Ilkka Mannikainen

Finnairin Pariisin lennolla tuulilasirikko

36 viestiä aiheessa

Finnairin kone teki pakkolaskun Hampuriin

Finnairin lento Pariisista Helsinkiin kesketyi uudenvuodenpäivänä. Kone joutui tekemään pakkolaskun Hampuriin rikkoutuneen tuulilasin vuoksi.

Finnairin viestintäpäällikön Maria Mrouen mukaan lentokoneen henkilöstö huomasi kesken lennon koneen tuulilasissa säröjä.

- En ole kuullut, että siihen olisi joku osunut. Kyse voi olla rasituksesta, ja suhtaudumme aina tällaisiin vakavasti. Varmuuden vuoksi kone laskeutuikin Hampuriin.

Helsingistä lähtee toinen kone hakemaan matkustajia Suomeen, sillä koneen tuulilasi joudutaan uusimaan Hampurissa. Pakkolaskun tehneessä koneessa on sata matkustajaa.

Finnairin Airbus A320 -kone lähti Pariisista paikallista aikaa kello 10.50. Sen piti olla Helsingissä tänään kello 14.50.

- Arvioiden mukaan matkustajat pääsevät toisella koneella, Embraer 190:llä, Suomeen iltayhdeksältä, kertoo Mroue.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Finnairin%20kone%20teki%20pakkolaskun%20Hampuriin%20/art-1288359778488.html

Ennen oli hätälaskuja mutta uudelle vuodelle ei riitä vanhat termit, nyt tehdään pakkolaskuja.

edit/ Turha iltalööppidramatiikka muutettu otsikosta paremmin kuvaavaksi /SP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos yhtiön säännöissä sanotaan, tai koneen käyttöohjekirjassa että tuulilasin rikkoontuessa laskeudut lähimmälle mahdolliselle kentälle, eikö silloin ole pakkolasku kyseessä.Pakko on laskeutua jos ohjeet määräävät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IS on muuttanut teksiä uutisessa :

Finnairin lento Pariisista Helsinkiin keskeytyi uudenvuodenpäivänä. Kone joutui tekemään ylimääräisen laskun Hampuriin rikkoutuneen tuulilasin vuoksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IS on muuttanut teksiä uutisessa :

Taitaa joku Vinnairilta soittanut halunnut viäntää iltapulun kohuotsikkoa.  :o

Pakkohan se on laskeutua jos lentäminen ei onnistu mutta ei se välttämäti ole pakkolasku.

Taivaaseen ei kai voi jäädä muualla kun siellä kolmiossa. Se kolmio ei ole musta vaan alkaa Berm.. tjsp.  :-[

edit: Kurjaa kuitenkin, pakkelin kuivuminen vie tunteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh meni miten tahansa, kippari päätti että nyt on pakko laskeutua, jonkun syyn takia teki näin, varmastikkin olisi tullut perille ellei katsonut että oli pakko.Jos kaikki käytettävissä oleva tieto kertoo että aja kotiin, näin olisi varmaan tehty, eikös?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh meni miten tahansa, kippari päätti että nyt on pakko laskeutua, jonkun syyn takia teki näin, varmastikkin olisi tullut perille ellei katsonut että oli pakko.Jos kaikki käytettävissä oleva tieto kertoo että aja kotiin, näin olisi varmaan tehty, eikös?

Mikä ei siltikään tarkoita "pakkolaskua".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaisessa tilanteessa tuolla koneella MAX FL 230. Eli vaikka halua olisi ollut lentää kotiin asti, niin polttoaine ei olisi kuitenkaan riittänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli vaikka halua olisi ollut lentää kotiin asti, niin polttoaine ei olisi kuitenkaan riittänyt.

A) Pakko B) Hätä C) Joku muu, mikä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JOS olisin ollut ko. lennon kippari- laskuun.

Helppoa, enkä miettisi muita vaihtoehtoja.

Milläs konetyyppikohtaisella tai liikenneluokan koneen asiantuntemuksella sanot tämän?

A/C) Kiireetön pakko?  ???

Josko nyt unohdetaan kuitenkin kokonaan se pakko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt joskus kuvan, missä rullavan koneen kippari roikkui vyötäröä myöten koneen ulkopuolella tuulilasin aukosta. Oli joutunut tähän tukalaan tilanteeseen lasin irrottua korkealla. Perämies oli saanut jaloista kiinni ennen kuin kerkesi kokonaan ulos. Eivät jaksaneet edes stuertin kanssa kiskoa takaisin joten joutui matkustamaan moisessa epämiellyttävässä asennossa lähimpään mahdolliseen laskupaikkaan. Kippari selvisi takaisin työkuntoiseksi. Tarinan opetus on, että tuulilasivaurio on vakava paikka ja toinen opetus on, että pidä vyöt kiinni aina kun istut paikallasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt joskus kuvan, missä rullavan koneen kippari roikkui vyötäröä myöten koneen ulkopuolella tuulilasin aukosta. Oli joutunut tähän tukalaan tilanteeseen lasin irrottua korkealla. Perämies oli saanut jaloista kiinni ennen kuin kerkesi kokonaan ulos. Eivät jaksaneet edes stuertin kanssa kiskoa takaisin joten joutui matkustamaan moisessa epämiellyttävässä asennossa lähimpään mahdolliseen laskupaikkaan. Kippari selvisi takaisin työkuntoiseksi. Tarinan opetus on, että pdä vyöt kiinni aina kun istut paikallasi.

Tässä oli muistaakseni syynä se, että ikkunan kehys oli huollossa kiinnitetty alkuperäistä ohuemmilla ruuveilla; niiden pettäessä lasi kehyksineen lensi ulos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Milläs konetyyppikohtaisella tai liikenneluokan koneen asiantuntemuksella sanot tämän?

Sotilaskoneista omat "tiedot ja toimet". Sit oon asioista jutellu liikenneluokan kuskien kans.

En mä osannu ees lainata...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sotilaskoneista omat "tiedot ja toimet". Sit oon asioista jutellu liikenneluokan kuskien kans.

Aika kalliiksi tulisi sellainen kaupallinen siviili-ilmailu, jossa ratkaisut teknisiin vikoihin tehdään fiiliksen pohjalta, varsinkin, kun se tekniikan tuntemus ei ole ihan huippuluokkaa näillä lentäjillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sulla tyhjenee autosta rengas, ajatko 500km määränpäähän vai meetkö huoltikselle?

Itse valitsen jälkimmäisen.

Minä vaihdan ite  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sulla tyhjenee autosta rengas, ajatko 500km määränpäähän vai meetkö huoltikselle?

Missä on vielä semmoinen huoltoasema, josta saa renkaanvaihtoapua? Taitaa yleensä olla sinne määränpäähän vähemmän matkaa  :P

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos mä huomaan töissä yksittäisen renkaan, joka on muu kuin ohjaavalla akselilla oleva rengas, pienen vuodon tai vajaan paineen, niin todennäköisesti matka jatkuu enkä soita euromasterin huoltoautoa paikalle heti. Tilanteesta riippuen voin hyvin ajaa tuon 500 km. Ratkaisuun vaikuttaa myös se, minkä takia rengas on vajaa ja onko rengas "pelastettavissa", eli kannattaako sen enempi vaurioituminen estää vai ei.

Sellaisia (painerunkoisia) lentokoneita, joiden laseissa saa olla säröjä tiettyjen ehtojen puitteissa, on vaikka kuinka paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älkää ny viittikö, ihan oikeesti camoon...

Kukaan ei lennä rikkinäisellä tuulilasilla metriäkään pidemmälle kuin siihen lähimmälle kentälle, sanoo lista mitä tahansa. Suhteellisen turhaa alkaa heittelemään viittauksia MEL:iin tai valmistajan suosituksiin. Hohhoijaa taas. Eri asia on, jos olet ylittämässä vaikkapa isoa merta eikä hirveän lähellä ole mitään suorakaiteen muotoista asfaltoitua aluetta mille pääsisi laskuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään