Olli Hänninen

USA:n viranomaiset: Litiumparistot voivat olla tulipaloriski lentokoneissa

50 viestiä aiheessa

Aloitetaan nyt tästä vaikka uusi aihe kun ei tälle sopivaa ketjua oikein löydy. Siirtäkööt modet sitten johonkin ketjuun jos tarvitsee.

 

Hs.fi uutisista lainattua:

 

WASHINGTON. Yhdysvaltain lentoturvallisuudesta vastaavat viranomaiset varoittivat perjantaina, että litiumparistot ovat herkkiä kuumuudelle ja voivat olla tulipaloriski lentokoneissa.

 

Samalla viranomaiset myönsivät ensi kertaa, että viime kuussa Dubaissa maahan pudonneen amerikkalaisen kuljetuskoneen rahtina oli suuria määriä litiumparistoja. United Parcel Service -yhtiölle kuuluneen Boeing 747-400 -koneen turmassa kuolivat koneen molemmat ohjaajat.

 

Viimeisten parinkymmenen vuoden ajalta on tiedossa useita tapauksia, joissa paristojen on epäilty aiheuttaneen tulipalon kesken lennon. Tutkijat eivät ole pystyneet kuitenkaan varmistamaan syttymissyytä kaikissa tapauksissa.

 

Yhdysvaltain viranomaisten mukaan viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että syttymissyy on ollut kuumuus. Viranomaiset aikovat neuvoa lentoyhtiöitä tulipaloriskin vähentämisessä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Litium-paristojen vaarallisuudesta on tiedetty jo vuosikausia.

 

NTSB piti heinäkuussa 2006 tähän liittyen tilaisuuden, jossa puitiin mm. li-ioniakkujen turvallisuutta. Esim. vuoden 1991 jälkeen on FAA:n tiedossa yli 60 tapausta, jossa Li-ioniakku on syttynyt palamaan, alkanut savuta tai ylikuumentunut.

 

Mitähän vaatimuksia FAA voisi keksiä näille akuille? Onko akkuja turvallisinta pitää matkustamossa vai rahtitilassa? Ja jos määrätään, että akut pitää irrottaa laitteista lennon ajaksi, millä bisnesmiehet pelaavat pasianssia? Joutuvatko he turvautumaan vanhanaikaiseen analogiseen versioon? :)

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi KLM:llä oli tälläiset ohjeet litium-paristoista:

Loose lithium batteries, such as rechargeable lithium batteries and AA lithium batteries for laptops and DVD players, may only be carried in hand baggage. Each spare battery must be packed in the original packaging. If you no longer have this packaging, you must cover the battery contact points with tape to insulate them and pack each battery in a separate plastic bag.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se Valujetin DC-9 koneen palon syy oli kun Maimiin yrittivät takaisin ja ruumasta palo levisi nopeasti?  Oliko silloinkin noit lithiumparistoja mukana kuvioissa??

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahtilentoyhtiö Cargolux on, tutustuttuaan alan viimeisimpiin tutkimustuloksiin ja suosituksiin, päättänyt kieltäytyä kuljettamasta litium-ioniakkuja rahtina ainakin toistaiseksi. Jo ennestään Cargolux oli lopettanut erityyppisten litium-metalliakkujen kuljettamisen.

 

Freight operator Cargolux is preparing to suspend transport of lithium-ion battery consignments in light of recent re-assessment of the potential hazards they pose.

 

Cargolux has reviewed data from ICAO, the US FAA and Boeing centred on the effectiveness of on-board extinguishing systems against lithium battery fires.

 

Last August the FAA presented the results of a full-scale fire test, using a Boeing 727 freighter, to an air safety forum.

 

The test showed that containment of a lithium-ion fire on the main deck was “marginal” while a blaze involving lithium metal cells was not contained.

 

Cargolux had already banned the carriage of lithium metal cells.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/cargolux-bans-lithium-ion-batteries-after-fire-analysis-411658/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiristynyt on akkujen kuljetus Kiinasta Eurooppaan. Kaksi eurooppalaista rahtaria ei kuljettanut mutta kolmannella tuli perille.

Näköjään kiinalaiset etsivät uudet reitit näille. Kiinalaisten rahtikoneiden määrä Euroopan taivaalla taitaa kasvaa. Ostivathan kiinalaiset jo Toulousen kentästäkin puolet.

 

Terveisin Pekka K

 

Liitekuvan paketin kaksi eurooppalaista rahtaria palauttivat keltaisella tarralla varustettuna, kolmas löi vihreän lapun ja toi perille. Ennen eilistä ovat tulleet perille kaikilla rahtareilla

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yli vuoden verran Lithium-akkujen toimitus "Kiinasta" on ollut "maakuljetusten" varassa. Ainakin toimitukseen, joka sisältää Li-akkuja voi lisätä ainakin kuukauden toimitusaikaa.

"Kiinahan" tuottaa paljon Li-akkua. Miten ne rahdataan maailmalle on vaikeutunut.

Muistoissani on nuo MH370:n 200-2000 kg Li-akkuja.

Matkustajalentokoneiden rahti-/matkatavaratilaan en niitä suuremmin halua. Rahtikoneet ovat eri juttu...

Muistettava on, että monessa lähetyksessä/toimituksessa kulkee akku mukana. Niitä ei voi esim Suomen postin (Itella) kautta kuljetuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiristynyt on akkujen kuljetus Kiinasta Eurooppaan. Kaksi eurooppalaista rahtaria ei kuljettanut mutta kolmannella tuli perille.

Näköjään kiinalaiset etsivät uudet reitit näille. Kiinalaisten rahtikoneiden määrä Euroopan taivaalla taitaa kasvaa. Ostivathan kiinalaiset jo Toulousen kentästäkin puolet.

 

Terveisin Pekka K

 

Liitekuvan paketin kaksi eurooppalaista rahtaria palauttivat keltaisella tarralla varustettuna, kolmas löi vihreän lapun ja toi perille. Ennen eilistä ovat tulleet perille kaikilla rahtareilla

 

 

401422_139_ff_sam_0133.jpg

 

 

Ota nyt hyvä mies selvää mitä tuo keltainen tarra tarkoittaa, ettei tuu jauhettua kakkia.

kokeile jos vaikka tuon tekstin kuuklaus valaisisi asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo lähetyksien tarkastukset ovat paljon lisääntyneet etenkin kun paketti sisältää akkuja. Herkemmin aukaistaan sekä tarkistetaan sisältö sekä pakkauksen merkinnät sisällöstä tullaustietoineen. Joten laputtavat heti tuolla keltaisella mikäli pieniäkin poikkeuksia on. Muu tavara tulee edelleen helpommin ilman laputuksia. Tullin aukaisemaksi tai tulliin ei tämä jäänyt. Tämä paketti tosiaankin palautui kaksi kertaa lähettäjälle syystä että sisälsi akkuja, ainakin kerran aukaistiin (ei tullin toimesta, tulli jättäisi oman merkintänsä) kolmas rahtari sen vasta perille toi. On minulla postia lähettäjän kanssa paljonkin jossa kertovat tästä asiasta ja etsivät uusia rahtivaihtoehtoja mutten niitä tänne aio laittaa nähtäville.

 

Hauskaa Vappua

Terveisin Pekka K 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo lähetyksien tarkastukset ovat paljon lisääntyneet etenkin kun paketti sisältää akkuja. Herkemmin aukaistaan sekä tarkistetaan sisältö sekä pakkauksen merkinnät sisällöstä tullaustietoineen. Joten laputtavat heti tuolla keltaisella mikäli pieniäkin poikkeuksia on. Muu tavara tulee edelleen helpommin ilman laputuksia. Tullin aukaisemaksi tai tulliin ei tämä jäänyt. Tämä paketti tosiaankin palautui kaksi kertaa lähettäjälle syystä että sisälsi akkuja, ainakin kerran aukaistiin (ei tullin toimesta, tulli jättäisi oman merkintänsä) kolmas rahtari sen vasta perille toi. On minulla postia lähettäjän kanssa paljonkin jossa kertovat tästä asiasta ja etsivät uusia rahtivaihtoehtoja mutten niitä tänne aio laittaa nähtäville.

 

Hauskaa Vappua

Terveisin Pekka K 

 

 

Ota nyt kuitenkin selvää mitä tuo tarra tarkoittaa  :laugh: ennenkö sönkötät että se liittyisi palautumiseen sen takia että sisältää akkuja ;)

 

Laitetaan tähän nyt vielä selvitys mikä ko. tarran tarkoitus on kun et kyennyt asiaa kuuklaamaan, moni muu sen varmaankin teki tai tietää mikä tarran merkitys on.

 

Tuo "9 10" tarra tarkoittaa sitä että ko. lähetys on saapunut johonkin muuhun EU -maahan kuin siihen mihin se on menossa ja siitä ei ole maksettu veroja/tulleja EU:hun, joten verot yms. maksut pitää kantaa lopullisessa kohde maassa. YMMÄRRETTY?

 

Joten vietä sinäkin vappu tutustuen faktoihin jorinoiden sijaan, hyvästä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajan iPhone 6 syttyi tuleen Alaska Airin lennolla Havaijille:

 

The flight from Bellingham was carrying 163 passengers high above the Pacific Ocean when the fire started.

 

"All of the sudden there was like 8-inch flames coming out of my phone," Crail said from Honolulu. "And I flipped it off onto the ground and it got under someone's seat, and the flames were just getting higher and a bunch of people stood up."

 

Alaska Air says its crews are trained for this type of situation and the fire was quickly put out. Aviation expert John Nance said while most airlines have banned hoverboards because of fire danger, there's very little concern of that happening with cell phones.

 

http://komonews.com/news/local/girls-iphone-bursts-into-flames-mid-flight-i-thought-we-were-going-down

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA varoittaa lentomatkustajia Samsung Galaxy Note 7-puhelimen akkujen viimeaikaisista tulipalo- ja räjähdysriskeistä kehottaen olemaan kytkemättä puhelimen virtaa päälle lentokoneessa, tai lataamasta akkua, tai sijoittamasta puhelinta ruumaan menevään matkatavaraan:

 

In light of recent incidents and concerns raised by Samsung about its Galaxy Note 7 devices, the Federal Aviation Administration strongly advises passengers not to turn on or charge these devices on board aircraft and not to stow them in any checked baggage.

 

https://news.aviation-safety.net/2016/09/09/faa-warns-passengers-not-to-use-samsung-galaxy-note-7-over-lithium-battery-safety-issues/

 

Intian viranomaiset myös:

 

http://www.thehindu.com/sci-tech/technology/gadgets/passengers-warned-not-to-use-samsung-galaxy-note-7-on-planes/article9091021.ece

 

Samoin Australiassa:

 

http://news.airwise.com/story/three-australian-airlines-ban-charging-of-samsung-galaxy-note7-phones

 

ja myös mm. Japanissa ja Irlannissa. Kaikenkaikkiaan Samsungin maine on kärsinyt kovan kolauksen  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tulipaloon litiumakkuja tarvita, itellä oli taskussa 9v patteri ja siihen otti avain nippu kiinni, alko pöksyjä poltteleen aika nopeaan. Savut lähti ja housut palo. Patteri oli turvonnu kaksinkertaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tulipaloon litiumakkuja tarvita, itellä oli taskussa 9v patteri ja siihen otti avain nippu kiinni, alko pöksyjä poltteleen aika nopeaan. Savut lähti ja housut palo. Patteri oli turvonnu kaksinkertaiseksi.

 

Litiumakun kohdalla se pieni alkava tulipalo ei ole suurin ongelma, vaan se, ettei sitä alkavaa tulipaloa saa helposti sammutettua. Energiamäärä litiumakuissa on myös paljon suurempi, kuin tyypillisissä paristoissa. Kun nuo ohjaamotkin alkavat nykyään olla täynnä kaikenlaisia akullisia EFB-laitteita/läppäreitä ja muita vempeleitä, on vain ihmeteltävä, miksei ohjaamon varustukseen kuulu myös paria litraa vettä (tai vesiglykolia, jos jäätyminen halutaan estää) ja sopivaa astiaa, johon ko. teknologian voi siinä vaiheessa upottaa, kun se päättää leimahtaa palamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... on vain ihmeteltävä, miksei ohjaamon varustukseen kuulu myös paria litraa vettä (tai vesiglykolia, jos jäätyminen halutaan estää) ja sopivaa astiaa, johon ko. teknologian voi siinä vaiheessa upottaa, kun se päättää leimahtaa palamaan.

 

Erittäin huono idea. Siitä syntyy vain räjähdys. Ainoa konsti on laittaa palava vempele lämpöä eristävään pussiin ja antaa palaa loppuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin huono idea. Siitä syntyy vain räjähdys. Ainoa konsti on laittaa palava vempele lämpöä eristävään pussiin ja antaa palaa loppuun.

 

Mitähän tähän nyt sanoisi.

 

caauk_lit.jpg

 

Vaikkapa, että sitä räjähdystä odotellessa - jota ei siis vielä ole nesteellä jäähdyttäessä ilmeisesti useinkaan tapahtunut, kannattaa aloittaa tuo valistustie lentoyhtiöistä, jotka noita turvakoulutuksia henkilökunnalleen järjestävät, IATA:sta ja tieysti muutamasta ilmailuviranomaisesta (esim. FAA, EASA, CAAUK, CASA) jotka lentoyhtiöiden toimintaa valvovat ja toisaalta itse tuottavat koulutusmateriaalia. Lisäksi voisit käydä myymässä lentoyhtiöille ko. lämpöä eristävät pussit, koska tällä hetkellä sellaisia ei oikein matkustajakoneista löydy, nykyään toimitaan halon 1211:lla ja vedellä, mehulla, limulla, kahvilla, viinillä tai mitä nyt sattuukaan käsien ulottuvilla olemaan.

 

Minulle on myös täysi mysteeri, miten ko. lämpöä eristävä pussi suojelee myrkyllisiltä savukaasuilta? Ohjaamossa on tietysti painehappimaskit saatavilla ja kabiinissakin pari pbe:tä, mutta mites ne loput ihmiset?

 

iatalithium.jpg

 

Luulen, että näkemykseni sopivasta toimintatavasta PED:n litiumakkupalon yhteydessä lennolla olevassa paineistetussa ilma-aluksessa ei olennaisesti muuttunut. Matkustamon puolella astia ei ole välttämätön, mutta niin pitkään kun ohjaamon alle sijoitetaan avioniikkaa, en lähtisi kovin montaa litraa kaatamaan sitä vettä ohjaamon lattialle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS kieltää Galaxy Note 7-puhelimien virran päällekytkemisen ja akun lataamisen matkustamossa, ja kiellosta huomautetaan paitsi nettisivuilla, myös check-inin yhteydessä sekä matkustamohenkilökunnan kuulutuksissa. Puhelimen saa sinänsä kyllä ottaa mukaan matkustamoon, kunhan käyttökielto huomioidaan. Toisaalta, ko. puhelinmallia ei ehditty tuoda Ruotsin markkinoille, joten niitä ei liene vielä paljonkaan liikenteessä.

 

SAS förbjuder inte någon att ta ombord den aktuella telefonen, med den får inte vara påslagen eller laddas på planen, påpekar han.

 

- Vi har information på hemsidan, vid incheckningen och det tas även upp av personalen vid annonseringen ombord.

 

http://www.hn.se/nyheter/sverige/sas-f%C3%B6rbjuder-samsungs-toppmodell-1.3772882

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös esimerkiksi TG näyttää "linjassa EASA:n suositusten kanssa" kieltävän käytön ja latauksen, eikä suosittele ylipäätään koko laitteen ottamista lennoille jos ei ole pakko.

 

thaigalaxy.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös esimerkiksi TG näyttää "linjassa EASA:n suositusten kanssa" kieltävän käytön ja latauksen, eikä suosittele ylipäätään koko laitteen ottamista lennoille jos ei ole pakko.

 

 

Pakko se on painettuun sanaan uskoa...:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tähän nyt sanoisi.

 

Tai tähän

 

Lennokkihommiin on saatavilla latauspusseja, jotka suojaavat ympäristöä akkupalolta. Kaasut hoitaa ilmastointi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään