyn turvaaminen ja parantaminen on välttämätöntä myös muilla Finnair Tekniikan liiketoiminta-alueilla, Soini toteaa.

 

Yhtiöissä käynnistetään yt-menettely, joka koskee yhtiöiden kaikkia 1 600 työntekijää. Suunniteltujen muutosten aiheuttama henkilöstön vähentämistarve on 450 työpaikkaa.

 

– Suunnitelmana on, että Finnairin koko tekniikkatoiminnot sopeutetaan uuteen tilanteeseen. Arviomme mukaan työmäärän selvä leikkautuminen vähentää myös työvoiman tarvetta. Pyrimme löytämään mahdollisimman joustavia keinoja henkilöstön vähentämisessä, mutta emme voine välttää merkittäviä irtisanomisia.

 

Finnair Oyj

Viestintä

4.2.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vain jotain vuosia sitten oikein taidettiin haalia ulkopuolisia huoltoja. Jotenkin - minun mielestäni - sopii hyvin kuvaan minkä Finnair on itsestään luonut viime aikoina. Käviköhän nyt niin, että tekniikka saa maksaa muiden lakkoiluiden seuraukset ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vain jotain vuosia sitten oikein taidettiin haalia ulkopuolisia huoltoja. Jotenkin - minun mielestäni - sopii hyvin kuvaan minkä Finnair on itsestään luonut viime aikoina. Käviköhän nyt niin, että tekniikka saa maksaa muiden lakkoiluiden seuraukset ?

 

Muistelisin, että myös tekniikka osallistui firman "säästötalkoisiin" ajoillaan, mutta ei auta duunarin jeesata pörssiyhtiötä, ne kun hakevat aina tarvittavat säästönsä sieltä missä aita on matalin.  :thmbdn: Työntekijän ei koskaan kannata jakaa yrittäjälle kuuluvaa riskiä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokkopa tuossa punalipun liehuttelu paljoa auttaa.

 

Tekniikka yritti vuosikausia myydä palveluitaan globaaleilla markkinoilla. Lienee selvää, että Airbusien huoltotarjontaa on maailmalla runsaasti tarjolla. Jos Finnair ei pysy hintakilpailussa mukana, niin kauppaa ei synny. Hinnat juontuvat kustannuksista ja sillä siisti.

 

Olisi aika erikoista ajatella liikennelentokoneiden huoltobisneksen eroavan jotenkin merkittävästi muista teollisuuden toimialoista. Likipitäen kaikki suomalaiset teolliset toimijat ovat siirtäneet tuotantoansa halvemman kustannustason maihin. Ihan samasta asiasta tässä on kyse, vaikka Tekniikkaa onkin vaikea siirtää sellaisenaan Kiinaan. Turha siitä on sen paremmin duunaria kuin tirehtööriäkään syyttää, kyse on paljon isommista mekanismeista.

 

Jokainen voi toki henkilökohtaisesti miettiä mihin roponsa laittaa. Huomasin eilen K-Raudassa myynnissä olevan Husqvarnan tuottamia "white label" moottorisahoja. Paketit nätisti siinä alkuperäisen brändin vieressä. Hinta noin -50%. "Made in P.R.C." Ostaisitko?

 

Money talks - people walk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten aika "hienoa" että henkilöstöryhmä joka on sopeuttanut omaa toimintaansa yhtiön ehdotuksiin kaikkein eniten ja vähimmällä kitinällä saa fudut.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emot ja keppiemot lakkoilee ja tekee tappiot ja tekniikan selkänahasta otetaan maksu.   YT:n ajoitus lakon jälkeen on otollinen tämänkaltaiseen mielikuvaan. 

 

 

P.s Siitä olen samaa mieltä, että ko. tekniikan toiminta tämänhetkisessä laajuudessaan on varmasti kannattamatonta ilman ulkopuolisia asiakastöitä. Se on sitten eri asia, miten tuon kannattamattomuuden suhteuttaa yhtiön kaikenkattavaan toimintaan. Pelkkien omien koneiden huoltaminen "tuottaa" vain tappiota, jos sen kustannuksina ajattelee.

 

Kunhan vain johto muistaisi minkälaisia synergiaetuja oman tekniikan ylläpitäminen tuottaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rankalla kädellä väki vähenee, kun suunnilleen joka neljäs saa lähteä  :thmbdn:

 

Tekniikan keski-ikä huomioonottaen, johan sieltä jäisi lähivuosina eläkkeellekin joka neljäs...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikan keski-ikä huomioonottaen, johan sieltä jäisi lähivuosina eläkkeellekin joka neljäs...

 

Tuosta joukosta ei saa potkia ketään pois ennen eläkeikää  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Korjaamojen liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, josta puolet on tullut ulkopuolisista töistä. Jokainen niistä saatu liikevaihtoeuro on Soinin mukaan kuitenkin tuonut 30 senttiä tappiota.

 

Eli toisinsanoen Finnairin asiakkaat rahoittavat muiden yhtiöiden huollot jotka tehdään Finnairin tekniikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli toisinsanoen Finnairin asiakkaat rahoittavat muiden yhtiöiden huollot jotka tehdään Finnairin tekniikassa.

Eiku Finnairin entiset asiakkaat :-) Hinnoissahan toi näkyy...

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan sellaisella turistiluokan neljän euron myyntikaljalla jo katettua näitä tappiollisia Tekniikan hommia. Jos yhdestä Tekniikan myyntieurosta tulee tappiota 30 centtiä niin yhdellä neljän euron muuliluokan kaljalla on sitten katettu reilun 13:sta muille myydyn euron tappiot eli päästy vasta nollille.

 

Pisnes se on mikä kannattaa.  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus:"Korjaamojen liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, josta puolet on tullut ulkopuolisista töistä. Jokainen niistä saatu liikevaihtoeuro on Soinin mukaan kuitenkin tuonut 30 senttiä tappiota."

Herää kysymys onko ollut järkevää tehdä tuonkaltaisia sopimuksia ja mikä on ollut niiden tarkoitus? Mutta tässäkin syyllinen löytyy varmasti sieltä "duunaripuolelta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli toisinsanoen Finnairin asiakkaat rahoittavat muiden yhtiöiden huollot jotka tehdään Finnairin tekniikassa.

 

Eli Finnairin huollon asiakkaat. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittelenpa vielä yhden, muistaakseni, en viitsi enkä jaksa etsiä kunnei ole osakkeita.Eikö tuon putiikin nuori voimakas johtohahmo juuri näitä huoltoasiakkaita etsinny pitkin kyliä.Eikö kuukautisvaihto nyt sitten riitäkkään ylläpitämään näitä eläkefoundationeita ja liisingfirmoja joita kukaan ei omista?Ei edes tiedä kuka ne omistaa.

Hassua että pelataan asentajien selkänahalla, työkustannukset nousevat joka bambumajassa, viksuimmat virmat palauttelevat jo tehtaitaan etelän kyliltä laadun takia, kustannukset nousevat ja ehkä joskus yllättäen jossain siellä.

Harmittavia nämä hetkellisten voittojen johtajat, pilaavat paljonkin hyviä juttuja.Noh ainahan nuitten Mannikaisten on etupenkissä istuttava. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää mielenkiintoinen kysymys, jos Finnair Tekniikan raskashuollot eivät ole kannattavia, niin ulkoistettuna ostopalveluna

olisi luonnollista hoitaa huollot esim Pekingissä. Jätetään yksi paluu hoitamatta ja kone jääkin huoltoon sinne. Vastaavasti

yksi meno jää hoitamatta kun kone tulee huollosta.

Helsingissä hoidettaisiin sitten vain tarkastukset ja välttämättömät korjaukset.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää mielenkiintoinen kysymys, jos Finnair Tekniikan raskashuollot eivät ole kannattavia, niin ulkoistettuna ostopalveluna

olisi luonnollista hoitaa huollot esim Pekingissä. Jätetään yksi paluu hoitamatta ja kone jääkin huoltoon sinne. Vastaavasti

yksi meno jää hoitamatta kun kone tulee huollosta.

Helsingissä hoidettaisiin sitten vain tarkastukset ja välttämättömät korjaukset.

 

Näinhän jo toimitaan nykyään 330/340 -koneiden kohdalla. Vaihdat vaan Pekingin tilalle Hong Kongin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän jo toimitaan nykyään 330/340 -koneiden kohdalla. Vaihdat vaan Pekingin tilalle Hong Kongin.

 

Hongkongissahan nakyy huollettavana jopa sellaisia koneyksiloita, jotka muuten eivat sinne lenna. Esimerkiksi Deltan Boeing 767-400-laivasto on kaynyt siella muutostoissa. Tamahan on trendi muutenkin maailmalla, eli koneita lennetaan huoltotoihin pitkienkin matkojen paahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi otetta samasta tiedotteesta:

 

Finnair Oyj

Pörssitiedote

FINNAIR SUUNNITTELEE TEKNIIKKAYHTIÖISSÄ RAKENTEELLISIA MUUTOKSIA

 

– Finnair on toteuttanut laajan laivastouudistuksen ja yhtiön nykyinen laivasto on modernia. Merkittävän osan Finnairin lentokoneiden ja laitteiden huolto- ja korjaustoiminnoista tulisi jatkossa muodostua Finnair-konsernin ulkopuolisille yhtiöille tarjotuista palveluista. Markkinahintaisessa palvelutarjonnassa kustannuskilpailukykymme lentokonekorjaamon alueella on riittämätön.

 

 

– Suunnittelemme luopuvamme pääasiassa ulkopuolisesta, kannattamattomasta lentokoneiden perushuoltotyöstä. Tavoitteenamme on sen sijaan keskittyä Finnairin oman laivaston laadukkaaseen ja kustannustehokkaaseen tekniseen tukeen. Kilpailukyvyn turvaaminen ja parantaminen on välttämätöntä myös muilla Finnair Tekniikan liiketoiminta-alueilla, Soini toteaa.

 

 

Eli mitä nyt suunnitellaan tehtävän, mitä palveluja aiotaan tarjota ja kenelle? Yhtiön tiedotusosasto on nähtävästi jälleen kerran nähnyt aikaa ja vaivaa laskeakseen savuverhon, jonka läpi ei näe. No, tämähän on tuttua muutaman muunkin yrityksen tiedottamisesta, sen tehtävänä on ainoastaan sekoittaa asioita ja tehdä mustasta valkoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

anteeksi, nyt en ymmärtänyt  :o

 

Tarjotaan pakettia joka sisältää esim. 12kk palkan ja kaveri jää samalla eläkkeelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjotaan pakettia joka sisältää esim. 12kk palkan ja kaveri jää samalla eläkkeelle.

 

Saakos duunari sillä täyden eläkkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakos duunari sillä täyden eläkkeen?

Nuo nk hopeiset kädenpuristukset ovat, muistaakseni, olleet ansa duunareille. Maksetaan joku summa käteen, sitten työttömyyseläkeputkeen. Voi tulla pitkän päälle kalliiksi. Työttömyyskorvaukset ovat aika ohuita kun ne hopearahat lasketaan ja sitten kun eläkepäätös joskus tulee, se on siinä, eikä eläkekertymää enää tule. Jos olen oikein ymmärtänyt. AINA kannattaa pysyä kynsin hampain duunissa jos on lähellä virallista eläkeikää. Silloin vasta voi saada täyden eläkkeen. Joka on muuten aika pieni jos ei ole itse ajoissa ostanut vakuutusyhtiöltä lisäeläkettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään