Marko Einamo

Hyvää uuttavuotta 2011 100LL Malmilla +0,33 eur/l

92 viestiä aiheessa

Järkytyin kun älysin, että 100LL malmilla maksaa nyt vuoden alusta 2,696/l eli korotusta joulukuiseen hintaan  0,33 eur/l. Jos auto pa kallistuisi kerralla noin paljon niin nousisi varmasti mellakka. Toisaalta onhan se hyvä, että sitä vielä saa jostain.

 

Korotushan tarkoittaa, että Lykosaurus kulutuksella 32 l/h tuo tietää, että ilmailu on 10 eur kalliimpaa tunnissa nyt tammikuun alusta. Janoisimmilla peleillä tietysti vielä siitäkin kalliimpaa. Täytyy varmaan siirtyä pieniruokaisempaan kalustoon tai vaihtaa kokonaan simulaattori mieheksi ja jatkossa murehtia vain sähkönhinnasta.

 

Ainoa lohtu on, että diesel pa nousu vain 0,078 eur/l eli odotettu diesel lentämisen korotus jää vain 1,4 eur/h (0,078*18=1,4 eur/h).

 

Totuus kuitenkin taitaa olla, että kyllä se lentäminen jatkuu kunhan saa hieman sulateltua tätä hintapommia. Kuka sitä tietää vaikka hinta laskisi kesää kohti mentäessä.   ;)

 

Pikkulinnut ovat visertäneet viikolla , että etanolivapaan 98 oktaanisen autopensankin saatavuus loppui nyt vuoden alussa, joten bensa STC:t ei pa-hinta ongelmaan auta.

 

Kaikesta huolimatta lennokasta vuotta 2011!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sairaus löytyy lähinnä siitä kohtaa, että arvoisa valtiovaltamme on tehnyt kaikkensa eritoten sen eteen, ettei yksityishenkilökään voi tuoda omaan käyttöönsä polttoaineita ulkomailta, kuten nyt kaiken järjen mukaan EU:ssa pitäisi voida toimia. Tai voi toki tuoda, muttei ilman koko lailla kohtuuttomia riistomaksuja taholle, joka ei ole millään muotoa asianosainen saati pistä tikkua ristiin senkään tulon hankkimiseksi. "Kun esimerkiksi ilmailukerho tuo polttoainetta Suomeen ilmailukäyttöä varten, polttoaineesta tulee antaa veroilmoitus ja maksaa valmistevero ja huoltovarmuusmaksu. Siltä osin kuin polttoainetta on käytetty muuhun kuin huviilmailuun, vero palautetaan jälkikäteen veronpalautusmenettelyllä." Pitäis vissiin valittaa siitäkin johonkin EU-taholle.

 

Henkilökohtainen kipurajani bensan hinnassa meni 3,85 markassa päär litra. Ja silloin 100LL oli vielä olennaisesti halvempaa. Kohta litku maksaa saman euroissa. Satku itse asiassa varmaan maksaakin jo.

 

EDIT: Huoltovarmuusmaksu: nestemäisistä polttoaineista perittävä maksu, jolla rahoitetaan varmuusvarastoinnista ja muusta huoltovarmuuden turvaamisesta valtiolle aiheutuvia menoja.

 

Herää kysymys, minkä ihmeen takia valtiolle pitää maksaa tällaistakin maksua omasta tuonnista?

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista

 

Mutta meidän Grobi opetettiin polttamaan autobensaa. Vähän sillä oli yskää aluksi, mutta nyt menee hyvin.

Sen verran varottaisin, että alkää juottako 95E:tä millekkään koneelle, vaikka esim. moottorin valmistaja tämän soisi.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. alkää juottako 95E:tä millekkään koneelle, vaikka esim. moottorin valmistaja tämän soisi.

HS

Eihän tuota 95E enää saakaan. Nyt taitaa olla 98 jossa on 5% etanolia ja sitten se uusi E10 vai mikä se nyt olikaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista

 

Mutta meidän Grobi opetettiin polttamaan autobensaa. Vähän sillä oli yskää aluksi, mutta nyt menee hyvin.

Sen verran varottaisin, että alkää juottako 95E:tä millekkään koneelle, vaikka esim. moottorin valmistaja tämän soisi.

HS

 

Mun ehdottamat päättäjät eivät ikinä mene läpi, etten suostu ottamaan vastuuta "valitsemistamme päättäjistä"  ;)

 

Onkos sulla, Håku, jotain syvällisempää perustetta tuolle varoituksellesi? Arvelin vaan, kun etenkin eurooppalaisessa mopuskenessä on hyvinkin monien kymmenien tuhansien tuntien edestä positiivisia kokemuksia 95E:llä lentämisestä. Samoin meidän klubimme moput lentävät sillä oikein kivasti. Eikä Grobiinkaan ole tarvinnut tehdä jokakesäisisä kansi/venttiiliremontteja sen koommin kun 100LL:sta luovuttiin. Eri asia tietty on se, ettei tuota uutta moskaa saa niissä käyttää.

 

-A-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun ehdottamat päättäjät eivät ikinä mene läpi, etten suostu ottamaan vastuuta "valitsemistamme päättäjistä"  ;)

 

Onkos sulla, Håku, jotain syvällisempää perustetta tuolle varoituksellesi? Arvelin vaan, kun etenkin eurooppalaisessa mopuskenessä on hyvinkin monien kymmenien tuhansien tuntien edestä positiivisia kokemuksia 95E:llä lentämisestä. Samoin meidän klubimme moput lentävät sillä oikein kivasti. Eikä Grobiinkaan ole tarvinnut tehdä jokakesäisisä kansi/venttiiliremontteja sen koommin kun 100LL:sta luovuttiin. Eri asia tietty on se, ettei tuota uutta moskaa saa niissä käyttää.

 

-A-

 

 

 

Veikkaisin, että Håkan tarkoitti tätä nykyistä 95 E10:tä? Vanhaa 95E:tä on voinutkin polttaa hyvin matalapuristeisissa esim. VW-johdannaisissa moottoreissa. Sinällään tuo uusi E10 voisi olla ihan hyvää bensaa mopuihin, mutta polttoainepumput, putket ja kaasuttimen kumit/muovit eivät välttämättä siedä tuota etanolimäärää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkytyin kun älysin, että 100LL malmilla maksaa nyt vuoden alusta 2,696/l eli korotusta joulukuiseen hintaan  0,33 eur/l.

 

Tämähän oli odotettavissa kun maassa on vain yksi lekobensan myyjä monopolissa. Kun ja jos maakunnissa joskus lekobensaa saa niin hinta alkanee kolmosella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo on hintaa polttoaineella :o.

 

Taitaa olla allekirjoittaneen lentelyt Suomessa lennetty - ehkä. En tiedä Ruotsin hinnoista mutta suuren meren takana Jenkeissä (Floridassa), satalälly maksaa noin $2,50 - $3,50 / US gallona. Siis 3,785 litraa noin 2,40 eurolla! Se on 0,63 eur / litra. Toki hinta voi olla muuttunut mutta ei varmaan huomattavasti.

 

Tämä vain tällaisena huomiona. Vertailun vuoksi Malmilla satalälly maksaa Markon tiedon mukaan noin $14,50/ US gallona! Milloinkohan Malmilla menee 5.00 euroa / litra raja rikki? Veikkaan ettei mene kovinkaan kauaa :'(.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo aika hävytöntä mutta aika luonnollista kun eräs malmin suurkuluttajista vaihtaa 180hp lycomingin koneet LSA luokan vehkeisiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo aika hävytöntä mutta aika luonnollista kun eräs malmin suurkuluttajista vaihtaa 180hp lycomingin koneet LSA luokan vehkeisiin...

 

hyvin tuntui patrialla kulkeneen tuo sisäpiirin ennakkotieto , konehankintoihin :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu Moro

En ole vielä tuota E-kymppiä nähnyt, mutta toki se korvaa 95E:n. Kyse onkin koko koneen polttoainejärjestelmästä. Esim komposiittitankit ovat pehmenneet, o-renkaat turvonneet jne. Ilmeisesti ongelmia ei ole, jos on yksistään metanolia tai etanolia, mutta näiden yhteiskäyttö on myrkkyä. Markon mainitsema 98E:n sisältämä alkoholi on kanssa huono uutinen.  Bensanjakelun "töpinä" ei sekään tiennyt, minkä jalostamon ja kuinka paljon viinaa lisätään 98E:n

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viinan kanssa läträämis-laista Tulli, Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelain muutos

 

:o

 

Tulli, Energiaverolakien muutokset 1.1.2011

 

Talvi yllätti autoilijat, eikun hinnannousu yllätti ilmailijat.

Tuoltahan noita senttejä löytyy.

 

Verotasot vuonna 2010Perusvero LisäveroHuoltovarmuusmaksuYht

Lentopetroli snt/l 33,32 5,380,3539,05

Lentobensiini snt/l37,54 4,780,6843,00

EhdotusPerusvero LisäveroHuoltovarmuusmaksuYht

Lentopetroli snt/l 54,76 12,740,3567,85

Lentobensiini snt/l49,88 11,300,6861,86

 

Syksyllä ehdotetut korotukset toteutuivat ilmailupolttoaineiden osalta esitetyn mukaisesti ja kun lisätään ALV, niin valtion tahtoo vuoden alusta 100LL:stä ~23s/l enempi valuuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viinan kanssa läträämis-laista Tulli, Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelain muutos

 

:o

 

Tulli, Energiaverolakien muutokset 1.1.2011

 

Talvi yllätti autoilijat, eikun hinnannousu yllätti ilmailijat.

Syksyllä ehdotetut korotukset toteutuivat ilmailupolttoaineiden osalta esitetyn mukaisesti ja kun lisätään ALV, niin valtion tahtoo vuoden alusta 100LL:stä ~23s/l enempi valuuttaa.

 

Epäreilua kerran jo sovittuja veroja ei saa nostaa !!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä (Floridassa), satalälly maksaa noin $2,50 - $3,50 / US gallona. Siis 3,785 litraa noin 2,40 eurolla! Se on 0,63 eur / litra. Toki hinta voi olla muuttunut mutta ei varmaan huomattavasti.

Syksyllä gallona maksoi n. $4,50, mutta eipä tuo silti tee kuin euron litra.

http://www.100ll.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhjätaskut valittaa ja rikkaat kohauttaa hartioitaan ja jatkaa hupilentoa omilla koneillaan.  ;) ;)

 

Kyllä se silti niin on, että kelkasta tippuu taas jokunen harrastaja ja tämä laji tukahdutetaan vähitellen näihin järjettömiin hintoihin.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhjätaskut valittaa ja rikkaat kohauttaa hartioitaan ja jatkaa hupilentoa omilla koneillaan.  ;) ;)

 

Kyllä se silti niin on, että kelkasta tippuu taas jokunen harrastaja ja tämä laji tukahdutetaan vähitellen näihin järjettömiin hintoihin.  :-\

No

Kalusto vain vaihtuu ja homma jatkuu entistä ehompana ja edullisempana:D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Limbach L2000 vuotuinen keskikulutus 9L/h ja valmistajalle käy RON 98E aikamoisella alkoholiprosentilla. Ja PPL-tiimaa kertyy TMG-luokkakelpparilla. Ei huono!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On tainnut käydä budjetin / verolakien valmistelijoille virhe, ei ole huomioitu sitä että verotuloja tulee enemmän jos myynti olisi suurempi. Eduskunnassa se taas on taas äänestysmaratonissa mennyt vahingossa läpi, tuskin siitä on edes asianmukaisesti käyty keskustelua. Voisi joku viitseliäs istuntopöytäkirjoista kaivaa ne henkilöt joiden päät joutuvat vadille.

 

Verotuskäytännössä on pyritty haittaveron avulla ohjaamaan ympäristöystävällisemmän polttoaineen käyttöön, tässä on kuitenkin unohtunut se tosiasia että korvaavaa tuotetta ei ole olemassa, joten haittaverolle ei ole minkäänlaista perustetta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tainnut käydä budjetin / verolakien valmistelijoille virhe, ei ole huomioitu sitä että verotuloja tulee enemmän jos myynti olisi suurempi. Eduskunnassa se taas on taas äänestysmaratonissa mennyt vahingossa läpi, tuskin siitä on edes asianmukaisesti käyty keskustelua. Voisi joku viitseliäs istuntopöytäkirjoista kaivaa ne henkilöt joiden päät joutuvat vadille.

 

Verotuskäytännössä on pyritty haittaveron avulla ohjaamaan ympäristöystävällisemmän polttoaineen käyttöön, tässä on kuitenkin unohtunut se tosiasia että korvaavaa tuotetta ei ole olemassa, joten haittaverolle ei ole minkäänlaista perustetta.

 

Eduskunnan käsittely löytyy täältä:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vex3000.sh?kanta=veps7099&${haku}=suppea&TUNNISTE=HE+61/2007

 

Olin itse mukana antamassa lausuntoa harrasteilmailun puolesta, mutta ns. huvi-ilmailu on ympäristövaliokunnan mukaan "haittatekijä" ja pilaa ympäristöä. Sain sentään rajattua palo- ja sarlennot veron ulkopuolelle. Oheisesta linkistä voi lukea  valiokuntien kokouspöytäkirjat. Harmillista asiassa on mm. se, että harrasteilmailu rinnastetaan huviveneilyyn, vaikka veneet eivät lekobensaa syökään.

 

Ympäristövaliokunnan lausunto: Valiokunta toteaa, että harrasteilmailun hiilidioksidi- ja muilla päästöillä ei ole kovin suurta merkitystä verrattuna muun liikenteen aiheuttamiin päästöihin, joten kysymys on lähinnä periaatteesta. Ympäristönäkökulmasta verottomuudelle ei ole perusteita.

Huvi-ilmailun lentobensiini ehdotetaan siis säädettäväksi verolliseksi polttoaineeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Limbach L2000 vuotuinen keskikulutus 9L/h ja valmistajalle käy RON 98E aikamoisella alkoholiprosentilla. Ja PPL-tiimaa kertyy TMG-luokkakelpparilla. Ei huono!

Juu

Tuo nuhapumppu käy vaikka petroolilla ja ilmankos se ei lennä koskaan suorassa, aina kännissä ;D

Niin ja meilläkin voi ajaa TMG tarkkarin, ei tarvi sinne jumalan selän taa lähteä.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään