Petri Lehtovirta

Kiinan uusi häivähävittäjä J-20 (OLI: Sotilasilmailu-uutisia)

26 viestiä aiheessa

Kiina esitteli uusinta J-20-hävittäjää Chengdun (Chengdu Aircraft Design Institute’s airfield) lentokentällä 29. joulukuuta 2010.

 

Asiantuntijat kiirehtivät heti analysoimaan kiinalaisten superkonetta pelkkien kaukaa otettujen kuvien perusteella. Yksipaikkainen ja kaksimoottorinen J-20 on  Aviation Weekin mukaan isompi kuin F-22 tai Suhoin PAK, mikä viittaa sekä suureen sisäiseen ase- että polttoainekuormaan. Moottorien tosin arvioitiin olevan vanhoja venäläisiä Saturneja, jotka eivät enää kelpaa ainakaan sarjatuotantoon tulevaan häivehävittäjään.

 

Niin Aviation Week kuin monet muutkin asiantuntijat ilmaisivat myös suuria epäilyksiä J-20:n suhteen. Sen häiveominaisuuksia epäiltiin ja kuvien arvioitiin esittävän jonkinlaista teknologioiden kokeilukappaletta pikemminkin kuin sarjatuotannon pohjaksi tarkoitettua prototyyppiä.

 

Suomen Kuvalehti

 

Aviation Week

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina esitteli uusinta J-20-hävittäjää Chengdun (Chengdu Aircraft Design Institute’s airfield) lentokentällä 29. joulukuuta 2010.

 

Asiantuntijat kiirehtivät heti analysoimaan kiinalaisten superkonetta pelkkien kaukaa otettujen kuvien perusteella. Yksipaikkainen ja kaksimoottorinen J-20 on  Aviation Weekin mukaan isompi kuin F-22 tai Suhoin PAK, mikä viittaa sekä suureen sisäiseen ase- että polttoainekuormaan. Moottorien tosin arvioitiin olevan vanhoja venäläisiä Saturneja, jotka eivät enää kelpaa ainakaan sarjatuotantoon tulevaan häivehävittäjään.

 

Niin Aviation Week kuin monet muutkin asiantuntijat ilmaisivat myös suuria epäilyksiä J-20:n suhteen. Sen häiveominaisuuksia epäiltiin ja kuvien arvioitiin esittävän jonkinlaista teknologioiden kokeilukappaletta pikemminkin kuin sarjatuotannon pohjaksi tarkoitettua prototyyppiä.

 

Suomen Kuvalehti

 

Aviation Week

 

 

Alan julkaisuissa ja arvostetuilla saiteilla (länsimaisilla) on myös hyvin päinvastaisia kommentteja joissa todetaan että koneen stealth teknologia on edistyksellistä lukuunottamatta koneen takaosaa joka lienee vain ko. testikoneessa ko. tyyppinen tai todetaan että F-35 ja Super Hornetilla ei ole käytännön mahdollisuuksia ko. koneen sarjatuotantoversiota vastaan. Eli annetaan kiinalaisten rauhassa kehittää konettaan. Moottoreina on ko.koneessa mahdollisesti venäläinen supercruisen mahdollistava 117S joka on myös Su-35S:n ja PAK-FA:n voimalähde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina esitteli uusinta J-20-hävittäjää Chengdun (Chengdu Aircraft Design Institute’s airfield) lentokentällä 29. joulukuuta 2010.

 

Venäläinen analyysi

The future of China's fifth-generation stealth fighter

 

Since the 1970s, China has consistently lagged 15 to 20 years behind the world leaders in aircraft manufacturing. This was true of their third- and fourth-generation aircraft, and this appears to be the case with its fifth-generation fighter plane.

 

The J-20 fighter was produced nearly 20 year after the U.S. YF-22 (the prototype of the mass-produced F-22A), 17 years after the Russian MiG-1.44 (MiG-MFI, or Multifunctional Frontline Fighter), and 14 after Russia's S.37 (Su-47).

 

If the J-20 is accepted as the prototype for a new series, China will be able to produce a fifth-generation fighter plane within 10 years. If not, it will begin batch production no sooner than 15 or 20 years from now.

 

No one knows for sure what will happen, but it's certainly not too early to make predictions about the future of the new plane.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauas on tultu siitä kun ruotsin tunnilla luettiin lilla kinamanista !

 

Juu... kiinalaisten teollisuusvakoilutaidot ovat kehittyneet huomattavasti, muilta osin he tulevat edelleenkin 20 v jäljessä muit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina esitteli uusinta J-20-hävittäjää Chengdun (Chengdu Aircraft Design Institute’s airfield) lentokentällä 29. joulukuuta 2010.

 

Se teki nyt myös ensilentonsa, ei siis ollut ihan pelkkä paperitiikeri

HS.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin että se olisi suorituskykyisempi kuin Super Hornet ja F-22 ( tosin JAS kepittää sen myös ) ?

 

Onko nuo myllyt samat kuin MIG-25:ssa tms ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kysyä Karivalolta tuosta...siteerasin häntä. Tosin olikin F-35 eikä F-22.

 

Puhuttiinko siinä Pertun viestissä varsinaisesti suorituskyvystä mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-35 ja Super Hornetilla ei ole käytännön mahdollisuuksia ko. koneen sarjatuotantoversiota vastaan

 

Miten tuon nyt haluaa ymmärtää ! :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-35 ja Super Hornetilla ei ole käytännön mahdollisuuksia ko. koneen sarjatuotantoversiota vastaan

 

Miten tuon nyt haluaa ymmärtää ! :-[

 

Sen voi ymmärtää oikeasti Stealth teknologiasta ymmärtävän henkilön ( P Goon) kirjoittamana esim. näin:

 

      1. The J-XX/J-20 is a large fighter, similar in size to an F-111. This first-of-type aircraft presents with a large dihedral canard-delta wing configuration; with a pair of outward/rearward canted all moving combined vertical/horizontal tails; and, similarly large, outward canted ventral fins/strakes which, if all moving like the tails and retained on any production version, will make for some quite advanced capability options in the areas of controllability and manoeuvrability. There is little doubt this configuration is intended to provide good sustained supersonic cruise performance with a suitable engine type, and good manoeuvre performance in transonic and supersonic regimes.

 

  2. The stealth shaping is without doubt considerably better than that seen in the Russian T-50 PAK-FA prototypes and, even more so, than that seen in the intended production configuration of the F-35 Joint Strike Fighter.

 

  3. The J-XX/J-20 design appears to be largely built around the stealth shaping design rules employed in the F-22A Raptor:

 

  4. The chined J-XX/J-20 nose section and canopy are close in appearance to the F-22, yielding similar signature performance in a mature design.

 

  5. The J-XX/J-20 trapezoidal edge aligned engine inlets are closest to the F-22, though appear to be larger and employ an F-35 style DSI (Diverterless Supersonic Inlet) design, obviously intended to improve on F-22 inlet edge signature.

 

  6. The J-XX/J-20 wing fuselage join, critical for beam and all aspect stealth, is in shaping and angle very similar to the F-22, and clearly superior to both the Russian T-50 PAK-FA prototypes and the F-35 Joint Strike Fighter.

 

  7. The J-XX/J-20 flat lower fuselage is optimal for all aspect wideband stealth, and emulates the F-22 design closely.

 

  8. Planform alignment of the J-XX/J-20 shows exact angular alignment between canard and delta leading edges, and exact crossed (starboard to port, port to starboard) angular edge alignment between canard and delta trailing edges. Leading edge sweep is ~43°, clearly intended for efficient supersonic flight.

 

  9. The J-XX/J-20 nose and main undercarriage doors employ X-band optimised edge serration technology, based on F-117A and F-22 design rules.

 

  10. The aft fuselage, tailbooms, fins/strakes and axi-symmetric nozzles are not compatible with high stealth performance, but may only be stop-gap measures to expedite flight testing of a prototype.

 

  11. The airframe configuration and aft fuselage shape would be compatible with an F-22A style 2D TVC nozzle design, or a non-TVC rectangular nozzle designed for controlled infrared emission patterns and radio-frequency stealth.

 

  12. The airframe configuration is compatible with ventral and side opening internal weapon bays, and large enough to match or exceed, by some degree, the internal weapons payload of the F-22A Raptor.

 

  13. Internal fuel fraction is also likely to be high, given the fuselage configuration and large internal volume of the big delta wing. This indicates an intent to provide a sustained supersonic cruise capability, in the manner of the proposed FB-22.

 

  14. The PLA have not disclosed the engine type. There are claims that the Russians supplied supercruise capable 117S series engines, though, subject to the overall efficiency of the aircraft’s aerodynamics, these would likely not be sufficient to extract the full performance potential of this advanced airframe.

 

  15. The intended sensor suite remains unknown. China has yet to demonstrate an AESA radar, or an advanced indigenous Emitter Locating System (ELS). However, these could become available by the time this airframe enters production. Suitable Russian hardware is currently in late development and/or test.

 

  16. Any notion that an F-35 Joint Strike Fighter or F/A-18E/F Super Hornet will be capable of competing against this Chengdu design in air combat, let alone penetrate airspace defended by this fighter, would be simply absurd. The F-35 Joint Strike Fighter and F/A-18E/F Super Hornet are both aerodynamically and kinematically quite inferior to the as presented J-XX/J-20 design, and even the shape based VLO capability in the J-XX/J-20, as presented, will effectively neutralise any sensor advantage either type might possess against earlier Russian and Chinese fighter designs.

 

  17. A stealthy, supercruising, long range interceptor would provide the PLA-AF with the capability to penetrate an opposing IADS to destroy assets like E-3 AWACS, RC-135V/W Rivet Joint, other ISR systems, and importantly, Air Force and Navy tankers. This would significantly complicate if not close down air operations from Andersen AFB and fixed basing in the Ryukyu chain, Japanese main islands, and Korean peninsula, during the opening phase of any contingency.

 

  18. Naval task forces structured around CVBGs and operating within the 1,000 NMI plus radius of the J-XX/J-20 would be at significant risk of rapidly losing their E-2C/D AEW&C and EA-18G Growler Electronic Attack coverage during the opening phase of any contingency.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

Mutta jos avioniikka ja asejärjestelmät on pepantenesta niin kone on jokseenkin hyödytön. Lisäksi jopa nykyiset häivekoneet näkyvät uusissa tutkissa jolloin Jas Gripen tekee jo silmukkaa F-35:n ympärillä koska häivetekniikka ei paranna aerodynamiikkaa.

 

Minkähänlainen vakoilujärjestelmä Kiinan Kansantasavallalla on ? Lähiravintelin omistajakin on jo käynyt 30 kertaa Kiinassa ja kotoisin Wuhanin 8 miljoonan pikkucitistä. Voisiko ihan tavalliset sitisenit viedä mm. ostettua tekniikkaa itään ?

Tulee mieleen tilanne jossa kaveri alkaa illalla lähettää morsekoodia kun työpäivä ohi esim wärtsilällä, nokialla tai patrialla jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaiset kuten tiedämme ovat kohteliaita isäntiä. Juuri parahiksi kun USA:n puolustusministeri Robert Gates tuli työvierailulle USA:n laivaston pullistelun

jälkeen, Korean lähivesillä, päättivät kiinan johto hieman rauhoitella USA:n sotilaspiirejä ja julkistivat uuden J-20 5- sukupolven hävittäjän proton koelennon, parahiksi hänen saapumisensa kunniaksi. Hienoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähänlainen vakoilujärjestelmä Kiinan Kansantasavallalla on ?

 

Länsimaissa ja Venäjällä turvallisuusviranomaiset ovat varsin avoimesti varoitelleet kiinalaisista, mutta aika pitkälle varoitukset ovat kaikuneet kuuroille korville... yrityksille kinukit ovat puoli-ilmaisia ja ahkeria työntekijöitä, sitä ei kovin hevillä ymmärretä että he hyvin suurella todennäköisyydellä vievät enemmän kuin tuovat, ja yliopistot sekä muut tutkimuslaitokset haalivat heitä kansainvälistymiskiimassaan sisään ilman mitään rajaa ja tolkkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkkitehtisuunnitelmat kelpaavat myös, mutta toteutusvaiheessa ottavat kaiken itselleen..jopa detaljisuunnittelun rakennusurakoista puhumattakaan. Kuulin erään porukan tilitysta tavasta jolla siellä operoidaan.

Onkohan idän pelottava karhu siirtynyt valtiota idemmäksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaiset haalivat Kosovossa 1999 alasammutun F-117 koneen jäänteitä:

 

"....saimme tiedusteluraportteja, joiden mukaan kiinalaisagentit kulkivat ristiin rastiin alueella, ja ostivat maanviljelijöiltä koneen osia. Uskomme, että kiinalaiset käyttivät nuo osat tutkiakseen häiveteknologiaa,"

 

Uusi Suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääksen F-117 ei ole hävittäjä kuin nimeltään. Mielenkiintoista että kyseiset asiantuntijat eivät tuonneet tätä esille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smithsonian Air and Space Magazinessa tammikuussa 2008 oli artikkeli F117:sta, jossa alasampumisen pätkä ohessa. Alas ampumisen syynä oli siis tämän artikelin mukaan se, että koneet lähtivät partiointimatkalle Avianosta aina saman aikatalun mukaisesti ja nouidattivat sama reittiä. Tällöin koneen stealth ominaisuuksista ei tietysti ollut niin suurta hyötyä.

 

Timo

 

"Unconventional Weapon

What we learned about stealth technology from the combat career of the F-117.

By Bill Sweetman

Smithsonian Air & Space Magazine, January 01, 2008

 

On March 27, 1999, an F-117A that had just bombed a target in Serbia was shot down 28 miles northwest of Belgrade. The weapon that shot it down was a veteran S-125 Neva-M missile system.

The other side of the story emerged in late 2005, when the Serb commander whose battery had planned the attack discussed it in detail for the first time. Colonel Dani Zoltan—whose traditional Hungarian name had not been released because it wasn’t Serbian, a testament to the bad blood between the two nations originating in Hungary’s World War II invasion of Yugoslavia—emerged as an energetic and original leader who used good tactical sense and modified equipment to down the world’s most sophisticated stealth aircraft.

To keep his radars and operators from being attacked, Zoltan kept them on the move. He led the Third Battery of the 250th Missile Brigade on more than 50,000 miles of blacked-out travel in the 78 days of the war. He also made unspecified modifications to the P-18 radar.

Resembling a Rube Goldberg assembly of housetop TV antennas, the P-18 differed from most radar because it operated in the VHF waveband, transmitting at a much lower frequency than most other radars. The radar-absorbent material covering the F-117 is less effective against VHF radars.

The jet’s primary defense against VHF resides in the wing edges, which take the form of deep and effective absorbers, called an “electromagnetic shock absorber” by chief engineer Alan Brown in a 1992 lecture.

Avoiding detection by systems like the P-18 required a combination of careful planning, operational security, and tactics. But Zoltan’s hyperactive battery couldn’t be pinned down. Serb agents were tracking takeoffs from the F-117s’ base in Aviano, Italy, and airspace restrictions indicated that the fighters were following very similar routes, night after night.

According to Dani, when the F-117A was head-on at 26,000 feet and eight miles out, the battery fired two missiles. Each would have closed the distance in seconds. The pilot, Air Force Lieutenant Colonel Darrell Zelko, has never specified how much warning he had of the attack. One still-classified aspect of the F-117 is whether it carries any kind of radar warning receiver. If it does, even the most comprehensive studies of the aircraft have not mentioned it, nor has it been mentioned as part of any upgrade.

A December 2006 account of the shootdown in Air Force magazine says only that Zelko’s “routine suddenly was shattered by indications that Serbian air defense systems had targeted his aircraft.” (Zelko ejected and was rescued by an MH-60 Pave Hawk helicopter six hours later.)

The shootdown led to such changes as the formation of an F-117 weapons school to develop, formalize, and train in tactics, and an increased emphasis on training with other forces, including the jet’s first participation in Red Flag war games. “Stealth is not perfect, and we still count on other assets to improve our capability,” Shoaf told the London conference."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Uskomme, että kiinalaiset käyttivät nuo osat tutkiakseen häiveteknologiaa,"

 

Kiinalaiset kiistävät jyrkästi:

 

"Global Timesin haastatteleman testilentäjän mukaan alasammutun hävittäjän tekniikka oli niin vanhanaikaista, ettei siitä olisi ollut mitään hyötyä uuden sukupolven hävittäjän rakentamisessa. "

 

Toisaalta jotkut seikat vahvistavat epäilyjä että ihan omalta piirrustuspöydältä ei ole lähdetty liikkeelle:

 

"Yhdysvalloissa annettiin maanantaina 32 vuoden vankeustuomio aiemman sukupolven häivehävittäjän kehittelyssä mukana olleelle intialaissyntyiselle insinöörille, joka oli myynyt tietoja kiinalaisille. "

 

YLE

 

(puuttumatta siihen, että onko F-117 oikeasti "F" vai ennemminkin "A" )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuisi vaikealta uskoa, että sotilaallisesti ajattelevat henkilöt nollaisivat Stealth-koneen antaman taktisen edun ja operoisivat sillä kaavamaisesti aikatalujen mukaan ja samoja reittejä. Mutta onhan sitä muitakin mokia tässä maailmassa tehty, isompiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään