Marko Ryynänen

Matkustajakone räjähti lentokentällä Venäjällä

20 viestiä aiheessa

Uutisen perusteella Tupukassa oltu aika "tappituntumalla", 116 pax Tu-134:ssa. Olisikohan tyyppi ollu kuitenkin 154?

 

Aviation Safety Network:in mukaan Tupolev 154B-2 RA-85588 http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20110101-0

 

Vähän epäselväksi myös jää, missä vaiheessa lentoa onnettomuus oikein tapahtui:  oltiinko vielä maassa paikallaan, rullaamassa vai oliko kyseessä keskeytetty nousukiito?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää tapahtunut just ennen lentoonlähtöä eli kiitotien päässä. Aika vanha kone, vm.1983 RA85588

http://www.airliners.net/photo/Kolavia/Tupolev-Tu-154B-2/1802942/&sid=c4eb15507108492b24807f074c9c3df0

Kuva paikasta

http://static.vesti.ru/p/o_482443.jpg

 

Tapauksesta on aloitettu tutkinta

http://www.mak.ru/russian/investigations/2011/tu-154b_ra-85588.html

 

Ja tuo moottoripalo on aika uskomaton versio jos katsoo tästä kuvasta

http://img.beta.rian.ru/images/31635/21/316352123.jpg

 

Video

http://lifenews.ru/news/48156

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä on pantu lentokieltoon Tupolev-154B tyypin matkustajakoneet, joista yksi paloi ja räjähti lauantaina Surgutin lentokentällä Länsi-Siperiassa.

 

yle

 

Onnettomuuden tutkinta on käynnissä. Tutkimuskomission edustajan mukaan tutkittavana on useita vaihtoehtoja, muun muassa laiminlyötiinkö turvallisuus- ja muita määräyksiä.

 

Venäjän liikenneturvallisuusvirasto ilmoitti sunnuntaina, että kaikki 154B-version koneet pannaan välittömästi lentokieltoon siihen sakka kunnes Surgutin onnettomuuden syy selviää. Koneen 154B-versio otettiin käyttöön 1975. Toistaiseksi ei ole varmaa tietoa siitä, kuinka monta B-version konetta on edelleen liikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokiellosta on monenlaista tietoa :

Uutistoimisto Itar-Tassin lähteen mukaan liikenneturvallisuudesta vastaava virasto on esittänyt turmakoneen tyyppisille Tupoleveille lentokieltoa, kunnes Surgutin turman syy on selvillä. Päätöksen mahdollisesta lentokiellosta tekee liikenneministeri Igor Levitin.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suattaapi olla, että tiimat alkaa tulla täyteen ko. tyypillä, kun tässähän on nyt lyhyen ajan sisään sattunut kaksi hämärähköä tapausta Tu-154:lle. Ensin Vnukovosta lentoonlähdön jälkeen kahden moottorin sammuminen ilmassa ja nyt tämä vähintäänkin mielenkiintoinen Surgutin tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suattaapi olla, että tiimat alkaa tulla täyteen ko. tyypillä, kun tässähän on nyt lyhyen ajan sisään sattunut kaksi hämärähköä tapausta Tu-154:lle. Ensin Vnukovosta lentoonlähdön jälkeen kahden moottorin sammuminen ilmassa ja nyt tämä vähintäänkin mielenkiintoinen Surgutin tapaus.

 

Tiimat täyteen pohdintaa Domon tapauksen jälkeen:

RIA Novosti military commentator Ilya Kramnik

Moscow plane crash rooted in industry mess?

 

Who's to blame?

 

At first glance, it is tempting to blame the accident on the airplane's advanced age. Mass production of the Tupolev Tu-154 began in the late 1960s. Clearly, it is far from the world's most advanced aircraft. However, the Tu-154M in question was manufactured in 1992. It is not a "veteran" according to Russian and even international aviation standards, and the airplane was overhauled just last year.

 

There is a consensus among experts that the growing number of accidents is rooted in the negligent use of airplanes as part of commercial plans to maximize profits. Test pilot and Hero of Russia Magomed Tolboyev cited this reason in his recent interview with the radio station Russian News Service.

 

"Airplanes are not given new engines or new equipment as a way to save money... If an airplane is at the end of its lifespan, it should be retired. But this is not what happens. It's all backwards. Airplanes are used to the max, until they pay for themselves dozens of times over," Tolboyev said.

 

What's to be done?

 

Finding a solution is not nearly as easy as identifying the problem. Spending to ensure flight safety and airplane maintenance will have to be increased significantly. Only major airlines such as Aeroflot can afford to do this. There are numerous smaller regional airlines using obsolete planes, both Russian and foreign. These airlines cannot afford to properly maintain these planes, thus putting their passengers at serious risk.

 

The situation is unlikely to improve in the foreseeable future given the aging airplane fleet and money-saving maintenance policies. Planes will continue to crash or, at best, make emergency landings.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suattaapi olla, että tiimat alkaa tulla täyteen ko. tyypillä, kun tässähän on nyt lyhyen ajan sisään sattunut kaksi hämärähköä tapausta Tu-154:lle. Ensin Vnukovosta lentoonlähdön jälkeen kahden moottorin sammuminen ilmassa ja nyt tämä vähintäänkin mielenkiintoinen Surgutin tapaus.

 

Olivat kuitenkin kaksi erilaista Tu-154 versiota. Domodedovon tapaus joulukuussa, johon Timokin yllä viittaa, oli Tu-154M valmistusvuosi 1992. Surgutin tuleen syttynyt kone oli sen sijaan aikaisempaa mailla Tu-154B-2 ja valmistettu jo 1983.

 

Tu-154B-2 mallia on tiettävästi vain noin 15 kpl enää liikenteessä. Nettitiedon mukaan tyypillä on myös 30 vuoden enimmäiskäyttöaika, eli se poistuu joka tapauksessa käytöstä varsin pian.

 

Mutta huoli on sikäli aiheellinen, koska vuoden sisällä peräti 5 kpl Tu-154-konetta on menetetty. Onneksi "täyskatastrofeja" oli vain yksi, Puolan ilmavoimien kone jossa 96 ihmistä menehtyi Smolenskissa ml. maan presidentti.

 

Hieman tarkempi silmäys osoittaa tosin että kahdessa tapauksessa näistä viidestä (Kolavia sekä em. Smolensk) sää oli erittäin huono ja oli ainakin osasyynä onnettomuuteen.

Siitä huolimatta, kolme kaputtia vuodessa missä teknisen vian todennäköisyys on merkittävä, on liikaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvontakamerakuvaa ko keissistä, vertaa uutisoinnin taso ja pelastustoimien ripeys  :)

 

http://www.liveleak.com/view?i=0e5_1295172535

 

EDIT: ja loppunäytös

 

Tämänkin uutisen otsikointia oli ihan turha suoraan kopioida tänne, "räjähti"?? Syttyi tuleen olis enemmän oikea määritelmä, ...kele. >:(  Kuinkahan ja miten toi palo hyppäs yht´äkkiä tonne rungon etuosaan ja ohjaamoon. Siivet ja takarunko moottoreineen säilyi lähes loppuun asti miltei ehjänä, vaikka siellä palavaa ainetta luulisi olevan paloksi asti. Tankit tyhjänä sytytettiin tahallaan, ryssien touhuja sanon mä. Eihän tota edes yritetty sammuttaa, joku kokeilu geissi, tarkoitusta en osaa arvata?? Kuka tietää paremmin kertokoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankit tyhjänä sytytettiin tahallaan, ryssien touhuja sanon mä. Eihän tota edes yritetty sammuttaa, joku kokeilu geissi, tarkoitusta en osaa arvata?? Kuka tietää paremmin kertokoon.

 

Just joo... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänkin uutisen otsikointia oli ihan turha suoraan kopioida tänne, "räjähti"?? Syttyi tuleen olis enemmän oikea määritelmä, ...kele.

Näytti tuossa tapahtuneen useampiakin räjähdyksiä palon kestäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paloja ja räjähdyksiä on niin monenlaisia.Muistaakseni Lapuan patruunatehtaan poistuminen luokiteltiin tutkintaraportissa nopeaksi paloksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näytti tuossa tapahtuneen useampiakin räjähdyksiä palon kestäessä.

 

Kait noissakin koneissa on jokinnäköisiä käsisammuttimia jotka varmaan poksahtelee liekeissä tai jotain muita vastaavia purkkeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se alkujaan todella syttyi palamaan, ja lähes kaikki sen matkustajat saatiin 100 sekunnin aikana koneesta ulos (kolme taisi jäädä) ja vasta palattuaan jonkin aikkaa se sitten lopuksi räjähti. Otsikointi jossa puhuttiin koneen räjähtämisestä antaa todella harhauttavan kuvan, ikäänkuin kone yhtä äkkiä räjähtää, ja näinhän ei ollut. Jos se olisi räjähtänyt niin tuskimpa matkustajat olisivat voineet pelastautua!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään