Juha Klemettinen

Finavia käynnistää uuden lisäpalvelun Ilmatieteen laitoksen kanssa

30 viestiä aiheessa

Finavia Oyj

Lehdistötiedote 17.1.2011

 

Finavia käynnistää uuden lisäpalvelun Ilmatieteen laitoksen kanssa

 

Ratkaisu sotilasilmailun erityistarpeisiin

 

Suomen lentoliikennettä palveleva Finavia Oyj on päättänyt tarjota muun muassa sotilasilmailun tarpeet täyttävän lisäpalvelun säähavaintoja varten. Reaaliaikainen, meteorologin antama sääneuvontapalvelu käynnistyy helmikuussa 2011 ja se on tarjolla kaikille muillekin siitä kiinnostuneille ilmailijoille. Finavian kumppani palvelun tuottamisessa on Ilmatieteen laitos, jonka kanssa Finavialla on jo entuudestaan pitkäaikainen yhteistyösuhde.

 

Lisäksi Finavia varmistaa Ilmatieteen laitoksen kanssa tehtävällä validointimenettelyllä automaattisen säähavaintojärjestelmänsä ehdottoman luotettavuuden.

 

Uudet palvelut otetaan käyttöön viranomaishyväksynnän jälkeen, jonka Finavia odottaa saavansa tammi-helmikuussa.

 

Finavia järjestää säähavaintoasioista myös informaatio- ja keskustelutilaisuuksia asiakkailleen ja muille sidosryhmilleen sekä lennonjohtajille täydennyskoulutusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitehän se It:laitos saa katu-uskottavuuden kohilleen tän talven jälkeen. Lupailtiin hirmupakkasia vrt. siperia, ei oo näkyny. Entäs sitten vakuuttelut ilmailun suhteen?? Sielläkin olis parasta keskittyä töihin eikä arvailuihin. >:(  Paras tieto on nykyisinkin vilkaista ikkunasta miltä siellä näyttää, tälläkin hetkellä ihan paska sää. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoilla kielikukkasilla kuvailtu uusi "palvelu" lienee puhelimitse annettavaa meteorologin sääkonsultaatiota. Tätähän on saanut ennenkin soittamalla maksulliseen palvelunumeroon jos säät on askarruttaneet mieltä. Jos Finavia on nyt maksajana on tämä askel oikeaan suuntaan.

Mutta kuka kuvittelee että autometarin  ongelmat ratkeavat tällä? Meteorologi voi tulkita tutkakuvistaan esim. ukkosta ja saderintamia mutta kentälle hän ei pääse katsomaan mitä siellä oikeasti on ja pitääkö autometar paikkaansa. Pitkän lennon aikana taas meteorologille on pahempi soitella ellei omaa taajuutta ole käytettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kuka kuvittelee että autometarin  ongelmat ratkeavat tällä? Meteorologi voi tulkita tutkakuvistaan esim. ukkosta ja saderintamia mutta kentälle hän ei pääse katsomaan mitä siellä oikeasti on ja pitääkö autometar paikkaansa. Pitkän lennon aikana taas meteorologille on pahempi soitella ellei omaa taajuutta ole käytettävissä.

 

Tuon tiedotteen viimeisestä lauseesta voisi tulkita, että se on se lennonjohtaja, joka sen "varmistuksen" tekee. Siis sen jälkeen, kun hänelle on annettu sitä "täydennyskoulutusta".

 

Miksi tuosta koko hommasta haiskahtaa nyt sellainen, että epäonnistuneita päätöksiä tuon koko automaattijärjestelmän kanssa tehneet tahot yrittävät peitota tekemänsä virhearvioinnit toisilla samanlaisilla? :P

 

Ja voi vain arvailla, mitä tämä uusi hieno kaiken pelastava "ratkaisu" ja yhteistyö Ilmatieteen laitoksen kanssa oikein lopulta maksaa. Liekköhän kaukana, jos heittää, että ei ainakaan halvemmaksi, kuin  vanha systeemi ennen "automaatiota"? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lisäksi Finavia varmistaa Ilmatieteen laitoksen kanssa tehtävällä validointimenettelyllä automaattisen säähavaintojärjestelmänsä ehdottoman luotettavuuden.

 

Uudet palvelut otetaan käyttöön viranomaishyväksynnän jälkeen, jonka Finavia odottaa saavansa tammi-helmikuussa.

Finavia järjestää säähavaintoasioista myös informaatio- ja keskustelutilaisuuksia asiakkailleen ja muille sidosryhmilleen sekä lennonjohtajille täydennyskoulutusta.

 

Jos tässä on yhtä hyvä luotettavuus kuin Malmin pysäköintipaikan järjestelyillä, niin yhtälailla vituikseen menee. Keskustelutilaisuus Malmin pysäköinnin järjestelyistäkin meni ihan perseelleen. Pelkkää sanelupolitiikkaa ja kovalla kiireellä hommat käyntiiin ja keskeneräinen kammotus on nähtävissä ilman montakaan autoa p-paikalla. Tämäkö oli tarkoitus?? Oliko kentän päällikönkin intresseissä tämänkaltainen toteutus. Tiedotustilaisuudessakin hän vetäyi taka-alalle kysymyksistä ja vetosi omiin menoihin.

Kuinkahan tämä sääjuttu saadaan puikkoihin, jos sama tahti jatkuu ei todella hyvältä näytä ja oliko tässä vielä Trafi takuumiehenä. Eikös se ole kuitenkin ylempi viranomainen näissä turvallisuusasioissa kuin Finavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan tämä sääjuttu saadaan puikkoihin, jos sama tahti jatkuu ei todella hyvältä näytä ja oliko tässä vielä Trafi takuumiehenä. Eikös se ole kuitenkin ylempi viranomainen näissä turvallisuusasioissa kuin Finavia.

 

Ei Trafi varsinaisesti ole minään "takuumiehenä" tässä, Trafi on vain todennut, että Finavian suunnittelema järjestelmä olisi kelvollinen sikäli kun se toimii dokumentoidulla tavalla. Nyt se ei ole toiminut edes dokumentoidusti.

 

Finavia ei ole viranomainen, eikä enää edes valtion liikelaitos, vaan julkinen osakeyhtiö (Finavia Oyj), jonka valtio tosin 100 %:sesti vielä toistaiseksi omistaa. Kovasti kuitenkin näyttää siltä, että toimintaa ohjaa joku poikakerho, joka on saanut aikansa ajalta, jolloin ilmailulaitoksen yhteydessä toimi silloinen lentoturvallisuushallinto ja tällöin siis sama toimija harjoitti itse liiketoimintaa ja valvoi ylimpänä viranomaisena omaa toimintaansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Trafi varsinaisesti ole minään "takuumiehenä" tässä, Trafi on vain todennut, että Finavian suunnittelema järjestelmä olisi kelvollinen sikäli kun se toimii dokumentoidulla tavalla. Nyt se ei ole toiminut edes dokumentoidusti.

 

Finavia ei ole viranomainen, eikä enää edes valtion liikelaitos, vaan julkinen osakeyhtiö (Finavia Oyj), jonka valtio tosin 100 %:sesti vielä toistaiseksi omistaa. Kovasti kuitenkin näyttää siltä, että toimintaa ohjaa joku poikakerho, joka on saanut aikansa ajalta, jolloin ilmailulaitoksen yhteydessä toimi silloinen lentoturvallisuushallinto ja tällöin siis sama toimija harjoitti itse liiketoimintaa ja valvoi ylimpänä viranomaisena omaa toimintaansa...

 

Hyvin sanottu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti kuitenkin näyttää siltä, että toimintaa ohjaa joku poikakerho, joka on saanut aikansa ajalta, jolloin ilmailulaitoksen yhteydessä toimi silloinen lentoturvallisuushallinto ja tällöin siis sama toimija harjoitti itse liiketoimintaa ja valvoi ylimpänä viranomaisena omaa toimintaansa...

 

Ei siellä ole enää mitään vanhaa kerhoa, eivätkä varsinkaan vain poikia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siellä ole enää mitään vanhaa kerhoa, eivätkä varsinkaan vain poikia.

 

On siellä, vaikka eläkkeellesiirtymisjuhlia onkin vietetty :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siellä, vaikka eläkkeellesiirtymisjuhlia onkin vietetty :D

 

Älä Tatu sotke Repeä ja hänen ansaittua eläkkeelle siirtymistä tähän.

 

Siellä on se poikakerho ihan oikeesti vieläkin, siinä olet oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siellä, vaikka eläkkeellesiirtymisjuhlia onkin vietetty :D

 

Niitä on pidetty TraFin päälliköille. Finaviassa ei ole ilmailualaa tuntevaa vanhaa kaartia jäljellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaleva 18.1 Finavia kohentaa lentokenttien sääpalvelua

"Finavia alkaa tarjoita lentosäätietoihin lisäpalveluna Ilmatieteen laitoksen sääneuvontapalveluja. Uusi palvelu täyttää Suomen lentoliikennettä palvelevan Finavian mukaan muun muassa sotilasilmailun tarpeet.

Lentoasemien automaattista lentosäähavainnointia on arvosteltu, sillä sääautomaatin ja lennonjohtajan näkemykset säätilasta ovat poikenneet usein. Varsinkin puolustusvoimat on suhtautunut varauksella automatisointiin.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin on edelleen tullut poikkeamaraportteja, joissa automaatin ja lennonjohtajien näkemykset säästä poikkevavat. Apulaisjohtaja Kari Siekkisen mukaan yhtään vaaratilannetta ei kuitenkaan ole tullut.

Hänen mukaansa Trafi pyysi joulukuussa Finaviaa ryhtymään toimiin yleisen luottamuksen parantamiseksi. "Meidän näkemyksen mukaan järjestelmä täyttää kansainväliset vaatimukset, mutta palautteen takia pyysimme Finaviaa ryhtymään toimiin. Nämä ovat juuri oikean suuntaisia toimia"

Hänen mukaansa asiassa on kyse vain siitä että säätietojen määritystapa on vaihtunut uuteen. Uusi tapa voi joissakin olla parempi kuin entinen ja jossakin huonompi ja niitä on hankala verrata.

Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Anne Ilola ei myönnä että Finavia olisi joutunut antamaan asiassa periksi. "Joillakin asiakkailla on tarpeita, jotka poikkeavat asiakkaiden suurimman osan tarpeista" Yrityksillä on sellaisessa tilanteessa tapana kehittää lisäpalveluja. Tämä on mormaalia palvelun kehittämisen ketjua"

Palvelulla ei Ilolan mukaan pyritä parantamaan sääautomaatin antamien tietojen tarkkuutta. "Sääautomaatti toimii kansainvälisten määritteiden mukaan ja sen pitää antaa tarkat tiedot. Automaatioon perustuva tieto jatkuu samantyyppisenä kuin tähänkin asti. Sääautomaatti antaa tietoja puolen tunnin välein. Jos tarvitaan lisäksi reaaliaikaisia tietoja tämän puolen tunnin sisällä olevista tapahtumista niitä saa tämän palvelun avulla"

Reaaliaikainen meteorologin  antama sääneuvontapalvelu alka helmikuussa 2011 ja se on Puolustusvoimien lisäksi tarjolla maksullisena kaikille ilmailijoille. Ilolan mukaan palvelun hinnoittelu on hyvin kohtuullinen.

Lisäksi Finavia aikoo varmistaa arviointimenettelyllä Ilmatieteen laitoksen kanssa automaattisen säähavaintojärjestelmänsä luotettavuuden. Puolustusvoimien päämeteorologi Heikki Kauppinen toivoo että automaatin tueksi saataisiin paikallisia ihmisen tekemiä havaintoja ja tulkintoja"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apulaisjohtaja Kari Siekkisen mukaan...

Hänen mukaansa asiassa on kyse vain siitä että säätietojen määritystapa on vaihtunut uuteen. Uusi tapa voi joissakin olla parempi kuin entinen ja jossakin huonompi ja niitä on hankala verrata.

 

Pakko tässä joku kerho on olla. Luulisi nyt hitto soikoon, että ilmailun turvallisuutta jollain tavalla valvova viranomainen olisi kiinnostunut tai pitäisi erittäin huonona asiana sitä, ettei tietoa ukkosista eikä erinäisistä jäätävistä sääilmiöistä tule enää lainkaan, vaikka sinällään järjestelmä saattaakin icao annexin minimivaatimukset täyttää - suosituksia sitten vähemmän. Luulisi myös, että riippumaton ilmailuviranomainen voisi rehdisti todeta, että tässä on viety suomea kohti kehitysmaiden ilmailua, mutta jokin tuntuu estävän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein:

Finavia uutisoi  käynnistävänsä lisäpalvelun, joka on siis jo aiemminkin ollut saatavilla. Ilmavoimat eivät maksa, mutta kaikki muut maksavat meteorologin kanssa keskustelusta. Automaatti tekee edelleen ne samat epäluotettavat havainnot.

Missä kohtaa se ilmailijoita koskeva parannus on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein:

Ilmavoimat eivät maksa, mutta kaikki muut maksavat meteorologin kanssa keskustelusta.

 

En minä ainakaan tuosta sellaista kuvaa saanut, että Ilmavoimat eivät maksaisi. Kait ne maksaa tuosta palvelusta ihan samalla tavalla, kuin muistakin Finavialta ostamistaan palveluista?

 

Automaatti tekee edelleen ne samat epäluotettavat havainnot.

 

Ymmärsin niin, että automaatti tekee havainnot päin per..., tarkoitan hanuria ja se täydennyskoulutettu lennonjohtaja vahvistaa automaatin tehneen havaintoja päin pe.., korjaan hanuria  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkahan ehtivät opettaa Atiksen puhumaan sujuvasti. Paljon tuumaustaukoja. Olisiko vanha hidas kone? ;)

 

Tai sitten kertomaan ylipäänsä mitään. Nimim. jaksolla kuultuna "This is XX information .. Please advise on initial contact you have information ..  This is XX information .. Please advise" jne. Mietin siinä lentäessäni että tarkoittaakohan tuo sitä että lentopaikalta niinsanotusti puuttuu sää, eli ollaan ISA-standardi-ilmakehän mukaisia :D

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten kertomaan ylipäänsä mitään. Nimim. jaksolla kuultuna "This is XX information .. Please advise on initial contact you have information ..  This is XX information .. Please advise" jne. Mietin siinä lentäessäni että tarkoittaakohan tuo sitä että lentopaikalta niinsanotusti puuttuu sää, eli ollaan ISA-standardi-ilmakehän mukaisia :D

 

/Samuli

 

Kai teit rapsan?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaahan ilmailijat, niin yleis- kuin liikennesellaisetkin, tehdä niitä asiaankuuluvia raportteja puutteista tuohon säähavaintojärjestelmään liittyen. Nyt kun erään ammattikunnan tekemät raportit on leimattu ammattiyhdistyspolitiikaksi niin tarvitaan sellaisiakin raportteja joiden takana ei voida väittää perusteettomasti olevan vääränlaista agendaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisessä duunissani "uusittua" säähavaintojärjestelmää moitittiin ihan sen takia, että pitääkö jonkun hypätä tai jopa kuolla ennen kuin ymmärretään ettei järjestelmä toimi  >:(

Kun sääpalvelussa alettiin säästämään niin koneissa alettiin kantamaan enemmän kerosiinia kyydissä, lopputuloksena oli tietenkin se, että samaan tavoitteeseen (määränpää tai oppiminen) pääseminen aiheutti tavalla tai toisella ylimääräistä kulutusta, joko koneessa tai kerosiinin määrässä :thmbdn:

Lisäpalvelukaan ei ratkaise ihan kaikkea, ihan kaikille kentille todennäköisesti ei kuitenkaan saada ao koulutettua henkilöä tuottamaan lisäpalvelua 24/7. Lisäpalveluahan tarvitaan myös varakentillä  :-\

Iloinen ylläri huomata sitten varakentällä ettei johtovalolinja tulekaan näkyviin minimistä kun jäljellä on vain 45 minsan reservit (kokardeilla ei sitäkään)  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ihan kotimainen systeemi.

 

Kahta mallia on käytössä. Vaisala on toinen ja toinen on ulkomailta.

Vaisalan henkilö oli suoraan todennut että järjestelmää käytetään tavalla ja tarkoitukseen johon sitä ei ole suunniteltu.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahta mallia on käytössä. Vaisala on toinen ja toinen on ulkomailta.

Vaisalan henkilö oli suoraan todennut että järjestelmää käytetään tavalla ja tarkoitukseen johon sitä ei ole suunniteltu.

 

 

Peter

 

Olettaisin että Ruotsissa on käytössä Aerotech 1,saattaa olla Vaisala:kin.Taitaa olla samanlaiset systeemit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään