Ville Elomaa

Pohdintaa kahden ilmailumuseon mielekkyydestä (OLI: Hanssin Jukka entisöidään)

88 viestiä aiheessa

Käytiin runsas viikko sitten katsomassa Hanssin Jukkaa, Hornet teltassa. Nyt kun entisöintiryhmällä on tarkoituksena kunnostaa kone myös sisältä niin kyllä sen entisöimissavotta lisääntyi. Mutta sijoituspaikka huolestuttaa edelleen!

Olen jo pitkään ihmetellyt, minkä takia Suomen suhteellisen pieni ilmailuhistoria täytyy pilkkoa kahteen museoon. Suomen Ilmailumuseo EFHK:n vieressä on valtakunnallinen museo. En halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta olen sitä mieltä, että koko Keski-Suomen ilmailumuseo pitäisi lakkauttaa ja rakentaa valtakunnalliselle museolle tarvittavat lisätilat. Se vain nyt on fakta, että laaja ilmailumuseo saisi isomman kävijäkunnan yhdessä paikassa ja varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla.

Laintan muuten lähiaikoiha tänne vähän kuvia parista hiukan eri mittakaavan ilmailumuseosta, joissa kävin vähän aikaa sitten.

- Ville -

EDIT: Rivitys kuntoon. Älkää tehkö tuota rivinvaihtoa sillä enterillä, vaan antakaa forumisoftan hoitaa ne rivinvaihdot /MM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta

olen sitä mieltä, että koko Keski-Suomen ilmailumuseo pitäisi lakkauttaa ja rakentaa valtakunnalliselle museolle

tarvittavat lisätilat.

- Ville -

Ihan kiva visio, mutta kuka maksaa ?Valtioko, tuskin ... Suomen Ilmailumuseosäätiö, tuskin ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen jo pitkään ihmetellyt, minkä takia Suomen suhteellisen pieni ilmailuhistoria täytyy pilkkoa kahteen museoon.

Kahden ilmailumuseon politiikka on lähtöisin siltä ajalta, kun Ilmavoimien esikunta muutti Munkkiniemestä Keski-Suomeen. Aikoinaan valtion asettaman valtakunnallisen ilmailumuseomietinnön selvitys, VILMU, päätyi ehdottamaan yhden valtakunnallisen ilmailumuseon perustamista Suomeen. Sijaintipaikaksi valittiin pääkaupunkiseutu, vastoin komitean ehdotusta Ilmavoimien (muistaakseni Meriö ja Jäske)? tahtotilan mukaisesti perustettiin kuitenkin Keski-Suomen Ilmailumuseo Tikkakoskelle.

Hyvä keskustelun aihe Ville, olikin jo aika nostaa kissa pöydälle.  :thmbup:

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keski-Suomen Ilmailumuseolla on oma paikkansa sotilasilmailun erikoismuseona, jonka toimintaa Sotamuseo ohjaa.

Kyllä Suomeen mahtuu kaksi ilmailualan erikoismuseota. Lakkauttamalla toinen museo ei vapautuisi mitään mystistä rahapottia toisen museon tarpeisiin.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan kiva visio, mutta kuka maksaa ?Valtioko, tuskin ... Suomen Ilmailumuseo säätiö, tuskin ...

Mielestäni tämä tie on ainut realistinen visio, jolla valtakunnalisen ilmailumuseon henkilökuntamäärä ja toimintarahat voidaan nostaa samalle tasolle muiden erikois- ja maakuntamuseoiden kanssa. Veronmaksajien varoja tällaiset kulttuurihankkeet kyllä aina vaativat.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keski-Suomen Ilmailumuseolla on oma paikkansa sotilasilmailun erikoismuseona, jonka toimintaa Sotamuseo ohjaa.

Kyllä Suomeen mahtuu kaksi ilmailualan erikoismuseota. Lakkauttamalla toinen museo ei vapautuisi mitään mystistä rahapottia toisen museon tarpeisiin.

Juha

Kysymys olisi kahden museon yhdistämisestä, ei lakkauttamisesta. Valtionhallinnossa tällaista siirtoa kutsutaan alueellistamiseksi.

topi

ps. Museolain mukaan Valtakunnalliset erikoismuseot, ilmailussa Suomen Ilmailumuseo, koordinoivat omalla erityisalallaan valtakunnallista tallennus-, tutkimus- ja näyttelytoimintaa. Tapahtuuko näin todellisuudessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys olisi kahden museon yhdistämisestä, ei lakkauttamisesta. Valtionhallinnossa tällaista siirtoa kutsutaan alueellistamiseksi.

Ketjun avausviestissä käytetään selvästi sanaa "lakkauttaa".

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ketjun avausviestissä käytetään selvästi sanaa "lakkauttaa".

Juha

Yhdistymisestähän tässä keskustellaan, vai kuinka?

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt jo valitetaan, että kaikkea ei saada kummassakaan museossa näytille, niin mitäs sitten, kun ne yhdistettäisiin? Ainakin sivullisen "korviin" kurja ajatus, että silloin epäilemättä jouduttaisiin varastoimaan taas vaan lisää koneita "kansan näkymättömiin"...

Se vain nyt on fakta, että laaja ilmailumuseo saisi isomman kävijäkunnan yhdessä paikassa

ja varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta olen sitä mieltä, että tuo on tyypillistä pääkaupunkiseutulaisen paskapuhetta. En usko, että se toisi juurikaan lisää kävijämäärään, vaikka niitä kuinka yhdisteltäsiin. Ilmailumuseoiden annista kiinnostuneita olisi edelleen kutakuinkin saman verran. Tai jos lasketaan Keski-Suomen Ilmailumuseon lakkauttamisen myötä poisjäävät kävijät kokonaiskävijämäärästä, todennäköisesti museovierailuiden määrä jopa tippuisi...

Ps. Olen kohta 33 vuotias, ja olen käynyt tasan yhden kerran Suomen Ilmailumuseossa. Tikkakoskella sen sijaan on tullut käytyä niin monesti, että ei edes muista. Kait se jotain kertoo K-SIM:n tarpeellisuudesta meille muille, kuin susira... kehä III:n ympärillä asuville...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

topi

Taitaa vaan olla niin, että yhdistyminen johtaa vääjämättä toisen lakkauttamiseen. Mitähän jos siirrettäisiin koko museotoiminta Tikkakoskelle, olisi ainakin alueellistamista  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avausviestissä ehdotetaan Keski-Suomen Ilmailumuseon lakkauttamista. Eikö silloin keskustella lakkauttamisesta?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa vaan olla niin, että yhdistyminen johtaa vääjämättä toisen lakkauttamiseen. Mitähän jos siirrettäisiin koko museotoiminta Tikkakoskelle, olisi ainakin alueellistamista  ;D

Tarvitseeko yhdistymisen välttämättä merkitä yhtä toimipistettä? Oikeastaan ajatusta voisi viedä eteenpäin ja vaatia tähän koaliitioon mukaan myös Sotamuseo. Kaikki Ilmavoimien koneethan ovat oikeastaan vain deponoituna eri ilmailumuseoissa. Kysymys on pitkäaikaisesta lainasta, josta ei makseta vuokraa eikä myöskään esineen omistajalta veloiteta sen säilyttämisestä.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avausviestissä ehdotetaan Keski-Suomen Ilmailumuseon lakkauttamista. Eikö silloin keskustella lakkauttamisesta?

Juha

Ei enää, keskustelu kehittyy. Ymmärrän saivartelusi, yhdistymisen myötä myös IMY:n asema jouduttaisiin miettimään uusiin raameihin.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvitseeko yhdistymisen välttämättä merkitä yhtä toimipistettä?

No mutta kun siitähän tuossa ketjun aloitusviestissä oli kyse. Pitäisi olla yksi museo pääkaupunkiseudulla... Sillä, onko kahden eri toimipisteen takana yksi organisaatio, vai useampi, ei liene juurikaan merkitystä "käyttäjän" kannalta. Eikä sitä kannata nyt tähän ketjuun varmaan sotkeakkaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei enää, keskustelu kehittyy. Ymmärrän saivartelusi, yhdistymisen myötä myös IMY:n asema jouduttaisiin miettimään uusiin raameihin.

Minä en saivartele. Olen omassa vastauksessa avausviestiin todennut mielipiteeni. Loput viestit tässä ketjussa ovat vastauksia sinulle.

En kirjoita näitä viestäjä Ilmailumuseoyhdistys ry:n edustajana, mikä todettakoon heti alkuun.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mutta kun siitähän tuossa ketjun aloitusviestissä oli kyse. Pitäisi olla yksi museo pääkaupunkiseudulla... Sillä, onko kahden eri toimipisteen takana yksi organisaatio, vai useampi, ei liene juurikaan merkitystä "käyttäjän" kannalta. Eikä sitä kannata nyt tähän ketjuun varmaan sotkeakkaan...

No, otsikon: Pohdintaa kahden ilmailumuseon mielekkyydestä  mukaisesti minä tässä vaan pohdiskelen. Tosiasia kuitenkin on, ettei Opetusministeriö aio lisätä henkilötyövuosia museotoimen piiriin, pikemminkin valtiontuottavuusohjelman vuoksi on käymässä päinvastoin.

Yhdistyminen on ainut realistinen tapa saada riittävä henkilökunta suomessa toimivaan ilmailumuseoon. Esimerkiksi arkistotoimi voitaisiin keskittää Vantaalle, osaavaa entisöintiporukkaa metellikoneiden restaurointiin tuntuu löytyvän Keski-Suomesta, hallintoa yhdistämällä miestyövuosia vapautuisi oikeille museoalan ammattilaisille ja jne.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielekästähän olisi se, että niitä toimipisteitä olisi vaikka viisi tai kahdeksan, jolloin mahdollisimman suuri osa siitä kuuluisasta kätketystä romusta olisi kansan yleisesti nähtävillä. Hajauttaminen mahdollistaa erilaisiin asioihin keskittymisen eikä toisen kautta yksi päätös välttämättä tällöin vaikuta muiden pisteiden elämään. Suomessa ei tietysti ikinä ole varaa muuhun kuin lähialuetukeen, mutta jos mielekkyydestä puhutaan, ei sitä ainakaan ole keksittäminen.

Yleisellä tasolla tuntuu myös vähän siltä, että museopiirit ovat aika sisäänpäinlämpiäviä. Rohkenen väittää minä tahansa päivänä Vantaalla olevan enemmän peltikoneosaamista kuin Keski-Suomessa. Ihan eri asia on se onko sitä osaamista mahdollista saada joko pienten piirien tai muun kyräilyn vuoksi käyttöön. Nykyisestä tilanteesta en tosin tiedä ihan järjettömästi, mutta aikanaan, kun ruuvailin työkseni lentsikoita, olisi ollut kiinnostusta ryhtyä monenlaisiin harrastehommiinkin mukaan. Viimeistään ne kaatuivat siihen, että kaikki toiminta keskittyi eläkeläisaikatauluihin. Myös kokemus olisi ollut tarpeen. Kokemukseksi ei välttämättä lasketa taitoa tehdä asioita, vaan ehkä pikemminkin sitä, että on tehnyt asioita vuosikymmeniä. Pieleen tai ei, se ei ihan niin paljon vaikuta.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielekästähän olisi se, että niitä toimipisteitä olisi vaikka viisi tai kahdeksan, jolloin mahdollisimman suuri osa siitä kuuluisasta kätketystä romusta olisi kansan yleisesti nähtävillä.

Jos lasketaan mukaan Halli, Vesis, L:ranta, Kymi ja IT-muso sekä muut paikalliset muistomerkit niin onhan niitä nähtävillä. Tämän tapainen toiminta on johtanut kuitenkin päällekkäisyyksiin, jossa ei ole kauheasti järkeä.

Yleisellä tasolla tuntuu myös vähän siltä, että museopiirit ovat aika sisäänpäinlämpiäviä. Rohkenen väittää minä tahansa päivänä Vantaalla olevan enemmän peltikoneosaamista kuin Keski-Suomessa. Ihan eri asia on se onko sitä osaamista mahdollista saada joko pienten piirien tai muun kyräilyn vuoksi käyttöön. Nykyisestä tilanteesta en tosin tiedä ihan järjettömästi, mutta aikanaan, kun ruuvailin työkseni lentsikoita, olisi ollut kiinnostusta ryhtyä monenlaisiin harrastehommiinkin mukaan. Viimeistään ne kaatuivat siihen, että kaikki toiminta keskittyi eläkeläisaikatauluihin.

-A-

Historiallinen eripura näiden kahden museo-organisaation välillä on vaihtunut nyt vallitsevaan linnanrauhaan, jossa ei uskalleta vahingossakaan astua toisen kuvitellulle reviirille. Tilanne on niin älytön, ettei edellä mainitsemaani museolain kohtaa mielestäni vieläkään hoideta Suomen Ilmailumuseon toimesta. Museolle kuuluvan auktoriteetin asema on ottamatta, vaikka laki nimenomaan siihen velvoittaa.

Osaamista Finskiltä varmasti löytyy ja sitä on tarvittaessa myös hyödennetty. Museon Tiistaikerho on ollut erilaisten valta- kunnia- ja eturistiriitojen pelikenttä. Osaamista myös sieltä on löytynyt eri aloilta valtavasti, erityisesti tämä on näkynyt puukoneiden entisöinnissä. Tarkoitus ei ole loukata ketään nykyistä entisöintiryhmäläistä, tiimi toimii nykyisin hienosti yhteen.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ps. Olen kohta 33 vuotias, ja olen käynyt tasan yhden kerran Suomen Ilmailumuseossa. Tikkakoskella sen sijaan on tullut käytyä niin monesti, että ei edes muista. Kait se jotain kertoo K-SIM:n tarpeellisuudesta meille muille, kuin susira... kehä III:n ympärillä asuville...

Olen vielä vanhempi enkä ole käynyt Suomen Ilmailumuseossa kertaakaan. Tikkakoskella sensijaan olen käynyt ja huomenna taas mennään oikein porukalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, onhan siellä mm. salainen ase Tiira :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen vielä vanhempi enkä ole käynyt Suomen Ilmailumuseossa kertaakaan. Tikkakoskella sensijaan olen käynyt ja huomenna taas mennään oikein porukalla.

Suomen Ilmailumuseon saavuttaa alle tunnin ajomatkan säteellä noin 1 miljoonaa suomalaista. Jos joku näistä ei ole museossa vieraillut, niin se ei ainakaan ole sijainnista kiinni. Museon välittömään läheisyyteen on nousemassa Aviapolis -bisneskeskittymä, myös rakenteilla olevan Kehäradan yksi asema tulee kiinni museon kainaloon. Pelkästään näiden lähitulevaisuudessa toteutuvien hankkeiden vuoksi museon sijaintia voidaan pitää vähintääkin hyvänä.

Kivaa, että Mikko ja Heikki porukoineen voivat harrastaa asioita kotiseudullaan -Keskustan termein- siltarumpupolitiikkaa.  ::)

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailumuseo on yksi kuudestatoista valtakunnallisesta erikoismuseosta: http://www.nba.fi/fi/valtak_erikoismuseot , näiden lisäksi Sotamuseo toimii Puolustusvoimien alaisena valtakunnallisena erikoismuseona. Lisäksi museo tekee yhteistyötä Liikenne- ja viestintäministeriön aloitteesta luodun Trafiikki-museot yhdistyksen kanssa: http://www.trafiikki.fi/ . Toiminnan tarkoituksena on parantaa Trafiikki-museoiden palvelutarjontaa, näyttely- ja museokauppatoimintaa sekä markkinointia, ministeriö myös tukee museoita tavoitteiden saavuttamiseksi.

Keski-Suomen Ilmailumuseo ei sijoitu museo-organisaatioissa yhdenkään edellämainittun kanssa samaan ryhmään.

Ehdotan tähän loppuun, että yhdistetään ensin Suomen Ilmailumuseosäätiö ja Keski-Suomen Ilmailumuseosäätiö. Museotoimnnan fyysinen sijainti ratkeaa varmasti helposti tämän operaation jälkeen.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entä mitä tapahtuisi ilmailumuseon (<=yleisnimi) yleisömäärille, jos se yhdistettäisiin johonkin laajempaa kokonaisuuteen. Muistanette, että Heurekan yhteyteen kaavailtiin Ilmailumuseon laajennusta. En tiedä, mitä hankkeelle tänä päivänä kuuluu.

Ilmailumuseolle voisi rakentaa kunnon tilat Malmin Historiallisen Lentoaseman yhteyteen ja ottaa mukaan lentävää kalustoa. Aika lähellä se kenttä olisi Tikkakoskellakin ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, jos en oo parempi kuvaaja ni ainakin oon käyny useammin Suomen Ilmailumuseossa, kahdesti! Eka kerran kävin viime maaliskuussa. Ei oo vaan tullut lähdettyä, jos ei sinnepäin oo muuta asiaa ollut.. Tikkakoskelle taas tulee mentyä ihan "pelkän" museon takia, vaikka sama kolmen tunnin matka täältä on molempiin.

Keski-Suomen Ilmailumuseossa on hyvä meininki, mä tykkään :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entä mitä tapahtuisi ilmailumuseon (<=yleisnimi) yleisömäärille, jos se yhdistettäisiin johonkin laajempaa kokonaisuuteen. Muistanette, että Heurekan yhteyteen kaavailtiin Ilmailumuseon laajennusta. En tiedä, mitä hankkeelle tänä päivänä kuuluu.

Ilmailumuseolle voisi rakentaa kunnon tilat Malmin Historiallisen Lentoaseman yhteyteen ja ottaa mukaan lentävää kalustoa. Aika lähellä se kenttä olisi Tikkakoskellakin ;)

Tämä Heurekan puuhamiesten ideoima 1/2-kilometriä pitkä kulttuurikeskittymä polkaistiin liikkeelle tiedekeskukseen kaavaillun "superelokuvateatterin" vauhdittamana. Hanke ei onneksi toteutunut, nyt markkinoille rynnivien 3D-leffojen myötä investointi harvinaisiin erikoistuotettuihin superelokuviin olisi ollut iso virhe.

Hanke oli myyty taitavasti Vantaan päättäjille, tämän vuoksi museo joutui mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Toteutuessaan hanke olisi jakanut Suomen Ilmailumuseon koneet kahteen eri paikkaan. Arvelen, että museokiinteistöistä aiheutuneet kulut olisivat myös ajaneet ilmailumuseon tuotapikaa konkurssiin. Näinhän kävi aikoinaan Tanskan Billundissa, kun kansalliset ilmailu- auto- ja pelastusmuseot keskitettiin Legolandin viereen.

Ajatus museon siirrosta Malmille on epärealistinen. Kuten jo mainitsinkin, muutaman vuoden kuluttua museo ei enää sijaitse keskellä metsää, vaan se sijaitsee keskellä Aviapolista.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään