Sami Puro

Tallinna haluaa EU-Aasia lentoliikenteen solmukohdaksi

23 viestiä aiheessa

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101034515

 

 

----------

 

Virolaiset haluavat Tallinnasta Euroopan reittien solmukohdan Kaukoitään. Sama idea on Finnairin menestyksen taustalla.

 

Tallinnan lentoaseman edustajat neuvottelevat kahden kiinalaisen lentoyhtiön kanssa reitin avaamisesta Tallinnasta Kiinaan.

 

Virolaisen Aripaev-lehden mukaan kiinalaiset lentoyhtiöt ovat jo käynnistäneen neuvottelut myös Viron viranomaisten kanssa.

 

Aripaevin tietojen mukaan nämä kaksi kiinalaista lentoyhtiötä ovat  Kiinan kansallinen lentoyhtiö Air China ja yksityinen Hainan Airlines joka lentää jo Pekingistä Pietariin.

 

--------

 

 

 

(muuten hyvä, mutta "solmukentällähän" ei riitä että joku lentää Aasiaan, vaan jonkun on tuotava ihmiset Tallinnaankin Euroopasta. Ja kohtuu isot terminaalitkin pitäisi tehdä?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(muuten hyvä, mutta "solmukentällähän" ei riitä että joku lentää Aasiaan, vaan jonkun on tuotava ihmiset Tallinnaankin Euroopasta. Ja kohtuu isot terminaalitkin pitäisi tehdä?)

 

Olen kuullut, että eräs maailman suurin suomalainen lentokenttä olisi muutettu 10 vuodessa Euroopan reittien solmukohdaksi Kaukoitään. Miksei siis Virossakin?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o...mitähän vielä onkaan luvassa. :laugh: FeelAir aloittaa Boeing 748-800 sarjalla sukkulaliikenteen Tallinnasta Bangkokiin puolen tunnin välein ja SMINT Air puolen tunnin välein Tokyoon röökit suussa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainult paar tundi ja sa oled Aasias  ;D

 

Onnee vaa  :thmbup:

Onko asiaa missä virolaiset eivät suomalaisia matkisi; Maamme laulu, Kalevala, aasian liikkenne...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen keskustelu -  mutta eihän kysymys ole ollenkaan siitä

mitä Virossa halutaan vaan siitä mitä Kiinassa halutaan. Siellä kun noi resurssit on

suuruusluokkaa 500 kertaa suremmat kun mitä Finnairilla on.

 

Toivotaan että Finnair voi pitää asemansa eikä yritystä ole pakko panna myyntiin siksi että kiinalaiset

vie markkinat koska Estonia Air järjestää jatkoyhteydet Eurooppaan kinalaisella rahoituksella huomattavasti halvemmalla!

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen keskustelu -  mutta eihän kysymys ole ollenkaan siitä

mitä Virossa halutaan vaan siitä mitä Kiinassa halutaan. Siellä kun noi resurssit on

suuruusluokkaa 500 kertaa suremmat kun mitä Finnairilla on.

 

Toivotaan että Finnair voi pitää asemansa eikä yritystä ole pakko panna myyntiin siksi että kiinalaiset

vie markkinat koska Estonia Air järjestää jatkoyhteydet Eurooppaan kinalaisella rahoituksella huomattavasti halvemmalla!

/J

 

Tuolla jossain saattaa olla myos muita tahoja joilla on rahhaa ja kohta myos haluja tulla toimimaan lahialueille. Etenkin jos sita oikein pyytamalla pyytaa!

Muistelen lahikuukausina jonkun Finnairin johtajan ihmettelleen lehtiartikkelissa miksei SAS ole kayttanyt Finnairin mallia silloin kun siihen oli mahdollisuus.

Ei kai se mahdollisuus mihinkaan ole havinnyt kun vaihtaa tuohon SAS:n tilalle jonkun muun lentsikkayhtion nimen.  :thmbup:

 

   8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos päässyt unohtumaan yksi oleellinen asia Tallinnasta: Tallinna on manneryhteydessä Keski-Eurooppaan. Jos kerran Pariisi - Bryssel on junalla 1h 20min, niin ei se Tallinan hubi-ajatus ihan niin kaukaa haettu ole. Sitäpaitsi suurin osa Euroopan Aasian liikenteestä taitaa nytkin ylittää Tallinnan (Ainakin Saaremaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o...mitähän vielä onkaan luvassa. :laugh: FeelAir aloittaa Boeing 748-800 sarjalla sukkulaliikenteen Tallinnasta Bangkokiin puolen tunnin välein ja SMINT Air puolen tunnin välein Tokyoon röökit suussa....

 

Hehiö :laugh:

 

Aliarviointi tässä asiassa ei kannata. Kuinka paljon (ja miksi) Suomesta on siirtynyt muiden alojen tuotantoa juurikin Viroon ja Kiinaan? Kaukainen analogia ilman sanottavaa konkretiaa, mutta voi olla totta nopeammin kuin huomataankaan. Ehkä ei röökit suussa, mutta kuitenkin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahaksi tilanteen tekee se, tulee kilpailijat sitten miltä suunnalta tahansa, että Finnair näyttää laittaneen kaikki munansa siihen Aasia-koriin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos päässyt unohtumaan yksi oleellinen asia Tallinnasta: Tallinna on manneryhteydessä Keski-Eurooppaan. Jos kerran Pariisi - Bryssel on junalla 1h 20min, niin ei se Tallinan hubi-ajatus ihan niin kaukaa haettu ole.

 

Mitä tahdot tällä kertoa?

 

Voitko laittaa esimerkkejä niistä junayhteyksistä Tallinnasta on vaikkapa Pariisiin, Frankfurtiin, Amsterdamiin jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät yhteydethän siellä on; kun jonkun kilometrin pätkän kävelee rajan yli, voi jopa päästä virolaisesta paikallisjunasta latvialaiseen! :laugh: Näin oli ainakin vielä joku aika sitten, lieneekö nykyään jo vaihtoyhteyskin.

 

Rail Baltica on kaukainen haave, ei välttämättä edes mikään suurnopeusrata. Mutta on sitä showta hauska seurata vaikka tästä: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=320660  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapi nähdä, Tallinnassa jouduttaisiin aloittamaan kaikki käytännössä nollasta. Kansallinen lentoyhtiö vain lähinnä on nimellismielessä olemassa ja poistuneita lentoyhtiöitä taitaa olla enemmän kuin uusia (BT lopetti "hubinsa" jne..). Samoin TLL infra on kaukana hubista eikä suunnitelmia laajennuksesta tietääkseni ole. Ei Helsinki-hubiakaan rakennettu ihan lyhyessä ajassa.. kaukolennoilla, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa on kuitenkin pitkät perinteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seTallinnan lentokentän suuri remontti juuri valmistunut, jossa oli myös Suomalaiset urakoitijat.

Estonianair siirtyi juuri valtion omistukseen ja lentelee lyhyempiä reittejä, eiköhän ne lennukit tule aasian suunnalta, jos nyt tulevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seTallinnan lentokentän suuri remontti juuri valmistunut, jossa oli myös Suomalaiset urakoitijat.

Estonianair siirtyi juuri valtion omistukseen ja lentelee lyhyempiä reittejä, eiköhän ne lennukit tule aasian suunnalta, jos nyt tulevat.

 

Joo "iräst tuleva" ja "siinä maassa sitä riittää amisiooni" näin Väinö Linnan sanoin. Jos kiinalaiset haluaa, ne saa, yksinkertaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahaksi tilanteen tekee se, tulee kilpailijat sitten miltä suunnalta tahansa, että Finnair näyttää laittaneen kaikki munansa siihen Aasia-koriin :D

 

Niinpä. Tosin jos Intia-Pohjois-Amerikka-akseli (Intiasta Itämeren alueelle ja Amerikkaan, Amerikasta Itä-Eurooppaan ja Intiaan) pääsisi kunnolla vauhtiin useiden reittien voimalla, niin Finnairin strategia tulisi tasapainoisemmaksi.

 

Saapi nähdä, Tallinnassa jouduttaisiin aloittamaan kaikki käytännössä nollasta. Kansallinen lentoyhtiö vain lähinnä on nimellismielessä olemassa ja poistuneita lentoyhtiöitä taitaa olla enemmän kuin uusia (BT lopetti "hubinsa" jne..). Samoin TLL infra on kaukana hubista eikä suunnitelmia laajennuksesta tietääkseni ole. Ei Helsinki-hubiakaan rakennettu ihan lyhyessä ajassa.. kaukolennoilla, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa on kuitenkin pitkät perinteet.

 

En tiedä kirjoittiko joku jo tästä, mutta luulisi Riian olevan paljon Tallinnaa kiinnostavampi kohde kiinalaisille. Air Balticilla on kuitenkin nykyään valtava reittiverkosto Eurooppaan ja infrakin on Riiassa kunnossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic on oikealla asialla ... mutta ehkä liian aikaisin ("vad vet jag"  - sano ruotsalainen).

/J

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olematta lainkaan ylimielinen virolaisten hanketta kohtaan, en kauheasti vielä murehtisi siitä, että Tallinnan hubi tule ja murskaa Finnairin kauko-idän strategian. Toistaiseksi pojektista on yksi lehdistötiedote...siitä on vielä aika pitkä matka Helsinki-Vantaan/Finnairin haastajaksi!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin pystyy haastamaan Finnairia Aasian liikenteessä. Tallinnalla on aika pitkä matka saada samanlaiset yhteydet eri maihin kuin mitä on EFHK:lta. Tallinnan kentän infrastruktuuri ei tässä asiassa kauheasti helpota. Vantaa kun pystyy kuitenkin vielä käsittelemään suurempia matkustajamääriä ja liikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Krhm nyspilkviil. Lentoyhtiö ja lentoasema eivät ole sama asia.

 

Jos lentoyhtiö A (tai useampia) haluaa lentää lentoasemalta Z lentoasemille Y, X, ja W jne vaikkapa lentoaseman V kautta, se tapahtuu tarvittaessa hyvinkin nopeasti. Kyse ei ole kuin rahasta ja sitähän siellä aakkosten loppupäässä riittää. Mitä kiinalaiset tekivät 20 vuotta sitten? Lähinnä emaloituja riisikuppeja. Mitäs ne nyt tekevät? Mitä virolaiset tekivät 20 vuotta sitten? Eivät juuri mitään. Entäs nykysin? Mitä Suomessa tehdään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainult paar tundi ja sa oled Aasias  ;D

 

Onnee vaa  :thmbup:

Onko asiaa missä virolaiset eivät suomalaisia matkisi; Maamme laulu, Kalevala, aasian liikkenne...

 

 

Kannattaisiko edes _hiukan_ opiskella historiaa ennen kuin julkisesti lorauttaa omaan lahkeeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään