Juha Paulavuo

Finnair lopettaa Istanbulin reitin

46 viestiä aiheessa

Samalla Turkish Airlines muuttaa lennonnumerojaan ja aikataulujaan hieman Helsingin-reitillä. Kesällä aletaan lentämään keskiviikkoisin ja perjantaisin kaksi päivittäistä lentoa ja syksymmällä viikottainen lentomäärä on ilmeisesti tarkoitus nostaa kymmeneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh noh, Ataturkin lentokenttä on kyllä Euroopan puolella. ;)

 

Ei kai tää liity ainakaan Ilkan kommenttiin mitenkään?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran täytyy naurahtaa Finnairin tiedottamiselle.

 

Tänään julkaistu lehdistötiedote:

Finnairin kasvu Aasiassa jatkuu, lisää lentoja Osakaan

 

Finnair jatkaa kasvuaan Aasiassa lisäämällä lentoja Japaniin Osakaan. Osakaan lisätään 1.1.2011. alkaen yksi viikoittainen vuoro, jolloin sinne lennetään talvikaudella kuusi viikkovuoroa.

 

– Kysyntä Aasian-liikenteessä on vahvassa kasvussa, ja lisäämme strategiamme mukaisesti

kapasiteettiamme Aasian-kohteisiin. Lyhimmät reitit Aasian ja Euroopan välillä kulkevat Helsingin kautta, joten maantieteellisen asemansa ansiosta Finnair pystyy tarjoamaan asiakkailleen nopeat ja sujuvat yhteydet, Finnairin kaupallisten toimintojen johtaja Mika Perho sanoo.

 

Finnair on lisännyt loppuvuodesta suoria lentoja Osakan lisäksi myös Souliin ja Nagoyaan. Toukokuussa Finnair avaa suoran reitin sykkivään Singaporeen ja lisää vuoroja kesäkuussa Hongkongiin. Ensi kesänä Finnair lentää Aasiaan yhteensä ennätykselliset 74 viikkovuoroa 10 kaupunkiin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.12.2010

 

28.12 julkaistu tiedote:

Finnair lisää lentoja Nagoyaan

 

Finnair vahvistaa Aasian-strategiaansa ja lisää uusia lentovuoroja Aasian-kohteisiin. Uudesta vuodesta lähtien lennetään entistä enemmän suoria lentoja Japaniin Nagoyaan.

 

Nagoyaan lisätään 31.12. alkaen lento perjantaille, jolloin viikoittaisten vuorojen määrä lisääntyy viiteen.

 

– Finnairin asema Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä voimistuu jatkuvasti. Aasian-strategiamme toimii erinomaisesti, ja kysyntä on kasvanut voimakkaasti, Finnairin kaupallisten toimintojen johtaja Mika Perho sanoo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

28.12.2010

 

... Mutta reitin lopettamisesta ei tarvitse uutisoida. Jos uutisoidaan, niin korkeintaan tyylillä "optimoimme kalustonkäyttöämme tehokkuuden, raikkauden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo se on hauska homma että reittien avaukset ja yhdenkin viikkovuoron lisääminen tiedotetaan moneen kertaan lehdistölle mutta supistuksista ei sitten kukaan tiedottele.

 

Nämä lähipäivinä julkistetut viikkovuorojen lisäyksethän on tiedotettu jo aikaa sitten ja nyt yksi kerrallaan kun saadaan perjantaille yksi vuoro lisää, väsätään taas tiedotetta.  :laugh:

 

Istanbulissa Finnairilla ainakin oli erittäin ystävällinen ja hauska kaveri "station managerina", turkkilainen mutta puhui täyttä suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ihmettele. Turkish on vienyt aika paljon asiakkaita Finnairilta tällä reitillä. Olen seurannut kun he lentävät vähän väliä isommilla ja isommilla koneilla Helsinki-Vantaalle. Turkishin A321 ei ole enää harvinainen näky siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran täytyy naurahtaa Finnairin tiedottamiselle.

 

... Mutta reitin lopettamisesta ei tarvitse uutisoida. Jos uutisoidaan, niin korkeintaan tyylillä "optimoimme kalustonkäyttöämme tehokkuuden, raikkauden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi"

 

Mitä mieltä on uutisoida reittien lopettamisesta? Tuskin mikään yhtiö haluaa uutisoida asioista, jotka eivät tue positiivista kuvaa siitä. Uuden reitin avaamisesta voi uutisoinnin kautta poikia asiakkaita, mutta mikä hyöty olisi uutisoida, että joku reitti loppuu? Kyllä asiakas varmasti viimeistään varatessaan lentoa esim. juuri sinne Istanbuliin huomaa, että lennot ovat loppuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin Istanbuliin viime kesänä Turkish Airlinessilla ja oli kyllä positiivinen kokemus.

 

Boeing 737-800 hyvällä istuinpitchillä (polvien ja seuraavan penkin väliin jäi reilusti yli 10cm tilaa) over Finnairin A320 anytime. Hintaeroakin lipussa oli noin 50€ joten ei ollut vaikeata valita. Turkkilaisilla emoilla ystävällinen palvelu sekä turistipöperöt olivat ihan positiivinen kokemus + juomatarjoilu.

 

AY = en jää kaipaamaan...  :thmbup:

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustettuani muutaman kerran parin viime vuoden aikana Turkish Airlinessilla olen myös tullut siihen johtopäätökseen, että tämä yhtiö on kyllä otettava Finnairilla vakavasti. Lennot aikataulussa, hyvät koneet, miellyttävä henkilökunta ja toimivat jatkoyhteydet. Tsemppiä vain Finnairille, että saavat pidettyä itsellään jollakin tavalla sen suunnan matkustajat  tulevaisuudessa.

 

Seppo

 

Ps. Voisikohan saada annettua palautteena Finnairille, että 23.12.2010 Madrid- Helsinki välillä tarjottu sämpylä oli ehkä huonoin koskaan saamani sämpylä. Vaikka äiti aikanaan opetti, että lautanen on syötävä tyhjäksi, en voinut syödä tätä sämpylän irvikuvaa kolmea suupalaa enempää vaikka olin nälkäinen. Ja tämä on täysin maksavan matkustajan, ei ID-matkaajan mielipide. Muutoin kone ja henkilökunta oli parasta A-luokkaa kuten usein ennenkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä on uutisoida reittien lopettamisesta? Tuskin mikään yhtiö haluaa uutisoida asioista, jotka eivät tue positiivista kuvaa siitä. Uuden reitin avaamisesta voi uutisoinnin kautta poikia asiakkaita, mutta mikä hyöty olisi uutisoida, että joku reitti loppuu? Kyllä asiakas varmasti viimeistään varatessaan lentoa esim. juuri sinne Istanbuliin huomaa, että lennot ovat loppuneet.

Juu sehän on selvä, ettei kukaan yhtiö väkisin halua antaa itsestään ulos mitään negatiivista. Huvittaa kuitenkin kokonaisuudessaan tuo propagandamaisuus. Vaikka kuinka menisi päin bärsettä, takerrutaan vain niihin harvoihin asioihin jotka menevät hyvin, ja tehdään niistä tosi isoja juttuja. Ei se väärin ole, mutta huvittavaa silti.

 

 

Matkustettuani muutaman kerran parin viime vuoden aikana Turkish Airlinessilla olen myös tullut siihen johtopäätökseen, että... ...Lennot aikataulussa....

Tuo pisti sen verran silmään, että pakko kommentoida. :) En epäile yhtään, etteikö Sepolla olisi aina olleet TK:n lennot aikataulussa, mutta jos tilastoja katsotaan niin kyllä TK:n on time-performance on yksi Helsinkiin operoivien yhtiöiden huonoimmista. Syynä on Istanbulin kentän rajallinen standikapasitetti, ja erityisesti viimeisen parin vuoden aikana sitä heikentäneet rakennustyöt. Pahimmillaan slottimyöhästymistä on saattanut olla jopa kolmen tunnin verran em. syystä. Aivan viime aikoina tilanne on kuitenkin ollut selvästi paranemaan päin.

 

Muuten en ko. yhtiötä kommentoi, kun en ole vielä kokeillut. :) Vaikuttaa kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan toimivalta kokonaisuudelta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se onkin ihmetyttänyt miksi AY Istanbul on tyhjä ja TK Istanbul täynnä ?

 

Lienee turkinpoika saanut kyytiinsä useamman via Istanbul Bankokiin kuin toisinpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai siis mitä? Bankok?

 

Juurikin niin. Kuutosella alkoivat sataluvut syksyn uutikirjeissä.

 

Eipä enää  näytäkään sille kun ykkönen on näköjään tullut eteen?  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se onkin ihmetyttänyt miksi AY Istanbul on tyhjä ja TK Istanbul täynnä ?

 

Lienee turkinpoika saanut kyytiinsä useamman via Istanbul Bankokiin kuin toisinpäin.

 

Joo jos hinta on n. 200 euron kieppeillä menopaluuna, niin en ihmettele. Siis Istanbuliin meinaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TK on kyllä mainio. Kesällä HEL-IST-HEL 240e, palvelu ja ruoat (sai jopa valita: "chicken or kebab, sir?") erinomaisia, aikataulussa mentiin. Mennen tullen exit-paikalla eli tilaa riitti. Viime kuussa HEL-IST-BKK-IST-HEL 629e ja, mikä parasta, paluusektori BKK-IST B773ER:lla  :thmbup: Jälleen palvelu ja ruoat ("chicken or kebab, sir?") hyvätasoisia. Möykyssä jaettiin jokaiselle nesessääri, jossa silmälaput, villasukat, hammasharja ja -tahnaa. Ei mitään hulppeaa luksusta, mutta mukava lisä kuitenkin, ja sillä hinnalla ei kehtaisi muutenkaan mistään valittaa.

Niin ja long haulit muuten kumpaankin suuntaan puolityhjiä  :P, ettei olisi paljon paremmin voinut (matkustajan kannalta) mennä. Ainut haitta olivat pitkähköt odotusajat Atatürkin kentällä, mutta kaikkea ei voi saada kun aikataulut on mitä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Voisikohan saada annettua palautteena Finnairille, että 23.12.2010 Madrid- Helsinki välillä tarjottu sämpylä oli ehkä huonoin koskaan saamani sämpylä. Vaikka äiti aikanaan opetti, että lautanen on syötävä tyhjäksi, en voinut syödä tätä sämpylän irvikuvaa kolmea suupalaa enempää vaikka olin nälkäinen.

 

Oliko tämä se "ruokaisa delityyppinen leipä"?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvin ollakin, en tiedä. Se oli sellainen pitkulainen, aika kookas sämpylä. Moitteeni ei kohdistu niinkään sämpylän sisältöön, jotain lihaa siellä oli. Mutta se itse sämpylä, hyi hel...ti. En ole muutoin englantilaisen keittiön ylin ystävä, mutta mitä pikkupurtavaan tulee niin hyvään taikinaan leivottu perinteinen BLT-kolmioleipä on erinomainen. Suosittelen kokeilemaan.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee jo pahasti offtopiksi mutta olkoon tämän kerran vielä. Vastauksena, että en saanut kaivetuksi Finnairin raikkautta, pikemminkin tuli mieleen täysin mauton purukumi ilman ksylitolia. Muutoin olen niin finnairfani kuin olla voi. Tämä firma on maksanut minulle palkkaa vuosikymmeniä ja maksaa  (Ilmarisen avustuksella) eläkettä edelleen. On ollut ilo työskennellä rautaisten ammatilaisten kanssa ja lentää hyvillä koneilla. Normaalit asiakkaat eivät edes ymmärrä mihin kaikkeen näkymättömään Finnair on panostanut: Tekniikka, koulutus, asenne, CRM, talvioperointi, nöyryys virheiden sattuessa yms. Eivät nämä ole itsestäänselvyyksiä maailmalla. Nyttemmin on ollut myös hyväksi oppia tuntemaan, etteivät kaikki lentoyhtiöt todellakaan ole yhtä hyviä kuin Finnair, valitettavasti. Asiakkaalle kun usein näkyy vain markkinoinnin aikaansaannos. Finnairilla on hyvä strategia, erinomainen kalusto ja ennenkaikkea osaava henkilökunta. Näillä eväillä luulisi pärjäävän, mutta kritiikkiä kuulee tämän tästä eli mikä on vikana? En tietenkään ole oikea henkilö vastaamaan enkä edes yritä, vaikka omiakin ajatuksia on. Selvää kuitenkin on, että pahin virhe kaikessa liiketoiminnassa on maksavan asiakkaan aliarvioiminen.   

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, mainitsemiesi asioiden takia minakin arvostan Finnairia, ja kaytan sita useimmiten vaikka se olisikin kalliimpi vaihtoehto. Tuota cateringpuolen heikkoutta en minakaan ole koskaan ymmartanyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki Sepon mainitsemat asiat ovat varmasti totta. AY:llä on hyvä historia, vankka pohja, enimmäkseen ammattitaitoinen henkilökunta ja yhtiön kontribuutio koko alalle on huomattava.

 

Samalla kun tiedostan kaikki nämä asiat, olen se "säälimätön kuluttaja". Haluan halvan, mutta myös hinta-laatusuhteeltaan hyvän tuotteen jollaista Finnairilla ei ole minulle yksinkertaisesti tarjota. Usein vertaillessani lippuja eri yhtiöiltä, huomaan Finnairin lippujen olevan hinnoiltaan moninkertaisia kilpailijoiden nähden. En ole valmis maksamaan periaatteiden takia kolminkertaista hintaa samanlaisesta, tai jopa huonommasta tuotteesta.

 

Oikeastaan tilanne on nykyään aika päinvastainen. Vaikka mm. Sepon mainitsemat asiat Finnairista ovat edelleen totta, asenteeni yhtiötä kohtaan on kallistunut enemmänkin myötähäpeän puolelle. Valitsen mieluummin ulkomaalaisen kilpailijan, vaikka hinta olisikin kalliimpi ja aikataulut huonommat. Syitä suhtautumiseeni on monia. Muun muassa viime vuosien työtaistelut, ulkoistamiset, henkilöstöpolitiikka ylipäätään, käsittämättömät arvot ym. mediadiipadaapa (esim. "Departure 2093" ja "Quality Hunters") ja väkisin väännetty uusi imago hehkutuksineen ovat viimeistään hävittäneet sen ylpeydentunteen, joka minulla joskus oli kansallista lentoyhtiötämme kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään