Jukka Nisula

Norrtäljen vanha lentomajakka käynnistettiin uudelleen

30 viestiä aiheessa

Norrtäljessä on käynnistetty ja restauroitu vanha lentomajakka vuodelta 1943. Norrtäljen vanha lentokenttä sijaitsi välikenttänä ennen Tukholman Brommaa Suomesta Ruotsiin suuntautuvalla lentolinjalla. Suomen puolella jo 1930-luvulla rakennettu valomajakkaketju, "Karruksen majakat", lähti Turun Artukaisista, jatkui saaristossa Iniöstä Ahvenanmaalle Kumlingeen viimeisen majakan ollessa lähellä Maarianhaminaa. Kaksi majakkaa on edelleen pystyssä, Artukaisten ja Iniön Perkalan majakka sekä mahdollisesti (?) Kumlinge Ahvenanmaalla. Toivottavasti nämä lentomajakat säilyvät edelleenkin merkittävinä ilmailuhistoriallisina muistomerkkeinä jälkipolville.

 

edit: korjattu hieman tekstiä 24.1.

 

http://www.flyghistoria.org/aktuellt.htm#2011-01-20_Flygfyren

 

http://www.flyghistoria.org/images_aktu_2011/2011-01-20_karta_flygfyrar.jpg

 

http://justus.ownit.nu/flyg/flygfyrar/fyr143/fyr143.htm

 

asiaa lentomajakoista Suomessa:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,77429.0.html

 

http://justus.ownit.nu/flyg/flygled_sth_fin/flygled_sth_fin.htm

 

http://www.nba.fi/fi/lausuntotie2909

 

http://yle.fi/alueet/turku/2009/08/lentomajakan_suojelulle_kannatusta_928664.html

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Artukaisten_lentokentt%C3%A4

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieltälämmittävää huomata että vanhassa sivistysvaltiossa vaalitaan historiaa. Meillähän sitä pyritään unohtamaan ja tuhoamaan ( esim. Malmi ).

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieltälämmittävää huomata että vanhassa sivistysvaltiossa vaalitaan historiaa. Meillähän sitä pyritään unohtamaan ja tuhoamaan ( esim. Malmi ).

 

Sippo

 

Näinhän se on. Toivotaan, että majakat pysyy pystyssä.

 

Voisiko joku varmentaa tuon Ahvenanmaan Kumlingen majakan kohtalon? Onko se pystyssä vai ei. Netissä on nimittäin ristiriitaista tietoa. Minulla on ollut se käsitys, että vain Artukainen ja Perkala ovat jäljellä, mutta tuolla yhdellä sivustollahan on Kumlinge mainittu:

 

http://justus.ownit.nu/flyg/flygfyrar/fyrF03/fyrF03.htm

 

Tuon sivuston mukaan tässä:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=156276&n=6695285&scale=4000〈=fi&mode=orto

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=156276&n=6695285&scale=4000〈=fi&mode=rasta

 

http://www.panoramio.com/photo/8771952

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole vastauksia mutta pari lisäkysymystä:

 

Panoramio-kuvassa majakan vieressä on harmaa rakennus, Perkalassa tai Artukaisissa ei taida olla mitään noin lähellä, vai onko tuo läheisyys jokin optinen harha?

 

Peruskartassa on Kasbergin huipulla kaksi korkeuslukemaa, 42,6m ja 27,5m. Onko toinen tornin huippuun ja toinen kalliolle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justussonin Artukais-sivulla on pienet kartat ja Karttapaikan ilmakuvat kolmesta suomalaistornista. Kumlingen kuva on vanhempi nykyisin Karttapaikalla, ja mustavalkoinen. Siitä erottuu torni ja sen varjo paremmin kuin uudessa kuvassa. Kyllä sen tarkalla katsomisella erottaa uudestakin, aivan sen valkoisen merkkiristin vieressä.

 

Pitää siis uskoa että se on siellä.  :o

 

http://justus.ownit.nu/flyg/flygfyrar/fyrF05/fyrF05.htm

 

Entä sitten ne Salo ja Lohja, joista Justussonillakaan ei ole kuin arvauksia? Ilmeisesti betonitorneja ei ollut, mutta olisiko voinut olla ristikkomastot, joita Ruotsissakin oli suurin osa? Täällä oli  muistaakseni jokusmuinoin jotain pohdintaa Salosta.

 

Millainen rakennelma oli Maarianhaminan Svibyssä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän tuo näyttäisi olevan. Varjokin näkyy. Laukkasen Jouni on ottanut ilmakuvan Kumlingen kentältä lentopaikat.net sivuilla. Majakan pitäisi olla melko lähellä kenttää sen länsipuolella ja näkyä hyvin ilmasta, joten löytyisikö esim. Jounilta apua?  ;)

 

http://www.lentopaikat.net/efkg.shtml

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumlingen lentomajakan olemassaolo on mielenkiintoinen asia. Jos se on edelleen paikallaan, Museovirasto ei ole ainakaan suojellut sitä. Myöskään Kumlingen omassa matkauilu- ym. informaatiossa ei mitenkään viitata majakan olemasaoloon. Keskustelupolusta käy kuitenkin ilmi, että ainakin vuonna 2008 majakkatorni olisi ollut olemassa ja sen pitäisi näkyä myös lentokentälle: https://www.flashback.org/t768075

 

Asia pitää  selvittää. Nyt tiedän, mihin ensi kevän purjehdusmatka suuntautuu..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä näkymin viikon päästä viikonloppuna mulla olis mahdollisuus selvittää tuon Kumlingen lentomajakan kohtalo. Koitan ottaa kuviakin, mutta voin jo etukäteen kertoa että N900 ei ehkä tarjoa kovinkaan laadukasta katseltavaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä näkymin viikon päästä viikonloppuna mulla olis mahdollisuus selvittää tuon Kumlingen lentomajakan kohtalo. Koitan ottaa kuviakin, mutta voin jo etukäteen kertoa että N900 ei ehkä tarjoa kovinkaan laadukasta katseltavaa...

 

Hieno homma, olisihan tuo asia selvitettävä. En ole saanut tuolla kuvapuolella olevaan kysymykseeni vielä vastausta... ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99749.msg1298342.html#msg1298342

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä sitten ne Salo ja Lohja, joista Justussonillakaan ei ole kuin arvauksia? Ilmeisesti betonitorneja ei ollut, mutta olisiko voinut olla ristikkomastot, joita Ruotsissakin oli suurin osa? Täällä oli  muistaakseni jokusmuinoin jotain pohdintaa Salosta.

 

"Osäkert läge.

Flygfältet ska enligt Översiktskartan ha legat strax norr om Salo tätort, och flygfyren norr om fältet. Det behövs kompletteringar om båda! "

 

Näin salolaisena tekisi mieli sanoa, ettei tuommoista lentokenttää ole koskaan ollut ::)

 

Olisiko majakka sitten ollut Munamäellä; koordinaattien ja karttalinkin osoittama paikka keskellä peltoa vaikuttaa vähän oudolta, väärä koordinaattijärjestelmä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, olisihan tuo asia selvitettävä. En ole saanut tuolla kuvapuolella olevaan kysymykseeni vielä vastausta... ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99749.msg1298342.html#msg1298342

 

Jukka

 

Tähän on nyt Kumlingen loittoryhmältämme tullut raporttia sen verran että se lentomajakka on olemassa, mutta keskellä metsää siten että sitä on vaikea havaita jos ei ole joko ihan vieressä tai sitten jossain selkeästi korkeammalla maastossa. Näköhavainto lauantailta oli tehty radiomastolta, ja sen mukaan mm. lentokentältä tuota lentomajakkaa ei näkisi.

 

Koitan siis saada muutaman kännyräpsyn aikaiseksi ensi viikonvaihteessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Osäkert läge.

Flygfältet ska enligt Översiktskartan ha legat strax norr om Salo tätort, och flygfyren norr om fältet. Det behövs kompletteringar om båda! "

 

Näin salolaisena tekisi mieli sanoa, ettei tuommoista lentokenttää ole koskaan ollut ::)

 

 

Oli siellä ainakin "varalentokenttä"  ;). Kari Syrjäsen lähettämässä kartassa Salon varalaskupaikka on merkitty Uskelan kirkon länsipuolelle: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,50867.100.html

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli siellä ainakin "varalentokenttä"  ;). Kari Syrjäsen lähettämässä kartassa Salon varalaskupaikka on merkitty Uskelan kirkon länsipuolelle: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,50867.100.html

 

topi

 

Kannattaa verrata 'oikeaan' karttaan, niin asia hiukan valkenee. Uskelan kirkko on tuossa vanhassa kartassa ihan vikapaikassa; tosiasiassa tuo majakka olisi Uskelan kirkon tornissa tai ainakin jossain kirkonmäellä. Tuo "vaihtoehtoinen ilmamajakka" taas olisi jossain kotipaikan takana olevalla mäellä :), mutta mielestäni hyvin epätodennäköistä, että siellä olisi mitään majakkaa koskaan ollut. Eikä tuo "varalentokenttäkään" liene muuta koskaan ollut, kuin peltoa. Tiestö on tietysti muuttunut paljon, joten siihen ei kannata liikaa tuijottaa.

 

Justussonin kartassa esitetty paikka taas on monta kilometriä pohjoisempana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Salosta:

 

Hiukan alueen paikallishistoriaa seuranneena tulkintaa. Kyseessä on todennäköisesti vain vanha 30-luvun suunnitelma.

Uskelan kirkko ei ole kartassa väärässä paikassa. Nimi on kylläkin ihan  sivussa. Kirkonmäki on juuri lentomajakan kohdalla.

Nimikin viitannee siihen eikä ko. pellolla olevaan taloon.

Kirkkoa kummempaa lentomajakkaa siellä ei ole. Kirkontorni näkyy kyllä muutenkin ja vielä nykyisinkin. Se nyt olisi kelvannut lentomajakaksikin.

Hämmäisten takana oleva mäki on ollut nähtävästi vain suunniteltu varapaikka. Lentokenttää on joskus suunniteltu siihen nykyisen golkentän tienoille ja niille pelloille.

Siinä oli hyvin tilaa vielä  -50-luvullakin, mm. Kankareen tilan viljavainiot lainehtivat komeasti.

Ainoa toimiva kenttä, jonka vanhassa Salossa tiedän olleen, oli Saloran kopterikenttä. Tarkkasilmäinen bongaa vieläkin kopterihallin (sitemmin mm.Nokian antennimittausradan varasto)  ja lentoestevalot.

Ainakin pari kesää sitten oli vielä jäljellä....

Nykyisestä Salosta sitten löytyykin ainakin yksi kenttä eli Kiikala.

 

Noita rakentamattomia lentokenttäsuunnitelmia on aika monissa paikoissa. Harva tietää, että Helsinkiin suunniteltiin kenttä mm. Hagalundiin eli Tapiolaan. Sinne rakennettiin sitten valyion maille mm. TKK YLE:n radiomastot. Kentän kohdalla on nyt teollisuustaloja. Tampereella taas suunniteltiin kenttää Ylöjärvelle.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tässä hämmentää, kun ei tiedä, mikä on suunnitelmaa ja mikä jotain olemassa ollutta. Tuo Justussonin sivun http://justus.ownit.nu/flyg/flygfyrar/fyrF06/fyrF06.htm alussa oleva kartta tuntuisi esittävän toimivia majakoita, mutta missä Salon majakka on ollut? Mistä ovat peräisin koordinaatit, jotka osoittavat Munamäen (paikalla näkyy olevan myös jotenkin vierasperäiseltä tuntuva nimi 'Roomio') viereen? Kun majakoita on ollut, niin kai on ollut myös jotain 'operatiivista' dataa, onko se kaikki hävinnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tässä hämmentää, kun ei tiedä, mikä on suunnitelmaa ja mikä jotain olemassa ollutta.

 

Suunitelman toteutuksen keskeytti viimeistään talvisota, ja tarpeettomaksi sen tekivät maailmansodanaikana kehittyneet suunnistusmenetelmät. Lentomajakoista ovat säilyneet Turun Artukaisissa ja Iniön Perkalan saarella olevat rakennelmat (sekä Suomenlinnan kirkontorni).

 

http://www.flightforum.fi/forum/index.php?action=post;quote=897246;topic=77429.0;num_replies=9;sesc=4b23d52c93c0c6f3043bca992d1905c9

 

On ollut täällä juttua aiemminkin, mutta kertauksen vuoksi:

 

Valomajakoista, joista käytettiin myös nimeä "Karruksen majakat", on hyvä artikkeli Feeniks-lehdessä 4/2005. Sen on kirjoittanut lentokapteeni Antti Tervasmaa, joka nuorena perämiehenä v. 1952 lensi lentokapteeni "Hege" Laitisen kanssa DC-3:lla Tukholmaan. Laitinen esitteli tällöin hänelle tämän vanhan unohdetun 1930-luvun lentoväylän majakkoineen. Ensimmäinen valomajakka on Turun Artukaisissa, seuraava Perkolassa Iniön saaresta etelään. Seuraava on Kumlingessa ja viimeinen Oolannissa, Jomalan kirkon ja Maarianhaminan kaupungin puolivälissä Sivbyn kallion huipulla.

 

"Karruksen majakka"-nimitys tulee kapteeni Karruksesta, joka toimi Merilentoasema II:n palveluksessa 1930-luvulla.

 

Jukka

 

Kyseisen Feeniks-lehden voit tilata Ilmailumuseoyhdistyksen sähköpostista: info@imy.fi.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon että ei haittaa vaikka tämä kuva on nyt kahdessa ketjussa. Kumlinge.

 

 

Kiitokset Heikki kuvasta! Hyvä tietää, että Kumlingen majakka on siis edelleen pystyssä, samoin näköjään vanha generaattorihuone. Kaivoin esille vanhan Feeniks-lehdessä (4/2005)  olleen jutun Karruksen majakkaketjusta. Siitä sai sen käsityksen, että EFMA:n lähettyvillä ollut majakka olisi jossain vaiheessa purettu.

 

Tämä aihe alkoi kiinnnostaa siinä määrin, että olin yhteydessä Museovirastoon. Tiedustelin, ovatko he miten tietoisia tämän historiallisen majakkaketjun olemassaolosta. Pikaisesta vastauksesta kävi ilmi, että Iniön Perkalassa olevasta majakasta on jokin aika sitten annettu lausunto maa-alueen myynnin yhteydessä ja kohde on nykyisin suojeltu. Sen sijaan majakkaketjua kokonaisuutena ei ole tähän mennessä otettu museaalisesti huomioon. Asenne oli kuitenkin selvän myönteinen ja toivon, että virasto voisi vähintäinkin käynnistää selvitystyön. Tämä edellyttäisi myös myös yhteistyötä Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa, jonka hallinta-alueeseen Kumlinge kuuluu.

 

Olisi hienoa, jos koko olemassaoleva  majakkaketju saisi virallisen suojelustatuksen. Onhan kyseessä varsin ainutlaatuinen muistomerkki ilmailumme varhaisilta vuosilta. Yhdessä Norrtäljen majakan kanssa Karruksen majakat symboloivat  hienosti liikenteellistä yhteyttä Ruotsin, Ahvenmaan ja Suomen välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan upea asia, että Kumlingen majakka on vielä pystyssä. :thmbup: Kiitos kuvasta Heikki! Nyt on siis kolme -30-luvun valomajakkaa edelleen olemassa. Hienoa Raine, että olet ollut yhteydessä suoraan museoviranomaisiin. Toivottavasti asia lähtee eteenpäin positiivisissa merkeissä.

 

Ehdottomasti tämä ainutlaatuinen ja säilynyt majakkaketju, "Karruksen majakat"  olisi saatava suojelluksi.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon että ei haittaa vaikka tämä kuva on nyt kahdessa ketjussa. Kumlinge.

 

No ei haittaa Heikki  :thmbup:, Karin lähettämä kartta vaan päivittyy.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sita meillakin lentomajakkaketjun ensimmainen tuikku tallella ja toiminnassa - siellahan tuo vilkuttaa H-kirjainta Suomenlinnan kirkontornissa edelleen. Designiltaan toki erilainen ja tehoiltaankin pienempi jos en vaarin muista, taisi olla alun perin merenkulkua varten mutta hoiti sitten lentomajakankin virkaa siina samalla. Mahtaako Norrtaljen majakka tuikuttaa N-kirjainta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä karttaharjoitusta Lohjan majakkaan liittyen, Kari Syrjänen laittoi aikanaan kartan:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,50867.msg548939.html#msg548939

 

Pitäjänkartalla 1:20000 vuodelta 1939 on tuolla näkötorni:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kansalaisen Karttapaikka löytää tuolta Lohjan Ursan tähtitornin:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=6682376&x=337577〈=fi

 

 

Lohjan Ursan nettisivut kertovat seuraavaa:

 

"Lohjanharju eli Lohjanselkä on Salpausselän läntinen osa, korkeusero Lohjanjärven pintaan on suurimmillaan 85 metriä. Talvisodan alussa ilmavalvonnan keskeisin paikka Lohjalla oli harjulla sijainnut 25 metriä korkea näkötorni. Harjulla sijainneesta tornista oli esteetön näköala kymmenien kilometrien päähän. Tämän ansiosta viholliskoneiden tulo havaittiin lohjalla hyvissä ajoin. Suosittuja pommitus kohteita lohjalla olivat sementti tehtaat.

Selkeästi ympäristöään korkeampi torni oli myös hyvä maamerkki viholliskoneille ja ilmahälytysten ja pommitusten lisääntyessä kauppalanhallitus päätti räjäyttää tornin. Räjäytys tapahtui karkauspäivänä, vain muutama viikko ennen talvisodan päättymistä. Jos torni seisoisi vielä paikallaan tarjoaisi se hienot näkymät lohjanjärvelle ja läntiselle uudellemaalle"

 

http://www.ursa.fi/yhd/lohjanursa/TORNIT.html

 

Torni rakennettiin vuonna 1936 ja räjäytettiin 1940.

 

http://www.kolumbus.fi/reita/lohja2/album/slides/nakotorni_1.html

 

Tuohan olisi ollut tukeva ja valmis paikka lentomajakalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään