Timo Hyvönen

Muuttuuko lentosuunnittelukäytäntö?

90 viestiä aiheessa

Malmilta lentäessä on tullut jo selväksi, että lennonjohtajien harmiksi on tuotu uusi ATK joka vaatii paljon käsityötä. Sen takia NOTAM suosittelee STRONGLY tekemään plaanin etukäteen. Sitä varten on nyt tuo sähköinen lomake, joka lienee jo parempi kuin se ensimmäinen versio.

 

Keskustelimme tänään kerholla uudistuvasta lentosuunnittelusta. Tilaisuudessa sanottiin mm. että tornin kiinniollessa Malmin plaani aktivoidaan alueeseen, MUTTA ENR1.10 sanoo sivulla 5

 

Huom.: Silloin, kun lähtöilmoitus annetaan voimassaolevan

lennonjohtoalueen alapuolisesta ilmatilasta (esim. TMA / MIL

CTA), tulee se antaa ao. lennonjohtoalueesta vastuussa olevalle

ATS-elimelle radiolla tai (matka)puhelimella.

Eli taidan olla tehnyt vahingossa oikein kun olen aktivoinut plaanin Helsingin torniin (119.100) Malmin kiinniollessa?

 

Ennakkoajoista taas AIP sanoo:

 

Lentosääntöjen kohdassa 3.3.1.4 määrättyyn lentosuunnitelman

esittämistä koskevaan 60 MIN ennakkoaikaan on hyväksytty

alla esitetyt poikkeukset VFR-lentojen osalta:

 

1.2.1 Lentosuunnitelma VFR-lentoa varten voidaan esittää

vähintään 30 MIN ennen lähtöä silloin, kun lentoonlähtöpaikka

sijaitsee C, D tai G+ luokan ilmatilassa

 

 

ja lentosäännöt taas sanovat

 

3.3.1.4 Ellei Ilmailuhallinto ole toisin määrännyt,

sellaista lentoa varten, jolle annetaan

lennonjohtopalvelua tai ilmaliikenteen neuvontapalvelua,

on esitettävä lentosuunnitelma

vähintään 60 minuuttia ennen lähtöä tai,

jos lentosuunnitelma esitetään lennon aikana,

niin hyvissä ajoin, että asianomainen ATS-elin

saa sen vähintään 10 minuuttia ennen ilmaaluksen

laskettua saapumista

a) kohtaan, jossa se aikoo tulla lennonjohtoalueelle

tai neuvontailmatilaan tai

b) kohtaan, jossa se aikoo lentää lentoväylän

tai neuvontareitin poikki.

 

 

Lennosta tehtävistä suunnitelmista AIP toteaa

 

Lennon aikana radiolla esitettävä lentosuunnitelma esitetään

lähimmälle päivystävälle ATS-elimelle tai aluelennonjohdolle.

 

 

eli säännökset eivät näytä vielä ainakaan muuttuneen mihinkään. Malmin NOTAM näyttää olevan voimassa 15.1. saakka, mahtaakohan silloin tulla täydellinen radioplaanikielto? E.m. perusteella kuitenkin Malmille saapuminen onnistuu ilman etukäteisplaania (ja sit lennonjohtajia harmittaa). En löytänyt mitään erityismainintaa Kuopiostakaan.

 

Olisiko jollain kokeneella Lentäjällä asiasta ja mahd. tulevista muutoksista lisätietoa?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NOTAMissa käytetty termi VFR OPS ei erittele 'sallittuja' tai 'kiellettyjä' toimintoja (saapuminen, lentoonlähtö tms.) millä nyt 'pääse' vielä ilman plaania ja millä ei.

Tietävä henkilö vahvisti että myös saapuville se on 'highly recommended'.

POSS RESTRICTIONS FOR VFR OPS, DELAYS 0-30 MIN. WRITTEN FLIGHT PLANS ARE HIGHLY RECOMMENDED

FROM: 31DEC10 0810 TO: 15JAN11 0900 EST (B3987/10)

 

EDIT: ennakkoajasta, huom:

REF THE FINNISH RULES OF THE AIR PARA 3.3.1.4 ALL FLT PLANS SHALL BE SUBMITTED PN 60MIN BEFORE DEPARTURE EXCLUDING FLT PLANS SUBMITTED TO THE ATS UNIT MENTIONED IN AIP ENR 1.10

FROM: 08NOV10 1120 TO: 08FEB11 2359 EST (A1893/10)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: ennakkoajasta, huom:

 

Joo ja ENR1.10 nimenomaan mainitsee nämä C-, D- ja G+ -paikat 30 minuutin paikoiksi, lisäyksellä että

 

D ja G+ luokan ilmatilassa voidaan VFR-paikallislentoa tai lähialueen

tai lentotiedotusvyöhykkeen rajalla päätettävää

VFR-lentoa koskeva lentosuunnitelma esittää kuitenkin välittömästi

ennen lentoonlähtöä.

 

Eli tuo sallii edelleen ne radioplaanitkin.

 

Siirtymäkautta eletään...

 

t. Tmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
REF THE FINNISH RULES OF THE AIR PARA 3.3.1.4 ALL FLT PLANS SHALL BE SUBMITTED PN 60MIN BEFORE DEPARTURE EXCLUDING FLT PLANS SUBMITTED TO THE ATS UNIT MENTIONED IN AIP ENR 1.10 FROM: 08NOV10 1120 TO: 08FEB11 2359 EST (A1893/10)

ja se kohde 'submitted to the ATS UNIT' on ns. 'radioplaani'. Notam määrittelee kaikille ei-'radioplaaneille' 60 min ennakkoaika.

Yhteenveto: EFHF: 'written flight plan highly recommended', ja kirjalliselle lentosuunnitelmalle virallisesti 60min ennakkoaika tällä hetkellä (ei 30min).

EDIT: korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja se kohde 'submitted to the ATS UNIT' on ns. 'radioplaani'. Notam määrittelee kaikille ei-'radioplaaneille' 60 min ennakkoaika.

Yhteenveto: EFHF: 'written flight plan highly recommended', ja kirjalliselle lentosuunnitelmalle virallisesti 60min ennakkoaika tällä hetkellä (ei 30min).

EDIT: korjaus

 

Eli tämä

 

1.2.1 Lentosuunnitelma VFR-lentoa varten voidaan esittää

vähintään 30 MIN ennen lähtöä silloin, kun lentoonlähtöpaikka

sijaitsee C, D tai G+ luokan ilmatilassa

 

ei enää olisi voimassa?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, näin on.

NOTAM vaatii kaikille lentosuunnitelmille (paitsi suoraan ATS elimille esitetyille) 60min ennakkoaika.

Tämä menee AIPin yli (NOTAMin voimassaolon aikana).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin tänään lentämässä (!). Plaania tehdessäni juttelin briefingin kaverin kanssa ja lennon jälkeen menin pähkäilemään näitä ennakkoaikoja sinne pyöreään.

 

Nythän on tullut uusi NOTAM:

 

REF THE FINNISH RULES OF THE AIR PARA 3.3.1.4 ALL FLT PLANS SHALL BE SUBMITTED PN 60MIN BEFORE DEPARTURE EXCLUDING FLT PLANS SUBMITTED TO THE ATS UNIT MENTIONED IN AIP ENR 1.10

 

FROM: 08FEB11 0756 TO: PERM (A0178/11)

 

ja ENR 1.10 sanoo juuri samanlailla eli 60 min paitsi jos lähdetään C, D tai G+ -lentopaikalta aika on 30 min.

 

Miksikähän tuollainen NOTAM on edes tehty, sehän näyttäisi olevan suoraan linjassa tuon AIP:n kanssa?! Näin siis yhdessä siellä briefingissä pähkäiltiin. Virhe vai tulkintavirhe vai täh?

 

Aivo solmussa,

 

Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aivo solmussa

Liikaa itiliä. Mutta hyvin kyllä huomattu tämä ristiriitaisuus  :thmbup:

 

Nythän on tullut uusi NOTAM:

 

REF THE FINNISH RULES OF THE AIR PARA 3.3.1.4 ALL FLT PLANS SHALL BE SUBMITTED PN 60MIN BEFORE DEPARTURE EXCLUDING FLT PLANS SUBMITTED TO THE ATS UNIT MENTIONED IN AIP ENR 1.10

 

FROM: 08FEB11 0756 TO: PERM (A0178/11)

 

ja ENR 1.10 sanoo juuri samanlailla eli 60 min paitsi jos lähdetään C, D tai G+ -lentopaikalta aika on 30 min.

 

Miksikähän tuollainen NOTAM on edes tehty, sehän näyttäisi olevan suoraan linjassa tuon AIP:n kanssa?! Näin siis yhdessä siellä briefingissä pähkäiltiin. Virhe vai tulkintavirhe vai täh?

 

ATS-elimiin kuuluu tosiaan lentosääntöjen määritelmien mukaisesti myös ARO (ilmaliikennepalvelutoimisto, air traffic services reporting office). Olennaista asiassa on kai se, onko kohdassa ENR 1.10 mainittu AROa, ja onhan siellä mainittu, jopa malmin AIS/ARO/MET oikein erikseen! Näin ollen on totta, että malmin ARO/AIS/MET on selkeästi ENR 1.10:ssa mainittu ATS-elin ja sille plaania esittäessä tuota notamia ei selvästikään tarvitse noudattaa.

 

Ilmeisesti notamin kirjoittaja on ajatellut ATS-elimen tarkoittavan vain lennonjohto- ja lennontiedotuselintä ja mielessä on pyörinyt poikkeus radioplaaneja varten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kylläpä nyt taas hämmennetään...  :o

 

Viime lauantain infotilaisuudessa ei 30 minuutin ajasta tainnut olla enää muuta jäljellä kuin "voihan sitä käydä koettamassa kepillä jäätä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kylläpä nyt taas hämmennetään...  :o

 

Viime lauantain infotilaisuudessa ei 30 minuutin ajasta tainnut olla enää muuta jäljellä kuin "voihan sitä käydä koettamassa kepillä jäätä".

 

Jep,

 

ja ko. tilaisuudessa mukana olleen briefingin henkilön kanssa katsottiin eilen tuota AIP:tä ja hämmennys vain lisääntyi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...toivotaan, että yhteisen hämmennyksen kautta palaillaan "kohtuukarensseihin" :)

 

No eilen siellä briefingissä lopputulema oli, ettei tuo NOTAM aiheutaisi muutosta nykykäytäntöön (eli C, D, G+ lähtiessä tuo aika on 30 min).

 

Kuka näitä oikeasti kirjoittaa eli keneltä voisi kysyä? Peter varmaan on jo saanut ko. tahon kiinni ja juttu kuvineen on seuraavassa Seiskassa?

 

t .TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta vois lähteä vaikka sumaa purkamaan...

 

International NOTAM Office

P.O. Box 50

FI-01531 VANTAA

TEL: +358 20 708 3315

FAX: +358 20 708 3095

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eilen siellä briefingissä lopputulema oli, ettei tuo NOTAM aiheutaisi muutosta nykykäytäntöön (eli C, D, G+ lähtiessä tuo aika on 30 min).

 

Kuka näitä oikeasti kirjoittaa eli keneltä voisi kysyä? Peter varmaan on jo saanut ko. tahon kiinni ja juttu kuvineen on seuraavassa Seiskassa?

 

t .TImo

 

Kohteliaasti kommentoin että haista itte

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohteliaasti kommentoin että haista itte

No saitko kiinni? En ehtinyt tänään itse soitella tuonne. En tosissani tarkoittanut, että kirjoittaisit Seiskaan, ehkä johonkin muuhun julkaisuun kyllä (rautalanka).

 

Haluaisin kyllä tietää oikean tulkinnan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No saitko kiinni? En ehtinyt tänään itse soitella tuonne. En tosissani tarkoittanut, että kirjoittaisit Seiskaan, ehkä johonkin muuhun julkaisuun kyllä (rautalanka).

 

Haluaisin kyllä tietää oikean tulkinnan.

 

t. Timo

 

Joo. Kirjoitan tätä nykyä jo Kasiin.  urakehitystä, nääs.

koetan selvitellä asiaa mahd.  huomenna tiistaina.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Kirjoitan tätä nykyä jo Kasiin.  urakehitystä, nääs.

koetan selvitellä asiaa mahd.  huomenna tiistaina.

 

Peter

 

Taitaa tulla vesiperä - täällä on menossa hiihtolomaviikko ja Vantaalla oli

kovin hiljaista, kaikki asiasta tietävät lienevät lomalla.

 

Voin itsekin yrittää huomenna, mutta tulokset ovat luultavasti laihoja.

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Kirjoitan tätä nykyä jo Kasiin.  urakehitystä, nääs.

koetan selvitellä asiaa mahd.  huomenna tiistaina.

 

Peter

 

Kävin NOTAM-väen juttusilla. NOTAM K0571/11, joka päivittää NOTAMin K0079/11, sanoo:

 

--- klip klip ---

 

Lentosääntöjen kohdan 3.3.1.4 mukaisesti kaikki lentosuunnitelmat on esitettävä vähintään

60 min ennen lähtöä, poislukien ATS-elimelle jätettävät lentosuunnitelmat, joiden osalta

toimitaan AIP ENR 1.10 kohdan 1.2 mukaisesti.

 

--- klip klip ---

 

NOTAMin tarkoituksena on, että:

 

1. Kirjalliset lentosuunnitelmat jätetään vähintään tuntia ennen lähtöä,

 

2. Radiolla voidaan antaa lentosuunnitelma vanhaan tapaan, jollei

    asianomaisen lennonjohdon ohjeista muuta seuraa.

 

Taustana on se, että EU:n alueella yhtenäistettävä lentosuunnitelmien

käsittely tarvitsee aikaisempaa pitemmän ajan, eikä sellaisesta lento-

suunnitelmasta ole paljon iloa, joka valmistuu lähtöajan jälkeen.

 

Nyt julkaistu NOTAM ei muuta käytäntöjä mitenkään. Tunnin varoaika

on ollut voimassa jo viime vuodesta lähtien. Syy NOTAMin julkaisuun

oli edellisen vanheneminen.

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taustana on se, että EU:n alueella yhtenäistettävä lentosuunnitelmien

käsittely tarvitsee aikaisempaa pitemmän ajan, eikä sellaisesta lento-

suunnitelmasta ole paljon iloa, joka valmistuu lähtöajan jälkeen.

 

Bull****! VFR suunnitelmia ei käsitellä kuin kansallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bull****! VFR suunnitelmia ei käsitellä kuin kansallisesti.

 

Juu,Ruotsissa suunnilleen sama systeemi.Täällä riittää 30 minuuttia ennen maan sisäisille lennoille,onnistuu toki lyhyempikin aika.....

 

Taitaa tökkiä systeemi siellä.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin suosin RocketRoutea jolla saan ack:in alle minuutissa ja niin että FPL on taatusti siinä ajassa myös viedtitettynä kaikkialle minne pitääkin. Voihan nyt herran tähden asiat hoitaa myös nykyaikaisesti.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bull****! VFR suunnitelmia ei käsitellä kuin kansallisesti.

 

Eli esimerkiksi transponderikoodi kansallisille VFR-lennoille tulee kansallisesta järjestelmästä, eikä eurocat tai mikään muukaan yhteinen järjestelmä liity siihen mitenkään? Ymmärsin kai sitten väärin sen, mitä lennonjohtaja yritti kertoa muutama viikko takaperin :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jolla saan ack:in alle minuutissa ja niin että FPL on taatusti siinä ajassa myös viedtitettynä kaikkialle minne pitääkin.

 

Käsittääkseni tässä on keskusteltu VFR lentosuunnitelmista. Ei sotketa tähän IFR lentosuunnitelmia ja ACK sähkeitä.

 

Jos nyt ollaan tarkkoja, niin jokainen pilotti joka käyttää rocketroute, eurofpl, tai muita palveluja ja esittävät IFR plaanin alle 60 min ennen  lentoa, syyllistyvät huonoon ilmailutapaan. ICAO Doc 4444 mukaan kaikki plaanit on esitettävä 60 min ennen lentoa. Piste.

 

3.2 Basic flight plan data necessary for flow control

procedures shall be furnished at least 60 minutes in advance of

the flight. Basic flight plan data shall be provided by either a

filed flight plan or a repetitive flight plan submitted by mail in

the form of a repetitive flight plan listing form or other media

suitable for electronic data processing systems

 

Tämän jälkeen ICAO Doc 4444 jatkaa edelleen,

 

3.3 Basic flight plan data necessary for air traffic control

purposes shall be furnished to the first en-route control centre

at least 30 minutes in advance of the flight, and to each

successive centre at least 20 minutes before the aircraft enters

that centre’s area of jurisdiction, in order for it to prepare for

the transfer of control.

 

Meillä täällä on ollut kansallinen poikkeus VFR plaanin jättämiseen 30 minuuttia ennen lentoa C D ja G+ ilmatilassa. Ja niin on monessa muussakin massa. Valtion rajan ylittäessä meilläkin on VFR lento pitänyt esittää aina 60 min ennen lentoa.

 

Eli esimerkiksi transponderikoodi kansallisille VFR-lennoille tulee kansallisesta järjestelmästä, eikä eurocat tai mikään muukaan yhteinen järjestelmä liity siihen mitenkään?

 

Eurocat on softan nimi, eikä sillä mun ymmärtääkseni ole mitään tekemistä jeuroopan junioinin kanssa.

http://www.thalesgroup.com/Pages/Solution.aspx?id=3256&pid=1568

http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocat_%28transport%29

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eurocat on softan nimi, eikä sillä mun ymmärtääkseni ole mitään tekemistä jeuroopan junioinin kanssa.

 

Olisit vastannut itse kysymykseen, etkä takertunut lillukanvarsiin. Siis, väität, ettei Suomen sisäisistä VFR-plaaneista mene tietoa lähtökohtaisesti lainkaan ulkomaille ja lennoille annettavat transponderikoodit tulevat edelleen täysin kansallisella hallinnalla, Suomen rajojen sisällä olevasta Suomalaisesta järjestelmästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään