Harri Koskinen

Finnairilla ennätyskvartaali, Aasian-liikenne veturina

5 viestiä aiheessa

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

 

Finnairilla ennätyskvartaali, Aasian-liikenne veturina

 

Finnairin toiminnallinen tulos kolmannelta vuosineljännekseltä oli 42 miljoonaa

euroa. Edellisenä vuonna tappio oli 33 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 26   

prosenttia 551 miljoonaan euroon.                                               

- Kolmas neljännes on ensimmäinen voitollinen neljännes seitsemän tappiollisen 

neljänneksen jälkeen. Markkinatilanne on ollut selvästi parempi kuin vuoden     

alussa, mikä on näkynyt kysynnän kasvuna ja yksikkötuottojen voimakkaana       

vahvistumisena, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.               

 

Yksikkötuotot Finnairin reittiliikenteessä paranivat 23,5 prosenttia           

edellisvuodesta. Keskeisimpänä tekijänä oli liikematkustuksen kysynnän kasvu   

Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Ensi vuonna Aasian-liikenteen       

kapasiteetti kasvaa yli 20 prosenttia.                                         

- Markkinaosuutemme Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä vahvistuu         

jatkuvasti. Olemme sitoutuneet jatkamaan vahvaa kasvuamme                       

Aasia-Eurooppa-liikenteessä ja hyödynnämme markkinoiden voimistuvan kysynnän.   

Elokuussa ensimmäistä kertaa myyntimme Japanissa ohitti Suomessa tapahtuneen   

myynnin.                                                                       

 

Kotimaan liikenteessä yksikkötuotto nousi kaikkein vähiten. Kotimaan liikenteen

osuus Finnairin matkustajaliikenteestä on kolme prosenttia.                     

Eurooppa-Aasia-liikenteen matkustaja- ja rahtituotot muodostavat 65 prosenttia 

Finnairin reittituotoista.                                                     

 

Koko alkuvuonna Finnair kuljetti 5,5 miljoonaa matkustajaa reitti- ja           

lomalennoilla. Kuljetetun rahdin määrä nousi 38 prosenttia Aasiassa vahvistuneen

rahtikysynnän sekä toukokuussa aloitetun rahtikoneliikenteen ansiosta.         

 

Kustannukset nousivat selvästi liikevaihtoa vähemmän. Yksikkökustannukset       

laskivat noin neljä prosenttia pääosin voimakkaiden tehostamistoimien           

seurauksena. Henkilöstön määrä oli 15 prosenttia edellisvuotta alempi.         

- Nähty tuloskehitys on rohkaiseva, mutta pitkäjänteinen menestys vaatii       

jatkuvaa työskentelyä kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi. Kustannuskurin     

lisäksi kannattavuuden parantaminen edellyttää myös kapasiteetin ja hinnoittelun

oikeaa hallintaa, Vehviläinen toteaa.                                           

 

Viimeisen neljänneksen arvioidaan olevan voitollinen. Kysynnän ja myynnin       

kausivaihteluista johtuen se jää kannattavuudeltaan kuitenkin merkittävästi alle

kolmannen neljänneksen. Myös koko vuoden tuloksen ennakoidaan olevan           

voitollinen.                                                                   

 

Finnair Oyj                                                                     

28.10.2010                                                                     

Viestintä

 

 

Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2010 (PDF 156 kb)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain mätää on jossain jos Vehviläinen alle vuoden talossaolon jälkeen toistaa Hienosen sanoja:

 

Erityisen tyytymätön Vehviläinen on siihen, ettei joustavuusasioissa päästy eteenpäin.

 

- Työntekijäliittojen puolella ei ole ollut halukkuutta joustavuuden lisäämiseen.

 

- Ainoa tapa pysyä tällä alalla kilpailukykyisenä on parantaa työn tuottavuutta. Se onnistuu lisäämällä työn joustavuutta ja tehokkuutta. Muutos vaatii sopeutumista sekä työnantajan että henkilöstön puolelta.

 

IAU:n jäykkyys harmittaa selvästi viime vuonna pahasti tulehtumaan päässyttä Finnairin sisäistä ilmapiiriä eheyttämään pyrkinyttä Vehviläistä.

 

- Meidän ihmiset ovat tehneet hirvittävästi töitä sen eteen, että tulos kääntyy voitolle. On tehty uhrauksia, kuten leikattu palkkoja ja muutettu työaikoja. On kauhea sääli, että tämä valuu hukkaan, kun lähdetään jälleen kerran rettelöimään työmarkkinoille.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101037835&ext=rss

 

Ja tästähän se Finnairin oravanpyörä taas lähtee pyörimään; kohta on ay-liike käsi ojossa huutamassa lisää ja sitten lakkoillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtaja vaihtui, mutta sama valitus jatkuu, kummallista.

 

Olenko väärässä, mutta eikö Finnairin tekniikka nimenomaan tehnyt vakautussopimuksen toisin kuin esim. Catering? Miten paljon duunarin pitää joustaa, että Finnairin Aasia korttita... ei kun strategia saadaan pysymään pystyssä?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuon roskasivuston ketjun jutuissa on perää, niin johan tekniikka on kovasti joustanut.

 

Tyypilliseen keskustelupalstatyyliin lukuja on vähän ilmoiteltu yläkanttiin, mutta se on totta, että kesälomarahat ja kannustinpalkkiot on annettu talolle ja päälle vielä tehty ilmaista työtä. Omalta osaltani voin todeta, että kuluvan vuoden bruttopalkastani on tähän mennessä mennyt työnantajan tukemiseksi 9%. Tai toisinpäin, olisin saanut bruttona 10% enemmän palkkaa ilman säästötoimia.

 

Sitäkään palsta ei kertonut, että jonkinlainen takaisinmaksumalli on olemassa, eli nämä joustamalla talolle annetut rahat saatetaan vielä saada takaisin, mikäli tulos on riittävän hyvä jatkossa. Mutta välttämättä ei latiakaan.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään